Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 30 dec 2019 23:53

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

WIm van Beek opname van het Vater Unser van Boehm:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcNtpZG62Wk

Zijn registraties:
Bovenwerk: Holfluit 8', Nazard 3', Vox Humana 8', Tremulant
Hoofdwerk: Prestant 8', Bourdon 8'
Pedaal: Prestant 32', Bourdon 16', Octaaf 8'

En vergelijk het dan met je eigen spel op deze sample set:
Linkse slider op nul (0%)
Diffuus 36%
Distant 62%
Rear fully open 128%
Dit komt er wellicht het dichtste erbij, akoustisch gezien.

Ik ben erg nieuwsgierig over je bevindingen. Mag ook in een prive bericht.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 31 dec 2019 12:07

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dag Adri

Als je dit bericht voor mij bedoeld hebt moet ik je teleurstellen omdat ik a het sampleset niet heb en b dat mooie stuk met mijn beperkte spelkwaliteit niet kan spelen.
Ik wens je alvast een goed 2020 met veel Hauptwerk plezier
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 31 dec 2019 12:21

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Aangezien het rugwerk achter je zit, is dat wel lastig om die registers te pakken, zo ik stak mijn hand naar achteren om de roerfluit 8 te pakken, maar ipv de roerfluit had ik de staart van de kat te pakken, nu die staart roerde wel, maar er kwam een heel ander geluid te voorschijn, en dat leek in de verste niet op een roerfluit. :lol:

Alvast dus de de beste wensen voor het nieuwe orgeljaar :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 dec 2019 13:01

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

HJK schreef:Dag Adri

Als je dit bericht voor mij bedoeld hebt moet ik je teleurstellen omdat ik a het sampleset niet heb en b dat mooie stuk met mijn beperkte spelkwaliteit niet kan spelen.
Ik wens je alvast een goed 2020 met veel Hauptwerk plezier


Was voor iedereen bedoeld, eigenlijk.
Gelukkig Nieuwjaar!

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 31 dec 2019 14:59

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Zojuist twee opnames op contrebombarde gezet met deze registratie:

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36814

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36815

Twee verschillende instellingen van diffuse/rear. Als ik de opname terugluister dan is de beleving van akoustiek veel minder dan als ik speel met 4 speakers in surround opstelling.

Beleving van akoustiek versus directe klank vind ik met deze set heel mooi te regelen middels volumes in deze opstelling (beter dan met Bavo).

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 dec 2019 16:52

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

blokdoorn schreef:Zojuist twee opnames op contrebombarde gezet met deze registratie:

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36814

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36815

Twee verschillende instellingen van diffuse/rear. Als ik de opname terugluister dan is de beleving van akoustiek veel minder dan als ik speel met 4 speakers in surround opstelling.

Beleving van akoustiek versus directe klank vind ik met deze set heel mooi te regelen middels volumes in deze opstelling (beter dan met Bavo).


Hoe vergelijkt het volgens jou met de opname van Wim van Beek, zoals boven aangegeven?

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 31 dec 2019 18:59

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

De opname van van Beek had ik eerst alleen via mijn huiscomputer (met redelijke audio) beluisterd. Zojuist ook op mijn hauptwerkcomputer zodat ik ze op dezelfde audio installatie kan vergelijken. Als ik de opname luister en direct daarvoor of daarna met de sampleset speel dan is het verschil heel klein. Heb zelfs een stukje meegespeeld: dan valt het volkomen in elkaar weg. Als ik het overneem, dus doorspeel met hauptwerk en de opname stil zet, dan klinkt de sampleset wat directer en helderder en valt er net wat ruimte weg (maar volgens mijn oren ook wat ruis).
Let wel ik speel dan met diffuse op 64 en rear op 128. Als ik er op speel dan heb ik de rear meestal lager staan, dan is het verschil groter. Als ik diffuse nog wat lager zet, dan wordt het verschil nog kleiner, maar als speler zwem je dan naar mijn smaak te veel in de ruimte.

Heb e.a. ook. vergeleken met een andere cd opname van de Martini (Jellema), ook met de vox humana, maar dan in de linkerhand met een bas partij. Dan moet ik de rear juist wat terug zetten, met name om de vox net zo duidelijk te horen als in de opname, en dan er eigenlijk nauwelijks verschil.

Mijn conclusie: denk niet dat het uberhaupt mogelijk is om met een hauptwerk set nog dichter bij deze klank te komen. De verschillen tussen cd opnames zijn net zo groot, en je kunt het verschil met een opname uiterst minimaal krijgen door met de schuiven van de verschillende kanalen te gaan spelen (en ik doe dat dan alleen nog met diffuse en rear).

