Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kwaliteit sets en beleving

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 dec 2019 11:44

Kwaliteit sets en beleving

Ik heb een vraag over de kwaliteit van oudere sets ten opzichte van nieuwere sets.
Bijv. Freiberg Petrikirche surround (Sonus P) t.o.v. komende set Martinikerk (Sonus P) of bestaande set Haarlem (Voxus).
Het gaat mij dus niet om de grootte van de sets, want ik weet dat deze vergelijking deels niet klopt. Het gaat mij dus over de kwaliteit.

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit kunt beoordelen, zodat ik een keuze kan maken om een oudere set (bijv. Freiberg) aan te schaffen of door te sparen voor een nieuwe / duurdere set (bijv. Martinikerk of Haarlem).

Eerlijk gezegd is mijn beleving dat de sets van Voxus (ik heb Tholen en Nijkerk) beter tot zijn recht komen op mijn orgel dan de SP's sets (Utrecht, Zwolle, Zutphen). Zelf denk ik dat dit m.n. ligt aan mijn rondstraal speakers. Als ik 1 ding als 'oorzaak' zou moeten noemen: het lijkt erop dat bij SP's sets sneller de verschillende registrers door elkaar gaan lopen dan bij Voxus. Dat zou dan ook aan instellingen kunnen liggen?

Alvast bedankt voor serieuze reacties en overwegingen!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 dec 2019 17:30

Re: Kwaliteit sets en beleving

Beleving:........is dat niet erg veel iets subjektiefs????

Bepaalde combinaties van geluid, bestaande uit muziekinstrumenten die worden bespeeld, in kombinatie met de akoestiek van die ruimte, geven je een "beleving".......En die kan voor ieder van ons zeer veschillend zijn.....

Ik neem altijd maar een voorbeeld aan een anekdote van Toscanini de bekende dirigent, die van een bewonderaar een hele goeie geluidsinstallatie had gekregen, maar hij bleeft zn grijsgedraaide platen op een koffergramofoon afspelen........

Dus ZELFS als er technische verschillen zijn, kan het toch zomaar voorkomen dat je beleving zich daar nix van aantrekt.

TECHNISCHE zaken daarentegen, kun je METEN en in cijfers vastleggen. Intermodulatie, harmonische vervorming, dynamiek, ruis, etc etc.

En ziet het wonder: vooral in kringen van niet technisch opgeleide personen zie je een - helaas vaak oeverloze - diskussie over dat soort parameters..........

Natuurlijk worden de uitgebrachte samplesets steeds beter; de huidige auto,s doen het ook veel beter en langer dan vroeger....maar toch hoeft zo,n technisch perfekte set niet hetzelfde gevoel van gelukzaligheid ( of hoe zeg je dat...) te geven als bv mijn Forcalquier, Anloo... of, Giubascio, Azzio, van Pjotr....( je ziet ook liefhebbers gelukzalig in oude autos rijden...)

Als je geld genoeg hebt, kun je gewoon elke keer de nieuwste E 1000 sets aanschaffen... maar geeft het je echt "goosepimples"?? Ik verwijs altijd maar naar D Minor and More (YT)....


Succes gewenst met je speurtocht...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 18 dec 2019 17:44

Re: Kwaliteit sets en beleving

Beleving en audio is een leuke.
Voor de beleving zou je je kabels op eikenhouten houdertjes kunnen leggen. Eventueel een dure tropische houtsoort mag ook. Dat verschil hoor je echt. ;)

Serieus:
Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Ik heb een tijdje geleden Tholen even geprobeerd, maar die viel tegen.
Altenbruch is wel mooi. En Aix vindt ik stiekem toch ook wel mooi, ondanks zn leeftijd en techniek. Kiezen tussen Groningen en Haarlem is ook moeilijk, maar is net als alle orgels en de beleving daarvan toch echt persoonlijk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 dec 2019 22:43

Re: Kwaliteit sets en beleving

Samengevat psychoakoestiek ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 18 dec 2019 23:38

Re: Kwaliteit sets en beleving

Gelukkig is hier geen objectief antwoord op te geven, want zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende smaken!

Muziek is zo persoonlijk, waar de een hartstikke blij is met een eenvoudige hoofdtelefoon of speakerset en lyrisch over het geluid wat daar uit komt, zo heeft de ander aan de meest uitgebreide set nog niet genoeg (prijs refereer ik bewust niet aan).

Zo werkt het ook voor opnames en samplesets. Probeer vooral uit en kijk waar jij blij van wordt, en wat jij het mooist vindt! Immers zouden wij je allemaal een bepaalde sampleset af kunnen raden, om wat voor reden dan ook, maar als dat nou de sampleset is waar jij voldoening uit haalt....

Neem als voorbeeld nou Kampen, waar over de opnamekwaliteit nog wel eens gediscussieerd wordt, er zijn een heel aantal mensen die daar met heel veel plezier op spelen!

Kortom, proberen en kijken welke set jou het meest aanspreekt, immers kun je geld maar 1 keer uitgeven!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 18 dec 2019 23:50

Re: Kwaliteit sets en beleving

En onder het mom van sets proberen. Ik heb vanavond Azzio geïnstalleerd.
Na 'O Gott, du frommer Gott' van Bach ook nog even Psalm 42 van Feike Asma daarop gespeeld. Klonk allebei prachtig.
Dus ondanks dat het een gratis en klein orgeltje is, is daar toch veel voldoening uit te halen. (Voor mij dan)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com