Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 16 jan 2020 23:38

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jan Wim schreef:http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36998

hier een opname met plenum van het rugwerk, en een enkele stem op het bovenwerk

ingeladen difuus-distant-rear


Ha Jan Wim,

Ik ben wel benieuwd naar de midi-files. Ben je bereid om die te delen op het forum?
Ik heb het nog eens beluisterd en ben geneigd te denken dat je een opname hebt gemaakt zonder galmstaarten en mét toegevoegde galm. Zo klinkt het bij mij in de oren....

Groet, Mario

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 18 jan 2020 11:27

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

mario schreef:Beste mede-hauptwerkers,

Ik wil graag mijn bevindingen met jullie delen.
Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van Groningen. De demo sprak tot de verbeelding: schitterend!! Wat schetst mijn verbazing dat de volledige set 8-kanaals mij tegenvalt. Voor wat betreft het solistisch spelen met enkele registers vind ik het wel (heel) mooi, ga je met grotere registraties spelen, of het nu een plenum mét of zonder tongwerken is, dan vind ik de klank kaal en koud worden. Geen levendigheid, bij vastgehouden akkoorden geen ruimtelijkheid, dus, niet (heel) mooi. Jammer!!

Mario


Goedemorgen,
Even een reactie op mijn eigen stukje.
Ik ben gisteravond aanbeland bij iemand die Groningen ook heeft draaien, met als configuratie dezelfde geluidskaart die ik gebruik, maar dan met actieve speakers. Ik ben verrast door de andere sound die dat geeft. Ook in de sterkere registraties blijft het orgel boeien. Voor mezelf ben ik er achter gekomen dat, wat ik ervaar bij mezelf, dus ligt aan de geluidsconfiguratie en niét aan de sample.

Jiri heeft een good job gedaan!

Mario
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 jan 2020 19:05

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

mario schreef:
mario schreef:Beste mede-hauptwerkers,

Ik wil graag mijn bevindingen met jullie delen.
Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van Groningen. De demo sprak tot de verbeelding: schitterend!! Wat schetst mijn verbazing dat de volledige set 8-kanaals mij tegenvalt. Voor wat betreft het solistisch spelen met enkele registers vind ik het wel (heel) mooi, ga je met grotere registraties spelen, of het nu een plenum mét of zonder tongwerken is, dan vind ik de klank kaal en koud worden. Geen levendigheid, bij vastgehouden akkoorden geen ruimtelijkheid, dus, niet (heel) mooi. Jammer!!

Mario


Goedemorgen,
Even een reactie op mijn eigen stukje.
Ik ben gisteravond aanbeland bij iemand die Groningen ook heeft draaien, met als configuratie dezelfde geluidskaart die ik gebruik, maar dan met actieve speakers. Ik ben verrast door de andere sound die dat geeft. Ook in de sterkere registraties blijft het orgel boeien. Voor mezelf ben ik er achter gekomen dat, wat ik ervaar bij mezelf, dus ligt aan de geluidsconfiguratie en niét aan de sample.

Jiri heeft een good job gedaan!

Mario



Dank je voor het delen van deze ervaring Mario! Zeer nuttig!!

Het is erg belangrijk om te beseffen dat de configuratie (vooral speakers en roomcorrectie) bepalen hoe een sampleset klinkt. Ik hoop nog steeds dat één van onze HW dealers of misschien een aantal forumleden een workshop willen organiseren om verschillende configuraties naast elkaar te laten horen. En dan ook met en zonder roomcorrectie etc.

Ik besef dat hier best wel wat werk in gaat zitten, maar het moet te organiseren zijn. Ik denk dat het voor veel (potentiële) HW-ers een meerwaarde zal hebben en ook marketing technisch voor HW in het algemeen.

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jan 2020 22:03

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

mario schreef:...Voor mezelf ben ik er achter gekomen dat, wat ik ervaar bij mezelf, dus ligt aan de geluidsconfiguratie en niét aan de sample.

Jiri heeft een good job gedaan!

Mario

Hoe ziet jouw audioconfiguratie en opstelling er dan nu uit Mario?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 20 jan 2020 08:05

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jaap380 schreef:
mario schreef:...Voor mezelf ben ik er achter gekomen dat, wat ik ervaar bij mezelf, dus ligt aan de geluidsconfiguratie en niét aan de sample.

