Pagina 1 van 2

1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 09:26
door phulshof
Ik blijf een enorme fan van de Waltershausen Trost sample set. Het heeft een enorm scala aan klanken en een hele sterke basis met veel 16' en 8' registers. De nagalm is relatief kort, maar klinkt goed en het is dus uitermate geschikt als studieorgel.

Re: Wat is de beste keuze voor een praktisch barok sample se

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 13:22
door RonD
een enorme fan van de Waltershausen Trost

Pieter, inderdaad een geweldig orgel qua klankkleuren en een zeer gevarieerd spectrum aan stemmen.
Ik heb het set slechts 1 keer bij MIXTUUR bespeelt, maar veelvuldig beluisterd op PCOrgan.
Het orgel lijkt me wel lastig te bespelen vanwege de korte galm in combinatie met de nogal trage aanspraak van de pijpen (misschien sommige register zoals pedaal en tongwerken).
Ik hoorde dit vooral bij snellere passages en trillers.
Ik weet niet wat jou mening hierover is (en die van anderen uiteraard).
Is het inderdaad vrij lastig te bespelen, vooral bij snellere passages?
Gr. Ron.

Re: 1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 14:44
door Dick
Waltershausen is inderdaad een bijzondere sample set. Kleurrijk, uitdagend - maar je moet die uitdaging wel willen aangaan. Een dispositie zoals die van Freiberg is meer standaard, dus daar hoef je niet lang na te denken over je registraties - en 't klinkt eigenlijk altijd goed, mede dankzij de galm. Waltershausen heeft meer mogelijkheden, heeft heel karakteristieke geluiden, maar je moet wel experimenteren om mooie klanken te vinden: niet alles klinkt als vanzelfsprekend goed, mede vanwege de korte galm.

Misschien mag je dat als "gevaar" van Hauptwerk aanmerken: je kunt zo druk zijn met de klank dat je minder tijd overhoudt om met de noten bezig te zijn. Ook op een krakkemikkige Philicorda van 40 jaar oud kun je de triosonates van Bach instuderen: zolang je maar toetsen hebt, kun je thuis trainen. Bij Hauptwerk loop je het risico dat je veel tijd gaan besteden aan registreren, experimenteren met allerlei registercombinates - want het één klinkt nog mooier dan het ander. Voor het instuderen van moeilijke stukken is dat niet heel efficiënt ;)
Maar goed, ik hoef geen Philicorda, begrijp me goed 8-)

Re: 1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 15:13
door RonD
En die "traagheid"? (Trage aanspraak van diverse registers)
Ron.

Re: 1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 15:20
door Dick
RonD schreef:En die "traagheid"? (Trage aanspraak van diverse registers)
Ron.

Gewoon niet zo snel spelen :lol:
Nee, serieus: ik heb het absoluut niet als een probleem ervaren. Zo gaat het op veel pijporgels immers ook? Daar moet je er ook mee leren omgaan: zo is het hier dus ook.

Re: 1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 15:31
door RonD
Gewoon niet zo snel spelen

Sorry, ik kan niet anders. Zo ben ik "windmotorisch ingesteld". Een te snel afgestelde tremulant, zullen we maar zeggen. :)
Ik heb heel veel sets beluisterd op PCOrgan en "die traagheid" was iets wat me bij Trost opviel.
Wellicht hebben anderen daar ook ervaringen mee.
Ron.

Re: 1730 Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 02 maart 2011 19:15
door phulshof
De trage aanspraak is alleen bij bepaalde registers voor zover ik weet. Ik heb er zelf dan ook nog nooit last van gehad om eerlijk te zijn en ik speel toch bij voorkeur (snelle) stukken van Bach, Krebs en Haendel.

Kom gerust eens bij me spelen om het uit te proberen. :)

Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 09 apr 2011 10:13
door pahasoft
Hoi,

Ik overweeg zeer om de sampleset van OrganArt "1730 Trost, Waltershausen" aan te schaffen. Gezien de behoorlijke prijs zou ik het prettig vinden om dit orgel eens te kunnen bespelen en dat ik hopelijk dan echt overtuig raak van de kwaliteit. Ik twijfel tussen deze set en st.Maxim.

