Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voicing Caen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 01 aug 2012 20:29

Voicing Caen

Hallo,
Ik zit met het volgende.
De sound van Caen is "donker" maar soms echt te zwaar naar mijn smaak, zeker met de 16 voets tongen van het recit, gr. orgue en pedaal erbij. Er is dan te weinig hoog om te compenseren vind ik.
De vraag is nu: klinkt het orgel in werkelijkheid ook zo of is het volume van de verschillende samples niet helemaal goed tov elkaar.
Valt jullie dit ook op? Hebben jullie via de voicing eea aangepast? Via de hoofdtelefoon klinkt het trouwens iets meer in balans dan via de speakers (surround).
Ik ben benieuwd.
groet,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 aug 2012 09:07

Re: Voicing Caen

Ik ken het orgel van Caen niet "in het echt"......maar dit is natuurlijk een totaal ander orgeltype als "wij in Noordeuropa gewend zijn".
Dit orgel moet het juist hebben van zijn groot aantal "dominerende" tongwerken 32/16/8 en 4 voet. De overige stemmen - met name de vulstemmen - zijn uiteraard verre van "boventoonrijk" zoals
"onze orgels" en met name Barokorgels".

Het verschil in 1 aparte stem bijvoorbeeld is heel frapant.
"Op kampen" hoef je eigenlijk bijv. een trompet 8'van het Hoofdwerk nauwelijks aan te vullen met andere stemmen.....deze klinkt al zo boventoonrijk....met Caen is dt heel anders.
Dus je moet er zoiezo heel andere muziek op spelen. Ik heb ook wel eens geprobeerd een "klassiek getinte" trio op Caen te spelen.....maar dat is echt zeer moeilijk om daar een goedluidende registratie te vinden....Caen is gewoon voor andere muziek en klinkt mijns inziens donker door zijn dominerende sonore tongwerken.

Maar wellicht zijn er mensen, die Caen echt kennen.

Tja....en "uit principe" ben ik er zoiezo "teugen"om aan de voicing te gaan zitten rommelen....je trekt het orgel uit z'n verband en wellicht kan je een Mixtuur versterken....maar echt boventoonrijker/tintelender maken....ik heb daar m'n twijfels over!
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 02 aug 2012 12:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 02 aug 2012 11:00

Re: Voicing Caen

Ik vind Caen helemaal niet donker. Maar je moet er wel muziek op spelen die voor dit type orgel bedoeld is. Dat wil zeggen: muziek die bij vol werk gebruik maakt van de hoogste octaven, bijvoorbeeld dmv dubbelgrepige akkoorden.

Waar Engelse orgels voor de helderheid gebruik maken van superkoppels, is het in Franse muziek gebruikelijk om de bovenkant van het klavier op te zoeken en dan 16-voeten en subkoppels toe te passen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 02 aug 2012 11:18

Re: Voicing Caen

Hoi Willem.

Ik heb ook Caen en ik merk dat ik deze sampleset gebruik voor (natuurlijk) de franse componisten waar er in de rustige stukken vaak een "bedje van geluid" moet worden neergelegd.
Je moet deze orgels misschien "niet als orgels zien", maar heel erg vanuit een orkest denken en daar de stukken/improvisaties bij zoeken. Geniet van de rust die deze orgels kunnen uitstralen.
Ook alle solostemmenzijn hier mooi in evt. aangevuld met andere stemmen.

Op CD's van Caen en andere orgels van Cavaille Coll hoor ik niet meer boventonen dan in de sampleset, wil je die wel, dan moet je inderdaad naar de hogere octaven gaan.
Tenslotte gebruik ik zelf de 16' tongwerken met mate en zeker niet allemaal gekoppeld in de klavieren. In een plenum moet je inderdaad goed doseren wat je wel en niet uittrekt. Ik vind dan ook de extra toegevoegde registers wel van waarde voor dit orgel.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 aug 2012 12:04

Re: Voicing Caen

Ron, Gerrit, Karel,

Helemaal met jullie kommentaar eens! Ik vind zelf overigens de trompetten van CC vaak juist nogal scherp; mijn mooiste trompet blijft toch die van Anloo; die staat zo voornaam in de ruimte en heeft ook zo,n sonoriteit!

