Pagina 1 van 3

Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 15:16
door wverschoor
Hallo,
ik ben nu een aantal dagen Utrecht aan het verkennen (de sampleset dan, niet de stad). Nu ben ik gisteravond enige tijd bezig geweest met het windmodel.
Er is een hele 'pagina' / 'blad' of hoe je het ook noemt met de balgen. Maar kun je daar ook iets instellen? Buiten dat het alleen maar zenuwachtig staat te schommelen en flipperen kon ik geen instelmogelijkheden vinden.
Ook het experimenteren met de parameters in de Organ Preferences, Audio engine en Wind supply model, gaven geen resultaat. Het enige effect wat ik daar kreeg was dat het geluid bij extreme instellingen ging 'gorgelen/haperen', maar zeker niet levendiger o.i.d. werd.
Zit ik niet op de goede weg, of is het meer laten 'ademen' o.i.d. niet mogelijk?

Gr. Willem

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 15:59
door Jan Wim
Willem

Het windmodel is een simulatie, die d.m.v parameters een bepaalde invloed uitoefent op het geluid.
de simulatie is verre van volmaakt, en ik zie het ook niet zo snel veranderen, het zal ook verbazend moeilijk zijn om een gedrag te vangen in parameters.

neem bv. een prestant 8v druk een flink akkoord in, en dan alles loslaten op de hoogste toon na, in theorie zal nu die hoogste toon een tijdelijke boost van wind krijgen door de druk schommeling, maar hoe ga je zoiets levendig simuleren?

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 16:07
door wverschoor
Jan Wim schreef:... neem bv. een prestant 8v druk een flink akkoord in, en dan alles loslaten op de hoogste toon na, in theorie zal nu die hoogste toon een tijdelijke boost van wind krijgen door de druk schommeling, maar hoe ga je zoiets levendig simuleren?

B.v. met pitch en volume? 2 parameters die aanwezig zijn in HW.
Ik had ook verwacht dat dit het effect zou zijn van extremere instellingen in de Audio Engine.
Ook meen ik me te herinneren dat ik wel filmpjes op Youtube enzo gezien heb waar dit effect duidelijk(er) hoorbaar was. Daar zocht ik naar...
Misschien dat iemand anders het weet? Ik wacht nog even (on)geduldig af. ;)

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 16:15
door Jan Wim
in theorie kan je er veel op loslaten Willem, maar dan zou de software de wind simulatie Intelligent moeten worden,
dat zie ik niet zo snel gebeuren

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 16:52
door wverschoor
Jan Wim schreef:in theorie kan je er veel op loslaten Willem, maar dan zou de software de wind simulatie Intelligent moeten worden,
dat zie ik niet zo snel gebeuren

Dat zou me dan tegenvallen van HW.
Uitleg van mijn opmerking: Ik heb mijn HW pc aangesloten aan een Monarke (8000-techniek). Bij dit orgel kun je ook een Windpressure instelling maken die dit effect nabootst. Bij de 8000-techniek wordt dit effect echter wat 'hakkerig' bij extremere instellingen en het heeft geen 'overshoot' effect bij loslaten van de toetsen.
Bij de opvolger hiervan (9000-techniek) was dit effect al veel realistischer, inclusief het effect dat jij schetste in je vorige post (dip bij indrukken en overshoot bij loslaten van toetsen). Elk register deed dit op z'n eigen manier (lage registers met een grotere invloed dan hogere registers enz.) En het totaal mooi in te stellen naar believen, van geen effect tot zwaar windziek.
Dus... Als Johannus dit jaren geleden al deed, zou HW met zijn, naar mijn mening, veel grotere rekenkracht dit dan niet kunnen?
En zoals gezegd, ik meen dat ik het ook al gehoord heb bij diverse HW opnames (misschien van Heusden?)