Jiri heeft een good job gedaan!

Mario

Hoe ziet jouw audioconfiguratie en opstelling er dan nu uit Mario?


Mijn configuratie is een pc met 64Gb werkgeheugen, een I7 6700 processor, geluidskaart Focusrite Saffire Pro 24 DSP, 2 versterkers met 4 speakers in surround-opstelling. Front: grote, vrij bassige (maar mooi warme) Magnat 3-weg speakers, gevoed door een Yamaha-versterker; rear Eltax-monitors, gevoed door een Philips-versterker.
De set heb ik als volgt geladen: Diffuse, Distant en Rear in 20 bit. Dan gebruik ik ongeveer 57 Gb geheugen. Polyfonie op 8000.
De set nu ook geprobeerd met alleen Direct en Rear, geladen in 24 bit. Lijkt íets beter, maar de klank van de plena blijft vlak....
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jan 2020 10:58

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Als je dit effect alleen bij deze set ervaart of ook bij andere sets?
Verder kan het verschil maken hoe je speakers zijn opgesteld. Ingedraaid, of niet, op het orgel of er naast. En heb je roomcorrectie en gebruik je Reaper? Staan de rearspeakers op tijd? (Front vertraagd)
Staat de stemming (pitch) op origineel?
Hoor je wel C-Cis- effect? (links-rechts).
Meer hierover is te lezen in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=2487&hilit=stereo+pan
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2020 16:18

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

alles valt of staat met de dynamische beperking van een speaker, hier lost roomcorrectie niets aan op

Zelfs een gerenommeerd merk kan bij HW falen, en waarom? Dynamiek

of heel simpel en kort door de bocht hoe snel kan een driver(speaker) starten en stoppen op commando van een muziek signaal.

dus bij een solo register is er niet zoveel mis, maar bij een plenum kan een speaker overwerkt raken en daardoor vlak gaan klinken.


Stel je hebt een vijver met een spiegelglad water oppervlak , je mag dit voorstellen als een driver in rust

nu ga je een bv. een prestant 8v gebruiken , visualiseer diezelfde vijver maar de prestantklank gooit bij iedere toets aanslag een steentje in die vijver.

we kennen allemaal het fenomeen wat er dan optreed namelijk kringen in het water die langzaam uitdoven tot dat ze de rand bereiken.

nu hoe meer registers je gebruikt des te meer steentjes zullen in het water vallen, uit eindelijk zullen de waterkringen en rimpels van de vele steentjes (plenum) elkaar beinvloeden, omdat de driver niet op het juiste moment kan stoppen.

door deze complexe beweging (en beweging is ook weer geluid) zal de driver ergens een max, bereiken en niet goed meer transparant het aanbod kunnen verwerken.

hoe beter de dynamische uitslag en X van een driver is des te later zal deze verzadiging optreden.


roomcorrectie zal hier niet veel aan kunnen doen, die kan alleen het aanbod van frequenties vlakker maken die door de akoestiek beinvloed zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 jan 2020 16:28

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dus Jan-Wim, als je het volume terugdraait, dan zou dit probleem minder moeten zijn bij plenumspel?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2020 16:45

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

josq schreef:Dus Jan-Wim, als je het volume terugdraait, dan zou dit probleem minder moeten zijn bij plenumspel?

nee Jos ,want in verhouding blijft de dynamische beperking evenredig
ook op een lager volume zullen de steentjes minder hard in de vijver vallen , maar nog steeds rimpeling veroorzaken , onderling zal deze rimpeling elkaar ook beinvloeden op het verzadigings moment.

