Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Rob's orgel met MFB

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 13

Geregistreerd: 23 sep 2022 16:02

Bericht 05 dec 2022 15:54

Rob's orgel met MFB

Even Voorstellen

Ik ben Rob Munnig Schmidt, inmiddels ruim met pensioen na een door techniek bepaalde loopbaan waar het weergeven van geluid met versterkers en luidsprekers een belangrijke rol in heeft gespeeld.
Misschien mede daardoor ben ik al heel lang liefhebber van orgelmuziek, speelde als kind blok- en dwarsfluit maar ben helaas pas op 30 jarige leeftijd, dus wat laat, zelf orgel gaan spelen. Ik heb toen een Johannus Opus 220 gekocht waarbij ik les had op de muziekschool in Weert. Na 5 jaar en een verhuizing naar Friesland kwam toch te weinig van oefenen terecht en eerlijk gezegd vond ik de klank toch gewoon te saai/kunstmatig en vervolgens heb ik het orgel verkocht.
Rond mijn pensionering aan de TU Delft heb ik een eigen bedrijf gestart dat zich naast advieswerk vooral richtte op het ontwerpen van MFB subwoofers. MFB staat voor Motional Feedback, een o.a. in de zeventiger jaren door Philips gebruikt systeem waarbij de beweging van de conus van een luidspreker met een sensor wordt gemeten en met behulp van een aparte versterker zodanig wordt geregeld dat de vervorming wordt gereduceerd en je met een relatief kleine subwoofer toch zonder resonanties frequenties tot onder 20Hz kan weergeven.
Via die activiteit kwam ik in contact met diverse mensen in de audio en opname techniek, waaronder de inmiddels helaas te vroeg overleden opnametechnicus en directeur van Bloomline (https://bloomline.com/) producent van bijzondere luidsprekers, Leo de Klerk. Zijn Omniwave systeem bleek zeer goed te combineren met mijn subwoofers en omdat hij bezig was met het sampelen van de twee orgels van de oude kerk in Delft voor Hauptwerk (dat helaas nog niet op de markt is) liet hij me een demo horen van het kleine orgel en toen was ik compleet verrast door de kwaliteit van gesampelde orgelklanken via Hauptwerk.

Mijn Hauptwerk Orgel

Enfin, ik heb nu tijd dus besloot ik, nu twee jaar geleden,zelf een orgel samen te stellen met uiteraard zelfbouw luidsprekers aangevuld met 2 manualen, pedaal, orgelbank, 2 zwelpedalen en Midi elektronica van Sonarte in Capelle ad IJssel, 2 monitors en een stevige computer en daar een kast om gemaakt.
Zoals uit de foto te zien is, is het geheel minimalistisch van opzet omdat het mij puur om de klank en het aanvoelen van de speeltafel met pedaal gaat en hooguit niet al te technisch moet ogen.

De eerste foto toont de speeltafel met rechts een van de twee grote luidsprekers met MFB subwoofer.

Orgel.jpg


Boven het orgel hangt in beide hoeken een kleine box waarbij de woofer dubbel is uitgevoerd aan weerszijden van de box.

LinksBoven.jpg


Aan de andere kant, achter de organist, hangen vier Omniwaves van Bloomline. Dit is een foto van de Bloomline website, bij mij zijn ze zwart en niet erg fotogeniek tussen wat rommel, vandaar..

Omniwaves.jpg


Er zijn twee Omniwaves per kanaal waarvan de onderste dwars staat in de richting van het andere kanaal en de bovenste naar beneden gericht staat. Door deze oriëntatie en de vorm van de units is het resultaat dat je een zeer ruimtelijk geluidsbeeld krijgt waarbij je de luidsprekers zelf niet meer kan lokaliseren. Ideaal voor een orgel dus. Professioneel worden deze luidsprekers gebruikt om de akoestiek is concertzalen te verbeteren.
Omdat deze eigenlijk pas boven 60 hz goed weergeven heb ik er een aparte MFB subwoofer onder staan.

