Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 29 jan 2023 17:32

Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Afbeelding

Wat vind je van de update 2.5 van de Menesterol set van Sonus paradisi?

Ik bezit de complete Menesterol set sinds 2012. Ik heb nu de update met 10,4 GB gedownload en de 6-kanaals variant geïnstalleerd. De oude varianten zijn niet verwijderd. Dus ik kan goed vergelijken.

Volgens mij is de nieuwe Diffuse variant oké, de Directe variant is veel slechter geworden. Het klinkt bijna als Semi-dry met single releases, erg synthetisch en is niet te vergelijken met de vorige Moist variant (direct).

Dus: de oude Semi-dry variant is overtuigender dan de nieuwe Directe variant, die nu klinkt als semi-dry. Ik vind echter geen nieuwe Semi-dry variant.

Al met al ben ik bijna in de war. Ergens ook geamuseerd. Een raadselachtige update.

Ik zou echter de nieuwe gratis 4-kanaals variant aanbevelen.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2023 19:20

Re: Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Matthias

ik bezit de Menesterol set niet.
Maar zoals je beschijft is het volgens mij niet juist om "droge samples" te gebruiken in combinatie "wet samples".
Zijn de Direct samples echt wel single release? Heb je met de Windows verkenner bekeken of er maar 1 directory bij elk register is met daarin de release samples voor dat register?

Als ik de SP website bekijk https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... l#features zijn de Semi-Dry opnames in de orgelkas gemaakt (en zouden net als in andere sets single release moeten zijn) en de Direct (earlier called "Moist") net daarvoor en die zouden echt multi release moeten zijn.

Als je de 6 kanaal versie laadt, zul je de Direct, Diffuse en Rear samples moeten laden en niet de Semi-Dry. Is dat dan bij jou ook zo gedaan?
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 02 feb 2023 07:11

Re: Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Evert-Jan schreef:Als je de 6 kanaal versie laadt, zul je de Direct, Diffuse en Rear samples moeten laden en niet de Semi-Dry. Is dat dan bij jou ook zo gedaan?

Hartelijk dank voor het antwoord. Ik kan alleen Direct, Diffuse en Rear laden in mijn nieuwe "6-kanaals variant". Semi-Dry is er niet. In de nieuwe "4-kanaals variant" zijn alleen Diffuse en Rear beschikbaar. De pagina's van https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... model.html zijn waarschijnlijk een ondoordachte mix van oud en nieuw.
Ik moet Windows Explorer nog nader bekijken.

Muzikale groeten
Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 02 feb 2023 19:40

Re: Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Ik heb het gecontroleerd: Package 881 heeft drie releases, maar alle samples daar heten "droog". Babylonische spraakverwarring.
Positief is dat de "4-kanaals variant" een goed gratis orgel is.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2023 21:10

Re: Een raadselachtige update - Menesterol 2.5 SP

Ik heb de (gratis) 4 kanaalsversie ook geïnstalleerd en dat klinkt goed.

In package 880 zitten voor een aantal registers naast de Front en Rear samples ook de Direct en Dry samples.
Jiri noemt die folders bijv.:
- 01-Dry_Flute2
- 02-Dry_Flute2
In beiden zijn 3 releases aanwezig.
Package 882 heeft alleen front en rear samples.
Package 881 moet dus de resterende beide soorten Dry samples bevatten. Deze behoort niet tot de gratis surround set.

Ik heb beide soorten Dry in een audio-editor bekeken en ook beluisterd. De 01-Dry is wat Jiri tegenwoordig Direct sample noemt. De 02-Dry is de echte Dry sample.
De lengte van de releases van beide soorten samples is 2,6 sec.
Als je de Dry samples in Hauptwerk laadt, kun je deze bij het lange laden afknippen (truncate) op 1,7 sec., want dan is het geluid echt weg.

In jouw geval zouden voor de 6 kanaalsversie dus de 01-Dry samples geladen worden. Je kunt dit controleren door in een ASCII editor (bijv. Notepad++) de 6 kanaals ODF te laden en te zoeken op 01-Dry. Die moeten daarin voorkomen. 02-Dry mag daar niet in voor komen, dus daar ook even op zoeken.

Jiri zal het orgel niet opnieuw opgenomen hebben. De Direct samples in de nieuwe versie zouden dan hetzelfde moeten zijn als in de oude versie. En er zit echt akoestiek in de Direct samples, maar natuurlijk wel minder dan in Front en Rear samples.
Misschien moet je de mixerschuiven anders instellen.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com