Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2022 20:15

1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Sonus Paradisi heeft een nieuwe sample set uitgebracht: het Janke Organ in de Stadtkirche te Bückeburg (Dld.)
Het 3 klaviers orgel is in midden Duitse barokstijl gebouwd.


Afbeelding

Jiri Zurek heeft het complete orgel als gratis sample set uitgebracht. Er zit 1 beperking in: het Unterwerk en het pedaal hebben 2 perspectives: difusse en rear. Het Hauptwerk en Oberwerk hebben 3 perspectives: direct, diffuse en rear.

Het direct perspective van Unterwerk en pedaal is voor een klein bedrag te koop als vol. 2.

De sample set werkt in HW 4.2 en hoger.


Info: https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... organ.html

Info orgel: http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang en https://organindex.de/index.php?title=B ... tadtkirche

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 28 apr 2022 21:55

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

De set is een absolute aanrader.
Ik heb een paar dagen vóór de release mogen stoeien met deze sample set om er deze demonstratie-video van te maken:

https://www.youtube.com/watch?v=vvBEcZPwN5o

Ik gebruikte uiteraard de complete sample set. Alleen de diffuse en rear perspectieven volstaan zeker. Voor de kleinere registraties is het toevoegen van iets van het direct perspectief (zeker bij het Unterwerk) wel een aanrader, waarmee gelijk een zeer redelijke donatie aan Jiri van Sonus Paradisi wordt gedaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 28 apr 2022 22:04

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Heel mooi! Klinkt ook bijzonder goed in de opnames.

Ik begrijp alleen niet hoe het kan dat zo'n groot orgel gratis/of voor weinig extra's volledig geleverd kan worden...? Zit toch veel tijd en werk in. Zou Jiri dit doen om HW gebruikers kennis te laten maken met zijn samplesets?
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 20

Geregistreerd: 25 aug 2017 20:53

Bericht 29 apr 2022 22:41

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Een heel mooi orgel ook voor koraalbewerkingen zeer geschikt.
Prachtige strijkers, tremulanten en een schitterende Cornet.
Jiri heeft weer een staaltje van zijn kunnen getoond!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 apr 2022 08:25

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Inderdaad! Prachtige collectie fluiten, prestanten en tongwerken ook, dus heel het orgel is een juweel. Aanbevolen!

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 03 mei 2022 12:20

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Prachtige sampleset, de kwaliteit is zoals we gewend zijn van Sonus Paradisi en ook nog eens helemaal gratis, tenzij je de direct kanalen allemaal wil gebruiken. Ik gebruik alleen de diffuse kanalen met mijn 2-kanaals stereo opstelling. Persoonlijk ben ik geen groot fan van het mixen van meerdere kanalen (bijv. toevoegen van direct), heb dat met meerdere samplesets geprobeerd en ben toch steeds weer teruggekomen op een 2-kanaals weergave van de diffuse kanalen. Dat geeft o.a. bij Noordbroek en ook bij dit orgel in Buckeburg een vrij natuurlijke luisterpositie die ik tijdens een concert ook zou kiezen: een goede balans tussen direct orgelgeluid en ruimte.

Het instrument ken ik niet 'in het echt', maar de sampleset geeft mij de indruk van een veelzijdig instrument wat geinspireerd is op een Midden-Duits barokorgel. De akoestiek van de kerk is fraai opgenomen, niet overdadig. De individuele stemmen hebben een eigen karakter en de plena van HW en OW ook. Je kan het plenum verschillende kleuren geven, bijv. door de karakteristieke quintadeen 16' van het OW te gebruiken ipv de Bourdon 16', door de sesquialter erbij te trekken of de tongwerken van het HW. Het derde manuaal zit onder in de orgelkas en lijkt bedoeld als begeleiding van zangers/instrumentalisten. Het is bij het originele orgel ook niet koppelbaar met de andere manualen. In de sampleset is wel een koppel I-III toegevoegd (alleen via simple jamb).