Misschien is contact opnemen via een privebericht het makkelijkste.

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg
Paul Haagsma.

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 12:12
door RonD
Ik zie, dat Trost op dit forum nog helemaal niet besproken is.
Daarbij komt, dat ik nog steeds "op zoek ben" naar een ideaal orgel om Bach, tijdgenoten en volgelingen te spelen.
Zwolle valt me tegen en ook divers "kleine sets" zoals Smecno, Rabstein etc
zijn het voor mij NIET. Vaak ontbreken bij kleine barokorgels ook tongwerken, die ik juist bij koraalbewerkingen, trio's zo mooi vind.....

Zijn er mensen die ervaring hebben met Trost of kan ik beter wachten tot "Silberman-Arlesheim" uitkomt?
Gr. Ron

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 12:55
door Cribo
Trost heb ik niet maar ik denk dat jullie allebei wel wat zouden kunnen hebben aan het transeptorgel van de Laurens.
Deze is vrij direct opgenomen en komt ook als dry versie beschikbaar. Het is niet al te groot maar toch 3 klavieren en voldoende solistische stemmen. Ook wat de prijs betreft zal deze aanzienlijk goedkoper worden dan Trost en de samplekwaliteit is naar mening gelijkwaardig zoniet nog zelfs ietsje beter. Alleen, we moeten nog even geduld hebben. Ik denk dat het wel medio 2012 wordt dus dat is een afweging.

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 13:31
door RonD
Dank je voor de tip, Christian.
Dan laat ik die "kleinere sets", waar ik geen goed gevoel bij heb vallen en
wacht ik tot bij gezondheid volgend jaar. Ook de aanwezigheid van mooie tongwerken is voor mij "een must".
Ik denk, dat ik dan Trost, Rotterdam Laurens, maar vooral ook Arlesheim ( en evt. Ebermunster) maar eens goed moet vergelijken.
gr. Ron

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 15:25
door Roland
pahasoft schreef:Ik twijfel tussen deze set en st.Maxim.


Dat zijn wel twee heel verschillende instrumenten om tussen te twijfelen, ze zijn eigenlijk op geen enkel punt met elkaar te vergelijken. Ik heb ze beiden en gebruik St. Maximin vaker, maar dat komt vooral omdat ik de krachtige tongwerken prachtig vind en de akoestiek veel groter is.

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 17:54
door Gert
Dat zijn wel twee heel verschillende instrumenten om tussen te twijfelen, ze zijn eigenlijk op geen enkel punt met elkaar te vergelijken.
Roland, zo gek is dat niet. Natuurlijk zijn het twee uitersten qua orgel, maar ze hebben als overeenkomst dat het beiden kwaliteitssets zijn en dat ze geld kosten.

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 19:37
door Kees Hoekman
Is Freiberg wellicht een goede tussen oplossing?
Klinkt prachtig!

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 20:23
door pahasoft
Hoi,

Op de oorspronkelijke vraag van deze draad heb ik zelf inmiddels het antwoord. Het is St. Maximin geworden. Met dank aan degene bij wie ik heb mogen proefspelen.

Trost is een prachtig orgel (en opgenomen door naar mijn smaak de beste samplesetbouwer). Nadeel (of misschien wel voordeel) de ruimte is droog. Ook heb ik een Cd opname van het origineel en daar precies zo. Ook bezig ik al orgels waar vergelijkbare literatuur op is te spelen.

St. Maximin is ook een fraai orgel met de uitgelezen mogelijkheid om daar franse barok op te spelen zoals de componisten heb hebben bedoeld. Daar zo'n orgel nog niet in mijn bezit was, heeft dit de doorslag gegeven.

Of Arlesheim ooit komt? Ik wacht hier al 3 jaar op en steeds wordt het doorgeschoven. Ik heb het vermoeden dat er ergens iets aan de hand is. Dit is slechts een vermoeden van mij, want ik heb dit nergens gehoord en/of vernomen. Ooit begin jaren 80 heb ik een keer een ochtend op het echte Arlesheim mogen spelen. Dat was zeker een belevenis; alleen het binnen stappen van die kerk: prachtig!

