Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 mei 2021 17:40

App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Op het Engelstalige forum is een interessant topic geplaatst waarin wordt gezegd dat veel samplesets te kil, te onnatuurlijk klinken doordat alles te perfect is getuned

https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=18974

Nu kan je natuurlijk random detuning daarvoor gebruiken om het orgel wat meer te detunen maar helaas heeft dat tot effect dat alle perspectives random gedetuned worden en daardoor niet meer synchroon lopen met fase verschuivingen als gevolg.
Het resultaat is een soort chorus effect wat natuurlijk niet wenselijk is.
Martin Dyde is bekend met dit probleem en gaat dit in volgende updates hopelijk oplossen.
Pipeloops heeft dit ook gesignaleerd en via een eigen detune algoritme de perpectives wel gesynchroniseerd.

Nu heeft Andy (theorbe) op het engelstalige forum een app. uitgebracht die dit voorlopig oplost.
Je laad het orgel in, laat de app. lopen dan leest hij alle registers uit en gaat ze dan random detunen waarbij alle perspectieven dezelfde detuning krijgen en dus synchroon lopen. Neem er wel even de tijd voor want hij is soms wel 2 uur bezig.
De app is nog niet perfect soms leest hij bijv. de rears als aparte registers maar dat kan je makkelijk bijsturen.
Een leuke app. dus!

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2021 17:52

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Inderdaad aanbevolen! Groningen klinkt er bijvoorbeeld veel mooier mee in de plenumregistraties.

Dat ie er 2 uur mee bezig is, is mij nog niet overkomen, maar ik heb nog niet alle opties getest.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 15 mei 2021 17:55

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Klopt Jan , version 1.1.1 is uitgekomen en werkt prima
Echt een natuurlijke klank , bijzonder de moeite waard :)
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 15 mei 2021 18:32

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

En waar vinden we die applicatie?
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 15 mei 2021 18:41

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 mei 2021 20:44

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Zeker een mooi programmaatje! De moeite waard!

Ik heb het tot nu toe bij Groningen en Zutphen toegepast. Zutphen nog niet getest, maar Groningen klinkt inderdaad natuurgetrouwer bij een plenum. Het zingt meer. Bij opnames van het echte orgel hoor je dat ook en nu lijkt het er weer een stuk dichter bij te komen.

Bij mij was het in een minuut of 10 klaar, misschien 15.

Ik vind het nu wel wat te veel ontstemt, het moet ook weer niet een vals klinkend orgel worden. Dus ik moet nog wat aanpassen. Nu had ik alles op 2,5.

Wat ik me afvraag hoe dat bij de echte orgels is. Het lijkt me dat de samengestelde stemmen, zoals mixturen eerder wat ontstemd zijn. Jiri heeft dat ook toegepast bij zijn nieuwste sample set.

Ik wilde proberen om de labialen op bijv. 1,5 te zetten en de samenstelde stemmen op 2,5 o.i.d. Maar, dat niks nog niet gelukt. Het programma ging ook de stemmen ontstemmen die ik niet geselecteerd had. Wellicht gaat dat in de nieuwe versie beter. Anders stuur ik Andy nog een mailtje.

Hoe hebben jullie het gedaan?
Kan iemand vertellen hoe dat bij de echte orgels zit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 mei 2021 09:25

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Gisteren het Reuter orgel gedetuned en dat duurde 2 uur. Nou is dit natuurlijk ook een groot orgel dus kost meer tijd als bijv. Noordbroek.
Maar toch begrijp ik niet waarom het bij jullie zoveel sneller gaat.
Al vermoed ik nu dat fidelizer hier debet aan is.
Fidelizer zet alle computer power in voor de audio taken en niet audio taken krijgen dan maar 1 computercore toegewezen.
Aangezien dit apje geen audio prioriteit krijgt zal hij dus weinig rekenkracht krijgen toebedeeld.
Wel dan een indicatie dat fidelizer werkt!
Ik neem aan dat jullie ook de natural instelling gebruiken?
Nb. als fidelizer automatich Hauptwerk opstart dan werkt dit appje niet . Dan even Hauptwerk afsluiten en opnieuw opstarten.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 16 mei 2021 10:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 16 mei 2021 10:43

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Hallo allen,

Ik heb deze app geïnstalleerd en ben erg tevreden met de resultaten tot nu toe.
Ik heb de deviatie wel iets lager gezet (1,5) om het resultaat niet te overdreven te laten worden.
Met Zutphen valt het me dan op dat het een wat "zingerig" orgel wordt, dus wees spaarzaam met de instellingen.
Ik heb Kampen ook bewerkt, met prima resultaten!