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 17:16
door Jan Wim
Dat zou me dan tegenvallen van HW


ik denk dat HW(software) op zich wel meer ruimte biedt voor dergelijke, maar dat de beperking de set producent is
althans dat is meer speculatief van mijn kant, ik heb 1x gezien achter de schermen wat er moet gebeuren m.b.t windmodel, en daar wordt je niet vrolijk van :)

de sampleset moet dan doorgeven aan het windmodel hoeveel /welke registers (qua verbruik) aanstaan
welke en hoeveel toetsen er gelijktijdig ingedrukt worden welke toetsen losgelaten worden enz.

luister maar naar de meeste HW-sets solo stemmen prachtig, maar heel vaak wordt tutti spel toch wat statisch en neigt soms naar een elektronische klank.
Dit komt m.i. omdat iedere pijp solo wordt opgenomen en er geen samenhang kan zijn met andere pijpen, in het echt beinvloed de ene pijp de andere sommige hebben deel frequenties, terwijl je in HW alleen maar kan plussen of minnen.Je kan aan een 16v een parameter toewijzen hoe deze zich moet gedragen t.o.v het windmodel, maar nogmaals weet het windmodel hoeveel toetsen ik indruk, en zoja wordt die som dan opnieuw doorberekend in het model?

denk maar aan de sets die combinatie stemmen hebben die klinken anders dan dat ze solo gestapeld worden.

ik heb al eens eerde geschreven dat de set producenten (niet vervelend bedoeld) meer bezig zijn met sets op de markt te zetten, dan dat er echt nieuwe ontwikkelingen worden bedacht of getest.

er zijn wel sets die er meer aandacht aan besteden Heusden, en nog een paar andere, maar ikzelf vind het nog steeds (te)kunstmatig klinken,

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 17:24
door gkruizenga
Het probleem is niet zozeer dat Hauptwerk dit niet kan... Er is een wind-model is geïmplementeerd in Hauptwerk, waarbij de parameters van het wind-model vastgelegd kunnen worden in de ODF. Het probleem is dat dit model vrij summier gedocumenteerd is door Milan, waardoor maar vrij weinig sample-set leveranciers een goed geïmplementeerd wind-model kunnen opleveren.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 17:28
door Jan Wim
gkruizenga schreef:Het probleem is niet zozeer dat Hauptwerk dit niet kan... Er is een wind-model is geïmplementeerd in Hauptwerk, waarbij de parameters van het wind-model vastgelegd kunnen worden in de ODF. Het probleem is dat dit model vrij summier gedocumenteerd is door Milan, waardoor maar vrij weinig sample-set leveranciers een goed geïmplementeerd wind-model kunnen opleveren.



is deels inderdaad zo, maar ook Kampen klopt niet qua windmodel, terwijl Brett alle in-outs zo moeten kennen zou je zeggen.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 18:25
door Evert-Jan
Jan Wim schreef:is deels inderdaad zo, maar ook Kampen klopt niet qua windmodel, terwijl Brett alle in-outs zo moeten kennen zou je zeggen.

Toen Kampen gemaakt werd en op de markt kwam (2009 waren er de 3 delen, dus een compleet orgel), was Hauptwerk nog van Martin Dyde. MDA was toen zelfstandig en was geen eigenaar van HW. Nu denk ik dat Martin hem 'kennende' Brett wel geholpen zal hebben.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 18:32
door Evert-Jan
Het orgel in de Dom staat strak in de wind. Jiri kan dus in de sample set niet meer toevoegen dan wat er in werkelijkheid aanwezig is, want dan wordt het fantasie.

Kom je morgen overtuigen in de kerk zelf.
Jan Hage speelt de complete grote Orgelmis van Johann Sebastian Bach.
Aanvang 15:30 uur. Toegang gratis, collecte bij de uitgang.
Zie http://www.domkerk.nl/nl/muziek/concert ... op-concert

Bij het grote orgel in de Laurenskerk heeft Jiri wel iets van windmodel geïmplementeerd, ondanks het feit dat ook dit orgel strak in de wind zit. Dit is op zijn website te lezen.