Dit principe is haast niet te vorkomen wel kan je hoe netter de driver is het verzadigings moment verleggen naar een veel later stadium

denk bv aan de MFB phillips heeft dit geprobeerd op te lossen door de driver elektronisch te corrigeren
via het motion feedback principe, waarbij een opnemer op de driver correcties uitvoert.
maar dat effect heeft ook weer nadelen.

het is altijd dealen tussen 2 kwaden neven eigenschappen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jan 2020 19:30

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dank voor je uitleg JanWim., Is het dan zo dat een actieve monitor dit probleem minder zou hebben dan een passieve speaker?
Wat bepaalt wat een luidspreker voor dynamiek aan kan?
En wat zou je advies zijn aan Mario? (behalve een "bassige speaker"vervangen door een wat meer neutrale speaker).
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2020 20:07

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

je zal het fenomeen opbreken wel eens gehoord hebben Jaap,

een ultieme driver bestaat jammer genoeg niet, er zijn speakersdrivers met namen in de zelfbouw wereld, die door allerlei snufjes en tweaks zo gunstig mogelijk gefabriceerd zijn.

deze conussen breken pas heel laat op, je kan je voorstellen dat wanneer de conus naar voor en naar achter beweegt dit niet van plus direct naar min kan gaan, hier is wat tijd voor nodig om de conus in de gewenste positie te brengen, die beweging zorgt er wel voor dat de conus trechtervorm enigzins vervormd , dit is opbreken.

ze voorkomen dit om de conusdriver te voorzien van bepaalde vouwen.


dan verleg je het opbreken naar een punt waar het liefst een andere driver de taak al weer overgenomen heeft.
de spoel en de ringmagneet spelen hierbij ook een belangrijke rol,
Het mooiste is om het totale frequentie aanbod te verdelen over een 4-weg sysyteem die volledig getuned is op de ruimte waar het zich in bevind.
dus je mag geen doppler effect horen, de fases onderling moeten kloppen enz.

dit is zelden te vangen in een fabrieks speaker, omdat wij HW spelers graag dicht op een speaker willen zitten, zal deze ook geschikt moeten zijn voor nearfield en dat is van zichzelf een 4-weg niet.

daarbij kan een gesloten systeem een extra natuurlijke demping op de veerkracht positief beinvloeden t.o.v een bas reflex systeem.

uit eindelijk Valt of staat HW met een zo correct mogelijke geluidsweergave, en dat is altijd technisch en niet muzikaal, zoals sommige beweren.

het is wel gelijk ZWAAR offtopic mijn bericht
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2020 19:41

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jiri geeft tijdelijk een beperkt aantal free ilock codes weg om de St.Martini volledig in 8kanaals thuis te proberen voor een periode van 7 tot max 14 dagen.

is het proberen waard, ik weet alleen niet of dat voor trouwe klanten van Jiri is, of voor iedereen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 08 feb 2020 20:00

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jan Wim schreef:Jiri geeft tijdelijk een beperkt aantal free ilock codes weg om de St.Martini volledig in 8kanaals thuis te proberen voor een periode van 7 tot max 14 dagen.

is het proberen waard, ik weet alleen niet of dat voor trouwe klanten van Jiri is, of voor iedereen


Maar de sample-set zelf is erg duur voor het aantal stops en amateurs als ik :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 08 feb 2020 22:18

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Fred schreef:
Maar de sample-set zelf is erg duur voor het aantal stops en amateur als ik.


Naast deze argumenten komt er voor mij als stereo speler nog bij, dat de Distant versie die juist voor stereo bedoeld is, me niet kan bekoren.
Spelend op de demo komt het nu op: front 32; diffuse 64; distant 32; rear 127.
Voor een stereo opstelling is 1014 euro dan wel iets te veel van het goede.
Nog even wachten op een actieprijs....

De midden kanalen van Zutphen en front Utrecht geven me wel het gevoel dat met name de galm afhandeling voor stereo “kompleet” is.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 08 feb 2020 23:20

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

GerrGouw schreef:
Fred schreef:
Maar de sample-set zelf is erg duur voor het aantal stops en amateur als ik.


Naast deze argumenten komt er voor mij als stereo speler nog bij, dat de Distant versie die juist voor stereo bedoeld is, me niet kan bekoren.
Spelend op de demo komt het nu op: front 32; diffuse 64; distant 32; rear 127.
Voor een stereo opstelling is 1014 euro dan wel iets te veel van het goede.
Nog even wachten op een actieprijs....

De midden kanalen van Zutphen en front Utrecht geven me wel het gevoel dat met name de galm afhandeling voor stereo “kompleet” is.