De PC is een AMD Ryzen 7 processor op een MSI B450 Tomahawk MAX moederbord met 64GB werkgeheugen dat eerst 32GB was en later is aangevuld tot 64 GB met het zelfde type en merk maar helaas niet dezelfde chips, wat problemen kan veroorzaken en wellicht ook voor de problemen die ik gehad heb (komt verderop).
Voor Midi heb ik een MOTU Fastlane midicontroller. Ik had eerst een simpele USB controller die opeens niet meer wilde werken en toen maar deze dure genomen.

Als externe geluidskaart heb ik een MiniDSP USB MCH streamer kaart gecombineerd met 4 digitale uitvoer kaarten, waarmee ik totaal 10 digitale kanalen kan aansturen. Twee daarvan zijn voor de hoofdtelefoon. Twee voor de grote luidsprekers naast het orgel op de foto, twee voor de twee kleinere luidsprekers die in de hoeken bij het plafond hangen en twee voor de omniwaves die achter de organist staan. Er zijn dus nog twee kanalen over voor eventueel uitbreiding. Ik heb voor digitale uitvoer gekozen omdat alle luidsprekers actief zijn met een eigen versterker en DSP scheidingsfilter (Hypex Fusion Amp http://www.Hypex.nl) voor elke driver met een digitale ingang.
Uniek aan de luidsprekers is dat ze allemaal zijn voorzien van MFB (sub-)woofers die tot 16 Hz doorlopen.
In de relatief kleine ruimte van 4.5*7 meter vullen die verspreid opgestelde subwoofers elkaar aan waardoor er minder last is van resonanties door staande golven.

Al vrij snel had ik genoeg van het bij Hauptwerk geleverde St Anne Moseley orgel en na diverse tests gelezen te hebben plus de wens van een echt 32” orgel (waarom anders de behoefte om tot 16Hz te gaan), besloot ik de sampleset van het grote orgel van de Laurenskerk te nemen, een modern orgel dat gewoon goed op toon is met twee stereo opnameposities per stem, voldoende akoestiek om kunstmatige galm overbodig te maken en veel registers, die voor eigenlijk alle muzieksoorten geschikt is te registreren.

Omdat ik maar twee manualen heb, heb ik de 4 manualen van het orgel floating geïmplementeerd en met de uitgebreide koppelmogelijkheden van Hauptwerk kan je feitelijk alles programmeren.

Floating.jpg


Het directe geluid van Hoofdwerk en Borstwerk worden weergegeven door de grote luidsprekers naast het orgel. Het directe geluid van het Bovenwerk door de kleine luidsprekers aan het plafond terwijl het rugwerk weergegeven wordt door de Omniwaves achter de organist. Het indirecte geluid van Bovenwerk, en Hoofdwerk gaat naar de Omniwaves en het indirecte geluid van het Borstwerk en het Rugwerk gaat naar de kleine luidsprekers aan het plafond.
Behalve een wat dominante lage D in het pedaal op de subbas, die ik wat zachter heb gezet, en bovenstaande verdeling van de registers, heb ik verder niets aangepast.
Op deze manier heb ik een mooi ruimtelijk effect gekregen dat volgens mijn orgelleraar, die daarvoor al drie keer vanuit Delft naar Brabant is gereden, uiterst realistisch overkomt.
Tenslotte mijn eigen spelen. Ik heb het orgel nu twee jaar en sinds januari 2021 online les van een ex-collega uit Delft. Online les gaat goed. Ik mix de hoofdtelefoon signalen met de microfoon en dat gaat via Skype naar hem toe en via camera’s kan hij zien wat ik doe en met hem communiceren.
Het bleek al meteen dat ik de vaardigheden uit 5 jaar les van 40 jaar geleden helemaal kwijt was maar in het begin ging het best vlot vooruit en nu ben ik wat moeilijker stukken aan het spelen en ik geniet elke dag van dit prachtige instrument.

