Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 10 feb 2020 11:30

1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Piotr Grabowski heeft een nieuwe sampleset uitgebracht: het Cavaillé-Coll orgel van de kathedraal te Oloron-Sainte-Marie. Sinds 1870 is het orgel in originele staat gebleven(!). Het orgel telt 3 manualen, maar is in feite een tweemanuaals orgel: Grand-Orgue, Recit en een koppelmanuaal. De sampleset kost iets meer dan EUR 180,- inclusief BTW. Voor dit geld krijg je zowel de surround- als de dry versie.
Laatst bijgewerkt door Alexander op 15 jun 2021 15:53, in totaal 1 keer bewerkt.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 feb 2020 17:40

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Als je van Cavalli Coll houdt is voor 105 Euro Metz St. Eucaire Cavaille-Coll van MDA misschien ook aantrekkelijk.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 feb 2020 17:56

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

FredM schreef:Als je van Cavalli Coll houdt is voor 105 Euro Metz St. Eucaire Cavaille-Coll van MDA misschien ook aantrekkelijk.


Oneens, set van de hand gedaan omdat ik er geen CC-beleving bij kreeg.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 10 feb 2020 19:58

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Harm schreef:
FredM schreef:Als je van Cavalli Coll houdt is voor 105 Euro Metz St. Eucaire Cavaille-Coll van MDA misschien ook aantrekkelijk.


Oneens, set van de hand gedaan omdat ik er geen CC-beleving bij kreeg.


St. Eucaire heb ik ook een paar jaar in bezit. Vind ik ook een heel geslaagde set. Toch heeft Oloron weer een heel eigen karakter. Zo mooi authentiek. Bij St. Eucaire had ik altijd het gevoel 'moeite' te moeten doen om er muziek uit te krijgen. Oloron geeft een totaal andere beleving: het pakt je beet en laat je niet meer los.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 10 feb 2020 22:14

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Alexander schreef:
Harm schreef:
FredM schreef:Als je van Cavalli Coll houdt is voor 105 Euro Metz St. Eucaire Cavaille-Coll van MDA misschien ook aantrekkelijk.


Oneens, set van de hand gedaan omdat ik er geen CC-beleving bij kreeg.


St. Eucaire heb ik ook een paar jaar in bezit. Vind ik ook een heel geslaagde set.(…)

Waaruit blijkt hoe subjectief de beleving van de verschillende orgels kennelijk is...
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 feb 2020 22:49

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Alexander schreef:St. Eucaire heb ik ook een paar jaar in bezit. Vind ik ook een heel geslaagde set. Toch heeft Oloron weer een heel eigen karakter. Zo mooi authentiek. Bij St. Eucaire had ik altijd het gevoel 'moeite' te moeten doen om er muziek uit te krijgen. Oloron geeft een totaal andere beleving: het pakt je beet en laat je niet meer los.


De spijker op z'n kop, Alexander. Ik vond Eucaire wat "vacuumpompachtig" klinken. Het gevoel van contact met orgel ontbrak wat... Toen ik bij een ander Caen bespeelde had ik echt het gevoel een CC te bespelen, dat pakkende geluid. Ach, moeilijk om je subjectieve gevoelens weer te geven Orgelitus, beleving is persoonlijk ja.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 feb 2020 11:40

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Alexander schreef:Piotr Grabowski heeft een nieuwe sampleset uitgebracht: het Cavaillé-Coll orgel van de kathedraal te Oloron-Sainte-Marie. Sinds 1870 is het orgel in originele staat gebleven(!). Het orgel telt 3 manualen, maar is in feite een tweemanuaals orgel: Grand-Orgue, Recit en een koppelmanuaal. De sampleset kost iets meer dan EUR 180,- inclusief BTW. Voor dit geld krijg je zowel de surround- als de dry versie.

Ik heb de sampleset aangeschaft. Mijn conclusie na een paar dagen spelen: in één woord prachtig! Ik verkies de Dry-versie, waarbij ik zelf galm middels IR toevoeg. Zo klinkt het orgel mooi dichtbij. Natuurlijk kun je ook kiezen voor de surround-versie, waarbij je je in de kerk waant. De klank van het orgel is heel mooi: echt Cavaillé-Coll. Wat ik erg mooi vind aan deze sampleset is de authenticiteit: door de luidruchtige barkermachine en oneffenheden in aanspraak en stemming krijg je echt het gevoel zelf achter de speeltafel te zitten. De klank lééft. Dit in tegenstelling tot bijv. Caen, waarbij het orgel in mijn beleving teveel nabewerkt is, waardoor het eindresultaat nogal strak en vlak is.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen!


Ik begrijp niet waarom je de mooie akoustiek van dit orgel geheel wegneemt (alsmede de intonatie) en het verplaatst met een namaak akoustiek die de intonatie en dus klank indruk tevens veranderd?