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 jan 2020 09:29

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

blokdoorn schreef:De opname van van Beek had ik eerst alleen via mijn huiscomputer (met redelijke audio) beluisterd. Zojuist ook op mijn hauptwerkcomputer zodat ik ze op dezelfde audio installatie kan vergelijken. Als ik de opname luister en direct daarvoor of daarna met de sampleset speel dan is het verschil heel klein. Heb zelfs een stukje meegespeeld: dan valt het volkomen in elkaar weg. Als ik het overneem, dus doorspeel met hauptwerk en de opname stil zet, dan klinkt de sampleset wat directer en helderder en valt er net wat ruimte weg (maar volgens mijn oren ook wat ruis).
Let wel ik speel dan met diffuse op 64 en rear op 128. Als ik er op speel dan heb ik de rear meestal lager staan, dan is het verschil groter. Als ik diffuse nog wat lager zet, dan wordt het verschil nog kleiner, maar als speler zwem je dan naar mijn smaak te veel in de ruimte.

Heb e.a. ook. vergeleken met een andere cd opname van de Martini (Jellema), ook met de vox humana, maar dan in de linkerhand met een bas partij. Dan moet ik de rear juist wat terug zetten, met name om de vox net zo duidelijk te horen als in de opname, en dan er eigenlijk nauwelijks verschil.

Mijn conclusie: denk niet dat het uberhaupt mogelijk is om met een hauptwerk set nog dichter bij deze klank te komen. De verschillen tussen cd opnames zijn net zo groot, en je kunt het verschil met een opname uiterst minimaal krijgen door met de schuiven van de verschillende kanalen te gaan spelen (en ik doe dat dan alleen nog met diffuse en rear).


Volgens mij er is wel ter dege verschil, en klinkt de Vox Humana partij veel luider en voller in de WvB opname. Is dat jouw ervaring niet?

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 01 jan 2020 10:17

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ik wens jullie allen een gelukkig nieuwjaar. Voor de gebruikers van GrandOrgue heb Ik op de valreep van het oude jaar een Odf voor de Demo SemiDry sampleset van dit orgel in de Filebase van MPS orgelseite geladen zodat nu ook GO gebruikers die kunnen downloaden en deze Demo kunnen gebruiken.

Groet van Bas
Laatst bijgewerkt door BasKb op 01 jan 2020 18:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 01 jan 2020 11:39

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

adri schreef:Volgens mij er is wel ter dege verschil, en klinkt de Vox Humana partij veel luider en voller in de WvB opname. Is dat jouw ervaring niet?


Die ervaring deel ik als ik mijn opname in stereo terugluister. Echter, niet als ik erop speel met de rear op behoorlijk volume naar aparte speakers in surround opstelling. Met opschroeven van de rear wordt de Vox Humana partij dan bijna net zo luid en vol als in de WvB opname. Als ik vergelijk met een andere opname van de Vox, dan moet ik de rear juist terugschroeven.

Dacht eerst bijna dat de rear niet in de opname was beland (opname met rear op gelijk niveau als diffuse), maar dat is wel degelijk zo. Heb overigens dezelfde ervaring met de bavo: als ik speel met rear gemengd met front door 1 paar luidsprekers, dan is er wel meer akoestiek, maar mis je heel veel vergeleken met dat de rear door een apart stel speakers klinkt.


Ik verwacht de martini veel te bespelen in het nieuwe jaar, geeft veel inspiratie.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 jan 2020 12:30

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

blokdoorn schreef:
adri schreef:Volgens mij er is wel ter dege verschil, en klinkt de Vox Humana partij veel luider en voller in de WvB opname. Is dat jouw ervaring niet?


Die ervaring deel ik als ik mijn opname in stereo terugluister. Echter, niet als ik erop speel met de rear op behoorlijk volume naar aparte speakers in surround opstelling. Met opschroeven van de rear wordt de Vox Humana partij dan bijna net zo luid en vol als in de WvB opname. Als ik vergelijk met een andere opname van de Vox, dan moet ik de rear juist terugschroeven.

Dacht eerst bijna dat de rear niet in de opname was beland (opname met rear op gelijk niveau als diffuse), maar dat is wel degelijk zo. Heb overigens dezelfde ervaring met de bavo: als ik speel met rear gemengd met front door 1 paar luidsprekers, dan is er wel meer akoestiek, maar mis je heel veel vergeleken met dat de rear door een apart stel speakers klinkt.


Ik verwacht de martini veel te bespelen in het nieuwe jaar, geeft veel inspiratie.


En via koptelefoon, hoe ervaar je dan de balans?

Bljkbaar moet je aan de balansen/sliders sleutelen en setup werken met een surround audio systeem voordat je het krijgt zoals het echte orgel; ervaar je dit als een voordeel of nadeel? Tenslotte niet iedereen heeft zo'n system; ik wel, maar zo heb ik het nog niet opgezet voor de martini. Voornamelijk via een pro koptelefoon van Focal.

