Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een Hollands Trio in Utrecht?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 dec 2012 18:42

Een Hollands Trio in Utrecht?

Ik las een bijdrage van Adri op het Engelse forum over een Hollands Trio in Utrecht. Ik vond dat een boeiend verhaal: vroeger was men gewoon om een Baarpijp 8 voet, een Quintadeen 8 voet en een Vox Humana te combineren op een klavier. De combinatie zou dat waard zijn.

Nu zit er op het Bovenwerk wel een Baarpijp en een Vox Humana, maar de Quintadeen zit op het Rugwerk.
Omdat ik toch wel nieuwsgierig vanaard ben heb ik de Quintadeen en de Fluit Travers van plek verwisseld.
Op het Rugwerk zit nu een Prestant 8, een Holpijp 8 en een Fluit Travers 8 voet.
Op het Bovenwerk is de Quintadeen er bij gekomen, die dan ook te combineren is met de Vox en de Baarpijp.

Dat klinkt zo mooi, dat ik ze zo maar laat zitten :-)

BedaNkt Adri voor de tip!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2012 19:12

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

Hoi Anton,

maar dit moet je veranderen in ODF neem ik aan?


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 dec 2012 19:21

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

Ja. inderdaad. Maar dat zijn maar 6 getalletjes veranderen en je hoeft je orgel niet eens opnieuw Lang te laden.
Wie belangstelling heeft moet maar even een pm sturen.
De registerknoppen blijven dan op dezelfde plek zitten (anders is het veel meer werk) maar de registers spellen dan wel vanaf het andere klavier en reageren ook op de goede tremulant.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 01 jan 2013 00:51

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

Het is eigenlijk een quartet, omdat je de Tremulant niet moet vergeten.

Dit quartet op het Bovenwerk was erg populair en vind men bijna op alle grote orgels in de Hollandse provinties:

(met "min of meer" wordt bedoeld dat de Baarpijp in genoemd orgel iets anders is)

Haarlem Bavo
Amsterdam, Oude Kerk, Nieuwe Kerk, Westerkerk
Alkmaar: Grote Kerk
Gouda (min of meer)
Maassluis Grote Kerk
Utrecht Domkerk
Leiden Grote Kerk (min of meer)
Arnhem Grote Kerk (min of meer)
Leeuwarden Grote Kerk
Delft Nieuwe Kerk (min of meer)
Amsterdam: Waalse Kerk (op het HW, min of meer)
enz.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 01 jan 2013 19:52

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

Maar volgens mij is het vooral een combinatie die voortkomt uit de 'Hollandse barokke school', o.a. Duyschot, Van Hagerbeer. Christian Müller nam deze gewoonte over in zijn 'synthese' tussen Noord-Duitse en Hollandse school.
Zo is de combinatie ook via Bätz voortgezet, maar in de 19e eeuw verdwijnt deze combi.
In de Rococo is de wordt het bovenwerk gevuld met 'galante registers'. o.a. Fluit Travers 8', Flageolet 1', Carillon, Vox Humana (vgl. A. Meere). In die zin dus niets wezensvreemds in het Domkerk-orgel.

Berichten: 6

Geregistreerd: 06 sep 2015 21:34

Bericht 26 apr 2021 13:00

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

een Quintadeen heeft een sterke quint-boventoon. in plaats van het omwisselen van de Quintadeen kan je daarom bijna hetzefde effect bereiken door de BW Quintfluit 3 te gebruiken , samen met de Baarpijp en de Vox. dat scheelt weer rommelen onder de moterkap en je houdt de originele dispositie
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 mei 2021 14:29

Re: Een Hollands Trio in Utrecht?

Hij zit er ook op in Schiedam ( https://www.hauptwerk.nl/schiedamstjannl.php )

Maar ik heb hem nog nooit uitgeprobeerd.... :roll:
Muziek maak je met je oren.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com