Ik heb de sterkte van enkele pedaalregisters wat aangepast: de subbas 16' en gemshorn 8' vond ik erg zacht ten opzichte van de 8' fluiten van de manualen, terwijl de trompetten 8 en 4 juist weer erg luid waren ten opzichte van de HW trompet. Ik hoorde dat ook terug op online opnames van Ralph Looij. Geen idee of dit bij het echte instrument ook zo is, of dat dit bij de sampleset hoort. Door de fluiten 16' en 8' wat harder te maken en de tongwerken 8 en 4 juist wat zachter, is het pedaal wat beter in balans met de manualen. Door de ruime pedaalbezetting zijn de koppels eigenlijk overbodig.

De solotongwerken van OW (Vox Humana) en BW (regal) vind ik een beetje vlak, weinig boventoonrijk. Enig idee of je daar qua intonatie in HW iets aan kan doen?

De dispositie maakt dat dit orgel breed inzetbaar, al is de originele stemming wel wat beperkend. Dat laatste is in Hauptwerk natuurlijk zo aan te passen. Jiri verdient een groot compliment voor het gratis beschikbaar stellen van deze fraaie sampleset!

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 03 mei 2022 12:52

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

PdW schreef:Prachtige sampleset, de kwaliteit is zoals we gewend zijn van Sonus Paradisi en ook nog eens helemaal gratis, tenzij je de direct kanalen allemaal wil gebruiken. Ik gebruik alleen de diffuse kanalen met mijn 2-kanaals stereo opstelling. Persoonlijk ben ik geen groot fan van het mixen van meerdere kanalen (bijv. toevoegen van direct), heb dat met meerdere samplesets geprobeerd en ben toch steeds weer teruggekomen op een 2-kanaals weergave van de diffuse kanalen. Dat geeft o.a. bij Noordbroek en ook bij dit orgel in Buckeburg een vrij natuurlijke luisterpositie die ik tijdens een concert ook zou kiezen: een goede balans tussen direct orgelgeluid en ruimte.

Het instrument ken ik niet 'in het echt', maar de sampleset geeft mij de indruk van een veelzijdig instrument wat geinspireerd is op een Midden-Duits barokorgel. De akoestiek van de kerk is fraai opgenomen, niet overdadig. De individuele stemmen hebben een eigen karakter en de plena van HW en OW ook. Je kan het plenum verschillende kleuren geven, bijv. door de karakteristieke quintadeen 16' van het OW te gebruiken ipv de Bourdon 16', door de sesquialter erbij te trekken of de tongwerken van het HW. Het derde manuaal zit onder in de orgelkas en lijkt bedoeld als begeleiding van zangers/instrumentalisten. Het is bij het originele orgel ook niet koppelbaar met de andere manualen. In de sampleset is wel een koppel I-III toegevoegd (alleen via simple jamb).

Ik heb de sterkte van enkele pedaalregisters wat aangepast: de subbas 16' en gemshorn 8' vond ik erg zacht ten opzichte van de 8' fluiten van de manualen, terwijl de trompetten 8 en 4 juist weer erg luid waren ten opzichte van de HW trompet. Ik hoorde dat ook terug op online opnames van Ralph Looij. Geen idee of dit bij het echte instrument ook zo is, of dat dit bij de sampleset hoort. Door de fluiten 16' en 8' wat harder te maken en de tongwerken 8 en 4 juist wat zachter, is het pedaal wat beter in balans met de manualen. Door de ruime pedaalbezetting zijn de koppels eigenlijk overbodig.

De solotongwerken van OW (Vox Humana) en BW (regal) vind ik een beetje vlak, weinig boventoonrijk. Enig idee of je daar qua intonatie in HW iets aan kan doen?

De dispositie maakt dat dit orgel breed inzetbaar, al is de originele stemming wel wat beperkend. Dat laatste is in Hauptwerk natuurlijk zo aan te passen. Jiri verdient een groot compliment voor het gratis beschikbaar stellen van deze fraaie sampleset!