LET OP: als je een orgel al zelf geïntoneerd hebt (tuning) dan eerst in een andere configuratie dit programma gebruiken, anders zal het resultaat tegenvallen. Je kunt het overigens wel weer resetten, maar dat is extra werk.
Dit is met name belangrijk voor de mensen die ik mijn tuning-instellingen heb verstuurd voor Kampen.

Groet, Harm.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 16 mei 2021 12:16

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Jan, ook, m.b.t Fidelizer.. bedankt voor de tip

Fidelizer werk ook hier top!

Gr. Henk

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 16 mei 2021 12:44

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

vraagje ,
De app gevonden maar hoe krijg je die op het geopende orgel
groet Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 mei 2021 13:34

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Hoi Dick

Je start het orgel dat je wil detunen en als dit geladen is start je het apje. Hij leest dan alle registers automatisch uit.
Kijk even of alle zelfde registers boven elkaar staan selecteer dan nat.(natuurlijk) en dan zie je dat alleen de bovenste in een register vermelding een kruisje heeft.
Alles wat daaronder staat krijgt dezelfde synchrone detuning tot het volgende kruisje.
Soms leest tie het niet goed bij een aantal samplesets en ziet hij de rears als aparte registers daar moet je dan de kruisjes wegvinken.
Als hij sommige perspectives niet goed leest dan kan je zelf bij het volgend tabblad zoeksleutels toevoegen.
Bij het Lohman orgel staan de perspectieven aangeduid als Fr Mi Re.
Deze afkortingen heb ik zelf toegevoegd en toen werd alles wel goed ingelezen.

Gr Jan

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 17 mei 2021 12:52

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Geweldig tool. Leuk dat je hem eigenlijk maar 1x per orgel nodig hebt om de detuning instelling in Hauptwerk te wijzigen en daarna niet meer afhankelijk bent van deze tool.

Vragen:
- Moet Random Pipe detuning in Hauptwerk (Organs setting - Organ preferences - audio engine: random pipe detuning) op 0% gezet worden?

- Moet het windmodel in Hauptwerk (Organs setting - Organ preferences - WindSupply) gedisabled worden?

Groeten Arend.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 mei 2021 13:28

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

arendl schreef:
Vragen:
- Moet Random Pipe detuning in Hauptwerk (Organs setting - Organ preferences - audio engine: random pipe detuning) op 0% gezet worden?


Ja dat doe ik wel, deze tool kan dat prima vervangen. Het nadeel van wat er in Hauptwerk gebeurt is dat het geen rekening houdt met de verschillende kanalen.

arendl schreef:- Moet het windmodel in Hauptwerk (Organs setting - Organ preferences - WindSupply) gedisabled worden?

Zou ik niet doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 mei 2021 13:45

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

arendl schreef:Geweldig tool. Leuk dat je hem eigenlijk maar 1x per orgel nodig hebt om de detuning instelling in Hauptwerk te wijzigen en daarna niet meer afhankelijk bent van deze tool.

Groeten Arend.


Ja zeker een geweldige tool al vind ik wel dat dit al in eerdere versies van Hauptwerk ingebouwd had moeten zijn, zeker nu er steeds meer perspectives worden toegevoegd en door de detuning in Hauptwerk alles steeds meer onderling uit de pas gaat lopen.
Martin gaat er wel wat meedoen, maar eigenlijk had dit wat meer prioriteit moeten hebben.
Maar nu is het ook opgelost.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2021 14:59

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Hou de grootgrutter in samplesets in de gaten………. ;)de komende tijd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 mei 2021 16:50

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Voordat ik dit ga toepassen: hoe ga je terug als het resultaat je niet bevalt?

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 18 mei 2021 17:27

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Ik heb een ander probleem bij de installatie van de app.
Heb een Windows 7 PC en krijg een foutmelding op het punt van het uitvoeren van setup.exe. Heb het certificaat wel geimporteerd; maar zover komt het programma ook al niet. Ik krijg als Melding: kan niet doorgaan. Bestand heeft een onjuiste indeling.
Komt iemand dat bekend voor of weet een oplossing? Het lijkt erop dat het niet werkt op W7, of dat ik iets niet goed doe wellicht.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 mei 2021 20:06

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

hpw schreef:Voordat ik dit ga toepassen: hoe ga je terug als het resultaat je niet bevalt?