Gebruik je de namaak IR als een noodoplossing om grote(re) orgels te kunnen spelen op kleine(re) computers? Dat is vanzelf begrijpelijk, maar m.i. niet een ideale oplossing.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 12 feb 2020 16:03

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

adri schreef:
Alexander schreef:Piotr Grabowski heeft een nieuwe sampleset uitgebracht: het Cavaillé-Coll orgel van de kathedraal te Oloron-Sainte-Marie. Sinds 1870 is het orgel in originele staat gebleven(!). Het orgel telt 3 manualen, maar is in feite een tweemanuaals orgel: Grand-Orgue, Recit en een koppelmanuaal. De sampleset kost iets meer dan EUR 180,- inclusief BTW. Voor dit geld krijg je zowel de surround- als de dry versie.

Ik heb de sampleset aangeschaft. Mijn conclusie na een paar dagen spelen: in één woord prachtig! Ik verkies de Dry-versie, waarbij ik zelf galm middels IR toevoeg. Zo klinkt het orgel mooi dichtbij. Natuurlijk kun je ook kiezen voor de surround-versie, waarbij je je in de kerk waant. De klank van het orgel is heel mooi: echt Cavaillé-Coll. Wat ik erg mooi vind aan deze sampleset is de authenticiteit: door de luidruchtige barkermachine en oneffenheden in aanspraak en stemming krijg je echt het gevoel zelf achter de speeltafel te zitten. De klank lééft. Dit in tegenstelling tot bijv. Caen, waarbij het orgel in mijn beleving teveel nabewerkt is, waardoor het eindresultaat nogal strak en vlak is.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen!


Ik begrijp niet waarom je de mooie akoustiek van dit orgel geheel wegneemt (alsmede de intonatie) en het verplaatst met een namaak akoustiek die de intonatie en dus klank indruk tevens veranderd?

Gebruik je de namaak IR als een noodoplossing om grote(re) orgels te kunnen spelen op kleine(re) computers? Dat is vanzelf begrijpelijk, maar m.i. niet een ideale oplossing.


Dit is naar ieder zijn smaak. Ik vind de surroundversie van Oloron erg mooi, net alsof je in de kerk bent. Ik heb echter al twee Cavaillé-Colls die vrij indirect zijn: Metz en de composite sampleset Aristide No. 1 (Rouen). Daarom gebruik ik Oloron dry, met IR via mijn rear speakers. Zo speelt het orgel echt anders dan andere Metz en Rouen, en leent het zich (beter) voor studiedoeleinden. Dat is het prettige van Oloron: je krijgt beide versies (dry en surround) en kan zo zelf een keuze maken.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 4

Geregistreerd: 26 okt 2017 20:11

Bericht 13 feb 2020 21:52

Samples Piotr Grabowski

Is Oloron nog te koop voor HW4?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 13 feb 2020 22:00

Re: Samples Piotr Grabowski

Batzfan schreef:Is Oloron nog te koop voor HW4?


Van zijn website:

Sample rate 48 kHz
Bit resolution 24 bit
Channel count 6 (3 × Stereo)
Tremulant(s) model sampled chromatically
Compatible software Hauptwerk v. 4.0 or higher

Hauptwerk Advanced Edition
USB dongle required No
Memory requirements
24 bit, all channels 28.8 GB
16 bit, all channels 14.4 GB
24 bit, 2 channels 9.6 GB
16 bit, 2 channels 4.8 GB

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 14 feb 2020 09:30

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Wat een heerlijke sampleset is dit!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 23 feb 2020 13:48

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Ik heb deze set gekocht en kan het van harte aanbevelen.

Je moet wel leren hoe er mee om te schieten.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 23 feb 2020 21:12

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

adri schreef:Ik heb deze set gekocht en kan het van harte aanbevelen.

Je moet wel leren hoe er mee om te schieten.


Inderdaad, het koppelklavier is even wennen!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2020 13:05

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Ik heb het sample set ook aangeschaft, alleen het downloaden lukt niet.
Het bestand is 20 GB, de demo-versie lukte nog wel.

Misschien kan ik bij iemand, die het set heeft, het bestand kopiëren, ik woon in Benthuizen ( naast Zoetermeer )

Ik hoor het wel alvast bedankt.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 feb 2020 13:20

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Hans B schreef:Ik heb het sample set ook aangeschaft, alleen het downloaden lukt niet.
Het bestand is 20 GB, de demo-versie lukte nog wel.

Misschien kan ik bij iemand, die het set heeft, het bestand kopiëren, ik woon in Benthuizen ( naast Zoetermeer )

Ik hoor het wel alvast bedankt.


Hoi Hans.

