Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dorpskerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 17 sep 2011 23:19

Dorpskerk

Iemand al een idee welk orgel dit is?

http://organ.monespace.net/pages/99.php

Er staan ook al wat demo's en in oktober zou het klaar moeten zijn.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 sep 2011 13:38

Re: Dorpskerk

Rik

het is de Ned. herv. kerk te IJsselmuiden ( http://www.dorpskerk.com/Publish/GEBOUWEN/kerkgelegenheden/dorpskerk.html )

Het orgel heeft volgens Piet Bron heeft de volgende geschiedenis gehad:

Matthias Verhofstadt bouwde in 1716 een nieuw orgel voor de (oude) Lutherse Kerk in Utrecht. De uitvoering van het werk is gedaan door Theodorus Schiffers, meesterknecht van Verhofstadt. Het instrument had aangehangen pedaal en twee manualen. Op 17 januari 1717 is het ingewijd. Hierna breidde Verhofstadt het positief nog uit met vijf stemmen, waarna het orgel op 10 juli 1717 officieel in gebruik werd genomen. Het instrument was een geschenk van Barend van Bekom, wiens initialen onder het orgel zijn aangebracht. In 1732 breidde Albertus van Os het uit. Hij plaatste een Vox Humana 8' op het positief, en hij maakte een manuaalkoppeling. Tevens breidde hij de pedaalomvang uit. In 1742 kocht men een oude kerkgebouw aan de Hamburgerstraat. Nadat dit gebouw was opgeknapt en van een nieuwe voorgevel voorzien, plaatste J.H.H. Bätz het orgel in 1745 over. In 1825 restaureerde Jonathan Bätz het orgel. De dispositie werd hierbij gewijzigd: de Flageolet 1' en de Vox Humana 8' van het Positief werden vervangen door een Fluit Travers 8' en een Woudfluit 2'. In 1844 werden er plannen gemaakt voor de bouw van een nieuw orgel, maar uiteindelijk is dat pas in 1880 gebouwd door J.F. Witte. Zwier van Dijk uit Kampen kocht het oude instrument op. Het kwam heel tijdelijk in de Hervormde Kerk te Genemuiden te staan, maar in 1885 kwam het definitief naar IJsselmuiden. In 1946 heeft Sanders het gerestaureerd, en een vrij pedaal met een Subbas gemaakt. Tevens verving hij op het Bovenwerk twee registers. Het instrument werd in 1967/1968 door Verschueren gerestaureerd onder advies van Klaas Jan Mulder, waarna het met Pasen, 18 april 1968 weer in gebruik is genomen met een bespeling door Henk van Putten. Verschueren maakte een nieuwe speeltafel. In 1982 restaureerde Hendriksen & Reitsma het instrument opnieuw. Nu werd het Hoofdwerk uitgebreid met een Prestant 8' (vanaf c) op een kantsleep en het Positief met een Prestant 4'. Op het pedaal verving men de Koraal 4' door een Fagot 16'. Het pijpwerk van de Koraal 4' werd gebruikt voor de Prestant van het Hoofdwerk. Op 23 oktober 1982 nam men het orgel weer in gebruik met een bespeling door Harry Hamer.

Hess schreef in 1774 in zijn verzamelingen:
Het Orgel in de Luthersche-Kerk, met twee Hand-Clavieren en een aangehangen Pedaal; heeft 14 stemmen.
Bovenwerk, 9 stemmen: Holpyp 8', Praestant 4', Fluit 4', Octaav 2', Quint 3', Sexquialtra, Cornet, Mixtuur en Trompet 8'.
Benedenwerk, 5 stemmen: Holpyp 8', Fluit 4', Octaav 2', Sexquialtra en Voxhumana 8'.
Dit is een Klein dog aangenaam Werkje om te bespeelen.

Nu is de dispostie:
Hoofdwerk: Prestant 8' (vanaf c) - 1968/1982, Holpijp 8', Octaaf 4', Roerfluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Quint 1 1/3', Cornet III sterk (discant) - 1968, Mixtuur III-IV sterk, Trompet 8' (gedeeld), Tremulant.
Positief: Bourdon 8', Prestant 4' - 1968/1982, Gedektfluit 4', Nasard 2 2/3' - uit Sesquialter, Roerfluit 2' - 1982, Sesquialter II sterk, Scherp II-III sterk - 1968, Tremulant.
Pedaal: Bourdon 16' - 1968, Prestant 8' - 1968, Fagot 16' - 1982.
Koppelingen: Klavierkoppel, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 sep 2011 18:42

Re: Dorpskerk

he wat leuk, dat orgel ken ik goed. Heb er zelf ook regelmatig op gespeeld. Leuk 2 klaviers orgel voor HW. Wel beperkt door 4 octaven op het manuaal. Maar dat is met HW op te lossen natuurlijk. Heeft in het echt een mooie heldere transparante klank. Barok met een lichte zweem van romantiek.

er staan ook diverse filmpjes op you-tube: http://youtu.be/1eFNOq0xGpc
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 sep 2011 18:57

Re: Dorpskerk

Mooi orgelfront, evenwichtig in z'n verhoudingen.
De (totaal niet passende) speeltafel lijkt me op de foto vrijstaand. is het orgel wel mechanisch?
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 sep 2011 19:15

Re: Dorpskerk

volledig mechanisch. De speeltafel zit aan de achterzijde van de orgelkas.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 sep 2011 13:00

Re: Dorpskerk

Tsja, wat zal ik hier nu van zeggen...

