Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
03 aug 2012 23:19 door Geert
Precies! Alss je dus ivm een piek op de grondtoon van zeg 6 dB de hele pijp terugschroeft, houd je dus een doffer klinkende pijp over; immers de verhouding tussen de grondtoon en de boventonen is dus 6 db lager voor de boventonen die niet "profiteren" van de akoestische opslingering van de grondgolf.
Ergo: dus NIMMER dit soort akoestische problemen in HW aanpakken!! Is sowieso niet slim natuurlijk, ivm het vele werk, plus het reeds aangehaalde aspect, dat je dan voor een weer geheel andere weergaveketen ( hoofdtelefoon) een andere instantie van HW moet laden. Omslachtig allemaal, terwijl het zoveel slimmer en beter kan.
HG
Geert
Berichten: 566 Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12
03 aug 2012 23:25 door Peter
Door het volume bij te stellen van de afzonderlijke pijpen veranderd inderdaad ook de weergave van de boventonen. Het karakter wordt uit de pijp gehaald.
Bij plaatsing van speakers in een kast van een orgel kan het soms nodig zijn om het volume iets bij te stellen van individuele pijpen. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat de kast niet "dood" is en dus gaat resoneren. Dit heeft dan niet direkt te maken met het audiogedeelte van de Hauptwerkopstelling. De trilling van de kast versterkt vooral het volume in het groot octaaf bij voornamelijk 16"registers. Door de kast trillingsvrij te maken wordt het bijstellen van het volume vrijwel altijd overbodig. De ruimte waarin de kast staat opgesteld speelt soms ook een rol bij dit fenomeen.
Berichten: 61 Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51 Woonplaats: Katwijk
04 aug 2012 10:27 door willem_g
Mijn 5.1 komt tot stand via 6 analoge ingangen van mijn receiver aangesloten op een MA 1010LT. Front samples gaan naar L/R/center/subwoofer en Rear samples gaan naar L/R achter (via Reaper). Voor staan Bosten Acoutics A26's. Van resonatie in de kast kan geen sprake zijn want ze staan los in de kamer. Ik kan zien dat het bijstellen van het volume niet beste oplossing is, maar op dit moment is het wel een easy fix die vooralsnog goed klint wat mij betreft. Van de samples die ik naar beneden bijstel kan de brightness weer wat omhoog om te compenseren.
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
04 aug 2012 10:50 door Jan Wim
Hoi Willem,
dat je vanuit je delta 6x een ingang aansluit is oke
maar nu ik lees dat je de Boston a26 gebruikt( niks mis met deze speaker trouwens) denk ik dat de bult in het laag verklaard kan worden.
tussen de sub en je Boston zit een "gat", in dit geval moet de sub meer volume leveren wat de "Boom" tot gevolg heeft.
jouw Boston heeft een bereik van 51 - 25000 Hz
dus de onderkant van je boston reikt niet laag genoeg om in vrede te leven met je sub ( ook al kan een sub makkelijk tot 150Hz overlap opbrengen)
zeker bij Caen komt dit naar voren met het diepe bereik van de 32 en 16 voeters
persoonlijk vind ik een sub op zijn mooist als hij(zijn naam eer aandoet en als sub en niet als speaker door het leven moet) een aanvulling geeft op de laagste octaven en diepe harmonischen
om het gat in jouw geval te dichten moet de sub al uitsturen naar 52HZ, je Boston roert in dat zelfde gebied, en dan krijg je een rommel, van een nette strakke bas is dan geen sprake meer
daarbij komt nog dat het volume van de sub verhoogd word zodat de staande golven het geheel nog meer vertroebelen.
is het een optie om je JBL eens als front te gebruiken i.c.m met je center?? misschien gaan de JBL wat lager
en je Boston dan als rear speaker
veel succses
gr
Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
04 aug 2012 11:34 door Kees Hoekman
Grappig dit te lezen. Ik heb de Magnat Monitor Supreme 200 als front i.c.m. een Magnat Monitor Supreme 301A. De crossover staat conform advies van Magnat op ca. 85hz, de 200 gaat (uit het hoofd) van ca. 34-38.000 hz. Mijn versterker stuurt alles naar de sub, welke splitst naar de 200's Ik heb geen z.g.n. Booming effect, doch het klinkt naar mijn idee erg goed, ook Peter heeft het gehoord en heb ik niet van vernomen dat hij een Booming bemerkte.