Hoi Gerrit,

Is dan de Semi-Dry Sample Set geen optie en dan reverb toevoegen ?
Ik doe dit in Reaper, ik laad mijn samples altijd semi-dry en voeg dan galm toe.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 feb 2020 23:59

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Hans B schreef:
Hoi Gerrit,

Is dan de Semi-Dry Sample Set geen optie en dan reverb toevoegen ?
Ik doe dit in Reaper, ik laad mijn samples altijd semi-dry en voeg dan galm toe.


Hoe krijg jij een bevredigende nagalm in Reaper voor elkaar, Hans? Ik heb daar weleens mee geworsteld maar nooit tot overtuigend resultaat gekomen... :?
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 feb 2020 00:10

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Eerst heb ik SIR2 gebruikt en nu pas ik h-reverb hybrid reverb toe.
Ik ben geen purist die alleen de galm van de kerk erbij wil hebben bij het opgenomen orgel.
De galm voeg ik toe aan het totaal of soms per front/middle/rear. Eigenlijk moet je de galm één keer toevoegen, dat gebeurt in het echt ook en niet per pijp.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 feb 2020 14:23

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Vanuit een puristich oogpunt speel ik toch het liefst met wet ( liefst 4 kanaals) sets i.p.v. dry met IR.
Een pijp achter in de orgelkast heeft een hele andere interactie met de akoestiek van de kerk als een pijp in het rugwerk.
Met de sampleset van Nijkerk hoor je duidelijk dat het hoofdwerk meer galm heeft en iets diffuser klinkt dan het rugwerk.
Komt waarschijnlijk ook wel omdat mic. bij opnames dichter bij het rugwerk staat neem ik aan.
Als je nu met een dry orgel alle front samples rug en hoofdwerk gaat voorzien van de zelfde Ir. dan krijg je een zelfde galm afwikkeling in het bovenwerk als in het rugwerk en dat doet dan toch wel weer afbreuk aan de authenticiteit.
Ik weet niet of er specifieke ir zijn voor het rugwerk en het hoofdwerk dan zou je dit kunnen opvangen min of meer.
Ook de plek waar de ir wordt verkregen en waar het geluid wordt opgewekt (voor het altaar bij bijv. altiverb) is wel vreemd. Bij een video van Altiverb was dat te zien.
Dus in hoeverre is een Ir een goede kopie van een galm patroon in een kerk bij het orgel als je al kiest voor een andere positie voor de metingen sweep als waar het orgel staat.
Ik zelf blijf het liefst met wet/ surround spelen en zal alleen ir gaan gebruiken bij sets die echt veel te droog zijn o.a. Casavant.

Gr Jan

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 09 feb 2020 17:28

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Loosman schreef:Vanuit een puristich oogpunt speel ik toch het liefst met wet ( liefst 4 kanaals) sets i.p.v. dry met IR.
Een pijp achter in de orgelkast heeft een hele andere interactie met de akoestiek van de kerk als een pijp in het rugwerk.
Met de sampleset van Nijkerk hoor je duidelijk dat het hoofdwerk meer galm heeft en iets diffuser klinkt dan het rugwerk.
Komt waarschijnlijk ook wel omdat mic. bij opnames dichter bij het rugwerk staat neem ik aan.
Als je nu met een dry orgel alle front samples rug en hoofdwerk gaat voorzien van de zelfde Ir. dan krijg je een zelfde galm afwikkeling in het bovenwerk als in het rugwerk en dat doet dan toch wel weer afbreuk aan de authenticiteit.
Ik weet niet of er specifieke ir zijn voor het rugwerk en het hoofdwerk dan zou je dit kunnen opvangen min of meer.
Ook de plek waar de ir wordt verkregen en waar het geluid wordt opgewekt (voor het altaar bij bijv. altiverb) is wel vreemd. Bij een video van Altiverb was dat te zien.
Dus in hoeverre is een Ir een goede kopie van een galm patroon in een kerk bij het orgel als je al kiest voor een andere positie voor de metingen sweep als waar het orgel staat.
Ik zelf blijf het liefst met wet/ surround spelen en zal alleen ir gaan gebruiken bij sets die echt veel te droog zijn o.a. Casavant.