En het HW windmodel is zoals Gerard al aangeeft, geen knop o.i.d. maar loopt bij een beetje orgel al gauw in de duizenden ODF parameters.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 18:49
door Jan Wim
Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:is deels inderdaad zo, maar ook Kampen klopt niet qua windmodel, terwijl Brett alle in-outs zo moeten kennen zou je zeggen.

Toen Kampen gemaakt werd en op de markt kwam (2009 waren er de 3 delen, dus een compleet orgel), was Hauptwerk nog van Martin Dyde. MDA was toen zelfstandig en was geen eigenaar van HW. Nu denk ik dat Martin hem 'kennende' Brett wel geholpen zal hebben.



Maar feitelijk Evert-Jan is het nu dus een soort patstelling?, MDA brengt geen nieuwe sets meer uit, en deelt de eventuele kennis niet of onvoldoende met set producenten,
dus kan je afvragen wat heeft het voor zin dat de kennis m.b.t het windmodel niet vrijgegeven wordt?

wie wordt daar nu wijzer van? of zou MDA toch nog heimelijk naar een overname partij zoeken?
(ik blijf dat onderbuik gevoel maar constant houden) want kennis achter houden terwijl dat HW nog realistischer kan maken, is vreemd

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 18:58
door Cheesecorner
Het windmodel van Heusden vind ik wel behoorlijk goed geslaagd. Het maakt het orgel levendig, juist bij tutti. Je hoort het orgel naar 'adem happen'.
Die levendigheid ben ik bij andere sets nog niet tegengekomen.

Groet,
Arjan

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 19:04
door Evert-Jan
Met mijn reactie wilde ik alleen aangeven dat Brett net zoveel info had als andere sample set makers. Maar dat Martin hem wel van adviezen heeft voorzien.

Hauptwerk zonder sample set makers is een dood produkt. De laatstgenoemden bepalen mede het succes van HW (of de ondergang als er geen sample sets meer verkocht worden). Dat geldt ook als een andere partij HW zou overnemen.

Brett heeft een rem gezet op Martins werk in de beantwoording van ODF vragen. Ik snap niet waarom.
Laat Martin de documentatie dan bijwerken en ALLE parameters beschrijven; dan heeft iedereen er wat aan. Nu moet via reverse enginering achter zaken gekomen worden (maar dat is weer verboden volgens de licentie).
In de huidige situatie wordt er zeker kennis achter gehouden.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 20:03
door Jan Wim
ik heb bij een non encryptie ODF zitten kijken, bij een "simpel" hw1-3 orgel, maar dan duizelt het al van de hoeveelheid regels, sommige regels zijn nog enigzins te volgen, maar er staat heel veel bla,bla,bla in ;)

zijn de regels een programeer code/string? of zit daar weer een laag onder?


<ObjectList ObjectType="EnclosurePipe">
<o><a>1</a><b>393</b><c>1.2e+1</c><d>6.4e+1</d><e>2.56e+2</e><f>7</f><g>1.28e+2</g><h>5.12e+2</h></o>
<o><a>1</a><b>394</b><c>1.2e+1</c><d>9.693333333333e+1</d><e>3.197333333333e+2</e><f>7.116666666667</f><g>1.938666666667e+2</g><h>6.394666666667e+2</h></o>
<o><a>1</a><b>395</b><c>1.2e+1</c><d>1.298666666667e+2</d><e>3.834666666667e+2</e><f>7.233333333333</f><g>2.597333333333e+2</g><h>7.669333333333e+2</h></o>
<o><a>1</a><b>396</b><c>1.2e+1</c><d>1.628e+2</d><e>4.472e+2</e><f>7.35</f><g>3.256e+2</g><h>8.944e+2</h></o>


sambal bij meneel………………………..

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 20:22
door martinus
..Het geheim zit in "Pipe_SoundEngine01_Layer">
Met success toegepast op de Weissenau sample set,met als voorbeeld een goed geslaagd sample set ,met als resultaat een realistic wind gedrag :D
Het is wel een beetje werk maar is het zeker waard!