Sorry voor mijn harde commentaar, maar dit vind ik nu zo'n sampleset die niets toevoegt aan het Hauptwerk-landschap:
Een oninteressant orgel; de klank is weinig Verhofstad-over in klank en samenstelling....Dan zou bijv. Culemborg een veel betere optie zijn).
In IJsselmuiden is een veel mooier-orgel te vinden, in een andere Hervormde Kerk (De Hoeksteen), staat een schitterend Kaat & Tijhuis-orgel uit 2007 met een fraai romantische sound, het volle werk overdonderend in de kerkruimte waarin het staat, maar ook met zeer fijnzinnige strijkers in een goed functionerende zwelkast.
Om over alternatieven in het naburige Kampen (mijn woonplaats) maar niet te spreken, want naast de Bovenkerk mogen ook de orgels van bijv. Buitenkerk en Broederkerk er zijn.

De klank van het IJsselmuider Dorpskerk-orgel vind ik in het echt al niet overtuigend, de demo vind ik ook bijzonder weinig kwaliteit voorschotelen; dit lijkt niet eens op een pijporgel; bijna elk merk elektronisch kerkorgel produceert een betere geluidskwaliteit.

Met sets als deze wordt m.i. de (voor elektronica) onovertroffen geluidskwaliteit van Hauptwerk naar beneden getrokken.

Tussen alle sets die al op de markt zijn vind ik deze set niets toevoegen... Sets van bijv. Wildervank en Oude Pekela, die ook in het goedkopere segment zitten, bieden meer kwaliteit.

Kortom: wie zit hierop te wachten....
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 sep 2011 17:05

Re: Dorpskerk

ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. Ik weet ook veel beter alternatieven. (Bijvoorbeeld hier in Apeldoorn, het steendam orgel in de Eben-Haëzer kerk. :P ) Ik zou wel willen weten waarom voor dit orgel gekozen is.
Aan de andere kant is het wel een orgel waar een karakteristiek geluid in zit. Je moet er van houden en je moet de muizek spelen die voor dit orgel geschikt is en dan ook nog uit kijken met bepaalde foute register combinaties. Best een lastig orgel voor de gemiddelde organist dus.En aangezien er daar maar weinig bovengemiddelde organisten op spelen komt het in de zondagse diensten vaak slecht uit de verf.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 19 sep 2011 22:24

Re: Dorpskerk

Jaco,

ik ken het orgel niet, maar je hebt een punt. De klank komt mij ook erg electronisch over. Als ik op de site van de sample maker kijk, dan biedt hij orgels aan met slechts een paar samples per octaaf, net zoals electronische orgels. Als hij dat hier ook heeft toegepast dan wordt dat geen goede set. Ook al zou hij het orgel van de Eben Haezer in Apeldoorn gesampled hebben. Door een paar samples per octaaf gaat er veel verloren en krijg je een vlakke klank.

Los van de kwaliteit moet een sampleset iets toevoegen. Ik zit niet te wachten op de zoveelste barok-set. Een modern orgel in een goede ruimte, zoals de Eben Haezer, dat is interessant. Of een groter Batz orgel (wat gaat komen met Utrecht).

Maar goed we zullen het eens afwachten wat het wordt. Ik wacht nu op de opnieuw opgenomen sampleset van Wildervank, die je noemde. Ik heb er al voorbeelden van gehoord. Als je de huidige al mooi vind, nou dan vind je de nieuwe schitterend. Veel voller en ruimtelijker en multi-release.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 20 sep 2011 16:27

Re: Dorpskerk

Een modern orgel in een goede ruimte, zoals de Eben Haezer


Dat vind ik een interessante opmerking....
In veel opzichten vind ik namelijk de grootste Steendam in Apeldoorn eigenlijk helemaal niet een "modern" orgel. De kas wel, maar in tractuur, factuur en mensuur is er toch wel heel sterk aangeleund tegen het "Witte-concept".
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het (voor zover ik uit cd-opnames kan beoordelen) een prachtig orgel. Heel fraai van klank en geschikt voor een breed repertoire. Maar toch vooral een historiserend orgel. Ik zou het best gesampled willen zien hoor....
Maar het klankresultaat zal niet 'modern' zijn.