Als je idd ziet, wat Caen allemaal in huis heeft, met slechts een vrij bescheiden dispositie, en wat voor mooie ( rom) muziek je er allemaal op kunt spelen, en wat een gigantische kontrasten tussen die intieme warmte en dat juichende volle werk in bv Messaien .......toch wel mijn favoriete instrument.

Bach vind ik een andere zaak. Daar zoek ik nog steeds iets voor; Ebersmunster ofzo??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 aug 2012 13:45

Re: Voicing Caen

Hoi Willem

Zelf ervaar ik het absoluut niet zo dat Caen te zwaar klinkt. Je geeft zelf aan dat het via de koptelefoon beter klinkt. Het zou dus ook kunnen dat het aan de weergavekant ligt van jouw systeem waarbij bepaalde frequenties in jouw luisteruimte versterkt worden. Hoe ervaar je vergelijkbare registers op andere samplesets? Klinken die ook zwaarder? Ik denk dat je het dan waarschijnlijk toch met voicing of dempingsmateriaal moet oplossen. Als je luidsprekers hebt met een poort dan zou je ook de poort eens kunnen dempen/afsluiten en kijken wat dat voor effect heeft.

Groet Jan

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 02 aug 2012 15:03

Re: Voicing Caen

Op de vorige site van Sonus Paradisi was ook Nederlandstalige informatie beschikbaar met
"Enkele richtlijnen over de registratie van Frans-romantische orgelmuziek"

Ik heb destijds bijgevoegde info opgeslagen, wellicht is dit bruikbaar of verhelderend. Het zijn 2 kantjes A4, als PDF te downloaden met de volgende link: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-XXIYLAVSANP7.pdf

Met vr gr.
WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 02 aug 2012 19:32

Re: Voicing Caen

De vraag is nu: klinkt het orgel in werkelijkheid ook zo of is het volume van de verschillende samples niet helemaal goed tov elkaar.

Ik heb het CC orgel in Caen in het 'echt' gehoord en dat was één van de redenen (overigens ook de uitgekiende dispositie, waarmee heel gevarieerde klankkleuren zijn te vormen) om de set aan te schaffen. Of basis daarvan kan ik zeker bevestigen dat de sampleset (Caen v2 dan) erg goed is geslaagd, hij klinkt nagenoeg gelijk aan het origineel.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 02 aug 2012 20:13

Re: Voicing Caen

Bedankt voor de reacties tot zover.
Het blijkt dat ik met het geluid via de speakers last heb van resonantie in de onderste 2 octaven van een groot deel van de 8 en 16 voet registers (met name via de frontspeakers en subwoofer). Ik ben alle stemmen individueel doorgelopen en heb het volume van een groot aantal front-samples aangepast. Ik ben bij sommige samples tot -12!! moeten gaan om hetzelfde volume te bereiken als de toets ernaast. Het geheel klinkt nu een stuk meer in balans. Ik ga binnenkort alle andere sets ook doorlopen op deze manier. Bedankt voor de tips, ook vwb de registraties.
groet,
Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 aug 2012 22:20

Re: Voicing Caen

Willem, Jan Loosman heeft dus de spijker op de kop geslagen!

Zelf heb ik ook met die ruimte-resonanties te maken gehad, waardoor sommige frekwenties in het midden-laag soms wel 9 dB of daaromtrent piekten.

kan je evt zelf heel goed vaststellen mbv de toongenerator van reaper; ook kan je daarmee de boel heel aardig korrigeren dmv geheel instelbare bandsperfiltertjes.

maar nog mooier natuurlijk met de door Jan voorgestelde ARC-software, zie het topic daarover.

Het voordeel van korrigeren buiten HW is, dat je dan neitsteeds alles hoeft te korrigeren op per pijp basis; bovendien regel je bij latstgenoemde methode dus de hele pijp terug, ipv alleen de grondfrekwentie.

