Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Anton stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 10 feb 2011 13:15

Anton stelt zich voor

Hallo allemaal.

in 2006 schreef Wim Eradus een artikel in het RD over Hauptwerk.
Dat was voor mij de aanleiding om er mee te beginnen.
Ik ben zelf een techneut die voor de mijn eigen plezier orgel speel.

Eerst heb ik een 2 klaviers Content gebruikt, Daarna heb ik die uitgebreid naar 3 klavieren. Nu ben ik een hybride orgel aan het afbouwen.
Ik heb een positief met 1 klavier en plaats voor twee en een half register gekocht. Het ene klavier heb ik vervangen door drie houten klavieren waar ik electrische contacten onder heb gezet. Ook heb ik een pedaal er onder gelegd met electrische contacten. Deze klavieren en het pedaal komen van Hendriksen en Reitsma vandaan.
Als het orgel straks klaar is heb ik dus drie klavieren met pedaal die op Hauptwerk zijn aangesloten. Het derde klavier is dan echter ook weer aangesloten op de windlade. Daar moet dan een Regaal 8, een Fluit 4 en een Quint 3 diskant op staan.

Als geluidsinstallatie heb ik twee Alesis M1 620 monitoren schuin boven me op de positiefkast staan voor het frontale geluid. Achter mij staan twee Tannoy Reveal 501 monitoren voor het surround effect. Onder mij staat een subwoofer voor de lage tonen.

Afbeelding

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 feb 2011 23:58

Re: Anton stelt zich voor

Kun je de klavieren ook mechanisch koppelen Anton?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 feb 2011 00:06

Re: Anton stelt zich voor

Hallo Marien,

Nee, mechanisch koppelen gaat me tot nu toe te ver. Technisch kon ik dit project redelijk overzien. Maar ik zou me te zeer hebben moeten verdiepen in de werking van het mechanisch orgel om mechanische koppels te realiseren. Bovendien heb ik niet veel ruimte in de kast.
Maar wie weet, mijn technische nieuwsgierigheid heeft me al vaker werk bezorgd :-)

HG,
Anton

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 00:25

Re: Anton stelt zich voor

Hallo Anton,

ziet er heel mooi uit ,doet het pijpwerk het ook al?
Ik hoop zo gauw mogelijk een keer langs te komen.

Vr,Gr,
Lub.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 13:23

Re: Anton stelt zich voor

Hallo Anton,
wat een "zeldzame combinate" die regaal, fluit 4 en quint. Zit daar een idee achter of was dat "plaatsgebonden" op de lade?

Qua speakers krijg ik ook 2 hoofdspeakers, 1 subwoofer en 2 surroundspeakers. De hoofdspeakers komen ongeveer op dezelfde positie als bij jou.
Heb jij wel eens een opstelling geprobeerd met de surroundspeakers naast/boven het orgel.
Zo ja, wat is daar het effect van/het verschil van met de speakers achter je?

Gr. Ron

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 feb 2011 17:09

Re: Anton stelt zich voor

Een opmerkelijke dispositie? Ja, denk ik ook.
Ik twijfel met name over de Quint. Ik wilde er perse een tongwerk in hebben en die aanvullen met een Fluit 4 geeft volgens mij een goede combinatie.
Toen ik het aanbod kreeg om deze combinatie te kopen, vond ik dat dus geweldig.
Nu heb ik op de windlade nog een diskant plaats over.
Dat kan een Octaaf 2 worden,of een Gedekt 8 of dus een Quint 3. Daarvoor het ik tenminste pijpwerk liggen wat past. Wat zouden jullie kiezen?

De boxen achter me staan daar fijn. Zij geven me nu daadwerkelijk het gevoel dat de laatste galm van achter komt, net zoals in een grote kerk.
Voor Anloo heb ik net bedacht om het Hoofdwerk en het Pedaal door de boxen boven me te laten klinken en het Borstwerk door de boxen achter me (als een soort Rugwerk dus). Dat vind ik ook wel leuk (tot nu toe tenminste :-)).

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 18:34

Re: Anton stelt zich voor

Ja, is lastig, maar een Quint 3 lijkt me bijna niet te gebruiken in dit trio.
Als je met de fluit 4' een octaaf lager speel, kan je niet uitkomend met de Quint spelen, want je hebt geen labiaal 8' als grond in de discant.
ook hoor en lees je nogal eens, dat de hogere stemmen van een huispijporgel vaak niet gebruikt worden in een gemiddelde woonkamer.

Als je drie registers verdeeld zijn in bas/discant zou ik eerder kiezen voor een gedekt 8' disc.
Bijv. 8' rechter hand en regaal linker hand.
of 8'en 4' rechter hand en regaal linker hand.
of 4' linker hand octaaf lager en regaal rechter hand.
Het blijven allemaal "listige kunstgrepen" (LETTERLIJK ;) )maar volgens mij is de 8' bruikbaarder en intiemer als de 3'
Octaaf 2' heeft ook niet zoveel zin, omdat hij alleen discant is en je hem dus niet met de 4' een octaaf lager kan gebruiken als 8'+ 4'

Maar wellicht denken anderen er anders over.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 28 feb 2011 17:44

Re: Anton stelt zich voor

Hoi Anton,

Ik zit het forum door te 'bladeren' en kom jouw orgel ook tegen. Ik vind het mooi geworden zo.
Ik ben benieuwd hoe het speelt met die gesimuleerde drukpunten waar je over vertelde. Heb je misschien foto's van het interieur en de constructie van de drukpunt simulate met magneetjes die je hier kunt plaatsen? Ik ben beniewd!

Groet,
Edwin

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com