Software perikelen

Wel heb ik de nodige problemen gehad met tikken. Ik had de PC geïnstalleerd volgens het boek van Evert-Jan. Ik begon met HW 5, kreeg toen toch tikken wat pas opgelost werd toen ik HW startte via een omweg (task scheduler) in “First Priority mode”. Vervolgens had ik de upgrade naar VI genomen vanwege de verbeterde audio en dat werkte eigenlijk meteen prima.
En toen ging ik over naar VII vanwege de aanbieding van Milan en dat ging 3 weken goed tot de aardlekschakelaar schakelde terwijl het orgel in standby stond. Vanaf dat moment ging de CPU load telkens de hoek in met tikken etc. en ik bleek dat alleen te kunnen oplossen door de harmonic filters uit te schakelen. Iets dat ik op internet gelezen had als issue voor HW VI. Optimaliseren van de BIOS door mijn zoon had nauwelijks effect en uiteindelijk heeft Evert-Jan me kunnen helpen en is alles nu OK.
Wat was er aan de hand:
• Ten eerste startte ik HW niet op als administrator, waardoor HW niet vanzelf in High priority ging.
• Ten tweede stond de BIOS toch niet goed (niet constante processor snelheid)
• Ten derde had mijn zoon de virusscanner verwijderd maar Windows wilde die toch aanroepen en dan gaat het even niet goed.
Toen dat allemaal was aangepast was het opgelost. Alleen startte Hauptwerk langzamer op dan ik gewend was. Met name het laden van Rotterdam in het geheugen ging tergend langzaam. Dus heb ik gekeken of ik de geheugen settings van de BIOS iets beter kon zetten met als gevolg dat de PC niet meer opstartte en ik met een jumper de BIOS moest resetten naar de default setting.
En wat schetste mijn verbazing..... In die standaard setting werkt het orgel zonder tikken.....
Ik zet de PC altijd in standby, dus niet helemaal uit, omdat het opstarten me anders te lang duurt. Wev zet ik eerst HW uit omdat hij anders uit standby de geluidskaart niet herkent.
Dus ik start het orgel door eerst de PC uit standby te halen en daarna HW op te starten.
Het enige dat ik nu nog niet helemaal begrijp is dat bij opstarten vanuit standby in 50% van de gevallen de CPU load naar iets van 70% schiet bij de eerste toon om daarna niet verder te komen dan 10-20% bij zware registraties. Overigens zonder een tik te geven.
Volgens Evert-Jan is het normaal dat hij de eerste keer omhoog schiet. Maar waarom dan niet altijd???
Enfin, het is jammer dat Hauptwerk niet op Linux draait. Zou een hoop minder ellende geven.

Toevoeging 28-12-2022
Ik weet inmiddels waarom de CPU load niet altijd omhoog schiet. Wanneer ik het volume aanpas voordat ik een toets speel start blijkbaar de geluidskaart ook op.

Update 10-03-2023

Ik heb de AMD PC omgewisseld voor een andere (Intel I9 9900) omdat hij niet normaal meer wilde opstarten. Ergens gaat iets mis in de Bios waardoor hij bleef hangen in de VGA start van het Bios met ene al dan niet knipperent streepje linksboven en ik soms tot drie keer toe moest uit en aan schakelen voordat hij een keer verder ging. Gevolg was dat ik alleen in standby ging om dat gedoe te vermijden.
Nu had mijn echtgenote voor haar fotohobby een snellere PC nodig zodat haar vorige (die ook al niet traag was) beschikbaar kwam.

Enfin, de SSD en de videokaart uit de AMD PC overgezet op de Intel PC en O! wonder alles draaide meteen. Windows is echt wel verbeterd…..
Alleen de video en moederbord drivers moesten worden aangepast om het echt mooi te krijgen en nu werkt alles beter dan ooit. Ik kan nu de audiobuffer weer op 1024 zetten (ipv 2048) en heb dan zelfs nog meer polyfonie beschikbaar (3800 met Caen).
En nu kan ik gewoon alles uitzetten wat weer een sluipverbruiker minder is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door RMun op 10 maart 2023 19:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 195