HG, en succes met de korrekties!! ( natuurlijk moet je je speakers ook goed akoestisch ontkoppelen etc)

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 aug 2012 23:51

Re: Voicing Caen

Hoi Geert

Leuk dat jij Arc aanhaalt. Zelf heb ik het maar niet aangehaald want dan denken de mensen daar heb je Jan weer met z'n ARC. Maar nu je het er toch over hebt. ;) Jij hebt mijn ruimte gezien en daar zitten wel wat akoestische valkuilen in met o.a. balken aan een gedeelte van het plafond en een schuin gedeelte onder aan de trap. Ook ik had problemen met de lage registers waarbij ik ook uitgebreid moest voicen voor een acceptabel resultaat. Bij al mijn sets was ik avonden bezig om m.b.t. De individuele pijpen een goede onderlinge geluids sterkte te krijgen en als je dan ging spelen dan was er toch weer die ene pijp die je trommelvliezen irriteerde. Na installatie van Arc en het uitmeten van mijn ruimte en het toepassen van de correctie curve in Reaper waren al deze problemen verleden tijd. Arc werkt als een basis voicing voor alle sample sets, geeft kaarsrechte luistercurve op de orgelbank en zorgt voor een perfecte aansluiting van een subwoofer op de mainspeakers. Bij mij is er geen enkele set nog gevoiced. Sterker nog ik heb de per pipe voicing in de Hauptwerk setup uitgezet omdat twee equalisers elkaar wellicht kunnen beinvloeden. Nadeel is wel dat je altijd Reaper of andere software moet gebruiken. Sinds kort is er Arc versie 2 uitgekomen

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 03 aug 2012 09:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 aug 2012 01:30

Re: Voicing Caen

Laat ik nou toevallig zeer recent de CC in Caen gehoord hebben ( het koororgel trouwens ook mooi...) Ik was een maand geleden op vakantie in Normandie en kon natuurlijk niet wachten tot ik de CC in het echie gehoord had.
Er kreeg een dame daar speeltijd en/of waarschijnlijk les, denk ik... Er was iemand die haar aanwijzingen gaf. Maar ff to the point.
Deze dame speelde eerst de toccata in F van Bach op het koororgel en later op het CC orgel. Reken maar dat ik een hele tijd in die kerk heb gezeten! (tot ongeduld van mijn vrouw en kindjes.... :?)
Heb ook het volle werk gehoord. Het klonk minder 'bulderend' dan ik dacht te zullen aanhoren. Heb nml het geluid van buurman CC in Rouen met de 32' in het pedaal nog in mijn trommelvliezen, maar onmiskenbaar CC in Caen. Als Bach het geluid gehoord had, dan had zijn bepruikte hoofd goedkeurend geknikt, ook al klonk het niet zo 'authentiek'als op het koororgel..
Geloof me. Ik zat in mijn vakantiehuisje de demo's op deze site te beluisteren en die kloppen gewoon heel erg met het origineel!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 aug 2012 10:42

Re: Voicing Caen

willem_g schreef:Bedankt voor de reacties tot zover.
Het blijkt dat ik met het geluid via de speakers last heb van resonantie in de onderste 2 octaven van een groot deel van de 8 en 16 voet registers (met name via de frontspeakers en subwoofer). Ik ben alle stemmen individueel doorgelopen en heb het volume van een groot aantal front-samples aangepast. Ik ben bij sommige samples tot -12!! moeten gaan om hetzelfde volume te bereiken als de toets ernaast. Het geheel klinkt nu een stuk meer in balans. Ik ga binnenkort alle andere sets ook doorlopen op deze manier. Bedankt voor de tips, ook vwb de registraties.
groet,
Willem


Hoi Willem,

Gewoon voor mij ter lering ende vermaak:
Hoe werkt dat nou in de praktijk?
Ga je nu 2 orgels Caen maken (1 voor de speakers en 1 voor de hoofdtelefoon)?

En als je wat opneemt (voor jezelf of Contrebombarde) dan moet dat neem ik aan eerst weer worden goedgezet?

Groetjes, een technische Karel,
die zelf (gelukkig) alleen een hoofdtelefoon tot zijn beschikking heeft
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 03 aug 2012 11:00

Re: Voicing Caen

Ja inderdaad. Als ik nu met de hoofdtelefoon op config 0 speel dan kopt het niet meer. Ik heb echt een groot aantal front samples fors naar beneden moeten bijstellen. Voor de hoofdtelefoon moet ik nu verplicht config 1 gaan gebruiken.
Ik zit met mijn orgel ook onder een schuin dak met balken. Interessant verhaal over ARC, maar ik vind de prijs gevoelsmatig toch wel aan de hoge kant.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 aug 2012 14:08

