Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

een Enquete voor iedereen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 19 jul 2016 17:31

een Enquete voor iedereen

Beste allemaal,

Alsjeblieft allemaal even meedoen. Korte maar eerlijke antwoorden zijn OK.

De simpele reden voor deze enquete: er zijn kerken/organisten die bang zijn dat indien hun orgel wordt gesampled, dat de algemene belangstelling voor dat orgel zal verminderen, en dat mensen zich tevreden zullen stellen met het virtuele model en niet langer geinteresseerd zullen zijn in het echte instrument door het bezoeken van concerten, zelf bespelen, e.d. Is dit waar?


DE VRAGEN:

1.Nu dat je een sample set hebt van een of meer Nederlandse (en/of buitelands) orgels, is je verlangen om het echte orgel eens te gaan horen/bespelen gegroeid?

2. Heeft het sample set van een/meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels dan ook inderdaad geleid tot een actueel bezoek aan het echte orgel, of om hetzelf te bespelen, of tenminste in een concert te horen? En hoe vaak? Welke afstanden in km spelen hier een rol?

3. Heeft het sample set van een of meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels geleid tot het kopen van CDs, e.d. van het orgel in kwestie?

Bij voorbaat super hartelijk bedankt!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 jul 2016 18:35

Re: een Enquete voor iedereen

1) Ja, vergelijk maar: stel je legt een puzzel van 5000 stukjes van een prachtig gebouw of schitterend uitzicht - hoe leuk is het dan om het in het echt te zien nadat je zoveel uur aan een plaatje besteed hebt!

2) Ja 1x bezichtigd. Op vakantie bezoek ik graag kerken, dus als het op de route ligt... Orgels zoals in Haarlem, Utrecht en Kampen heb ik bezocht vanwege de interessante concertseries, de beschikbaarheid van sample sets van deze orgels doet daar niets aan af.

3) Nee, maar het staat het ook niet in de weg. Veel stukken zijn voor mij te hoog gegrepen om zelf te spelen, dus luister ik graag naar wat een professional haalt uit een orgel wat ik al dan niet als sample set in mijn bezit heb.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 jul 2016 18:50

Re: een Enquete voor iedereen

1. Ja: ik bespeel regelmatig de sampleset van Ebersmunster en ik word daardoor aangemoedigd om - als ik eens in de buurt op vakantie ben - actief te kijken of er een concert wordt georganiseerd t.t.v. mijn vakantie.
Tegelijk realistisch: ik zal niet 'even alleen voor zo'n orgel' heen en weer rijden, maar goede ervaringen met een sampleset werken voor mij wel motiverend om het echte orgel te bezoeken.
Ook ben ik - alweer jaren geleden - door de sampleset van Vollenhove met andere oren naar het betreffende instrument gaan luisteren. Ik woon er niet ver vandaan en kende het orgel vooral uit situaties waarin rijk met tremulanten werd gestrooid en legato werd gespeeld. De zuidelijk-barokke klank heb ik a.h.w. 'ontdekt' door Hauptwerk.

2. Nee. Eerder is het bij mij andersom: goed ervaringen met het echte instrument zijn voor mij een reden om met extra interesse te kijken of er een Hauptwerkset is van het instrument - of van een soortgelijk orgel.

3. Ja. Van het orgel van Caen en Stade. Van andere orgels (o.a. Haarlem, Utrecht, Vollenhove, Leens) had ik al cd's.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 19 jul 2016 20:51

Re: een Enquete voor iedereen

1. Je zeker, het is juist interessanter geworden om het orgel live te horen en te bespelen. Ook om te vergelijken hoe het nu werkelijk in het echt klinkt. Zelfs bij orgels die ik al gehoord had, maar nu met toch wel andere oren zit te beluisteren,

2. De intentie is er wel, maar het komt er nog weinig van. Maar Tholen, Heusden en Rotterdam zijn voor mij in de buurt en daar probeer ik met regelmaart naar toe te gaan... en dat is voor mij één keer per jaar.

3. Je, het interesseert mij om te luisteren hoe andere organisten met de registraties omgaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 19 jul 2016 22:44

Re: een Enquete voor iedereen

1.Nee, niet direct. Maar het heeft mijn interesse in orgelspelen in het algemeen wel gestimuleerd. Zo ben ik weer les gaan nemen!