Freiberg is ook een sampleset die ik vaak kies. Heerlijk om Bach op te studeren vind ik. Alleen de tremulanten van dat orgel vind ik echt niets.

Mvg,
Paul.

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 20:38
door jaco
Zelf denk ik dat voor Bach en tijdgenoten het Huss-Schnitger-orgel van Stade ook een heel goede optie is... Wat zou ik dat graag eens bespelen...
Maar mijn Sinterklaas is niet zo gul als die van sommigen in een ander topic...

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 20:46
door Roland
Gert schreef:Roland, zo gek is dat niet. Natuurlijk zijn het twee uitersten qua orgel, maar ze hebben als overeenkomst dat het beiden kwaliteitssets zijn en dat ze geld kosten.


:lol: Ja dat is een goeie! daar had ik nog niet aan gedacht!
Ja, dan vallen er natuurlijk enorm veel af aangezien de kwaliteit van de meeste sample-sets behoorlijk
te wensen over laat en ze bovendien geen drol meer kosten tegenwoordig... Jawel, hij is goed! ;)

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 20:52
door RonD
Ik heb uiteraard de diverse orgels alleen digitaal beluisterd en dan "doet Freiburg me niet zoveel". Kwestie van smaak.
Dan kan ik dat bedrag beter besteden voor een set naar m'n zin.
(Jaco, gewoon 1 x sinterklaas overslaan) ;)

De demo's van de "Franse-Zwitserse Silbermannetjes" vind ik schitterend, waar je ook zeer goed "Bach, tijdgenoten en volgelingen op kwijt kan" (volgens mij).
Ook Trost vind ik zeer karaktervol!
Ron

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 26 okt 2011 23:55
door Dick
RonD schreef:Ik heb uiteraard de diverse orgels alleen digitaal beluisterd en dan "doet Freiburg me niet zoveel". Kwestie van smaak.
Dan kan ik dat bedrag beter besteden voor een set naar m'n zin.
(Jaco, gewoon 1 x sinterklaas overslaan) ;)

De demo's van de "Franse-Zwitserse Silbermannetjes" vind ik schitterend, waar je ook zeer goed "Bach, tijdgenoten en volgelingen op kwijt kan" (volgens mij).
Ook Trost vind ik zeer karaktervol!
Ron

Trost is zeker zeer karaktervol. Je moet wel van het type orgelklank houden, prestanten met veel "streek", boventoonrijke fluiten. En een droge ruimte. Hoe fraai ook, in de praktijk merk ik dat ik 'm toch weinig gebruik.
Freiberg is mijn meest gebruikte set. Qua grootte overeenkomend met de orgels zoals we die hier in Nederland veel aantreffen, dus prima geschikt voor het voorbereiden van kerkdiensten en concerten. En het klankbeeld bevalt mij uitstekend.
Ebersmünster is werkelijk erg fraai. Binnenkort verschijnt mijn bespreking op PCorgan.com, ik ben druk bezig met het inspelen van demo's. De dispositie heeft wel enkele beperkingen (zo is bijvoorbeeld op het hele orgel geen enkele fluit 4' te vinden, ik lig er niet wakker van maar anderen vinden het misschien wel een gemis) maar de klank is fantastisch. Heerlijk dat alles ook met tremulant is opgenomen. Het is een klankbeeld waarin het Franse element wel overheerst, dat beperkt de inzetbaarheid wel. Maar mooi - nou en of!