Re: Voicing Caen

willem_g schreef:Bedankt voor de reacties tot zover.
Het blijkt dat ik met het geluid via de speakers last heb van resonantie in de onderste 2 octaven van een groot deel van de 8 en 16 voet registers (met name via de frontspeakers en subwoofer). Ik ben alle stemmen individueel doorgelopen en heb het volume van een groot aantal front-samples aangepast. Ik ben bij sommige samples tot -12!! moeten gaan om hetzelfde volume te bereiken als de toets ernaast. Het geheel klinkt nu een stuk meer in balans. Ik ga binnenkort alle andere sets ook doorlopen op deze manier. Bedankt voor de tips, ook vwb de registraties.
groet,
Willem


Hallo Willem,

heb je soms een hifi installatie waar je het geluid mee weergeeft? Dan krijg je soms dezelfde problemen.
mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 aug 2012 18:56

Re: Voicing Caen

Hoezo, Andre?? Ben zeer benieuwd.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2012 19:10

Re: Voicing Caen

Het is de HIFI niet, maar de speaker weergave is niet in orde!!

ik zou om te beginnen eens het filter nazien, is daar alles inorde??
niks los, beschadigd op je filterprint??

als je een cd afspeelt klinken de speakers dan ook dof??


gr



Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 03 aug 2012 19:23

Re: Voicing Caen

Ja, het geluid gaat via een hifi systeem (5.1). Voor 2x Boston Aucoustics + 1 JBl center speaker en achter 2 x JBL speakers en dan nog een subwoofer. "Normale" muziek klinkt goed wat mij betreft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2012 19:59

Re: Voicing Caen

Hoi Willem,


ik vermoed(vrees) dat je hauptwerk ook 5.1 laat weergeven???
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2012 20:01

Re: Voicing Caen

welk type Boston Aucoustics gebruik je???




gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 aug 2012 21:32

Re: Voicing Caen

In sommige Hifi installaties is het laag (en hoog) opgepept. Ik had een poosje terug iemand die kon amper spelen door de zware bassen, hij hoorde alles overheersend de 16' registers. Hoog heb je minder last van.
Maar dit blijkt ook weer niet bij alle Hifi installaties op te gaan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2012 21:51

Re: Voicing Caen

probeer altijd source direct , en niet indien aanwezig 5.1 weergave, of loudness weergave.


maar het probleem zit toch vaak in de goedkopere drivers,laag/midden
in te kleine kasten een zo laag mogelijk geluid te creeren




als er een baspoort aanwezig is en deze aan de achter zijde bevind, dan de boxen genoeg ruimte geven aan de achterzijde.

zit er een baspoort aan de voorzijde, dan kan je deze tijdelijk dichtstoppen(bv met een spons of iets anders)

en dan luisteren of de bult in het laag minder word

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 aug 2012 22:30

Re: Voicing Caen

JBL.......

Eens vond ik het goede speakers, tot ik ze kon vergelijken met iets duurdere Tannoy's.

JBL is vooral voor popmuziek erg gewaardeerd, maar ze voegen teveel toe, hetgeen vooral bij klassieke muziek en zang erg opvalt.

Maar toch vermoed ik, dat die opvallende "booming" die wordt gemeld, toch vooral een kamer-staandegolvenprobleem is.

Vreemd dat nog niemand heeft gereageerd op mijn opmerking dat bij het "kompenseren" hiervan mbv de per pipe niveau,s , waarbij je dus zowel de - storende - te harde grondfrekwentie als de boventonen in gelijke mate om zeep helpt, je dus een wel erg ongewenst bij-effekt produceert. is hierover wellicht een andere mening aanwezig??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 aug 2012 22:43

Re: Voicing Caen

hoi Geert,


over het "kompenseren"

hier ben ik niet een voorstander van, het terug stellen van bepaalde tonen, geeft aan dat er toch echt een zwak in de audio keten aanwezig is.

een ruimte moet akoestisch wel heel slecht zijn wil deze de hoofd schuldige zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 aug 2012 22:54

Re: Voicing Caen

Hoi Geert

Ik begrijp ineens wat je bedoelt. Met het terugschroeven van het volume van een orgelpijp verminder je ook het volume van de boventonen en verandert tevens het karakter van de pijp? Toch?
Je moet het voicen dus alleen subtiel doen of op een andere manier met staande golven afrekenen om niet teveel het karakter van de pijp te veranderen.

Groet Jan
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 104 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com