adri schreef:Het spijt me erg maar dit anders erg leuke orgel is met een HW1 niveau aangepakt, en dusdoende klinken snelle akkoorden en snel gespeelde noten behoorlijk belabberd.
Is het professioneel zo'n orgeltje vervolgens uit te breiden tot c4 en zelfs tot 2-klaviers?
Ze zeggen dat je een giftpaard niet in de mond mag kijken, maar toch.... kan het echt niet beter met een beetje meer inspanning? Met multiple opnames en releases? Anders raken zulke gratis sets toch welk heel gauw in de vergetelheid, omdat de lol er heel snel van af is omdat het muzikaal toch niet bevredigd.
Dit klinkt wellicht wel erg hard en kritisch, maar ik ben bang dat het merendeel van de Hauptwerkians er ook zo over denken, maar uit beleefdheid niets zeggen.
Op het Amerikaanse Hauptwerkforum werd ik geconfronteerd met de opmerkingen van Adri over deze sampleset. Daarbij werd ook verwezen naar en geciteerd uit zijn stellingen hierover in een Nederlands forum, wat naar ik nu weet uw forum is.
Als maker van de betreffen sampleset wil ik er ook hier graag op reageren.
Het maken van een sample set als deze is heel veel werk. De keuze om deze sampleset gratis ter beschikking te stellen heb ik gemaakt om zoveel mogelijk orgelliefhebbers in de gelegenheid te stellen met dit orgel kennis te maken en er muzikaal plezier aan te beleven. Gratis betekent voor mij niet dat er daarom concessies aan kwaliteit moeten worden gedaan. Liever dan dat je “een gegeven paard niet in de bek moet kijken” wil ik als motto hanteren: “Ben je tevreden, zegt het anderen, heb je klachten zeg het ons”. Dat het eerste gebeurt hebben we al ervaren. In enkele weken hebben we al bijna 100 aanvragen gehad.
Wat de klacht van Adri betreft: Snelle stukken van Bach in tempi zoals we die kennen van Marie Clair Alain (dat is toch niet langzaam) klinken op mijn installatie prima. Als het spelen van snelle akkoorden en snel gespeelde noten bij Adri “belabberd” klinkt moet er iets niet in orde zijn. Ik nodig Adri hierbij graag uit om mij midi- en audiorecordings van zijn snelle orgelspel met deze sample set te sturen. We kunnen dan zien of we zijn probleem kunnen reproduceren en wellicht vinden waar dit aan ligt.
De opmerking van Adri dat het orgel met een HW1 niveau zou zijn aangepakt is onjuist en daarom ook onterecht. HW1 was (voor zover ik me herinner): 16 bit, geen echt stereo maar ge”panned” mono, single loops, 44.1kHz etc..
De hier besproken sampleset is 24bit, stereo, multi-loops per sample. Opgenomen en afgewerkt op 96kHZ, gepubliceerd op 48kHz. Bovendien is geanticipeerd op het gebruik van de VST-link voor audio-reproduktie in virtuele ruimtes. Dat kon niet met HW1 maar nu wel met HW4.
Graag geef ik u wat toelichting op de keuzes die ik bij het samenstellen van deze sampleset heb gemaakt.
Het kabinetorgel is een instrument dat als huisorgel is bedoeld. Het vormt geen eenheid met de kerk. Het kan op verschillende plaatsen in de kerk worden gebruikt. Het ruimtelijk effect verschilt dan ook.
Er is gekozen is voor een opname met single-point stereo-techniek op korte afstand van het instrument (en wel zodanig dat het geluid van het orgel in zijn geheel kon worden opgenomen vanuit één punt) met weinig invloed van de akoestiek van de kerk.
Ik heb overigens ook op grotere afstand en met een andere plaatsing van het orgel geëxperimenteerd maar heb voor bovengenoemde aanpak gekozen omdat die naar mijn mening het mooiste resultaat leverde.
De opname is zodanig droog dat er geen sprake is van een waarneembare geleidelijke opbouw van het geluid zoals bij een natte opname het geval zou zijn. Het toepassen van meerdere samples per pijp zou daardoor geen toegevoegde waarde opleveren. Het toepassen van multiple attacks heeft in deze situatie mijns inziens ook geen meerwaarde. Een snelle attack is bij dit orgel in verband met de “Spuck” altijd nodig,ook als je langzame stukken speelt. Wat voor de kwaliteit wel van belang is, is dat alle attacks stuk voor stuk zorgvuldig zijn ge-edit.
Door de gekozen microfoonopstelling zal het orgel voor u als bespeler in de thuissituatie bij benadering klinken alsof u op de orgelkruk van het echte instrument zit en dat is precies wat ik beoogd heb.
Hoewel de opname vrij droog is, is er bij de release nog wel galmstaart die duidelijk waarneembaar is. Die heb ik intact gelaten. Ik heb van orgelliefhebbers die een echt pijporgel in huis hebben begrepen dat die daarbij vaak toch een beetje nagalm missen. Die is er hier dus wel. Meestal hebben we thuis ook niet die akoestiek zoals die er wel was in de “Huizen” waar zo’n orgel als dit Onderhorstorgel vroeger zal hebben gestaan.
Als u heel snel wilt spelen en ook nog met een staccato effect kan het zijn dat u u die galmstaart toch te lang vindt. U kunt de lengte van de galmstaart echter zelf instellen. Bij GO gaat eenvoudigweg via de menubalk. Bij HW moet u gebruik maken van het menu: “Load organ, adjusting rank, audiomemory etc.” en vervolgens bij het laden de “Release sample truncation” op de minimum waarde (of de door u gewenste waarde) zetten. Let er daarbij wel op dat u eerst alle registers selecteert waarop u dit wilt toepassen. Het minimaliseren van de galmstaart is so wie so ook aan te bevelen als u het virtuele orgel samen met echte instrumenten wilt gebruiken of met zangstemmen. Die moeten het immers ook doen met de natuurlijke nagalm van de ruimte waarin u speelt.
De optie om multiple releases toe te passen is wat mij betreft verbonden met het willen weergeven van de akoestiek van de ruimte (kerk) waarin het orgel zich bevindt. Als u dit orgel wilt bespelen met een meer ruimtelijke effect (dus eigenlijk niet het orgel maar de combinatie van orgel en kerk bespelen) is het mijns inziens echter een betere optie om de galmstaart van de sample set in het geheel niet te gebruiken maar in plaats daarvan te kiezen voor een goede akoestiek simulator om daarmee de ruimte waarin u wilt spelen te simuleren. Dat kan met hardware maar ook met software. GO heeft daarvoor een ingebouwde nagalm-optie. HW4 biedt via hiervoorde via de VST-link een scala van mogelijkheden. Bijvoorbeeld: “Cantabile” als Vst-host, met plugins zoals “ReverberateLE” (gratis) tot aan “Altiverb7” (met virtuele replica’s van vele bekende ruimten, niet gratis).
O ja, het windmodel heb ik (nog) niet geïmplementeerd. Dat is echter geen HW4 vs HW1 kwestie maar HW4 advanced vs. HW4 basic and free.
Als u de sampleset download wens ik u daar veel muzikaal plezier mee.
Bas Kleinbloesem