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 01 jan 2020 15:05

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Ik heb geen koptelefoon, dus dat kan ik niet goed vergelijken.

Heb vanochtend de partita Sei gegrusset Jesu gutig eens doorgespeeld en vergeleken met de cd opname van Bram Beekman. Deze opname is een stukje directer dan die van Wim van Beek. Dan kom ik met diffuse 64 en rear 75 toch ook echt heel dicht in de buurt. Merk dat in de variaties met tongwerken Vox Humana en Trompet deze in verhouding tot de begeleiding in de sampleset net een fractie opgeschroefd mogen worden, maar het is ook al snel te veel (amplitude db +0.9-1.1).

Bij de directere cd-names (Beekman/Jellema) is het makkelijker om heel dicht in de buurt te komen. De set speelt ook heel transparant (zeker niet als Kampen of de Dom). Voor het benaderen van de WvB opname moet je de rear bijna maximaal gebruiken. Misschien dat het daarvoor beter werkt om er ook distant in te mengen, maar dat kan ik niet uitproberen.

Dit is allemaal bij een surround opstelling van luidsprekers. Ik denk dat je bij stereo beter uitsluitend het distant kanaal kunt gebruiken. Ik ben in ieder geval nog bij geen enkele set met deze mogelijkheid overtuigd geraakt van het mengen van front en rear naar 1 stereo kanaal. Ook bij de Bavo is er naar mijn ervaring een groot verschil tussen mengen naar 1 kanaal en spelen in surround opstelling. De Martini is ook de eerste set waar ik echt volledig overtuigd ben van een surround opstelling (bij de Bavo werkt dat ook behoorlijk goed, maar toch minder overtuigend).

Overigens, ik gebruik voor het afspelen twee redelijke 'ouderwetse' stereo hifi installaties in surround opstelling.

Moet je dan surround hebben om bij het echte orgel te komen? Nee, dat denk ik niet, ik vind de distant demo's overtuigend, evenals het distant kanaal in de demoset. Je hebt wel surround nodig om in een vergelijkbare luisterpositie te komen als de luisterpositie die bij sommige opnames, zoals die van WvB, is gekozen. Voor even klinkt dat ook heel mooi, maar een wat directere luisterpositie is als speler vaak toch wel fijner, vind ik. Mijn ervaringen bevestigen wat dat betreft vooral dat het een set is geworden die heel fijn speelt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 jan 2020 20:39

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

in All of Bach speelt Leo van Doeselaar dit stuk ook (it's op YouTube); meer vergelijkings mogelijkheden.

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 01 jan 2020 21:48

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Inderdaad, dat is ook nog een mogelijkheid, weet niet of ik daar binnenkort aan toe kom, maar wie weet.

Heb al aantal jaren redelijk wat sets, een aantal gebruik je na verloop van tijd minder, soms bijna nooit meer. Martini behoort toch wel echt tot een andere categorie.

Ander onderwerp: de uitvoeringen van de cantates op AllofBach met in veel gevallen Leo van Doeselaar op een echt orgel, i.p.v. een 'piepdoos' (kistorgel), vind ik echt het summum. Zeker die in de martini, b.v. https://www.youtube.com/watch?v=Ih51HIyTW0Q
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 02 jan 2020 00:39

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

adri schreef:WIm van Beek opname van het Vater Unser van Boehm:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcNtpZG62Wk

Zijn registraties:
Bovenwerk: Holfluit 8', Nazard 3', Vox Humana 8', Tremulant
Hoofdwerk: Prestant 8', Bourdon 8'
Pedaal: Prestant 32', Bourdon 16', Octaaf 8'



Waar komt deze info vandaan? Het pedaal heeft namelijk geen Bourdon 16"
Moet dat een Prestant 16" zijn, of gewoon de Subbas 16"?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2020 07:58

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

David Peekstok schreef:
adri schreef:WIm van Beek opname van het Vater Unser van Boehm:

https://www.youtube.com/watch?v=ZcNtpZG62Wk

Zijn registraties:
Bovenwerk: Holfluit 8', Nazard 3', Vox Humana 8', Tremulant
Hoofdwerk: Prestant 8', Bourdon 8'
Pedaal: Prestant 32', Bourdon 16', Octaaf 8'



Waar komt deze info vandaan? Het pedaal heeft namelijk geen Bourdon 16"
Moet dat een Prestant 16" zijn, of gewoon de Subbas 16"?