- ga naar 'Organ settings' - Rank Voicing and Surround/3D/Perspective panning.
- kies bij Adjustment: 'All Perspectives: overall: tuning (cents)
- selecteer alle stemmen (bijv. Shift ingedrukt houden, of over de namen slepen met linker muisknop ingedrukt)
- kies links onderin 'Reset' + OK en alles is weer terug in de originele staat

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 mei 2021 20:42

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

RobE schreef:Ik heb een ander probleem bij de installatie van de app.
Heb een Windows 7 PC en krijg een foutmelding op het punt van het uitvoeren van setup.exe. Heb het certificaat wel geimporteerd; maar zover komt het programma ook al niet. Ik krijg als Melding: kan niet doorgaan. Bestand heeft een onjuiste indeling.
Komt iemand dat bekend voor of weet een oplossing? Het lijkt erop dat het niet werkt op W7, of dat ik iets niet goed doe wellicht.

Ik heb Windows 10, maar had hetzelfde probleem. Door 'HWAutoDetune.application' te kiezen, begon de installatie wel. Wellicht werkt dat ook bij Windows 7.
Het werkte ook door niet te installeren, maar 'HWAutoDetune.exe' direct vanuit de map te selecteren.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 18 mei 2021 22:51

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Dank voor je reactie. Het blijkt dat ik een te oude .net had. Heb een nieuwere (versie 4.8) erop gezet, en dan werkt de installatie. Echter op een gegeven moment loopt dat toch weer vast. Waarschijnlijk door het ontbreken van andere onderdelen of te oude versies op mijn W7 PC. Is ergens te zien of weet iemand misschien wat de vereisten zijn voor deze app?

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 19 mei 2021 13:55

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Ik kan je laatste vraag niet beantwoorden, wellicht anderen wel.
Maar anders zou je misschien de maker kunnen benaderen?
Dat is Theorbe (gebruikersnaam) op het Engelstalige forum.

bert

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 19 mei 2021 20:16

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Als ik het programma draai dan komt een scherm te voorschijn waarin staat "Get ranks".
Als ik daarop klik verschijnen achter elkaar de hauptwerk schermen waarmee je normaal de registers kunt in te stellen.
Verder blijft de lijst met registers leeg.

Wat doe ik fout? Moet ik het programma kopen?
Ik lees ook iets van een certificaat. Moet die kopen? Waar?

Groeten, Anne

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 mei 2021 22:17

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Je doet het volgens mij tot nog toe goed. Gewoon wachten tot hij klaar is met de ranks te selecteren in de Hauptwerkschermen (niet onderbreken). Dan komen als het goed is alle ranks in de lijst te staan. Daarna kun je "natural" aanvinken, eventueel de hoeveelheid detuning aanpassen (2.5 is goed te merken maar uiteindelijk iets teveel in mijn beleving) en het detunen starten.

Als de lijst hoe dan ook leeg blijft, vind ik dat vreemd. Je zou de maker even kunnen contacteren met je vragen/bevindingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 mei 2021 22:25

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Hoi Anne

Heb je alles wel eerst uitgepakt voor je het installeert?
Het programma is gratis en met het certificaat is het ook gelukt anders kan je het niet installeren.
Volgens Andy moet je maar één Hauptwerk venster open hebben en daarin het orgel hebben geladen.
Ik weet niet of er andere progjes op de achtergrond meedraaien zoals bijv. Reaper? Die dan evt sluiten.
Ik had fidelizer op de achtergrond meedraaien en dan kreeg ik hetzelfde als jij een leeg scherm.

Succes

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2021 12:57

Re: App. om detuning in samplesets te synchroniseren

Er is nu in de maak, De-tuning en een fine tuning voor mixturen .dit wordt binnenkort aangeboden via een update op een old bestseller.

Mooi dat het straks in een set aanwezig is, zodat extra losse app's niet nodig zijn, alleen blijft de vraag waarom dat niet in HW ingebakken zit, of dat moet bij een volgende versie komen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com