2. Tholen zou ik niet specifiek naar toegaan, in de Bavo kwam ik al 'regelmatig', Steinkirchen ligt met een kleine 480 km ook niet helemaal op de route. Maar ik probeer onder invloed van Hauptwerk vaker op een kerkorgel te spelen.
Deze zomer speel in de Laurens(amateurorgelavond), op het Thomasorgel in Vianen(summerschool) en op het Bachorgel in Dordrecht(speedmasterclass)

3. Voor het kopen van een CD laat ik me vooral leiden door de combinatie uitvoerende, repertoire en orgel.
Daarin speelt Hauptwerk niet zo'n rol in. Ik vind het wel leuk om via Soundcloud of Contrabombarde naar Hauptwerk opname te luisteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 20 jul 2016 09:59

Re: een Enquete voor iedereen

1.Nu dat je een sample set hebt van een of meer Nederlandse (en/of buitelands) orgels, is je verlangen om het echte orgel eens te gaan horen/bespelen gegroeid?

Ik heb 1 Sampleset (Steendam uit Apeldoorn) en daar speel ik 1x per maand op het echte orgel. Blijft nog steeds een hele fijne belefenis.
Verder heb ik nog Menesterol. Speel er weinig op en heb niet direct het verlangen om op het echte orgel te spelen.

2. Heeft het sample set van een/meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels dan ook inderdaad geleid tot een actueel bezoek aan het echte orgel, of om hetzelf te bespelen, of tenminste in een concert te horen? En hoe vaak? Welke afstanden in km spelen hier een rol?

Nee juist andersom. Ik speelde al eens op de Steendam in Apeldoorn en daardoor was er het verlangen naar de sampleset.

3. Heeft het sample set van een of meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels geleid tot het kopen van CDs, e.d. van het orgel in kwestie?


Nee.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 20 jul 2016 10:25

Re: een Enquete voor iedereen

1. Ja.
Ik bekijk de orgels die ik heb met bovengemiddelde interesse. Zeker als ik er vaak op speel. Ik zou juist sneller naar een concert van dat orgel gaan (of een broer/zus orgel dat er veel op lijkt)

2. Nee, bij mij niet.
Mijn meeste orgels komen uit het buitenland en ik zoek mijn vakanties niet uit op mijn Hauptwerkorgels.

3. JA!
Van bijna iedere Hauptwerkset ben ik op zoek gegaan naar CD's van dat orgel (Of een broer/zus orgel). Puur om te horen hoe het orgel op CD klinkt, wat voor registraties er gebruikt zijn en welke combinaties er juist niet gebruikt worden.
(Het valt mij op dat er in Schnitger orgels bv eigenlijk nooit een trompet in het plenum wordt gebruikt)

Ik denk dat je als kerk/organist juist een (tijdelijke) boost krijgt als je jouw orgel laat sampelen.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 14

Geregistreerd: 30 apr 2015 09:55

Bericht 20 jul 2016 12:40

Re: een Enquete voor iedereen

1. Net zoals Karel bekijk ik de orgels met bovengemiddelde interesse. Ik zou ook sneller naar een concert gaan van een orgel dat ik op Hauptwerk bespeel. Helaas is Tholen 2,5 uur rijden voor mij.

2. Tholen helaas niet vanwege de afstand. In De Bovenkerk van Kampen kom ik nog wel eens. Andere orgels zijn ook allemaal te ver weg. Ik zou max een uurtje willen rijden.

3. Jazeker! Om te horen hoe het orgel hoort te klinken, en om te leren hoe te registreren op het orgel.

Ik denk niet dat de interesse in het echte orgel minder word. Afgelopen weekend had ik nog zelf even een wauw ervaring. Ik heb gespeeld op een Reil orgel in Lemele. Wat een power (ondanks de kleine dispositie) heeft dat orgel! Dit orgel voel je ook! Nu is power niet het belangerijkste, ook was iedere stem afzonderlijk met en zonder tremulant heel erg mooi. De akoestiek zorgt ervoor dat een mooi rond geluid je oren in wapperen. En de windvoorziening reageert ook lekker als je wat stevig speel. Wat ik bedoel te zeggen: ik zou dit orgel verkiezen boven elk hauptwerk orgel.

Nu ben ik ook een techniek liefhebber en vindt ik het heel interessant hoe alles in een orgel werkt. Spelen op een echt mechanisch klavier heeft voor mij dan ook echt meerwaarde.

Groeten,

Sander
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 20 jul 2016 14:50

Re: een Enquete voor iedereen

1.Nu dat je een sample set hebt van een of meer Nederlandse (en/of buitelands) orgels, is je verlangen om het echte orgel eens te gaan horen/bespelen gegroeid?

Ja


2. Heeft het sample set van een/meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels dan ook inderdaad geleid tot een actueel bezoek aan het echte orgel, of om hetzelf te bespelen, of tenminste in een concert te horen? En hoe vaak? Welke afstanden in km spelen hier een rol?

Als voorbeeld: St. Michel vind ik nog steeds geweldig. Toch geprobeerd om op het echte orgel te spelen. Is in zomer 2015 gelukt. Wat een belevenis. Als ik nu op het orgel-HW speel denk ik er veel aan terug en hoor je goed de overeenkomsten. Zo ook na het bericht dat de Bavo zou uitkomen meer interesse om op de echte Bavo te spelen. Ook in 2015 gelukt. Na Tholen-HW-orgel: naar zangmiddag geweest. Prachtig om het in het echt dan weer te horen.

