Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1905 Goebel orgel Święta Lipka (P.) (43/II+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 sep 2021 22:47

1905 Goebel orgel Święta Lipka (P.) (43/II+P)

Piotr Grabowski heeft afgelopen week een nieuwe sample set uitgebracht: een romantisch orgel, in 1905 gebouwd door Bruno Goebel.
Het orgel is een publiekstrekker vanwege de vele bewegende figuren in en op het front. In de zomermaanden zijn er meerdere mini-concerten op een dag. Piotr heeft van die figuren een speciale tab gemaakt in de sample set.

Afbeelding

De sample set is 8 kanaals surround.
Info: https://piotrgrabowski.pl/swieta-lipka/
Er is een demo versie beschikbaar.

Video met de première bespeling door Richard McVeigh: https://www.youtube.com/watch?v=qx2bRMKn3Kg
In Merkels Chorale studies on 'Wer nur den lieben Gott lässt walten' worden de verschillende registers gedemonstreerd en via het registerpaneel getoond.
Avatar gebruiker

Berichten: 43

Geregistreerd: 19 jul 2020 19:59

Woonplaats: Urk

Bericht 26 nov 2021 18:49

Świȩta Lipka

Nadat ik de demo van Świȩta Lipka had geprobeerd en de voorbeelden afgeluisterd, werd ik zo nieuwsgierig dat ik het heb gekocht. Ik zocht een Duits romantisch orgel uit die periode.
Als ik beter had gelezen, dan had ik geweten dat er van het orgel van Goebel weinig was overgebleven het meeste pijpwerk is geplunderd door de Russen. In de jaren 1965 – 1973 is het gerestaureerd en in oude staat teruggebracht. In de vroeg 20e eeuw was “pneumatiek” een toverwoord waardoor meer mogelijk werd dan in een mechanisch orgel. Zo is dit orgel dan ook een pneumaat, waar je in HW dus niets van merkt. Het is wel zo dat een pneumaat een hogere winddruk moet hebben dan een mechanisch orgel, en dat is te merken . Sommige stemmen kunnen dan nogal overheersend van zich laten horen, zo ook hier. Wie het boek van Hans Fidom over deze orgels gelezen heeft, met als ondertitel : “miskend, verguist en afgedankt” weet hoe het allemaal werkt en hoe je daar mee om moet gaan. Gelukkig ben ik 6 jaar organist geweest in een kerk met een Valckx & Van Kouteren orgel, dus ik was weer helemaal thuis. Ik heb daar geleerd om met sub en super oktaaf koppels om te omgaan die Swieta Lipka uiteraard ook bezit. Het is een orgel met veel 8 voeten die sterk verschillen van elkaar. Met die 8 voeters kun je kleur aanbrengen in de klank. Er zijn weinig 4 voeten, maar met een super maak je van een Fluit 8’ een 8’ en een 4’ van. Wat bijzonder is dat er stemmen op zitten die nu niet meer bestaan helaas, zoal de Labiaal Clarinet 8’ een prachtige solo stem. Naast de strijkers vind ik de vele solo stemmen het mooie van dit orgel. Ook de Kromhoorn is echt een bijzonder tongwerk. Laat ik de Bazuin 16 ‘ ook niet vergeten! Als je die laat horen in een intro voor “Eens als de bazuinen klinken” dan is iedereen gegarandeerd wakker ! De twee klavieren en het pedaal hebben alle een tremulant. Op het pedaal maar voor één tongwerk. De tremulanten kunnen de vergelijking met mijn Paramount Theater orgel met gemak aan. Die laat ik ook wel zo, want ik kan er veel van dat soort muziek op kwijt. Ook muziek van Harm Hoeve, Dub de Vries en Martin Mans doet het echt goed op dit orgel. Het is tenslotte wel zo, dat het me wel een maandje intoneren heeft gekost om alles op elkaar af te stemmen naar mijn smaak. Mixturen en vulstemmen moesten echt eerst getemd worden om een beetje “beschaafd” samenspel te vormen anders was het “miskend, verguist en afgedankt” maar nu ben ik er blij mee.
Het geeft een tijdsbeeld dat de moeite waard is om niet te vergeten. En, dat geeft altijd de doorslag, mijn vrouw vindt het prachtig; zwevers, solostemmen en tremolo’s zijn aan haar welbesteed, dus, ook aan mij.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com