In dat opzicht zou ik bijv. het Boogaard-orgel in Geldermalsen voor Nederlandse begrippen een veel interessanter optie vinden (met een barok rugwerk, klassiek hoofdwerk en romantisch bovenwerk), maar in zijn combinatie en overtuigende geheel toch een eigentijds orgel.
Sowieso vind ik dat echt 'eigentijdse' orgels in Nederland niet veel worden gebouwd. Ook hier weer: begrijp me niet verkeerd, de resulataten vind ik vaak prachtig, maar ons orgelbouwersgilde is toch vooral historiserend bezig... Bijv. het Seifert-orgel in het hoogkoor van de Dom in Speyer vind ik echt een voorbeeld van een modern orgel en vernieuwende inzichten.

Of toch een 'monument' van de wederopbouworgels: De Nicolaikerk in Utrecht (Marcussen, 1957)? Want een echt goed neobarok orgel is er volgens mij ook nog niet (zie de discussie over Marcussen Moerdijk... Hoewel... Als een plaatsing in Klundert erin zit, misschien is dat een mooie reden om te hersampelen...)

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 20 sep 2011 22:53

Re: Dorpskerk

Jaco,

Modern is denk ik niet het juiste woord. Eerder 'nieuw' was beter. Veel nieuwbouw is inderdaad historiserend. Het Apeldoornse instrument zit inderdaad tegen Witte aan.

Wat neo-barok betreft. Het Marcussen orgel komt er aan. Maar dat is wel een heel groot instrument. ik zou een sampleset van Nicolai zeker mooi vinden. Of van een ander middelgroot neobarok instrument.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 23 sep 2011 19:15

Re: Dorpskerk

Wat algemeen,

Ik denk dat samplesetmakers op dit moment wel met krenten voor de Hauptwerkpap moeten komen, willen ze nog een beetje goed kunnen verkopen.
Middelmaat is er al meer dan genoeg.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 24 sep 2011 16:24

Re: Dorpskerk

"The sound of the final version will be even better.."

Ze hebben er zelf nogal een hoge dunk van daar in Frankrijk :roll:

Wat een troep..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2011 18:57

Re: Dorpskerk

Roland schreef:"The sound of the final version will be even better.."

Ze hebben er zelf nogal een hoge dunk van daar in Frankrijk :roll:

Wat een troep..


oeps............................. :arrow: :roll:
zo zo stevig oordeel (DOE EENS NORMAAL MAN......)(red Wilders) :lol: :lol: :lol:

Roland je hebt wel gelijk, dit voegt echt niets meer toe in hauptwerkland, maarja er zal toch nog wel markt voor zijn, wat is anders de reden dat iemand zo'n set nog op de markt zet?

maar misschien ben ik wel te kritisch

ik spaar door en wacht op de set die straks uit komt van organ art media, kost veel maar je hebt ook echt kwaliteit dan.

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 sep 2011 19:06

Re: Dorpskerk

Waarom moet er voor elke sampleset een markt zijn? Het hangt maar net van het doel van de sampleset maker af. Geld verdienen hoeft niet perse een motief te zijn, je kan het ook doen om een speelbaar archief van orgels te maken (Was dat nou het doel van de universiteit achter Jiri?)

Verder vind ik de bewoordingen hier toch wel erg stevig over de kwaliteit van de sampleset. Ik zal niet zeggen dat ik de demo's goed vind klinken. Maar: Het zijn development demo's en dat staat er ook bij. Het kan best dat de kwaliteit nog veel beter wordt, al verwacht ik dat niet heel erg.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 01 maart 2012 10:49

Re: Dorpskerk

Ik begrijp de reacties op de al gepubliceerde mp3 demo's van deze sampleset (in ontwikkeling) wel, maar het is voorbarig om al een mening te hebben voordat de set is uitgebracht. Jean-Paul Verpeaux heeft dit orgel gekozen vanwege zijn evenwichtige klank, inderdaad barok met een lichte zweem van romantiek. Het is een lastig orgel om te registreren vanwege de veelvuldige vulstemmen, maar desalniettemin een goed oefenorgel.
De opnames die vorig jaar van dit orgel zijn gemaakt en de bijbehorende nabewerking bleken niet goed genoeg uitgevoerd, vandaar de inferieure geluidskwaliteit van de demo's. Inmiddels ben ik zelf ook bij dit project betrokken. In overleg met Jean-Paul is besloten om het orgel in de Dorpskerk te IJsselmuiden helemaal opnieuw op te gaan nemen (in 24 bit). Uiteraard worden er niet meer slechts een paar samples per octaaf opgenomen, maar alles. De set krijgt wel multiloops, maar geen multireleases, omdat de kerk zelf vrij weinig akoestiek heeft. Verder zal de speeltafel fotorealistisch worden weergegeven. Dus deze set is volop in ontwikkeling. Ok, het is eigenlijk een Verschueren orgel maar hij wordt zeker niet van inferieure kwaliteit.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com