Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 24 sep 2022 19:28

1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Velen hebben er lang op gewacht, maar de set van het Dreifaltigkeits-orgel van Ottobeuren zit eraan te komen.
Er staan al wat demo's op Contrebombarde van verschillende leden van de beta-versie.
Wat voorproefjes op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=4IJg8YF ... lCKH_5SONw

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 27 nov 2022 10:14

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Morgen, maandagochtend 28 november, zal OAM de set publiceren.
Hierbij een klein adventprogramma op de finale versie:
https://www.youtube.com/watch?v=1U9OaYGjY5M

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 27 nov 2022 20:59

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

een super aan te bevelen set; zeker Helmut Maier's beste set....

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 29 nov 2022 13:38

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Het orgel van Ottobeuren is wereld beroemd.

En voor zeer goede redenen:
1. het is een uniek instrument qua constructie
2. het is erg goed bewaard gebleven
3. het is zeer goede synthese tussen Frans barokke/klassieke and Zuid-Duitse orgelbouw in de 18e eeuw
4. met zijn grote scala aan registers, inclusief strijkers, is het zelfs geschikt voor wat romantische muziek
5. het orgel klinkt ook erg goed met muziek uit de tijd van ca. 1750-1830, Mozart, Albrechtsberger, Ruppe, Rinck, etc.,etc.
6. ook zeer goed voor moderne muziek (gebruik dan de C-f3 omvang)
7. het heeft snelle and langzame tremulanten; ook zeer uniek

Er zijn al vele uploads op ContreBombarde. Luister maar even.

Het is zeer goed gesampled; Prof. Maier's beste set! Het duurde zo'n 1000 manuren tenminste om het orgel zo natuurgetrouw als mogelijk te laten doen klinken in een virtueel model. Volgens mij is hij daarin inderdaad in geslaagd.

Persoonlijk ben ik erg onder van de indruk: het is een aanstekelijke set. Speel het met veel plezier.

Dus zeer van harte aan te bevelen!

Duur? Valt mee. Goedkoop is duurkoop zegt men. Kwaliteit is iets waar je overmorgen ook nog van zal genieten.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 29 nov 2022 16:59

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

7. het heeft snelle and langzame tremulanten; ook zeer uniek
Hoi Adri, dat is toch niet zo uniek?

Ik dacht dat het in de Franse Barok heel gebruikelijk was dat naast de 'tremblant doux' ook een 'tremblant fort' gedisponeerd werd. Volgens de bronnen werd deze tremblant fort bijvoorbeeld gebruikt in het Grand Jeu.
(zie oa http://www.voxhumanajournal.com/young2019.html en http://hydraule.org/bureau/biblio/lopes/tables.pdf)

Dat doet overigens niets af aan de door jouw beschreven kwaliteiten van de sampleset.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 29 nov 2022 17:46

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

orgelitis schreef:
7. het heeft snelle and langzame tremulanten; ook zeer uniek
Hoi Adri, dat is toch niet zo uniek?

Ik dacht dat het in de Franse Barok heel gebruikelijk was dat naast de 'tremblant doux' ook een 'tremblant fort' gedisponeerd werd. Volgens de bronnen werd deze tremblant fort bijvoorbeeld gebruikt in het Grand Jeu.
(zie oa http://www.voxhumanajournal.com/young2019.html en http://hydraule.org/bureau/biblio/lopes/tables.pdf)

Dat doet overigens niets af aan de door jouw beschreven kwaliteiten van de sampleset.



Ik denk dat het uniek is voor dit hybride orgel.

NOTA BENE:
Een ding nog toe te voegen: het wind model in deze sample set is echt heel goed geslaagd en klinkt mieters realistisch.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 29 nov 2022 18:15

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Het Van Dam orgel te Tholen heeft ook een tremulant voor het gehele orgel en afzonderlijke tremulanten voor diverse werken. ;)
Wat ik me bij dit Ottobeurense orgel afvraag... zou het effect met 2 tremulanten aan ook te horen zijn in de sample?(Muzikaal m.i. niet zo fraai)
Wel jammer dat het orgel voor uitsluitend Haupwerk V7 wordt uitgebracht... (Maar die discussie zullen we niet nogmaals oprakelen)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 29 nov 2022 18:52

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

CORRECTIE:

De grote Riepp heeft maar liefst DRIE tremulanten, niet de gebruikelijke twee (Franse) tremulanten:

- Trem douce slow
- Trem douce medium
- Trem forte

De trem forte is heden ten dage meestal gedeactiveerd in oude Franse orgels (bv. Ebersmunster)


Waarom dit orgel in een Hauptwerk 7 versie?

Twee redenen:
-Verbeterde geluidskwaliteit
-Verbeterde sample set bescherming

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 30 nov 2022 12:30

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Very fine guided tour of an organ described as follows by Peter Williams in his famous book "The European organ, 1450-1850" :

"No verbal description could ever convey the perfection of Ottobeuren Trinity organ, a fine flower sown in France, but cultivated in Germany, its sensual splendour ranging from reeds and mutations solos of excellent piquancy to perhaps the best organo pleno of its period".