Gr Jan


Geheel mee eens. Als het orgel in één kast staat en op één niveau, waarbij relatief gezien de afstanden tussen de pijpen niet al te groot is, dan kan een IR wellicht okay werken.

In het geval dat je een groter orgel droog aanbiedt en er dan kunstmatige IR, zelfs van de kerk zelf, aan toevoegt, krijg je m.i. inderdaad toch wel een flinke verarming van het oorspronkelijke klankbeeld.

Het enigste wat het dan nog moet goedmaken is volume verschillen tussen de klavieren, maar iets is a.w.h. plat gemaakt en plat geraakt. Ge-egaliseerd. The sound has been flattened and equalized.

Ik ben zelf geen voorstander van droge sets waaraan je IR kunt toevoegen.

Het blijft een noodoplossing voor diegenen die grote orgels willen spelen op kleine computers.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 feb 2020 20:39

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Hans schreef:
Hoi Gerrit,

Is dan de Semi-Dry Sample Set geen optie en dan reverb toevoegen ?
Ik doe dit in Reaper, ik laad mijn samples altijd semi-dry en voeg dan galm toe.


Bij gelegenheid moet ik zelf maar eens luisteren bij jou.
Maar 'k verwacht wat galm betreft, dezelfde "ligging" te hebben als Jan en Harm.
Via reaper bijvoegen is natuurlijk sowieso mooi als een set te weinig van zichzelf heeft.
Maar ja, sets en ram genoeg die genoeg van zichzelf hebben.
Gisteren na lange tijd weer eens op Zwolle gespeeld, toch ook een heel fraaie set hoor.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 feb 2020 22:51

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

GerrGouw schreef:
Hans schreef:
Hoi Gerrit,

Is dan de Semi-Dry Sample Set geen optie en dan reverb toevoegen ?
Ik doe dit in Reaper, ik laad mijn samples altijd semi-dry en voeg dan galm toe.


Bij gelegenheid moet ik zelf maar eens luisteren bij jou.
Maar 'k verwacht wat galm betreft, dezelfde "ligging" te hebben als Jan en Harm.
Via reaper bijvoegen is natuurlijk sowieso mooi als een set te weinig van zichzelf heeft.
Maar ja, sets en ram genoeg die genoeg van zichzelf hebben.
Gisteren na lange tijd weer eens op Zwolle gespeeld, toch ook een heel fraaie set hoor.


Ha Gerrit, ik heb nooit galm toegevoegd aan sets, alleen een poging gedaan. Maar als ik het goed begrijp is SIR2 een progje wat je als plugin voor Reaper kunt aanschaffen.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 feb 2020 00:30

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Harm schreef:Ha Gerrit, ik heb nooit galm toegevoegd aan sets, alleen een poging gedaan. Maar als ik het goed begrijp is SIR2 een progje wat je als plugin voor Reaper kunt aanschaffen.

Ik heb SIR2, maar Altiverb lijkt me stukken mooier (en duurder) : https://www.audioease.com/altiverb/
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 feb 2020 14:12

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

adri schreef:
Loosman schreef:Vanuit een puristich oogpunt speel ik toch het liefst met wet ( liefst 4 kanaals) sets i.p.v. dry met IR.
Een pijp achter in de orgelkast heeft een hele andere interactie met de akoestiek van de kerk als een pijp in het rugwerk.
Met de sampleset van Nijkerk hoor je duidelijk dat het hoofdwerk meer galm heeft en iets diffuser klinkt dan het rugwerk.
Komt waarschijnlijk ook wel omdat mic. bij opnames dichter bij het rugwerk staat neem ik aan.
Als je nu met een dry orgel alle front samples rug en hoofdwerk gaat voorzien van de zelfde Ir. dan krijg je een zelfde galm afwikkeling in het bovenwerk als in het rugwerk en dat doet dan toch wel weer afbreuk aan de authenticiteit.
Ik weet niet of er specifieke ir zijn voor het rugwerk en het hoofdwerk dan zou je dit kunnen opvangen min of meer.
Ook de plek waar de ir wordt verkregen en waar het geluid wordt opgewekt (voor het altaar bij bijv. altiverb) is wel vreemd. Bij een video van Altiverb was dat te zien.
Dus in hoeverre is een Ir een goede kopie van een galm patroon in een kerk bij het orgel als je al kiest voor een andere positie voor de metingen sweep als waar het orgel staat.
Ik zelf blijf het liefst met wet/ surround spelen en zal alleen ir gaan gebruiken bij sets die echt veel te droog zijn o.a. Casavant.