Groeten van de overzijde ,

Mart c van Herk

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 20:39
door Jan Wim
Groeten van de overzijde


:lol: :lol: :lol:

MDA weet het geheim
Mart weet het geheim

beiden komen ze van de overzijde, en beide vertellen ze niet de truuk ;)

in Europa zitten we met een enorme achterstand :lol:
mensen minder orgelspelen aub, massaal de gele hesjes ODF barricade op


nu ik heb in mijn ODF de gewraakte regel gevonden:
  Code:
<ObjectList ObjectType="Pipe_SoundEngine01_Layer">
<o><a>1</a><b>1</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>2</a><b>2</b><d>Y</d><g>Y</g><h>3</h><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>3</a><b>3</b><d>Y</d><g>Y</g><h>3</h><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>4</a><b>4</b><d>Y</d><g>Y</g><h>3</h><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>5</a><b>5</b><d>Y</d><g>Y</g><h>6</h><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>6</a><b>6</b><d>Y</d><g>Y</g><h>3</h><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>7</a><b>7</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>8</a><b>8</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>9</a><b>9</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>10</a><b>10</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>11</a><b>11</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>12</a><b>12</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>13</a><b>13</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>14</a><b>14</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>15</a><b>15</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>16</a><b>16</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>17</a><b>17</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>18</a><b>18</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>19</a><b>19</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>20</a><b>20</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>21</a><b>21</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>22</a><b>22</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>23</a><b>23</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>
<o><a>24</a><b>24</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>


dit gaat nog eens honderden regels verder……………………………………………………. ik denk dat ik hier iets te simpel voor ben

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 21:11
door josq
Tja, er is een gids voor samplesetmakers, die kun je bij MDA aanvragen als je ooit eens met ODF's wilt gaan puzzelen. Dit heb ik ook ooit gedaan toen ik combinatiesets maakte, daardoor weet ik iets beter hoe zo'n ODF in elkaar steekt. Maar dat is vertrouwelijke informatie.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 21:16
door Jan Wim
josq schreef:Tja, er is een gids voor samplesetmakers, die kun je bij MDA aanvragen als je ooit eens met ODF's wilt gaan puzzelen. Dit heb ik ook ooit gedaan toen ik combinatiesets maakte, daardoor weet ik iets beter hoe zo'n ODF in elkaar steekt. Maar dat is vertrouwelijke informatie.



die heb ik ooit eens van Brett ontvangen, maar kan deze niet meer vinden in mijn mailbox
daar stond ook op vermeld dat het om vertrouwelijke info ging

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 21:26
door Evert-Jan
N.a.v. je vraag van 19:03 uur: het format van de ODF (en ook de CODM) is XML. Dit is een algemene schrijfwijze waarmee gegevens op een gestructureerde manier vastgelegd kunnen worden. Je hebt een zgn. TAG tussen < en > en direct daarachter de waarde van die TAG. Dit kan van alles zijn: tekstblokken of een enkel karakter. De waarde wordt weer afgesloten door </ en > (een soort sluitteken). Elke tag is in HW een parameter.
Nu worden de TAG's in verkorte schrijfwijze weergegeven, nl. <a>, <b>, <c>, enz..
Iederen sample set maker doet dat zo behalve Piotr; die gebruikt de lange, volledige omschrijving.

Ga in HW naar General settings | General Preferences en dan tabblad Design tools.
Als je bij 'disable auto-compacting of organ definitions' een vinkje zet, HW stopt en start en hetzelfde orgel weer laadt, zie je in de ODF de volledige omschrijving in de TAG's.
De ODF wordt dan vele malen groter en duurt iets langer om in te lezen (bij SSD is dit nagenoeg niet te merken).
Ik zou dat vinkje dan ook weer weghalen zodat niet alle orgels omgezet worden.