Als je vanavond met een USB stick naar de Sportlaan loopt, kan het zo geregeld worden. ;)

Het is een heel mooie set! Echt een aanwinst!

Groet,
Arjan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2020 13:58

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Cheesecorner schreef:
Hans B schreef:Ik heb het sample set ook aangeschaft, alleen het downloaden lukt niet.
Het bestand is 20 GB, de demo-versie lukte nog wel.

Misschien kan ik bij iemand, die het set heeft, het bestand kopiëren, ik woon in Benthuizen ( naast Zoetermeer )

Ik hoor het wel alvast bedankt.


Hoi Hans.

Als je vanavond met een USB stick naar de Sportlaan loopt, kan het zo geregeld worden. ;)

Het is een heel mooie set! Echt een aanwinst!

Groet,
Arjan


Dat is mooi Arjan. Ik kan vanavond, als het je goed uitkomt, kom ik 19:45 uur.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 feb 2020 14:11

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Hans B schreef:
Dat is mooi Arjan. Ik kan vanavond, als het je goed uitkomt, kom ik 19:45 uur.


Prima. Tot dan!

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 24 feb 2020 14:44

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Cheesecorner schreef:
Hans B schreef:
Dat is mooi Arjan. Ik kan vanavond, als het je goed uitkomt, kom ik 19:45 uur.


Prima. Tot dan!


Thuis plannen ze ook wel eens wat :D .
Kan het morgen avond, zelfde tijd ?

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 feb 2020 15:45

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Ook goed. Als we verder nog moeten berichten, kunnen we denk beter PB gebruiken. :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 maart 2020 13:56

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Alexander schreef:het koppelklavier is even wennen!

Ik heb maar 2 klavieren. Is het ook op normale manier te koppelen, dus Recit naar Grand Orgue?

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 maart 2020 15:03

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

wverschoor schreef:Ik heb maar 2 klavieren. Is het ook op normale manier te koppelen, dus Recit naar Grand Orgue?


Op het Grand Orgue, of het Recht zit geen koppel. Op het koppelklavier kun je één of beide klavieren inschakelen (koppelen).
Met 2 klavieren kun je bijvoorbeeld het onderste klavier als koppelklavier instellen en het bovenste als Recit. Op het koppelklavier kun je dan of alleen het Grand Orgue bespelen, of het Recit, of beide.

Uiteraard kun je ook met floating divisions werken.

Succes! Het orgel is de moeite waard!

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 maart 2020 20:28

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Cheesecorner schreef:Met 2 klavieren kun je bijvoorbeeld het onderste klavier als koppelklavier instellen en het bovenste als Recit. Op het koppelklavier kun je dan of alleen het Grand Orgue bespelen, of het Recit, of beide.

Ah, dat is een slimme! Ik had even niet door dat je de het Rec en GO via een pedaal naar het Koppelklavier schakelt (waarom is dat eigenlijk?). Mijn ervaring met een koppelklavier is er 1 die altijd beide klavieren op het koppelklavier speelt.
Maar bedankt voor de tip!
Gr. Willem

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 28 maart 2020 23:31

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Stel dat je een 2 klaviers orgel hebt en je installeert het koppelmanuaal op het onderste klavier en Récit op het bovenste. Ben je dan niet in alle behoeftes voorzien?
Wat voegt het dan nog toe toe om 3 manualen m.b.v. floating divisions op die 2 klavieren te installeren?
Ik kan het niet bedenken ... maar er moet toch een reden zijn ...
Overigens ben ik ook van plan om deze sampleset aan te schaffen.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 29 maart 2020 08:59

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Jaap Langerak schreef:Stel dat je een 2 klaviers orgel hebt en je installeert het koppelmanuaal op het onderste klavier en Récit op het bovenste. Ben je dan niet in alle behoeftes voorzien?
Wat voegt het dan nog toe toe om 3 manualen m.b.v. floating divisions op die 2 klavieren te installeren?
Ik kan het niet bedenken ... maar er moet toch een reden zijn ...
Overigens ben ik ook van plan om deze sampleset aan te schaffen.


Dat klopt Jaap, zelf heb ik ook een tweeklaviers speeltafel met boven het Recit, en onder het koppelmanuaal. Werkt prima!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 30 maart 2020 08:53

Re: 1870 Oloron-Sainte-Marie - Cavaillé-Coll (24/III+P)

Jaap Langerak schreef:Wat voegt het dan nog toe toe om 3 manualen m.b.v. floating divisions op die 2 klavieren te installeren?
Ik kan het niet bedenken ... maar er moet toch een reden zijn ...


Het voordeel is dat je dan bijvoorbeeld ook uitkomend kunt spelen op het koppelklavier met het Grand Orgue als begeleiding.
Of dat een toegevoegde waarde voor je is, laat ik uiteraard aan jou ;)
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com