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 nov 2022 19:17

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

In het Nederlands:

adri schreef:Zeer fraaie rondleiding door een orgel dat door Peter Williams in zijn beroemde boek "The European organ, 1450-1850" als volgt is beschreven:

"Geen verbale beschrijving zou ooit de perfectie kunnen weergeven van het Trinity-orgel in Ottobeuren, een mooie bloem die in Frankrijk is gezaaid, maar in Duitsland is gecultiveerd, en waarvan de sensuele pracht gaat van tongwerken en vulstemmen met uitstekende pikantheid tot misschien wel het beste plenum uit zijn periode."

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 dec 2022 00:25

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Evert-Jan schreef:In het Nederlands:

adri schreef:Zeer fraaie rondleiding door een orgel dat door Peter Williams in zijn beroemde boek "The European organ, 1450-1850" als volgt is beschreven:

"Geen verbale beschrijving zou ooit de perfectie kunnen weergeven van het Trinity-orgel in Ottobeuren, een mooie bloem die in Frankrijk is gezaaid, maar in Duitsland is gecultiveerd, en waarvan de sensuele pracht gaat van tongwerken en vulstemmen met uitstekende pikantheid tot misschien wel het beste plenum uit zijn periode."



Erg bedankt, Evert-Jan, maar de meeste Nederlandser kunnen toch wel Engels lezen?

Berichten: 62

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 01 dec 2022 09:53

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Even los van hoe uniek al deze tremulanten op het eigenlijke orgel zijn, is het (volgens mij) ook uniek dat de Tremblant forte is gesampled. Áls deze nog geactiveerd is op het echte orgel, wordt deze nooit door de sample set producer opgenomen. Zeer interessant dat Helmut Maier dat wel heeft gedaan.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 dec 2022 10:17

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

PJRL schreef:Even los van hoe uniek al deze tremulanten op het eigenlijke orgel zijn, is het (volgens mij) ook uniek dat de Tremblant forte is gesampled. Áls deze nog geactiveerd is op het echte orgel, wordt deze nooit door de sample set producer opgenomen. Zeer interessant dat Helmut Maier dat wel heeft gedaan.


Keith Jarrett in zijn "Spheres" opname van dit orgel, heeft geloof ik ook gebruik gemaakt van de forte tremulant.

Berichten: 13

Geregistreerd: 22 sep 2022 21:21

Bericht 03 dec 2022 21:07

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Ik heb vandaag de demo getest. Een prachtig orgel, alles perfect. Toen probeerde ik BWV 659. De solo-registers, bijvoorbeeld nasat, terts... klinken voor mij als slechte synthesizers. Ik heb dit al gehoord in de demo's. Zo klinkt het misschien in het origineel, maar bij mij thuis klinkt het helemaal niet. Jammer, ik had de set meteen gekocht. Wat is uw mening over de soloregisters?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 dec 2022 21:51

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Snah schreef:Ik heb vandaag de demo getest. Een prachtig orgel, alles perfect. Toen probeerde ik BWV 659. De solo-registers, bijvoorbeeld nasat, terts... klinken voor mij als slechte synthesizers. Ik heb dit al gehoord in de demo's. Zo klinkt het misschien in het origineel, maar bij mij thuis klinkt het helemaal niet. Jammer, ik had de set meteen gekocht. Wat is uw mening over de soloregisters?


Het is heel belangrijk de instructies in de gebruiskaanwijzing te volgen, bv. HW wind model uit, enz.

Voor mijn oren klinken de aliquotes prima, totaal niet als synthesizers. Gebruikt U een top kwaliteit kop telefoof of top kwaliteit luidsprekers? Deze factoren spelen vanzelf een heel belangrijke rol.

Luister hier naar BWV 659 op dit orgel: https://www.youtube.com/watch?v=1U9OaYGjY5M&t=802s

Echt de klank van aan barok orgel, toch? Het is wel zo dat elke sample set even wennen is en dat de verwachtingen in het begin erg subjectief kunnen zijn; iets dat eventueel wordt verplaatst door objectiviteit.

Ik zou zeggen: neem toch wat meer tijd om gewend te raken aan deze set. Mijn reactie was min of meer identiek: des te meer ik het bespeelde, des te meer hoorde ik het orgel en niet langer mijzelf.