Gr Jan


Geheel mee eens. Als het orgel in één kast staat en op één niveau, waarbij relatief gezien de afstanden tussen de pijpen niet al te groot is, dan kan een IR wellicht okay werken.

In het geval dat je een groter orgel droog aanbiedt en er dan kunstmatige IR, zelfs van de kerk zelf, aan toevoegt, krijg je m.i. inderdaad toch wel een flinke verarming van het oorspronkelijke klankbeeld.

Het enigste wat het dan nog moet goedmaken is volume verschillen tussen de klavieren, maar iets is a.w.h. plat gemaakt en plat geraakt. Ge-egaliseerd. The sound has been flattened and equalized.

Ik ben zelf geen voorstander van droge sets waaraan je IR kunt toevoegen.

Het blijft een noodoplossing voor diegenen die grote orgels willen spelen op kleine computers.



ik heb zo mijn bedenkingen bij bovengenoemde bezwaren

Geheel eens ben ik het met de bewering dat zodra een orgel vrij close (direct) wordt opgenomen je de meng verhouding goed hoort n.l voor of achter in de orgelkas rugwerk/hoofdwerk enz.
(Maar waarom zou je aan een goede Direct opname al een IR toevoegen?
een Ir kan je ook inzetten puur als rear.)
alleen dit effect ben je al kwijt bij een rear of distant opname van dat zelfde orgel.
Dus vraag ik me af wat voegt een origineel opgenomen galm meer toe dan een goede IR??
en dan praat ik niet over een sir2 afhandeling en kwaliteit

In theorie zou een eigen opgenomen kanaal (galm) meerwaarde moeten opleveren.
Maar dit kanaal moet nabewerkt worden, en je krijgt onheroepelijk fase fouten t.o.v het direct kanaal enz.

Laat staan als je een 6-kanaals toepassing maakt.

in principe klinkt een enkele opname (direct) met een perfecte IR beter dan een stevig nabewerkte meer kanaals set.

@Jan de plek van altiverb voor het altaar is op zich niet gek, er wordt in de kerk naar de meest ideale locatie gezocht voor de sweetspot van de IR zodat alle frequenties daar goed in balans zijn.
dit lijkt me op zich natuurlijker dan een Rear opname 8mtr boven de grond, een plek die weinig mensen in een kerkzaal zullen herkennen.

Niet dat ik per defenitie een voorstander ben van een IR, maar ik betwijfel of deze nu minder zijn dan een echte akoestische toevoeging, met bijbehorende ongemakken


hoe kan het zo offtopic raken :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 11 feb 2020 14:50

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Zal ik het weer on topic brengen...

Jan Wim schreef:
Jiri geeft tijdelijk een beperkt aantal free ilock codes weg om de St.Martini volledig in 8kanaals thuis te proberen voor een periode van 7 tot max 14 dagen.

is het proberen waard, ik weet alleen niet of dat voor trouwe klanten van Jiri is, of voor iedereen

Ik heb dit gisteren gedaan. Werkt erg eenvoudig, gewoon de stappen volgen die in onderstaande link staan.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/st- ... -demo-set/

Ik vind het een mooie actie van Jiri!
Eerste indruk: fantastisch opgenomen orgel, en in ieder geval het proberen waard.

Groet,
Albert

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 feb 2020 18:22

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ik heb dit gisteren gedaan. Werkt erg eenvoudig, gewoon de stappen volgen die in onderstaande link staan.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/st- ... -demo-set/


Albert, Jiri geeft aan dat hij niet weet of de licentie voor 7 dagen of 14 dagen geldt, kun jij misschien zien hoe lang de licentie duur is in ilok manager?
Zelf heb ik de code ook aangevraagd en binnen, ik moet nog installeren en zoals Jiri al adviseert, de licentie heb ik nog niet geactiveerd.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com