XML is alleen een schrijfwijze en geen programeertaal. HW cq. Martin Dyde heeft zelf de regels bedacht waar wat voor dient en wat de relaties tussen de verschillende objecten zijn.

Wat jij nu hebt weergegeven is het deel wat Mart aangaf. Daarvoor zijn onderstaande parameters gedefinieerd (incl. de volledige namen als je dat genoemde vinkje zet):
  Code:
a = LayerID
b = PipeID
c = PipeLayerNumber
d = Main_Sustaining
e = Main_AttackSelCriteria_ContinuousControlID
f = Main_ReleaseSelCriteria_ContinuousControlID
g = AmpLvl_SoundMeanAmpLevelPreScaledForVirtOutPos
h = AmpLvl_LevelAdjustDecibels
i = AmpLvl_VelocitySensitivityMaxAttenuationDecibels
j = AmpLvl_InvertVelocitySensitivity
k = AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeBeginsToSound
l = AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeAtMaxAmplitude
m = AmpLvl_AirFlowDirectionCode
n = AmpLvl_WindModelModDepthAdjustDecibels
p = AmpLvl_TremulantModDepthAdjustDecibels
q = AmpLvl_EnclosureModDepthAdjustDecibels
r = AmpLvl_StereoBalanceAdjustPercent
s = AmpLvl_ScalingContinuousControlID
t = PitchLvl_DetuningPercentSemitones
u = PitchLvl_PercentageOfPipeReferenceAirMassFlowRate
v = PitchLvl_PitchDecrementPctSemitonesAtThisFlowRate
w = PitchLvl_PitchLockingModeCode
x = PitchLvl_WindModelModDepthAdjustPercent
y = PitchLvl_TremulantModDepthAdjustPercent
z = PitchLvl_ScalingContinuousControlID
a1 = PitchLvl_IncrementingContinuousControlID
b1 = PitchLvl_IncrementingCtsCtrlSensitivityHzPerCtrlUnit
c1 = HarmonicShaping_ThirdAndUpperHarmonicsLevelAdjustDecibels
d1 = HarmonicShaping_PercentageOfPipeReferenceAirMassFlowRate
e1 = HarmonicShaping_ThirdAndUpperHarmonicsAttnAtThisFlowRateDecibls
f1 = HarmonicShaping_WindModelModDepthAdjustDecibelsAtThirdHarmonic
g1 = HarmonicShaping_TremulantModDepthAdjustDecibelsAtThirdHarmonic
h1 = HarmonicShaping_IncrementingContinuousControlID>
i1 = VoicingEQ01_TransitionFrequencyKHertz
j1 = VoicingEQ01_TransitionWidthAsPercentOfTransitionFrequency
k1 = VoicingEQ01_HighFrequencyBoostDecibels
l1 = EnclosureFilters_EnclosureModDepthAdjustDecibels
m1 = ReverbTailTruncation_ModeCode
n1 = ReverbTailTruncation_DecayLengthAsMsForMiddleCOn8FtStop
p1 = AudioOut_OptimalChannelFormatCode
q1 = AudioOut_OptimalSampleResolutionCode


En dat voor ELKE pijp!!!

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:01
door Jan Wim
vinkje gezet

<ObjectList ObjectType="Pipe_SoundEngine01_Layer">
<o><a>1</a><b>1</b><d>Y</d><g>Y</g><k>1e+1</k><l>1.3e+2</l><n>-1.2e+1</n><v>2.8</v><x>2.5e+1</x><e1>2</e1><f1>-1.2e+1</f1><i1>2</i1><j1>1e+2</j1></o>


ik zie het licht nog niet erg :oops:

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:31
door Evert-Jan
Ik was niet duidelijk.
Je moet het orgel laden via menu "Design tools"
Dan krijg je een window. Daarin staat een optie "Regenerate ODF"
De rest van de vinkjes op dat scherm even weghalen.