Mij fout; het is Inderdaad de Subbas 16'. Deze informatie komt van de achterkant van een CD of LP, waarvan ik een foto heb.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 03 jan 2020 19:51

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Even iets anders,

Zijn er misschien knappe koppen die het orgel in HW 4.2 kunnen zetten de demo staat er ook in daar klink
het heel goed natuurlijk moet de prijs dan gelijk zijn als HW 5 maar het is jammer dat we niet vol op
kunnen genieten van dit prachtige orgel die 10 stemmen in demo zijn al zo geweldig dat je graag
meer wilt maar dan ben je ook verplicht om HW 5 te nemen dat is voor velen toch weer een kosten
plaatje het lijkt me dat toch technisch mogelijk moet zijn,

Groet Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 03 jan 2020 20:14

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Dat zal niet gaan. In ieder geval niet op de legale manier

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 03 jan 2020 20:18

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Jiri zal er zijn medewerking ook niet aan verlenen, omdat dan het gevaar bestaat dat er weer illegale kopieën rond gaan. Dit is juist de reden waarom alles op HW5 overgezet is. We zullen aan de iLok moeten als we in de toekomst samplesets willen blijven aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 03 jan 2020 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 jan 2020 20:56

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

dickgerda schreef:Even iets anders,

Zijn er misschien knappe koppen die het orgel in HW 4.2 kunnen zetten de demo staat er ook in daar klink
het heel goed natuurlijk moet de prijs dan gelijk zijn als HW 5 maar het is jammer dat we niet vol op
kunnen genieten van dit prachtige orgel die 10 stemmen in demo zijn al zo geweldig dat je graag
meer wilt maar dan ben je ook verplicht om HW 5 te nemen dat is voor velen toch weer een kosten
plaatje het lijkt me dat toch technisch mogelijk moet zijn,

Groet Dick


in 't engels: you can't have the cake and eat it too....

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 03 jan 2020 22:48

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

dickgerda schreef:Even iets anders,

Zijn er misschien knappe koppen die het orgel in HW 4.2 kunnen zetten de demo staat er ook in daar klink
het heel goed natuurlijk moet de prijs dan gelijk zijn als HW 5 maar het is jammer dat we niet vol op
kunnen genieten van dit prachtige orgel die 10 stemmen in demo zijn al zo geweldig dat je graag
meer wilt maar dan ben je ook verplicht om HW 5 te nemen dat is voor velen toch weer een kosten
plaatje het lijkt me dat toch technisch mogelijk moet zijn,

Groet Dick


Volgens de info op de website van Sonus Paradisi wordt de SemiDry versie van de sampleset in "Plain Wave" geleverd (a raison van €599 ex.btw). Dat betekent als ik het goed begrijp zonder encryptie. Er wordt daarbij (anders dan bij de andere versies) ook niet vermeld dat Ilok nodig is. Dat zou betekenen dat het in principe mogelijk moet zijn om de samples ook te gebruiken met een HW4-Odf. Die moet dan echter nog wel gemaakt worden. Technisch kan dat maar het is wel complex. Makkelijker is het om een Odf voor GrandOrgue te maken. Voor de Demo heb ik dat inmiddels gedaan (te downloaden van de website MPS orgelseite). Of het juridsich gezien ook mag hangt af van de leveringsvoorwaarden die op de sampleset van toepassing zijn.

Groet,
Bas

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jan 2020 20:05

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Goedenavond.

Is er iemand in de regio Rotterdam die de bestanden van Groningen heeft gedownload en wil delen? Het lukt mij niet ze binnen te halen, of het kost mij uren per bestand.......

Vriendelijke groet,

Mario

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2020 20:14

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Je moet Firefox of Chrome gebruiken bij downloaden; geen IE of Edge. Dat gaat altijd fout bij grote bestanden. En verder NOOIT WiFi gebruiken, maar de PC met een ethernetkabel aan de router koppelen.

Probeer het anders eens met de portable versie van Firefox:
https://portableapps.com/redirect/?a=Fi ... ch.paf.exe
Installeren en direct starten.
Na afloop kun je de hele directory van Firefox weggooien (maar ook laten staan voor je volgende grote download ....)

Downloaden kan nog steeds vanaf https://hw5.sonusparadisi.cz/Martini.htm
De servers van Jiri hebben de beste download performance en ondersteunen downloadmanagers met resume functionaliteit. Daar ligt het niet aan.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jan 2020 22:20

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

Helaas, mijn download snelheid is maar 600 kB........
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 06 jan 2020 22:53

Re: 1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/

mario schreef:Goedenavond.

Is er iemand in de regio Rotterdam die de bestanden van Groningen heeft gedownload en wil delen? Het lukt mij niet ze binnen te halen, of het kost mij uren per bestand.......

Vriendelijke groet,

Mario


HI Ambacht ligt niet zo ver van Rotterdam. Welkom.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com