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 27 okt 2011 00:19
door RonD
Hoe fraai ook, in de praktijk merk ik dat ik 'm toch weinig gebruik

Wat is de reden daarvan dan, Dick?
Afgezien van de voorbereiding op de zondagse dienst.....als het om literatuur gaat van Bach, tijdgenoten en volgelingen.....wat zijn dan naar jou mening de meest toepasselijke sets?
Ron

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 27 okt 2011 14:51
door Dick
RonD schreef:
Hoe fraai ook, in de praktijk merk ik dat ik 'm toch weinig gebruik

Wat is de reden daarvan dan, Dick?
Afgezien van de voorbereiding op de zondagse dienst.....als het om literatuur gaat van Bach, tijdgenoten en volgelingen.....wat zijn dan naar jou mening de meest toepasselijke sets?
Ron

Dat ik Waltershausen toch weinig gebruik, al vind ik 'm schitterend, heeft waarschijnlijk te maken met het zeer specifieke karakter van het orgel én met de droge akoestiek. Als je niet voor elk muziekstuk weer een andere set wilt laden, is het handig om een set als basis te hebben die veel muziek verdraagt. Dan moet 'ie dus niet té specifiek van klankkarakter zijn, en dat is Trost dus wél. Zoals ik al zei, ik gebruik Freiberg het meest: daar kan ik veel muziek op kwijt, qua formaat komt 'ie overeen met orgels zoals je die in Nederland vaak onder handen hebt, en hij klinkt naar mijn mening gewoon prima. Anderen gebruiken daarvoor bijvoorbeeld Vollenhove, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar Freiberg.
Voor literatuurspel zoals jij dat definieert, "Bach, tijdgenoten en volgelingen", zou Freiberg wat mij betreft heel geschikt zijn, Velesovo vind ik ook fraai (maar net iets meer gepolijst dan Freiberg) en als groter orgel natuurlijk Zwolle. Cappel heb ik ook, maar gebruik ik weinig (droge akoestiek), Stade lijkt me ook mooi maar die heb ik niet. Het orgel van Stade heeft van zichzelf een stemming die beperkingen meebrengt, maar dat laat zich in Hauptwerk natuurlijk makkelijk oplossen.
Ik heb nu een paar dagen intensief met Ebersmünster gewerkt. Review komt eraan, misschien nog vóór het weekend. Dat was genieten!

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 27 okt 2011 19:44
door Kees Hoekman
Kijk, om precies dezelfde redenen als welke Dick aangeeft, heb ik Freiberg op de registers van mijn orgel voorgeprogrameerd. In surround klinkt het echt geweldig, gewoon de direct of wet versies trouwens ook!

Ik wijK weer even af...., maar van mij mogen ze Noord- en Zuidbroek ook nog wel "even" samplen.... en als ze dan toch in de buurt zijn, Jiri b.v., laat hij dan vooral het "Der-Aa-orgel" in Groningen nog even meenemen.... ;)

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 00:39
door Jos Biesheuvel
Kees Hoekman schreef:Kijk, om precies dezelfde redenen als welke Dick aangeeft, heb ik Freiberg op de registers van mijn orgel voorgeprogrameerd. In surround klinkt het echt geweldig, gewoon de direct of wet versies trouwens ook!

Ik wijK weer even af...., maar van mij mogen ze Noord- en Zuidbroek ook nog wel "even" samplen.... en als ze dan toch in de buurt zijn, Jiri b.v., laat hij dan vooral het "Der-Aa-orgel" in Groningen nog even meenemen.... ;)

ja-Aa!! ...... Der-Aa!!!!
lijkt me fantastisch

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 28 okt 2011 16:41
door Anton Heger
Cribo schrijft:
...maar ik denk dat jullie allebei wel wat zouden kunnen hebben aan het transeptorgel van de Laurens.
Deze is vrij direct opgenomen en komt ook als dry versie beschikbaar...

Hallo Christian,

Begrijp ik hieruit dat Jiri als eerste het transeptorgel klaar gaat maken? Ik hoopte eigenlijk dat hij met Utrecht zou beginnen...

Re: Trost, Waltershausen

BerichtGeplaatst: 08 okt 2014 19:33
door Peter
RonD schreef:De demo's van de "Franse-Zwitserse Silbermannetjes" vind ik schitterend, waar je ook zeer goed "Bach, tijdgenoten en volgelingen op kwijt kan" (volgens mij).
Ook Trost vind ik zeer karaktervol!
Ron


Ha Ron, al een keuze gemaakt voor een "Bach" set?

Het sampleset van Trost is toch wel van uitzonderlijke kwaliteit!