Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Groningen-Zwolle custom orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 02 apr 2018 15:49

Bericht 29 jan 2020 18:40

Groningen-Zwolle custom orgel

Met veel plezier heb ik met de Demo's van Groningen en Zwolle gespeeld. Ze komen aardig overeen, zowel qua akoestiek en nagalm als wat de stemmen betreft. Geen wonder, beide uit dezelfde periode, veel stemmen van F.C. Schnitger en een aantal geslaagde reconstructies van Ahrend. Het leek mij leuk beide Demo's in Surround (Groningen: diffuse+rear) te combineren tot één geheel: een niet al te groot instrument waarop prima valt te studeren. Ben een paar dagen aan de slag geweest met de CODM, maar dat gaat me niet lukken, veel te ingewikkeld. Wie deelt mijn interesse en kan het wel?
Idee is: de stemmen van één orgel zoveel mogelijk bij elkaar op elk afzonderlijk werk: Groningen RW en BW op 1 werk,
Zwolle RW en HW op 1 werk, Zwolle BW en BoW op 1 werk samen met de Gedekt 8 van Groningen, de beide 16 voeten op het Pedaal, eventueel transmissies 8,8,4 erbij op het Pedaal.
Is hier een setje van te maken voor Hauptwerk 4 ? Niet iedereen is denk ik al over naar HW 5.
Wie kan het?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 jan 2020 14:07

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Zo'n project kost vele uren werk! Ik zou het zeker kunnen, maar of ik de tijd en motivatie op kan brengen is een heel andere vraag.

Wat ik interessant vindt is dat je custom organ definition files sinds HW5 kunt bewerken met SQLite. Dat zou ik graag eens willen testen. Dan is jouw voorstel een mooi project. Maar ik beloof niks...

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 apr 2018 15:49

Bericht 30 jan 2020 20:31

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Dank voor je reactie, Jos. Ik weet dat het enorm veel tijd en inspanning kost, zo'n custom-orgel designen. Maar jij kan het, dat heb je met de Cavaillé-Coll wel bewezen: prachtig. Ik hoop dat er meer belangstellenden zich melden voor mijn ideetje. Dan is het mogelijk toch de moeite waard. Naast al het grote geweld van 50+ en 60+ stemmen zou dit een leuk bescheiden studie-orgel kunnen zijn. Mogelijk interessant voor de man/vrouw met een bescheiden budget en een bescheiden instrumentarium. Ik wacht het af....

Groet, Roel

Berichten: 1

Geregistreerd: 22 maart 2018 00:14

Bericht 30 jan 2020 23:21

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Bonjour Josq,

Désolé je suis français. J'ai chargé votre "Composite Cavaille Coll", et c'est vraiment tres réussi.
Je le trouve même meilleur que le Cavaille Coll de Caen.
Ma question est: votre "Composite Cavaille Coll" est-il compatible avec Hauptwerk 5?

Merci.

Cordiales salutations

Sorry i am French, i hope you can use the translater To understand my question. i would like To know if your Cavaille coll composite can be used with Hauptwerk 5 ?Thank you.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 31 jan 2020 08:45

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Leuk idee.
Alleen met Groningen-Zwolle zou ik wel wat missen. Zoals een trompet op het hoofdwerk.
Misschien nog een derde demo erbij, zodat die ook gelijk het pedaal kan aanvullen. Bijvoorbeeld Goerlitz?

Berichten: 4

Geregistreerd: 02 apr 2018 15:49

Bericht 31 jan 2020 12:53

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Dank voor je positieve reactie, Anco. Weer een stimulans voor Jos om er nog eens over na te denken. Als je alleen naar de dispositie kijkt mis ik ook wel een Trompet 8. Maar er is vast wel iemand die graag een Sexquialter zou zien, of een 16 voet op het manuaal; en nu we toch bezig zijn graag die Bazuin 16.
En voor je het weet heb je een Zurek VI bij elkaar gesprokkeld (niks mis mee overigens, maar dat was niet mijn plan).
Ik zou het liefst dicht bij huis blijven (als het er ooit al komt): Noord-Duitse barok van dezelfde bouwer in een vergelijkbare ruimte. En dan is de Görlitz-trompet toch een beetje een vreemde eend die in mij bijt. Beperkte dispositie nodigt uit tot creatief registreren (Wachet auf klinkt ook mooi met 2 prestanten).

Groet, Roel

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 01 feb 2020 12:46

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Roel schreef:Is hier een setje van te maken voor Hauptwerk 4 ? Niet iedereen is denk ik al over naar HW 5.
Wie kan het?

