Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 aug 2012 00:11

Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Wie o wie gaat er een sampleset maken van het verschurenorgel in de grote kerk van Dordrecht, heb zojuist weer een een cd beluisterd van dit schiterende instrument, is een aanwinst voor de barokliefhebbers!!

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 14 aug 2012 00:54

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Ja, zou fantastisch zijn, net als de grote Kam maar dan moet er eerst iemand hele goede maatjes worden met iemand aldaar die 2 jaar geleden een negatief advies gaf aan het orgaan wat hierin besliste :cry:
Ik heb al eens eerder geopperd dat het mooi zou zijn als Ab Wegenaar eens met deze persoon zou praten. Wegenaar vindt juist dat er zoveel mogelijk mensen plezier moeten kunnen hebben van een orgel en dus is een sampleset voor thuisgebruik ideaal. Helaas is men het daar in Grote kerk (vooralsnog) niet mee eens. Zijn er geen leerlingen van Wegenaar actief op het forum zodat die wellicht het lobby traject kunnen inzetten? Jiri zou best willen vermoed ik en misschien Voxus ook wel?
Laatst bijgewerkt door Cribo op 14 aug 2012 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 aug 2012 02:14

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

dat Cor het probleem is in deze geloof ik niet, maar ik zal het hem als fan en (momenteel tijdelijk wegens tijdgebrek ex-leerling) eens vragen... natuurlijk wil hij zijn cd's verkopen, maar het orgel is van een stichting en daar heeft Cor best een dikke vinger in de pap denk ik, maar niet het alleenrecht.
Hij heeft uitgesproken meningen (en vaak zijn die ook heel erg terecht) maar ik weet zeker dat ook hij een ieder wil laten genieten van "zijn" mooie instrumenten! wellicht dat de stichting dwars doet.

Persoonlijk was ik in 1e instantie helemaal verliefd op de grote kam, is wel een kick om daar op te spelen, maar sinds de verschuren er staat, ga ik toch liever linksaf naar het Mariakoor ;) (persoonlijke muziek smaak) alhoewel de grote kam zich prima laat bespelen sinds de restauratie!

word vervolgt.....

PS het Wolffertsorgel van de Triniatiskapel in Dordrecht is ook beslist een sampleset waard!! :)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 14 aug 2012 08:33

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Ja, dat Verschueren-orgel is inderdaad prachtig. Ben er ook bijzonder van gecharmeerd. Trouwens, er staan wel meer juweeltjes in Dordt: inderdaad het orgel in de Lutherse Kerk, maar ook bijv. het Kam-orgel in de Oud Katholieke Kerk, het Maarschalkerweerd-orgel in de Augustijnerkerk, en het nieuwe Van den Berg & Wendt-Edskes-orgel in de Julianakerk (fantastisch toucher!).
Maar is het Verschueren-orgel een toegevoegde waarde? Er zijn al diverse Silbermann-sets, en het 'voorbeeld' van Dordt, t.w. Freiberg, is ook als set verkrijgbaar.
Ik weet dat Dordrecht heel ander klinkt dan Freiberg (ook ietsje completer is, bijv. in Pedaaldispositie), maar toch zijn deze orgels m.i. wel behoorlijk gelijkend. Voegt het dus iets toe?
Wat dat betreft zou het Kam-Witte-orgel een meer unieke aanvulling zijn. Maar da's een andere orde van grootte en dus ook van prijs...

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 aug 2012 09:46

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Gaan we weer...

Ook barok, maar een heel andere: MAASSLUIS.
Een deftig orgel, en perfect voor de studie.
En op een of andere manier zal het ook onze Romantici aanspreken :lol:
Ik verwacht een kaskraker !

We blijven wensen houden, altijd :cry:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 aug 2012 10:53

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

..... wanneer alle interessante orgels gesampled gaan worden, dan horen en zien we de komende 20 jr. niemand van de samplers meer, ze zijn dan overwerkt... :roll:
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 14 aug 2012 18:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 14 aug 2012 17:58

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Je proeft hier en daar nogal eens wantrouwen, wanneer gevraagd wordt om een orgel te mogen samplen.

Ik geloof dat een instrument door het maken een sample-set juist in de schijnwerpers wordt gezet, wat uiteindelijk ook b.v. het concertbezoek ten goede komt. Zo heeft b.v. het orgel in Vollenhove beslist aan bekendheid gewonnen, dankzij Hauptwerk.