Ik denk dat vooral de afstemming van de apparatuur onderling het meest basale is. Wel heb ik in het begin verbetering gekregen, door niet de geadviseerde 10cm van de muur, doch 20cm met de 200's van de muur af te gaan.(bassport aan achterzijde)
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 4657 Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
04 aug 2012 11:41 door Jan Wim
Hoi Kees
dat je geen booming waarneemt kan verschillende oorzaken hebben
als je 20 verschillende speakers koopt klinken ze alle 20 toch verschillend.
heb je net de pech dat je speakers niet matchen. dan treden er ongewenste effecten op
bij jouw is het voordeel en zo is het ook bij mij, nadat ik de 3 kanalen gevoed heb, stuur ik alle audio via een mixdown naar de sub
dan heeft de sub "alles" en niet zogenaamd alleen de "BOOM"
(ik heb wel speakers incl de sub van de zelfde batch)
gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
04 aug 2012 11:51 door Loosman
Kan je bij de sub de fase omdraaien? Dat wil ook nog wel eens uitmaken.
Groet Jan
Berichten: 1760 Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29 Woonplaats: Den Haag
04 aug 2012 12:07 door Loosman
Hoi Willem
Ik lees dat je Reaper gebruikt en daarmee je 6 kanalen aanstuurt. Wat stuur je naar de center? In de subwoofer track van reaper kan je eenvoudig met reaq een laag doorlaat filter creeeren en dat zolaag instellen dat je geen freqeuntie verdubbeling meer ervaart. Met de blauwe button boven in de track kan je ook de fase eenvoudig omkeren.
Groet Jan
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
04 aug 2012 22:39 door Geert
Haha, Kees, nix aan de hand dus, want als je het filter in de sub gebruikt heb je helemaal geen overlap en peaking problemen, simpelweg omdat dat de hoogdoorlaatcomponent van dat filter exact is afgestemd op de laagdoorlaatcomponent die naar je sub gaat. Dus ook al hebben de main speakers een doorlopende laagweergave, dan wordt dit toch keurig ingeperkt door dat filter.
Een sub dien je dus altijd heel goed gedoseerd aan te sluiten, en de betere subs beschikken dus over zowel een laagdoorlaat als ene hoogdoorlaatfilter.
maar eea kan natuurlijk ook worden bereikt door deze filtering bv in reaper te doen.
HG
Geert
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
04 aug 2012 22:43 door Kees Hoekman
Nou Geert, er is ook niets aan de hand hier, althans, niet wat niet naar wens is! Ik ben nog steeds uitermate tevreden en iedereen vindt het geluid tot nog toe mooi. Tja, en wanneer ze eventueel niet eerlijk zouden zijn, dan is er nog niets aan de hand, het is mijn setje, dus....
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 61 Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51 Woonplaats: Katwijk
05 aug 2012 12:20 door willem_g
De frontsamples gaan beiden naar de center. Voor de subwoofer had ik al een filter ingesteld (tot 100hrz). Gisteren heb ik verder gepuzzeld. Het probleem zit met name in de speaker links voor (helemaal in de hoek onder een schuin dak geplaatst) en in mindere mate in de speaker rechts voor tussen 80 en 200 hrz (ook wanneer alle andere speakers zijn ge-mute). Ik heb nu voor beide speakers een aparte equalizer ingesteld die het volume in die range verlaagd en de voicing weer gereset. Ik heb ook nog gezocht naar specifieke frequenties maar kwam na 2 pedaalregisters al op 15 frequenties waarbij de boel ging resoneren, dus ik demp het hele gebied maar. Deze optie klinkt ook wel goed al zal ik nog wel verder gaan met proberen....
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
05 aug 2012 20:50 door Geert
Willem, als je Reaper gebruikt, kun je dus heel mooi mbv ReaEq bandfiltertjes maken die echt alleen de gewraakte frekwenties dempt.
er zijn heel veel formules in omloop om de te verwachten staande golven te berekenen, maar het beste is idd even uitproberen waar de ergste piek zit. En dan zit hij ook vaak op de 2e harmonische dus alstie op bv 90 Hz zit, dan zit er ook een - minder diepe - piek op 180 Hz.
Met 2 filtertjes ben je vaak al ontzettend goed geholpen. Een schuin dak op zich is natuurlijk eigenlijk prima, want je moet dus in de ideale ruimte geen parallel lopende vlakken hebben. Maar in elke ruimte van beperkte afmetingen - zeg onder de 10m lengte - heb je nu eenmaal last van dit verschijnsel.
Persoonlijk vind ik 100 Hz vaak al aan de hoge kant voor een sub crossoverfrekw.
Hg
Geert
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten
|
|