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:38
door Jan Wim
even tussendoor al lezende zie ik tot mijn verbazing dat er zelfs "First order ambiosonic B-format" optie in HW zit maar , not yet supported????? waarbij alle assen


hier kan je heel mooi hoogte en diepte aangeven in een audiobeeld, denk aan diepte rugwerk hoofdwerk
hoogte hoofdwerk bovenwerk
ik val van mijn stoel……………………………………………………………..
oftewel HW is duizend lichtjaren verder dan een producent, of door gebrek aan info is ook deze optie niet goed te coderen

vervang het 2d difuus signaal door een 3d Ambiosonic difuus opname


nu is alleen de optie mono stereo beschikbaar in HW


eigenlijk is de ambiosonic exact hetzelfde als wat ik in een ander topic probeerde te simuleren met Quad Impulse response qua diepte werking

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:48
door Jan Wim
Evert-Jan schreef:Ik was niet duidelijk.
Je moet het orgel laden via menu "Design tools"
Dan krijg je een window. Daarin staat een optie "Regenerate ODF"
De rest van de vinkjes op dat scherm even weghalen.



inderdaad Evert-Jan nu is het zichtbaar

zomaar even wat copy/ paste gedaan, ik neem aan dat LayerID 22017 gekoppeld is aan een wave bestand

Pipe_SoundEngine01_Layer>
<LayerID>22017</LayerID>
<PipeID>22017</PipeID>
<PipeLayerNumber>1</PipeLayerNumber>
<Main_Sustaining>N</Main_Sustaining>
<Main_AttackSelCriteria_ContinuousControlID></Main_AttackSelCriteria_ContinuousControlID>
<Main_ReleaseSelCriteria_ContinuousControlID></Main_ReleaseSelCriteria_ContinuousControlID>
<AmpLvl_SoundMeanAmpLevelPreScaledForVirtOutPos>Y</AmpLvl_SoundMeanAmpLevelPreScaledForVirtOutPos>
<AmpLvl_LevelAdjustDecibels>-1.3e+1</AmpLvl_LevelAdjustDecibels>
<AmpLvl_VelocitySensitivityMaxAttenuationDecibels>0</AmpLvl_VelocitySensitivityMaxAttenuationDecibels>
<AmpLvl_InvertVelocitySensitivity>N</AmpLvl_InvertVelocitySensitivity>
<AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeBeginsToSound>0</AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeBeginsToSound>
<AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeAtMaxAmplitude>1.5e+2</AmpLvl_PctOfReferenceAirFlowRateAtWhichPipeAtMaxAmplitude>
<AmpLvl_AirFlowDirectionCode>1</AmpLvl_AirFlowDirectionCode>
<AmpLvl_WindModelModDepthAdjustDecibels>0</AmpLvl_WindModelModDepthAdjustDecibels>
<AmpLvl_TremulantModDepthAdjustDecibels>0</AmpLvl_TremulantModDepthAdjustDecibels>
<AmpLvl_EnclosureModDepthAdjustDecibels>0</AmpLvl_EnclosureModDepthAdjustDecibels>
<AmpLvl_StereoBalanceAdjustPercent>0</AmpLvl_StereoBalanceAdjustPercent>

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:50
door Evert-Jan
In de ODF kan de X, Y en Z afstand tot de microfoon gewoon opgegeven worden (en dat wordt in de praktijk ook gedaan).

<PipeID> verwijst naar het ID van de betreffende pijp. Dat ID staat in <Pipe_SoundEngine01>. Daar staat wat het gebruikte register is (en dan wel front direct, front diffuse en rear).
Zo kun je dus terugrekenen voor welke registerpijp je dan het windmodel aanpast.

Nu, ik zie het windmodel van de Dom wel verschijnen 8-) 8-)

Re: Windmodel in Utrecht DOM

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:57
door Jan Wim
Evert-Jan schreef:In de ODF kan de X, Y en Z afstand tot de microfoon gewoon opgegeven worden (en dat wordt ook gedaan).


ja in een stereo opname, maar geen ambiosonic :shock: