Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 jul 2012 16:34

Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Na mijn eerste aangeschafte orgeltje (Gapinge) wil ik nu een tweede orgel aanschaffen. Momenteel draai ik nog op Hautpwerk Free dus het liefst wil ik het orgel daarmee kunnen bespelen.

Van Anloo weet ik dat het goed draait met Hautpwerk Free. De klank ervan vind ik erg mooi maar niet zozeer mooier dan Menestrol. Menestrol is in de wet-versie (volgens Gert) 2,3GB en dat gaat zonder registers uit te schakelen niet werken met Hauptwerk Free.

Draait Menestrol in de Dry of Moist versie wel volledig op Hautpwerk Free of moeten daarvoor ook registers worden uitgeschakeld. Als dat het geval is schaf ik nu liever Anloo aan. Als Menestrol op Dry of Moist wel goed draait op Hautpwerk Free dan lijkt me dat momenteel een betere investering. (in de toekomst kan ik dan immers nog met Hautpwerk Basic het orgel op Wet of Surround bespelen, terwijl het nu in Dry of Moist nagenoeg dezelfde ervaring kan bieden als Anloo.

Hoor graag jullie advies.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jul 2012 16:44

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

tja advies geven is moeilijk, is al snel gebonden aan een persoonlijke smaak.

maar ik zou eerder voor Menesterol kiezen dan voor Anloo.

en als ik heel heerlijk mag zijn, zou ik je toch echt het volgende advies willen geven, koop niet gelijk te veel kleine orgels omdat dit past in de free hauptwerk versie, ik zelf zou dit geld gebruiken om eerst mijn hauptwerk te upgraden

dit is de basis en dan loop je niet tegen de beperking aan dat je een iets groter met wat meer stemmen al niet meer kunt bespelen.

maar goed dit is een persoonlijk advies, en ik kan niet je budget bekijken wat je er voor over hebt.

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 jul 2012 19:15

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Welkom op het forum!

Heb je de gratis versie (G.O.: Montre 8', Prestant 4', Flûte 2' Récit: Bourdon 8', Flûte 4', Quinte 1 3/5) van Menestrol al geprobeerd?
Dan kun je zelf uitrekenen hoeveel registers je kunt laden met de free versie.

Anloo is wel heel erg droog hoor, zelf vind ik hem (als je zelf geen nagalm toevoegt) te droog.

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 jul 2012 19:40

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Gert schreef:Welkom op het forum!

Heb je de gratis versie (G.O.: Montre 8', Prestant 4', Flûte 2' Récit: Bourdon 8', Flûte 4', Quinte 1 3/5) van Menestrol al geprobeerd?
Dan kun je zelf uitrekenen hoeveel registers je kunt laden met de free versie.


De gratis versie heb ik inderdaad al geprobeerd. Ik neem aan dat alle stemmen verschillend zijn van grootte (mb's)? Hoe zou ik uit kunnen rekenen af het hele orgel in de Moist-versie past?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 jul 2012 20:50

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Kijk, daar komt ook smaak om de hoek. Ik vind Anloo mooi, niet meer zoals in het begin, doch bespeel het met regelmaat, maar, dan juist zo droog mogelijk, aangezien je dan minder blikkerige galm hebt.

Menestrol is gewoon een betere concurrent.

Mijn advies, koop liever eerst HW Adv. versie en 1 wat groter/breed inzetbaar orgel, na een uitgebreide verkenning bij div. mensen thuis. En ga dan later pas eens wat meer orgels aanschaffen.
Begin desnoods in stereo, dan houdt je de kosten ook in de hand.
Je kunt altijd via internet later een meerkanaals geluidskaart kopen en b.v. een tweede versterker kopen voor de rear.
Ik kocht daarvoor een Dynavox van 35 euro, NIEUW! Resultaat is verbluffend en toch heb ik een budget-opstelling. Gewoon de basis goed leggen en dan kleine stapjes.
Mijn mening... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 26 jul 2012 21:41

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Wouter,

welkom op het Forum.
Zelf heb ik op een vergelijkbare manier de eerste stapjes met Hauptwerk gezet. Eerst een very low budget testopstelling met vele gratis sets en demo versies. Toen toch maar HW4 gekocht (10% korting in december afgelopen jaar, doen ze dat elk jaar zo'n kortingsactie?). En natuurlijk Anloo, want als je alle verhalen geloofd is Anloo de startersset bij uitstek.
Helaas speel ik wat te non-legato, en het leek wel of er een set lege conservenblikken voor mijn boxen hing. Enigsinds teleurgesteld hauptwerkte ik verder, terug naar mijn vorige orgel kon niet meer, maar de lieefde leek aardig te bekoelen.

Toen kwam Menesterol op de markt. Een slordige 30 euro goedkoper, en geen blik-parade meer. Ik speel er nog steeds met veel plezier op.

Dus als ik een advies mag geven:
Menesterol kopen, desnoods een paar registers niet laden en als de wiedeweerga gaan sparen voor HW4. Dan heb je ook nog wat om naar uit te zien als je de HW4 gescoord hebt, want dan kun je naar het volledige orgel. (zelf speel ik stereo en heb ik de front-samples uit de wetversie geladen, die zijn net iets transparanter dan de rear-samples.

Kwa geheugen kan ik je niks zeggen, ik heb alles max-max geladen en dat zit ver boven de 2Gieg.

Zelfs als je alles single-release laad met het Anloo-blik-risico is mijns inziens op termijn Menesterol een betere investering dan Anloo.

Geen idee waar je woont kom gerust proberen.

Boudewijn
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 jul 2012 22:07

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Spijkenisse...

Hier ben je ook welkom, maar wel na volgende week, want komende week ben ik erg druk.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jul 2012 22:23

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Anloo.......het is mijn meest overtuigende sampleset. Wel in een wat grotere ruimte gezet.

Als je in de buurt van Ermelo woont, bij mij te vergelijken.

HG

Geert

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 26 jul 2012 22:46

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Allemaal bedankt voor de reacties. Zojuist heb ik besloten tot de aanschaf van Menesterol. Nu is het wachten geblazen op de download-link.

Samplesets proberen bij mede-hauptwerkers is natuurlijk een unieke manier om kennis te maken met het sampleset, maar ook om andere opstellingen (speakers e.d.) te ervaren. Ik houd het in gedachte. Eerst eens kijken wie er een beetje in de buurt woont :D

Hauptwerk licentie komt er zeker spoedig. Zit er wel aan te denken eerst Basic aan te schaffen en eventueel later Advanced. Dit wordt ook door Gert aangeraden in het stukje "benodigdheden" op deze website. Qua prijs ben je dan nipt duurder uit dan wanneer je in één keer Advanced aanschaft.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jul 2012 07:44

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

wouterhil schreef:Hauptwerk licentie komt er zeker spoedig. Zit er wel aan te denken eerst Basic aan te schaffen en eventueel later Advanced. Dit wordt ook door Gert aangeraden in het stukje "benodigdheden" op deze website. Qua prijs ben je dan nipt duurder uit dan wanneer je in één keer Advanced aanschaft.
Ik zou zeggen: nu sparen en in dec. aanschaffen (als je zo lang kunt wachten ;) ). Met Kerst heeft men altijd een 10% kortingsactie bij Hauptwerk.

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 27 jul 2012 08:22

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

[quote="Evert-Jan]Ik zou zeggen: nu sparen en in dec. aanschaffen (als je zo lang kunt wachten ;) ). Met Kerst heeft men altijd een 10% kortingsactie bij Hauptwerk.[/quote]

Ja zolang red ik het wel met hauptwerk basic en wat kleine orgels. Goede tip overigens. Ik wacht wel tot kerst.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jul 2012 12:30

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

wouterhil schreef:Eerst eens kijken wie er een beetje in de buurt woont :D



Zwijndrecht is dan ook goed aan te rijden hoor!!! ;)

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 14 aug 2012 18:37

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

beste Wouter, ik heb het zelfde plan als jou. menestrol met hauptwerk free. welke registers heb je ingeladen om onder de 1,5 Gb te blijven? bvd!

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 15 aug 2012 13:45

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

CoBra schreef:beste Wouter, ik heb het zelfde plan als jou. menestrol met hauptwerk free. welke registers heb je ingeladen om onder de 1,5 Gb te blijven? bvd!


Ik varieer regelmatig met de ingeladen registers. Ik speel in de Moist versie en afhankelijk van de muziek die ik speel neem ik bijvoorbeeld de trompet+bazuin en laat ik wat fluiten weg en een andere keer doe ik het precies andersom, wel fluiten en geen bazijn, trompet/mixtuur.

Kwa klank is het een geweldig orgel. Echt een aanrader.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 aug 2012 21:38

Re: Hauptwerk Free: Menestrol of Anloo

Momenteel zijn de sample sets van Inspired acoustics afgeprijsd.
Pusztaszabolcs is een leuk en mooiklinkend kleine sample set en kost nu 70,40 euro. Misschien ook leuk om erbij te hebben zonder dat je gelijk een klein kapitaal kwijt bent.

Groet Jan

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com