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 27 dec 2022 09:10

Re: Rob's orgel met MFB

Hallo Rob, mooi dat Omniwave van Leo de Klerk hier eens genoemd wordt. Het is het mooiste geluidsweergave systeem dat ik tot nu toe heb gehoord. Leo gaf ook meermalen aan dat zodra je met muziek werkt alleen appel /mac computers daarvoor geschikt zijn, helaas is er nogal een prijsverschil als je met grote samplesets wil werken.
Mijn laatst gemaakte orgel draait probleemloos op een Mac Mini, En inmiddels ben ik met het ontwerp van een kabinetorgel bezig waar waarschijnlijk ook weer een Mac Mini in komt. Maar voor het bespelen van groter sets met veel kanalen is Windows de enige betaalbare oplossing, waarbij Windows 7 nog steeds mijn voorkeur heeft.
Tenzij de we geluk hebben in de loterij :lol:

Berichten: 13

Geregistreerd: 23 sep 2022 16:02

Bericht 28 dec 2022 13:15

Re: Rob's orgel met MFB

Hallo Frans,
Leuk te lezen dat er meer mensen zijn die de Omniwaves kennen.
En inderdaad, Mac/Apple is, net als Linux, native geschikt voor multitasking en geluid.
Misschien ooit een tweedehands MAC kopen. Is de Hauptwerk Licentie trouwens over te zetten op MAC?

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 28 dec 2022 13:28

Re: Rob's orgel met MFB

RMun schreef:Hallo Frans,
Leuk te lezen dat er meer mensen zijn die de Omniwaves kennen.
En inderdaad, Mac/Apple is, net als Linux, native geschikt voor multitasking en geluid.
Misschien ooit een tweedehands MAC kopen. Is de Hauptwerk Licentie trouwens over te zetten op MAC?



De geluidskaart bepaald toch de kwaliteit van het geluid? los van op welk systeem het draaid? of bedoelen jullie wat anders.

Gr, Wim

Berichten: 13

Geregistreerd: 23 sep 2022 16:02

Bericht 28 dec 2022 13:45

Re: Rob's orgel met MFB

Windows moet je bijna geforceerd dwingen om Hauptwerk real-time prioriteit te geven, Zie alle tips van Evert-Jan om allerlei services uit te zetten etc. Windows is itt tot MAC geen real-time besturingssysteem. Het reageert op interrupts ongeacht waar het mee bezig is en laat de lopende taak dan even rusten om de nieuwe vraag af te handelen. Het is initieel ook nooit ontworpen geweest voor multimedia/grafisch werk etc. En pas in latere generaties door toevoegen van allerlei functies geschikt gemaakt voor dat soort werk.

Linux en MacOSX zijn gerelateerd aan Unix dat van oorsprong opgezet is als besturingssysteem voor machines die in real-time moeten werken zonder “latency”, wachttijden. Zelfs bij meerdere parallelle taken zal het altijd proberen elke taak onafhankelijk van de andere taken zonder onderbrekingen uit te voeren. Die taken worden softwarematig ook volledig van elkaar gescheiden, dus echt multitasking. Bij Windows blijft alles door elkaar lopen. Zelfs als je maar een programma draait, zoals Hauptwerk. MAC/Linux is daarom het preferred operating systeem bij artistieke software waaronder geluidsregistratie en weergave.

Voor Hauptwerk betekent dat dat je nooit bang hoeft te zijn voor tikken etc. wat bij Windows gebeurt wanneer het even te lang duurt voor data naar de geluidskaart worden gestuurd omdat bijv in mijn geval de virusscanner roept dat hij even iets wil doen.

Berichten: 195

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 23 jan 2023 09:48

Re: Rob's orgel met MFB

RMun schreef:Hallo Frans,
Leuk te lezen dat er meer mensen zijn die de Omniwaves kennen.
En inderdaad, Mac/Apple is, net als Linux, native geschikt voor multitasking en geluid.
Misschien ooit een tweedehands MAC kopen. Is de Hauptwerk Licentie trouwens over te zetten op MAC?

Ja de licentiesleutel werkt op beide systemen.
groet, Frans

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com