Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 2006 Pecsi-Muhl., PalaceOfArts, Budapest 92/5+P (PAB)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
0
Geen stemmen
Tevreden, aanbevolen.
1
20%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, wil hem ook niet
4
80%
 
Totaal aantal stemmen : 5

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 jan 2013 17:42

2006 Pecsi-Muhleisen, Palace of Arts, Budapest 92/5+P (PAB)

Volgens mij is er op dit forum nog geen onderwerp over de PAB. Ik heb dit sample set nu een paar maanden en ik vind het erg boeiend. Heb de professional edition gekocht nadat ik de trial version had geprobeerd. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om een orgel met zo'n uitgebreide dispositie (92/V+P) te hebben. Ook was ik benieuwd naar al die septiemregisters (Terzsept en Zinck in het pedaal, Septnon op II en Septime op IV), voor zover ik weet is er vooralsnog geen enkel ander sample set met vergelijkbare registers.

Voor kleine en barokke registraties vind ik dit orgel vaak niet heel overtuigend. Althans, daar zijn gewoon veel betere sample sets voor. Maar wat je wel heel goed kunt is allerlei ensembles maken, met name van de 8' registers. De diverse vulstemmen kun je vervolgens gebruiken om een bijzonder grote varieteit aan kleuren te mengen.

De keuze aan registers is overweldigend, je komt er nooit mee klaar, al helemaal niet als je ook de vele octaafkoppels gaat gebruiken. Het is leuk om het orgel vanuit allerlei perspectieven te bekijken door een subselectie van registers te maken gebaseerd op historische orgels, en daarop voort te bouwen. Adam (Rauschpfeife) van het Engelse forum heeft dit tot in detail uitgewerkt in een uitgebreide serie documenten, zie http://www.silentbedlam.com/main.php?pa ... f=articles.

Je kunt met dit orgel zeer uitgebreide crescendo's maken, niet alleen door de enorm effectieve zwelpedalen van II en III, maar ook door de vele kleuren en sterktes van de registers. Het is goed mogelijk om in meer dan 50 stappen telkens weer iets nieuws toe te voegen aan de klank, te beginnen met de zachte, liefelijke Aeoline en besluitend met de overdonderende Chamades.

Ook diverse individuele registers zijn echt de moeite waard, zoals de Dulciaan 16, de Clarinet 8 die mij sterk doet denken aan een mondharmonica en de Flute Harmonique op I die in de hogere octaven wel heel veel weg heeft van een concertfluit.

Ik vind de registers op II het mooist. Op I kun je krachtige, solide klanken maken, goed voor koraalspel. III is uitermate romantisch georienteerd, met veel strijkende stemmen. IV met o.a. de lage vulstemmen lijkt vooral geschikt voor melancholische klanken.

De PAB is volgens mij het enige concertzaalorgel dat voor Hauptwerk beschikbaar is. De akoestiek is vrij droog. Toch vind ik dat geen belemmering, het geeft gewoon een ander karakter aan de muziek. Ik denk dat het ook representatief kan zijn voor de ietwat droge klank die we vaak in modernere kerkzalen aantreffen, de PAB benadert deze veel dichter dan Utrecht... wat voor sommige organisten nuttig kan zijn voor de voorbereiding van een kerkdienst. De uitgebreide disposite van de PAB is in veel gevallen een aardige garantie dat je de registraties op zo'n kerkorgel goed kunt benaderen.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 jan 2013 19:21

Stem: 2006 Pecsi-Muhl., PalaceOfArts, Budapest 92/5+P (PAB)

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen (op de eerste vijf opties) die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Zie voor meer info over deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets2006Pab.html

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fransvdl en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com