Ralph hier ;)
Klopt, in de opnames heb ik expres niet gesleuteld aan het volume van de registers zelf, om een zo realistisch mogelijk beeld te geven. Met name de pedaalstemmen lijkt wat uit balans, maar Jiri gaf aan dat dit bij het echte orgel ook zo is. De inspiratie van orgels van Gottfried Silbermann is hier weer terug te halen, denk aan Freiberg. Een forse klank van de Trompet 8', Bazuin 16' en vaak alleen een Prestant 16' en 8', geen Fluit 16' en 8' in het pedaal. Daarom heeft Janke er waarschijnlijk voor gekozen om de de fluitstemmen van het pedaal echt zachter te maken. De Subbass 16' heb ik nu (na de opnames) met 3 dB geplust. Voor trio's nu zeer bruikbaar.

De Vox en Regaal zijn wat vlakker, maar zijn mooi te kleuren met een Fluit 4' en/of Nasard 3' erbij (zoals in het stuk van Strungk: R4, N3, Vox8).

Als je Freiberg, Velesovo of Chico/Yokota van Sonus Paradisi hebt, is het zeer interessant deze set daarmee te vergelijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 mei 2022 21:44

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Ik vind het ook een prachtig orgel met ook prachtige romantische stemmen, zoals Vioal a Gamba, Unda Maris, Holzdflote, Gemshoorn, etc.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 64

Geregistreerd: 26 dec 2018 14:26

Bericht 07 mei 2022 12:01

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Bijzonder mooie set!

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 08 mei 2022 20:49

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Is inderdaad een hele mooie sample-set.

Maar omdat mijn huidige computer maar 32 GB-geheugen heeft ben ik niet in de mogelijkheid de desbetreffende sample set te laden in zijn volle glorie.
Daarom laad ik de gesamplede tremulanten niet, ook reeds daarom, ik vind de gesamplede tremulanten van het orgel niet echt mooi, en vindt ze veel te snel vibreren voor mijn (kwestie van smaak) maar het past wel bij de neo barokstijl van deze sample set.
Met de artificiële tremulanten kan je dit bijstellen naar uw goesting, mijn tremulant instellingen zijn respectievelijk: Oberwerk 4.2 Hauptwerk 4.3 unterwerk 4.0
Kan de sample–set in zijn geheel laden in 20 bit en heb nog 9.4 GB over.
(Voor de mensen die er misschien ook in geïnteresseerd zijn en ook de beperking hebben van 32 GB-ram geheugen).

Willem.

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 09 mei 2022 23:25

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Willem Orlando schreef:Is inderdaad een hele mooie sample-set.

Maar omdat mijn huidige computer maar 32 GB-geheugen heeft ben ik niet in de mogelijkheid de desbetreffende sample set te laden in zijn volle glorie.
Daarom laad ik de gesamplede tremulanten niet, ook reeds daarom, ik vind de gesamplede tremulanten van het orgel niet echt mooi, en vindt ze veel te snel vibreren voor mijn (kwestie van smaak) maar het past wel bij de neo barokstijl van deze sample set.
Met de artificiële tremulanten kan je dit bijstellen naar uw goesting, mijn tremulant instellingen zijn respectievelijk: Oberwerk 4.2 Hauptwerk 4.3 unterwerk 4.0
Kan de sample–set in zijn geheel laden in 20 bit en heb nog 9.4 GB over.
(Voor de mensen die er misschien ook in geïnteresseerd zijn en ook de beperking hebben van 32 GB-ram geheugen).

Willem.


Interessante waarneming. Ik vind de tremulanten schitterend, zeker omdat de keuze reuze is. De één is wat milder, de ander wat sterker. Overigens is 4 kanalen op 16-bit incl. originele tremulanten makkelijk in 32GB te passen.

Overigens is dit geen neobarok orgel, maar een nieuw orgel gebouwd in barokstijl. Vaak wordt neobarok en barok (hetzij oud-, hetzij nieuwbouw) door elkaar gehaald. Bij neobarok hoeft er niet geleund te worden op historische inzichten over disposities, de manier van bouwen etc., bij dit orgel is dat echter wel gebeurd (behalve de speeltafel, die past dan weer helemaal niet met zo'n romantische uitstraling).