3. Heeft het sample set van een of meerdere Nederlandse (en/of buitenlands) orgels geleid tot het kopen van CDs, e.d. van het orgel in kwestie?

Heb bijv. een mooie CD gehad van orgelspel uit de kerk van Anloo en luister/kijk n.a.v. HW-berichten ook regelmatig op YouTube.

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 dec 2015 15:40

Bericht 21 jul 2016 11:03

Re: een Enquete voor iedereen

1. uh lastige al meteen. Gegroeid is het niet aangezien ik het liefst achter het 'echte' instrument zit hoe mooi een hauptwerk sample set ook klinkt. Wel heb ik door hauptwerk een aantal kleinere instrumenten leren kennen die ik nu zeker wel eens wil gaan bezoeken.

2. Nog niet, staan er wel zeker een paar op het lijstje nu maar soms is het een nadeel dat er zoveel mooie instrumenten zijn dat je er simpelweg niet aan toekomt om er langs te gaan. Daarbij ben ik nog altijd rond mijn woonplaats (veenendaal) aan het rondkijken en ontdekken en voel ik er op het moment nog niet veel voor om grotere afstanden af te leggen om een orgel te horen/bespelen. (al ga ik wel graag mee met mn leraar als die een concert heeft verderop in het land)

3. Nee, koop sowieso zelden cd's, besteed liever mijn geld aan een live concert.

Denk dat hauptwerk sample sets vooral een visite kaartje zijn voor de gesample orgels, hoe mooi geluid je er thuis ook uit kunt krijgen je blijft toch de echtheid ergens wel missen.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 23 jul 2016 16:54

Re: een Enquete voor iedereen

Adri, goedemiddag, ik wil graag de volgende antwoorden op jouw vragen geven:
1: het verlangen was er al en zal altijd blijven: het origineel gaat altijd boven het (mooiste) surrogaat, hoewel dit wel kan zorgen dat de eerste vurigheid van het verlangen wat getemperd wordt.....
2: afstanden spelen geen rol, als je iets perse wil, doe je dat ook als dat tot de (haalbare) mogelijkheden behoort; persoonlijk heb ik en met mij diverse (orgel)vrienden er een ontzettend groot plezier aan om van Oene naar Keulen te rijden voor de orgelfeierstunde (2 uur rijden, liefst iedere dinsdag in juni, juli en augustus). Als je dit eenmaal heb gehoord wil niets anders meer (en dat is dan ook niet meer nodig)....
3: cd's kopen: indien het iets bijzonders is, anders niet...; teveel kaf onder het schaarser wordende koren. Trouwens cd's kopend publiek gaat minder naar Live-Performances....

Wil jij wederkerig eens antwoorden als deze vragen worden gesteld voor de US?


Gr. Huib van der Geer
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 25 jul 2016 09:21

Re: een Enquete voor iedereen

Mijn interesse voor de kerkorgelmuziek is weer opgebloeid na jaren door een youtube van een liedbewerking van "Het gebed des Heeren" door Peter Eilander (op mijn Tyros 5 heb ik daar een vertolking van gemaakt: https://youtu.be/eLr0YAml0UA) Daardoor getriggerd ben ik lid geworden van Stichting Vox Humana en heb enkele CD's gekocht van Guilmant werken. Even later ben ik ook lid geworden van Brabantse Orgel Federatie. Ik heb al enkel excursies meegemaakt en dat is telkens weer een feest.

Kortom: Hauptwerk is voor mij ideaal voor thuis oefen en spelen. Maar het kan het echte orgel nooit vervangen omdat een concert "live" is en de ware akoestiek, de mensen, 3D omgeving, etc. allemaal meewerkt aan de sensatie van het concert.

En als iedereen 100% op Hauptwerk zou overstappen, zouden er geen orgels meer zijn om samples van te maken :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 27 jul 2016 23:57

Re: een Enquete voor iedereen

1. NEE
2. NEE
3. NEE

Ik gebruik HW om thuis te spelen en een realistisch geluid te hebben. Dat is alles, en ik ben erg tevreden.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 28 jul 2016 00:16

Re: een Enquete voor iedereen

Frank2013 schreef:1. NEE
2. NEE
3. NEE

Ik gebruik HW om thuis te spelen en een realistisch geluid te hebben. Dat is alles, en ik ben erg tevreden.



