Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw orgel - Welke samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 24 okt 2021 13:21

Bericht 26 apr 2022 21:37

Nieuw orgel - Welke samplesets

Hallo ik heb een nieuw orgel besteld.
Content Cambiare 325.

Volgens mij zit daar een 4 kanaals geluidskaart in.
Welke sampleset moet je nu hebben om voor dit orgel optimaal te kunnen spelen?

Ik zie sampleset met bv 6 kanalen of zelfs 8 kanalen.

Wet-Dry-surround.

Het wordt wel ingewikkeld zo:
Eigenlijk wil ik gewoon lekker spelen en het mooi laten klinken zonder al te veel gedoe.

Wie heeft er tips-op- of aanmerkingen.

Bedankt,
René
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 26 apr 2022 23:00

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

ReneterWoord schreef:Hallo ik heb een nieuw orgel besteld.
Content Cambiare 325.

Volgens mij zit daar een 4 kanaals geluidskaart in.
Welke sampleset moet je nu hebben om voor dit orgel optimaal te kunnen spelen?

Ik zie sampleset met bv 6 kanalen of zelfs 8 kanalen.

Wet-Dry-surround.

Het wordt wel ingewikkeld zo:
Eigenlijk wil ik gewoon lekker spelen en het mooi laten klinken zonder al te veel gedoe.

Wie heeft er tips-op- of aanmerkingen.

Bedankt,
René

Het is een kwestie van smaak. Wil ej Frans-Romantisch, all-round, modern, Barok orgel, etc. Mijn favorieten zijn Aristide 1V2 composite sample-set en het Sonnenorgel Goerlitz (Sonus Paradisi)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 22

Geregistreerd: 24 okt 2021 13:21

Bericht 27 apr 2022 11:22

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

FredM schreef:
ReneterWoord schreef:Hallo ik heb een nieuw orgel besteld.
Content Cambiare 325.

Volgens mij zit daar een 4 kanaals geluidskaart in.
Welke sampleset moet je nu hebben om voor dit orgel optimaal te kunnen spelen?

Ik zie sampleset met bv 6 kanalen of zelfs 8 kanalen.

Wet-Dry-surround.

Het wordt wel ingewikkeld zo:
Eigenlijk wil ik gewoon lekker spelen en het mooi laten klinken zonder al te veel gedoe.

Wie heeft er tips-op- of aanmerkingen.

Bedankt,
René

Het is een kwestie van smaak. Wil ej Frans-Romantisch, all-round, modern, Barok orgel, etc. Mijn favorieten zijn Aristide 1V2 composite sample-set en het Sonnenorgel Goerlitz (Sonus Paradisi)


Hoi bedankt voor je antwoord. Maar eigenlijk bedoel ik meer:
Moet ik nu dry kopen of surround of wat? en dan niet wat ik mooi vind maar meer: wat kan er dan. Als mijn geluidskaart maar 4 kanalen heeft en de sample 6 hoe gaat dat dan.
Groet,
René
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 27 apr 2022 11:43

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

Dag René,

allereerst gefeliciteerd met zo'n mooie aankoop!

Het aantal kanalen van een sampleset hoeft niet overeen te komen met die van je geluidskaart.

Bij een 6 kanaals sampleset zijn kanaal 5 en 6 meestal de Rear kanalen (met de meeste akoestiek).
Deze kun je gewoon via Kanaal 3 en 4 van je geluidskaart laten weergeven, dat geeft helemaal niks.
In feite kun je alle 6 kanalen van het sampleset over 2 kanalen van je geluidskaart laten weergeven. Geen probleem maar spreiding geeft meestal een mooier resultaat.
Je kunt dus alle samplesets kopen die je wilt. ;)

groeten Christian

Berichten: 22

Geregistreerd: 24 okt 2021 13:21

Bericht 27 apr 2022 12:07

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

Cribo schreef:Dag René,

allereerst gefeliciteerd met zo'n mooie aankoop!

Het aantal kanalen van een sampleset hoeft niet overeen te komen met die van je geluidskaart.

Bij een 6 kanaals sampleset zijn kanaal 5 en 6 meestal de Rear kanalen (met de meeste akoestiek).
Deze kun je gewoon via Kanaal 3 en 4 van je geluidskaart laten weergeven, dat geeft helemaal niks.
In feite kun je alle 6 kanalen van het sampleset over 2 kanalen van je geluidskaart laten weergeven. Geen probleem maar spreiding geeft meestal een mooier resultaat.
Je kunt dus alle samplesets kopen die je wilt. ;)

groeten Christian


Ok helder antwoord.
Bedankt.
Ik hoop (denk het zeker) dat ik er veel plezier aan zal hebben.
Had eigenlijk al een Johannus LiveIII besteld.
Maar tijdens het zoeken naar welke sample ik er dan bij zou willen toch uitgekomen bij hauptwerk met Content

Groet,
René

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 apr 2022 19:43

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

Is daar niet over gesproken bij de aanschaf van je orgel?

Berichten: 22

Geregistreerd: 24 okt 2021 13:21

Bericht 28 apr 2022 09:22

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

hans schreef:Is daar niet over gesproken bij de aanschaf van je orgel?


Hallo Hans,

uitgebreid zelfs. Als orgel gaat mijn voorkeur uit naar een Johannus LIveIII.
Je hebt een mooi orgel, als je hem aanzet kun je na een paar seconden spelen en het blijft spelen.
Zonder dat je software moet updaten van alles moet instellen en weet ik allemaal meer.
Nu heb ik een Johannus 1205 van 30 jaar oud welke ik gebruik samen met hauptwerk.
Dit werkt opzich prima. Mijn orgel heeft veel registerknoppen welke dan in hauptwerk kunnen worden gekoppeld.
Echter heb ik daar dan per orgel een papier bijgemaakt met 'vertaling' Dus op dit ingeladen orgel is de fluit8 bv deze stem.
En zo voor elk orgel. In de praktijk vind ik dit maar niks. Dus daarom de LiveIII deze heeft schermpjes met daarop de juiste namen. Dat heeft eigenlijk in eerste instantie de doorslag gegeven.
Echter zat ik dus in het weekeind te kijken welke samples ik dan zou nemen en kwam dan nog tot het volgende:
bv bij het orgel uit Utrecht. Deze heeft meer dan 50 registers: de Johannus heeft er 50 dus zijn er een paar weggelaten. Dit zal dan ook in de toekomst bij nog grotere sampleset zo zijn.
Dan komt nog dat een Content, incl. surround speakers, met hauptwerk zeker met meer registers open beter klinkt (vind ik) Dan ook nog het prijsverschil: een complete Johannus live komt op € 33.000,00 en een Content is dan toch ettelijke duizenden goedkoper. Maar dat was niet de echte reden.
De user-interface van Content vind ik heel mooi. En ik kan dan ook nog Sweelinq draaien als ik wil. Het KAM orgel vind ik ook supermooi. Alles tesamen heeft me dus toch doen besluiten om een Content te kopen.

Groet,
René

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 apr 2022 21:59

Re: Nieuw orgel - Welke samplesets

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De keuze welke sampleset je wilt gaan gebruiken, hoeveel kanalen, dry/wet kun je met de leverancier ook bespreken.
Daar kun je het vast ook horen.
Want naast dat er veel keus is, is die keus ook nog eens persoonlijk en afhankelijk van je smaak.
Het is heel leuk om een keuze te maken.
Heel veel plezier en succes!

gr. hans

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com