Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1966 Von Beckerath orgel, Hildesheim (63/4+P) Sonus Paradisi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 63

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 22 feb 2024 21:03

1966 Von Beckerath orgel, Hildesheim (63/4+P) Sonus Paradisi

Sonus Paradisi werkt aan een nieuwe sample set van het grote neobarokke Rudolf Von Beckerath orgel (1966) van de St. Andreaskerk in Hildesheim, Duitsland. De set is momenteel nog in testfase, maar hier alvast een stuk uit Bach's Clavier-Übung als voorproef(je):
https://www.youtube.com/watch?v=WTk0sHK9psw
https://www.youtube.com/watch?v=dVJkuJ6c3XQ
Laatst bijgewerkt door PJRL op 07 maart 2024 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2024 19:48

Re: 1966 Von Beckerath orgel, Hildesheim (63/4+P) Sonus Para

De sample set is beschikbaar gekomen:
https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... -1966.html
De sample set werkt in HW 4.2.1 en hoger.
De akoestiek van de kerk is 8 sec., dus wordt er veel RAM gevraagd.

Het orgel is ontworpen volgens het "Werkprinzip". Zo bouwde o.a. Schnitger ze ook. Norden is een goed voorbeeld. Elk werk (rugwerk, hoofdwerk, pedaal) is dan zelfstandig. Koppels zijn dan weinig of niet aanwezig. Een pedaal bijv. heeft genoeg power tov het hoofdwerk; een ped-HW koppel is dan ook niet aanwezig.

Afbeelding

Er is een gratis demo versie met 1/3 deel van de registers van het orgel:
https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/hi ... free-demo/

Berichten: 43

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 09 apr 2024 10:19

Re: 1966 Von Beckerath orgel, Hildesheim (63/4+P) Sonus Para

Goedemorgen,
Het moet me toch echt van het hart dat ik het gevoel heb dat de laatste tijd weinig wordt gereageerd op nieuw uitgekomen orgels, niet alléén op deze site maar ook andere met voornamelijk Hauptwerk orgels maar ook met Sweelinq. Het zou kunnen dat we zo langzamerhand toch een beetje verzadigd zijn en met name de harde schijf van de computer.
Dit nieuw uitgekomen orgel van SP meteen de demo gedownload en na een paar dagen gespeeld te hebben ook aangeschaft.
Wat een geweldig klinkend instrument is dit, het is echt een prestatie als je een orgel met zo’n omvang en nagalm als deze zo gedetailleerd en ruimtelijk tegelijk kunt weergeven.
De schuifjes voor, direct, diffuse en rear staan vrijwel in het midden, en dan is alles goed gemengd en geeft bij mij het beste resultaat.
Meestal levert SP zijn sets in 4, maar deze in 3 stereo kanalen, en dat begrijp ik heel goed, want aan close heb je met een kerk als deze helemaal niets, een kerkorgel moet je nu eenmaal beluisteren vanaf de beste plek, de kerkbank.
De set vraagt wel wat van je computer en audio setup, als je latency en polyfonie goed afstel en niet alle registers opentrekt gaat het goed.

Hgr, Wim
Laatst bijgewerkt door zandhoop op 10 apr 2024 09:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 09 apr 2024 14:26

Re: 1966 Von Beckerath orgel, Hildesheim (63/4+P) Sonus Para

Wim,

Ik denk dat je inderdaad de spijker op z'n kop slaat.

De markt is aardig verzadigd aan het raken. Er zijn eigenlijk van ieder type orgel wel meerdere sets beschikbaar.
En dan voegt een nieuwe set niet zoveel toe. Ook al is het een op zich 'uniek' instrument, helemaal met de grootse akoestiek, zoals Hildesheim.

Dit orgel is heel goed gesampled. Klinkt lekker in de ruimte.
(ik baseer m'n bevindingen op de demo).
De set is (op 20 bits ingeladen) al 81 GB nodig. Dat is groot. Dat is een reden voor mij, om de set niet te kopen. Mijn setup heeft maar 64 GB, en ik was eigenlijk niet van plan om dit uit te breiden.
Nu kun je perspectieven weg laten, maar je betaalt er toch nog € 400,- voor (geen korting, bij aftrek van te gebruiken perspectieven).


De prijs...
Dat zal voor veel mensen die HW gebruiken, ook een dingetje zijn. Iedere (goede) set die je koopt, kost al gauw een paar honderd euro.

Ik geef eerlijk gezegd alleen nog geld uit, aan sets die er toe doen (voor mij dan), en sets die iets toevoegen aan m'n collectie. Ik heb bijvoorbeeld Zwolle, en Noordbroek (beiden barok, maar totaal verschillend in beleving). Ik zie echter geen reden om bijv. Groningen nog te kopen (en al helemaal niet voor de huidige prijs). Ook al is het een fantastisch instrument.

Trouwens, je noemt ook verzadiging van de harde schijf.
De nieuwe sets (vooral de laatste belangwekkende) zijn vooral 'groot'. Met een 64 GB machine schiet je eigenlijk al tekort. Het zijn vooral grote sets, de laatste tijd (Düsseldorf (PG), Hildesheim (SP), Regensburg (FP), etc).
Uiteraard ook wel kleinere sets, maar dat zijn vaak instrumenten waarvan al meerdere vergelijkbare instrumenten te koop zijn.

Zomaar wat bevindingen/gedachten...

Groet,

Ronald

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com