Zijn er geen leuke orgels dichtbij?
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 28 jul 2016 22:28

Re: een Enquete voor iedereen

Mijn antwoorden :

1 : Sinds is Hauptwerk heb is mijn verlangen om meer te spelen gegroeid, allereerst op mijn digitale klonenfabriek hier in huis. De klonen die ik draai staan in het echt te ver weg, maar als ik op minder dan 100km afstand zit gaat ik het zeker proberen. (Al 'mijn' orgels staan ver buiten nederland)

2 : nog niet dus, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik op een paar juweeltjes van orgels in Nederland ben gaan spelen waar geen samples van beschikbaar zijn.

3: CD's koop ik nooit. Ik speel zelf thuis of ik ga naar een concert, zojuist nog in Barneveld gezeten bij Jan Jansen.

Wanneer komt het eindrapport uit? Gaat die ook naar het CBS?
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 jan 2016 17:07

Bericht 30 jul 2016 01:16

Re: een Enquete voor iedereen

Mijn bescheiden mening :

vraag 0: Maak een analyse van de luisteraars van concerten en je zult erachter komen dat als je geluk hebt er een paar Hauptwerkers bijzitten. Ongeveer 95% van de luisteraars (rouwe schatting) zal niet weten dat Hauptwerk bestaat...
De Hauptwerkers zullen over het algemeen meer naar een concert van een echt orgel (wat voor hun bekend is als gesampled orgel) gaan als van een niet gesampled orgel omdat ze daar nog geen weet van hebben...Kortom over het algemeen zullen er eerder meer dan minder bezoekers van concerten zijn als het orgel wel gesampled wordt.

Ik ben helaas geen begnadigd speler en geen diehard Hauptwerker dus in mijn geval :
Vraag 1 Ja/Nee ALs ik alleen in de kerk ben wel wil ik zeker wat "pingelen" puur voor de geluidservaring...Ik geloof nooit dat iemand mijn spel aan wil horen... :oops:
vraag 2 Nee
vraag 3 Nee
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 30 jul 2016 14:10

Re: een Enquete voor iedereen

1. Ja

2. Nee, dat deed ik toch al, is niet meer geworden sinds ik Hauptwerk gebruik.

3. Nee, had al een aantal CD's en hoef er niet per sé meer omdat ik de set heb. Een CD moet wel wat toevoegen aan de collectie.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 31 jul 2016 07:50

Re: een Enquete voor iedereen

3x nee

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 31 jul 2016 12:12

Re: een Enquete voor iedereen

pahasoft schreef:3x nee



Werkelijk? Waarom niet?

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 31 jul 2016 16:02

Re: een Enquete voor iedereen

Het moesten toch korte antwoorden zijn....

1) ik ga al genoeg naar orgelconcerten en hoor dus verschillende orgels. Meer verschillen dan er samplesets zijn. Ik ben fan van hauptwerk al ruim 7 jaar. Ik vind het voor de huiskamer echt top! Echter het kan toch niet tippen aan de echte beleving in een kerk. Ook ken ik vaak orgel al vanuit het echt of cd. Ook koop ik mijn samplesets zo dat ik een passend orgel heb voor de compositie die ik wil spelen.

2) meestal niet. Ik heb wel 1x metz cavaille-Coll orgel beide kerken bezocht, maar ik was toevallig in de buurt. Het grote CC stond ingepakt vanwege restauratie kerk dus dat was geen succes :)

3) nee ik koop cd's voor de combinatie van werken / componist / uitvoerende. Ik laat me hierbij niet leiden door sample sets.

Zo beter?

Mvg,
Paul
Laatst bijgewerkt door pahasoft op 31 jul 2016 22:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 31 jul 2016 19:00

Re: een Enquete voor iedereen

1. NEE
2. NEE
3. NEE

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 mei 2011 12:51

Woonplaats: St Annaland

Bericht 31 jul 2016 23:05

Re: een Enquete voor iedereen

1 ja
2 nee
3 nee
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 01 aug 2016 14:34

Re: een Enquete voor iedereen

David Peekstok schreef:Deze zomer speel in de Laurens(amateurorgelavond), .


Hauptwerk is geweldig, maar na een uurtje achter en naast de speeltafel van de Laurenskerk weet ik dat Hauptwerk het echte werk nooit kan vervangen! Het was een geweldige ervaring. (Mede door de perfecte hulp bij het bedienen van het orgel door Alexander Prins)

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 01 aug 2016 15:47

Re: een Enquete voor iedereen

David Peekstok schreef:Hauptwerk is geweldig, maar na een uurtje achter en naast de speeltafel van de Laurenskerk weet ik dat Hauptwerk het echte werk nooit kan vervangen! Het was een geweldige ervaring. (Mede door de perfecte hulp bij het bedienen van het orgel door Alexander Prins)
Dat was dus ook mijn eerste opmerking bij het antwoord op vraag 1 (en ja Alexander Prins geeft je heerlijk de gelegenheid te genieten van je speeltijd). Ik mag nog...

Mvg,
Paul.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com