Pagina 1 van 1

Originele methode om Tremulanten in Hauptwerk te simuleren

BerichtGeplaatst: 22 maart 2022 15:25
door BasKb
Onlangs werd op het duitse MPS forum melding gemaakt van een interessante ontwikkeling betreffende het simuleren van tremulanten door Andrea Bonzi. Nu zijn we allen wel bekend met de twee gebruikelijk varianten om in Hauptwerk tremulanten te simuleren, het HW tremulantmodel en de gesampelde tremulant, maar er blijkt nog een derde niet zo bekende mogelijkheid te zijn: het gebruik van het windmodel. Eigenlijk is het een heel voor de hand liggende gedachte om het windmodel hiervoor te gebruiken. Het windmodel is immers bedoeld om de effecten van variaties in de winddruk op het geluid van de orgelpijpen zo nauwkeurig mogelijk weer te geven en variƫren van de winddruk is nu juist het werkingsmechanismen van de tremulanten.
Nu is er in Duitsland niet zo heel veel belangstelling voor tremulanten en voor het windmodel, maar in Nederland des te meer. Daarom leek het me goed om dit hier ook even onder de aandacht te brengen. Andrea geeft naast de Italiaanse ook een Engelstalige beschrijving die hier te vinden is: http://www.hauptwerk.andreabonzi.it/Pag ... glish.html
Leuk is ook de Demo-Video die er bij hoort: https://youtu.be/yS_PuBWhOVE

De nieuwe methode is door Andrea al in een tweetal samplesets toegepast: Het Ott huisorgel in Bologna: http://www.hauptwerk.andreabonzi.it/Pag ... glish.html
en het Tamboriniorgel uit de "Santa Maria Nascente" kerk te Milaan : http://www.hauptwerk.andreabonzi.it/Pag ... glish.html

Re: Originele methode om Tremulanten in Hauptwerk te simuler

BerichtGeplaatst: 23 maart 2022 16:34
door josq
Interessant!

Ik denk dat de mogelijkheden van het windmodel van Hauptwerk worden onderschat en onvoldoende worden benut door de meeste samplesetproducenten.

Re: Originele methode om Tremulanten in Hauptwerk te simuler

BerichtGeplaatst: 25 maart 2022 16:56
door hans
Zeker interessant.
Dat het windmodel niet helemaal uitgebuit wordt, heeft vast te maken met de tijdsinvestering.

Overigens zijn het voorbeelden van behoorlijk droge sets.
Ik ben benieuwd hoe dit klinkt in een grotere ruimte.

Jaren terug werd geprobeerd de tremulant van Kampen te verbeteren door er (nog meer) akoestiek aan toe te voegen.
In mijn ogen weinig overtuigend.