Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2022 15:02

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Welke instelling van pipe coupling en detuning gebruiken jullie?
Je hoort absoluut verschil .Tot nu toe gebruik ik de middenstand, ik ben er nog niet uit wat ik het meest natuurlijke vind klinken.

Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 27 mei 2022 19:33

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ha Jan,

Vooralsnog heb ik beide ook op de middenstand staan. Ik vind het mooi zo, maar heb ook nog niet geëxperimenteerd met andere standen.

Een behoorlijk verschil met de vorige versie. Bijv. de Prestant 8' op het BW is ook meerkorig en klinkt nu veel rijker. Sommige akkoorden zelfs gewoon (lekker) vals. Als je dan voor 'Fine Tuned Mixtures' kiest, klinkt het uiteraard zuiverder, maar meer 'platgeslagen'.
Al met al een stuk levendiger en meer sprankelend geworden.

Bijzonder om te ervaren hoe mooi onzuiverheid kan zijn. ;)

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 28 mei 2022 00:05

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Loosman schreef:Welke instelling van pipe coupling en detuning gebruiken jullie?
Je hoort absoluut verschil .Tot nu toe gebruik ik de middenstand, ik ben er nog niet uit wat ik het meest natuurlijke vind klinken.

Jan


Ik heb het coupling en detuning op ongeveer 40 gezet. Gezien de grote verbeteringen in deze set, waarbij er minder fine getuned is, is teveel detuning (voor mij) niet nodig.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 mei 2022 18:51

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

gkruizenga schreef:Lees ik het nu goed dat de update alleen werkt vanaf V7 ivm "new encryption mechanism"? Is dit weer aangepast tussen V6 en V7?

Martin Dyde geeft op het Engelstalig forum een nadere toelichting (zie https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 39#p153239):
Hauptwerk v7 does have updated encryption, to take advantage of the latest security updates from PACE. However, it can of course still load sample sets in v5/v6 format, so it's up to sample set producers whether they prefer to release new samples sets in v5 format, or v7 format. Presumably Jiri chose the latter in order to take advantage of the latest security (or possibly in order to take advantage of new organ definition file features that weren't available until v7).


Vertaald:
Hauptwerk v7 heeft een geactualiseerde encryptie, om gebruik te maken van de laatste beveiligingsupdates van PACE. Echter, Hauptwerk v7 kan natuurlijk nog steeds sample sets laden in v5/v6 formaat, dus het is aan sample set producenten of ze liever nieuwe sample sets uitbrengen in v5 formaat, of in v7 formaat. Vermoedelijk heeft Jiri voor het laatste gekozen om voordeel te hebben van de laatste beveiliging (of mogelijk om gebruik te maken van nieuwe functies voor orgeldefinitiebestanden die pas beschikbaar waren in v7).

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 18 aug 2022 06:53

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Goedemorgen,

Ik wil toch nog een keer m'n bevindingen delen m.b.t. de samples van Groningen.
Kort geleden hebben we een update ontvangen die de set goed hebben gedaan, en toch loop ik telkens weer tegen het volgende aan: voornamelijk bij snelle, staccato passages, bv Fuga BWV 542, ervaar ik de kort aangeslagen noten als week, waardoor de tonen niet in elkaar overvloeien. Dit beleef ik bij zowel de Diffuse als Distance samples (20 bit geladen). Krijg dan echt het gevoel van een Johannus orgel, waarbij de galm aan de toon geplakt is. Vooral goed waarneembaar bij kleine of grote plenum-registraties.
Ik gebruik diffuse, distance en rear. En dan neig ik ernaar de set zo nat mogelijk te zetten om het te verbloemen.....
Ik speel bv ook op Altenbruch, een veel drogere set waar ik dit totaal niet ervaar!
Ben heel benieuwd of hier meerderen tegenaan lopen?

Mario

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 12 sep 2022 18:42

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Weet iemand waarom ik de volume van de 16' Prestanten niet kan veranderen van dit orgel?
Er is namelijk geen optie voor in de drawbar,net als bij de anderen registers.
Is het bij iedereen zo?
Bedankt!

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 sep 2022 22:16

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

pedro schreef:Weet iemand waarom ik de volume van de 16' Prestanten niet kan veranderen van dit orgel?
Er is namelijk geen optie voor in de drawbar,net als bij de anderen registers.
Is het bij iedereen zo?
Bedankt!


Bij mij kan het wel. Maar de Prestant 16' in het pedaal is afgeleid van die van het HW. Je moet dus het volume van de Prestant 16' in het Manuaal aanpassen, dan heb je gelijk het pedaal te pakken.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 sep 2022 22:26

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

mario schreef:Goedemorgen,

Ik wil toch nog een keer m'n bevindingen delen m.b.t. de samples van Groningen.
Kort geleden hebben we een update ontvangen die de set goed hebben gedaan, en toch loop ik telkens weer tegen het volgende aan: voornamelijk bij snelle, staccato passages, bv Fuga BWV 542, ervaar ik de kort aangeslagen noten als week, waardoor de tonen niet in elkaar overvloeien. Dit beleef ik bij zowel de Diffuse als Distance samples (20 bit geladen). Krijg dan echt het gevoel van een Johannus orgel, waarbij de galm aan de toon geplakt is. Vooral goed waarneembaar bij kleine of grote plenum-registraties.
Ik gebruik diffuse, distance en rear. En dan neig ik ernaar de set zo nat mogelijk te zetten om het te verbloemen.....
Ik speel bv ook op Altenbruch, een veel drogere set waar ik dit totaal niet ervaar!
Ben heel benieuwd of hier meerderen tegenaan lopen?

Mario


Ik herken het persoonlijk niet. Ervaar je dit ook met andere sets met veel akoestiek?

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 29 mei 2023 12:40

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Kan iemand mij in een simpel stappenplan uitleggen hoe ik een koppel kan toevoegen van manuaal naar pedaal?

Ik heb Hauptwerk 7.

Alvast dank.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 mei 2023 20:21

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Een koppel van elk manuaal aan het pedaal is standaard in HW via Master couplers.
Deze koppels staan op 1 groot bedieningspaneel en op 6 minipaneeltjes: voor max. 5 manualen en het pedaal.
Het grote paneel vor alle mogelijke koppels: menu View | Large floating control panels | Master couplers
De kleine paneeltjes: menu View | Mini control panel | Master couplers .......
Als een koppel van pedaal naar een manuaal gemaakt moet worden, dan moet het mini paneeltje 'Master Couplers: Pedal division' worden opgeroepen.
Voor het koppel pedaal naar manuaal 2 moet knop II 8' worden ingedrukt.
Ook kan bijv. een superkoppel vanaf het pedaal naar manuaal 3 gemaakt worden d.m.v. de knop III 4.
Koppels die niet mogelijk zijn, zijn op het paneeltje grijs weergegeven.

Andersom: pedaal aan een manuaal koppelen gaat via een baskoppel (P Bass). Alleen de laagste gespeelde noot op een manuaal wordt dan aan het pedaal gekoppeld.
Deze P Bass koppels staan op het minipaneeltje voor manuaalkoppels: Master couplers: division I t/m Master couplers: division V (voor Martinikerk dus t/m division III).

Werkt in HW versies vanaf HW 4.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com