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 14 jun 2022 18:46

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Prachtige sampleset, de kwaliteit is zoals we gewend zijn van Sonus Paradisi en ook nog eens helemaal gratis, tenzij je de direct kanalen allemaal wil gebruiken. Ik gebruik alleen de diffuse kanalen met mijn 2-kanaals stereo opstelling. Persoonlijk ben ik geen groot fan van het mixen van meerdere kanalen (bijv. toevoegen van direct), heb dat met meerdere samplesets geprobeerd en ben toch steeds weer teruggekomen op een 2-kanaals weergave van de diffuse kanalen. Dat geeft o.a. bij Noordbroek en ook bij dit orgel in Buckeburg een vrij natuurlijke luisterpositie die ik tijdens een concert ook zou kiezen: een goede balans tussen direct orgelgeluid en ruimte.

Goede tip t jonge wat een ander geluid ook bij Noordbroek Bij Alexandrie heb je Direct, cloce en Rear
hoe kun je deze het beste instellen,

Groet Dick

Bericht 16 jun 2022 22:01

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

mooie set , alleen mn vader moet steeds opnieuw de klavieren toewijzen als hij het orgel laad

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 17 jun 2022 19:48

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

ludi1992 schreef:mooie set , alleen mn vader moet steeds opnieuw de klavieren toewijzen als hij het orgel laad


Dat ligt niet aan de sample set maar je Hauptwerk instellingen ;)

Bericht 18 jun 2022 01:16

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

PJRL schreef:
ludi1992 schreef:mooie set , alleen mn vader moet steeds opnieuw de klavieren toewijzen als hij het orgel laad


Dat ligt niet aan de sample set maar je Hauptwerk instellingen ;)


weet je daar zo een oplossing voor ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jun 2022 12:32

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

HW doet het opslaan van instellingen zoals MIDI learn e.d. zelf om de zoveel tijd, maar het wil ook wel eens mis gaan.

Oplossing is dat je HW forceert de nieuwe instellingen op te slaan nadat je MIDI learn gedaan hebt.
Menu File --> Save any unsaved settings changes.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 28 jul 2022 14:36

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

PJRL schreef:De set is een absolute aanrader.
Ik heb een paar dagen vóór de release mogen stoeien met deze sample set om er deze demonstratie-video van te maken:

https://www.youtube.com/watch?v=vvBEcZPwN5o



Inderdaad en mooi gespeeld.

Ik heb zojuist in de Filebase van MPS orgelseite een ODF geladen voor gebruik van deze sampleset met GrandOrgue, zodat GO gebruikers deze sampleset ook kunnen gebruiken.

Ik zie dat je een console gebruikt met 2 manualen terwijl het orgel er 3 heeft.
Omdat ik mijn console ook slechts 2 manualen heeft heb ik in de ODF "floating divisions" toegepast.(Zie: https://mps-orgelseite.de/home/filebase ... -odf-for-bückeburg-vol-1-complete-virtual-organ-47-stops-for-free/) Dat maakt het makkelijker om een drie-manuaals orgel te bespelen met slechts 2 fysieke manualen.

Bas

Berichten: 22

Geregistreerd: 24 okt 2021 13:21

Bericht 01 jun 2023 18:40

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Hallo,

ik heb ook Buckeburg en speel er graag op.
Ik heb ook de aanvullende versie.
Nu heb ik op het rugwerk het volgende probleem:
in het laagste oktaaf de A valt weg.
Als ik een akkoord speel met de A als laatste toon, of ik speel gewoon dan is het net of de 8 voet 'wegvalt' of minder in volume wordt.
Als ik alleen de A indruk heb ik dit gevoel niet. Alleen als ik echt aan het spelen ben en daarbij de A als laatste toets gebruik. Hebben daar meer mensen 'problemen' mee?

Ik speel zo direct mogelijk en heb via IR een nagalm geladen. Prachtig.

Groet,
René

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 04 jun 2023 08:39

Re: 1997 Janke Organ in Bückeburg (Dld.) (47/3+P) (gratis)

Een prachtige set van een "nieuw" barok orgel voor relatief weinig geld. Een aanrader!

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com