Adri de Groot
(ik was beta tetser van dit orgel)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 dec 2022 23:53

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

Verder nog iets ter overweging:

" Op een dag kwam de grote filosoof een kennis tegen die opgewonden naar hem toe rende en zei: "Socrates, weet je wat ik net hoorde over een van je studenten?"
"Wacht even," antwoordde Socrates. 'Voordat je het me vertelt, wil ik graag dat je een kleine test doorstaat. Het heet de Test van de Drie Filters.”
"Test van drie filters?"
"Dat klopt," vervolgde Socrates. 'Voordat je met me over mijn student praat, laten we even de tijd nemen om te testen wat je gaat zeggen. De eerste test is waarheid. Ben je er absoluut zeker van dat wat je me gaat vertellen WAAR is?"
"Nee," antwoordde de man, "eigenlijk heb ik er net van gehoord."
‘Goed,’ zei Socrates. “Dus je weet niet echt of het waar is of niet. Laten we nu de tweede test proberen, de test van goedheid. Is wat je me gaat vertellen over mijn student iets goeds?
“Nee, integendeel…”
"Dus," vervolgde Socrates, "wil je me iets slechts over hem vertellen, ook al weet je niet zeker of het waar is?"
De man haalde zijn schouders op, een beetje beschaamd. Socrates vervolgde: 'Je kunt nog steeds slagen, want er is een derde test, het filter van bruikbaarheid.
Zal wat je me wilt vertellen over mijn student nuttig voor me zijn?
"Nee niet echt."
"Nou," concludeerde Socrates, "als wat je me wilt vertellen niet waar, niet goed en zelfs niet nuttig is, waarom zou je het me dan vertellen?"
De man was verslagen en schaamde zich, en zei niets meer. Dit is de reden waarom Socrates een groot filosoof was en zo hoog in het vaandel stond."

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 dec 2022 06:06

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

(vertaald via google vanuit het Engels)

Houd in gedachten:
Om dit orgel te samplen, werd prof. Maier uitgedaagd door verschillende akoestisch zeer moeilijke factoren. We moeten hiermee rekening houden voordat we een negatief oordeel vellen over de resultaten.

• Het orgel staat loodrecht op het schip van de kerk;
• Dit is een hoogst ongebruikelijke regeling;
• Het orgel heeft dus twee gevels die in twee tegengestelde richtingen spreken;
• Aan weerszijden van deze loodrechte opstelling bevinden zich op het balkon twee afzonderlijke Rückpositif-divisies op behoorlijke afstand van elkaar
• De akoestiek van deze kerk is erg nat

Dit zijn de enorme uitdagingen die overwonnen moesten worden. Is prof. Maier geslaagd in deze bijna onmogelijke taak? Hij controleerde elk van de tienduizenden monsters met de hand, waarbij hij gemakkelijk meer dan 1000 manuren besteedde, als een puur liefdeswerk. In vergelijking met de schattige en nog steeds goed gesamplede kleinere Heilig Geist Riepp, merk ik dat het in alle opzichten veel verbeterd is. Persoonlijk begrijp ik sommige opmerkingen van sommige organisten hier niet.

Dit bracht me ertoe het volgende kleine essay te schrijven: Hoe een nieuwe sampleset goed te evalueren
1. Neem de tijd; wees niet haastig met opmerkingen
2. Laat het orgaan op je groeien;
3. In het begin verwacht je waarschijnlijk bepaalde geluiden; maar laat het orgel het orgel zijn en oordeel niet (tenminste, nog niet);
4. Al snel hoor je niet meer jezelf of wat je denkt te moeten horen, maar hoor je het orgel “zoals het is”;
5. Zo word je steeds objectiever en ego-vrijer;
6. Je past er veel stukken op; vooral stukken uit de regio en periode waarin het orgel werd gebouwd.
7. Je gaat helemaal op in de sampleset;
8. Je probeert snelle, langzame, zachte, luide stukken en alles daar tussenin;
9. Je gebruikt ook de tremulanten;
10. Je improviseert er veel op (als je kunt);
11. Misschien kunt u geschreven en/of mentale notities bijhouden.

Als al deze stappen zijn genomen en je een ego-vrije objectieve waarnemer van de set bent geworden, kun je bepalen of je het echt leuk vindt of niet voor het soort muziek dat je graag speelt. Verwacht geen sinaasappels van een appelboom en toch geloof ik dat dit orgaan wel een paar sinaasappels oplevert.

Het is vanaf het begin moeilijk om veel objectief te zeggen over een set, tenzij er vooraf een aantal serieuze audio- en/of andere technische problemen zijn die duidelijk wijzen op een minder dan perfecte sampling. Het andere uiterste is dat de set je meteen "verslaafd" maakt (dit is mijn persoonlijke ervaring).

Omdat ik bètatester ben geweest, heb ik contact gehad met de andere bètatesters. Ze hebben niet gewezen op de minpunten die ik op dit forum heb gelezen. Hebben we het allemaal mis? We kennen allemaal Organ Art Media vanwege zijn kwaliteitswerk (ik bezit 12 sets van OAM), en het is onze persoonlijke observatie dat deze set tot nu toe de beste is van prof. Maier.

Bedankt,
Dr. Adri(an) de Groot

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 06 dec 2022 22:39

Re: 1766 K.J. Riepp Dreifaltigkeits-Orgel, Ottobeuren

En iedereen is er stil van...

Gr, Wim

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com