In b.v. Kampen en Hasselt hebben ze dat volgens mij goed begrepen. Ik ken de situatie daar niet, maar ik heb de indruk dat iedereen er welkom is om te spelen en de kerk te huren/gebruiken. En dat doet de reputatie van een orgel goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 aug 2012 18:24

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Laten we wel zijn, een orgel is gemaakt om op te spelen en niet om bewaard te worden. Laat onverlet natuurlijk, dat er wel zuinig mee moet worden omgesprongen.
Doch het is en blijft jammer, dat het orgel in sommige kerken een soort van heilig verklaring heeft en de meesten die toegang vragen onheilig... :?

Een jammerlijke ontwikkeling, is de voorschrijdende secularisatie. Dit bedoel ik niet aanvallend richting kerkverlaters, maar door die leegloop en ook teruglopende inkomsten, i.c.m. toenemende onkosten, werkt dit mede die stg.vorming in de hand.
Dit ontaard weer in allerlei door de weekse activiteiten, waardoor het orgel op die momenten niet bespeeld MOGEN worden, i.v.m. het verstoren, ja, van wat eigenlijk...?

Anderzijds, uit de verkoop van HW samplesets zou men weer een mooie inkomstenbron kunnen genereren. En ik vrees dat dit een slag is die nog te maken is.
Laten we daarom geen enkele gelegenheid voorbij gaan om, niet te pas en te onpas - want anti-reclame-, doch op gepaste wijze met trots HW presenteren.
Daarom, nodigt iedereen zijn orgelleraar/lerares eens uit? Of gewoon de organist in je omgeving?
Dat kan zeer verhelderend werken!
Let wel, je installatie moet dan natuurlijk wel in orde zijn en houdt er dan rekening mee, dat je latency/buffersize op een aanvaardbaar niveau staat, want dat is het eerste waar een prof. organist mee aankomt, indien dat niet op orde is.

Resume:
Nodig de organist van je gewenste orgel eens uit (en vraag n.a.v. die meeting eventueel voor interessante orgels eens een sampler), wie weet wat er te oogsten valt 8-)
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 14 aug 2012 18:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 14 aug 2012 18:27

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Zo heeft b.v. het orgel in Vollenhove beslist aan bekendheid gewonnen, dankzij Hauptwerk.


Meen je dat nou?
Ik kende het orgel van Vollenhove al jaren als een juweel.
Één van de weinige orgels in het noorden met een 'zuidelijke tongval', als zodanig ook zeer geliefd onder verschillende conservatoriumgeschoolde musici die ik her en der uit den lande ken.
Eeuwig jammer dat op dit orgel niet vaker wordt geconcerteerd. Trouwens: het is ook te bespelen voor de liefhebber. Johan Bredewout bellen, die is niet zo beroerd.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 aug 2012 18:32

Kijk, dat is nu een goede tip!
Wellicht iets voor een apart topic, maak ik aan!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 14 aug 2012 18:45

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

jaco schreef:
Zo heeft b.v. het orgel in Vollenhove beslist aan bekendheid gewonnen, dankzij Hauptwerk.


Meen je dat nou?
Ik kende het orgel van Vollenhove al jaren als een juweel.
Één van de weinige orgels in het noorden met een 'zuidelijke tongval', als zodanig ook zeer geliefd onder verschillende conservatoriumgeschoolde musici die ik her en der uit den lande ken.
Eeuwig jammer dat op dit orgel niet vaker wordt geconcerteerd. Trouwens: het is ook te bespelen voor de liefhebber. Johan Bredewout bellen, die is niet zo beroerd.


ik kon het Bosch snitger orgel ook wel, maar ben het door hauptwerk wel meer gaan waarderen en bezoeken!
29 septeber geeft Minne Veldman er een Bach concert en daar ga ik ook zeker naar toe.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 mei 2021 16:06

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Het lijkt erop dat hij er echt komt!
https://www.noorlanderorgels.com/vieringjubileum/
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 28 mei 2021 16:59

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Ook van dit inspirerende orgel heeft Orgelmakerij Noorlander opnames gemaakt.


Dus toch zelf aan opnames begonnen?

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 mei 2021 17:53

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

Je kunt opnames natuurlijk prima uitbesteden. Opnames maken doe je er niet zomaar even bij. Dat vereist om te beginnen ook gewoon expertise met live- en CD-opnames, tenminste dat is mijn mening.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 jun 2021 20:06

Re: Verschurenorgel grote kerk Dordrecht

https://youtu.be/tBLLVtOsVmg

Er staat nu een klankvoorbeeld op YouTube.
Dat belooft wat.

Jochum

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com