Josq schreef:Zo'n project kost vele uren werk! Ik zou het zeker kunnen, maar of ik de tijd en motivatie op kan brengen is een heel andere vraag.
Wat ik interessant vindt is dat je custom organ definition files sinds HW5 kunt bewerken met SQLite. Dat zou ik graag eens willen testen. Dan is jouw voorstel een mooi project. Maar ik beloof niks...

Met een CODF voor HW5 bedien je alleen de HW5 gebruikers/bezitters die ook de doelgroep zijn voor de complete Martini sampleset. Met een Odf voor Hauptwerk 4 zou je meer mensen een plezier kunnen doen. maar het blijft toch een beetje elitair ;) met name nu er voor nieuwe gebruikers alleen nog betaalde toegang tot Hauptwerk is.
Sonus Paradisi schrijft bij de Demo Zwolle: "good for Hauptwerk free as well as for other pipe organ emulating software".
Waarom dan niet gekozen voor GrandOrgue? Daar kan je makkelijker een Odf voor maken (b.v. met Vincent Foremens "OrganBuilder" software) dan voor Hauptwerk en daar kan iedereen profijt van hebben, want GrandOrgue kan iedereen installeren, ook de gebruikers van Hauptwerk 4 of 5. Die programma's bijten elkaar niet en kunnen prima naast elkaar bestaan op dezelfde computer.
Het idee om de Demo van de Martini-Groningen uit te breiden naar een Schnitger/barok composiet voor GrandOrgue is overigens ook op het Duitse MPS-orgelseite geopperd. " Insulaner " heeft er plannen voor en ik speel zelf ook met het idee. Maar net als Jos beloof ik ook niets.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2020 19:29

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Ook voor HW4 is een (grafisch) tool beschikbaar om gemakkelijk een CODM te maken: http://organ.monespace.net/organworks/software/myco-2016.html.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 feb 2020 21:39

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Leuk om te lezen dat er nog meer verstokte HW4 gebruikers zijn. Het idee om een composiet-orgel te maken vind ik erg leuk. Een GO-versie vnd ik ook prima. Scheelt een hoop werk.
Is de trompet van St OMer geschikt om toe te voegen of is dat ook een vreemde combi?
Ik blijf dit volgen!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 05 feb 2020 20:08

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Ik zou zo'n orgel wel erg mooi vinden. Zeker als het de kwaliteit heeft als bijvoorbeeld de Zurek V5, waar ik al jaren met heel veel plezier regelmatig op speel. Maar ik zou het wel leuk vinden als het dan geschikt voor HW5... als ik zo (on)beleefd mag wezen om dat te vragen.

En inderdaad… het hoeft helemaal geen groot orgel te worden.
Twee klaviers en 20 tot 30 stemmen zou al mooi en groot genoeg zijn.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 feb 2020 20:58

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Een CODM/ODF voor HW 5 werkt niet in HW4.
Andersom wel, een HW4 ODF werkt in HW5, onder voorwaarde dat de gebruikte sample sets niet encrypt zijn.
Demo sets zijn dit nooit, behalve Freiberg demo.
Zie ook de reactie van Bas hierboven (1 febr.2020).

Omdat er nog genoeg HW4.x gebruikers zijn, moet de ODF m.i. voor HW4 worden opgezet.
HW5 gebruikers kunnen deze ODF dan ook gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 07 feb 2020 16:13

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

Evert-Jan schreef:Een CODM/ODF voor HW 5 werkt niet in HW4.
Andersom wel, een HW4 ODF werkt in HW5, onder voorwaarde dat de gebruikte sample sets niet encrypt zijn.
Demo sets zijn dit nooit, behalve Freiberg demo.
Zie ook de reactie van Bas hierboven (1 febr.2020).

Omdat er nog genoeg HW4.x gebruikers zijn, moet de ODF m.i. voor HW4 worden opgezet.
HW5 gebruikers kunnen deze ODF dan ook gebruiken.


Dank je voor je toelichting Evert-Jan!
Weer wat geleerd ;)

Mooi dat het dan ook in HW 5 zou passen.
Nu nog afwachten wie het kan en wil oppakken...

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 20 apr 2020 12:34

Re: Groningen-Zwolle custom orgel

In Myco lijkt de aanzet vrij makkelijk, en als daaruit codm of een ODF rolt, dan heb je de eerste aanzet,

Ik heb echter nog niet de betaalde variant geprobeerd. Zelf doel ik op een orgel wat ik als composite heb gemaakt en daarvoor is 25 euro wat veel.

Een ander nadeel van myco is geen surround.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com