Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 25 aug 2016 13:13

Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bastiaan van Draanen, en ik wil mijzelf even voorstellen.
Ik speel al geruime tijd orgel en piano, Yamaha P-95. Waarom deze piano? Omdat ik uiteindelijk echt piano wilde leren spelen, en deze elektrische piano de 'touch' heeft van een echte piano, en stukken wil spelen van klassiek tot opwekking.
Ik heb nog geen les gehad, maar heb het mezelf aangeleerd.
Dat vind ik soms jammer, omdat ik via les meer met de piano kan dan ik nu doe.

Mijn idee om zelf een orgel te bouwen is 5 jaar geleden begonnen. Omdat een elektronisch orgel vaak 'te' duur is en zelf kunt kiezen welk orgel je uiteindelijk bespeelt.

Begonnen met het kopen van een tweedehands Johannus pedaal en een tweedehands MIDI keyboard. Vervolgens de onderdelen uit het MIDI keyboard gebruikt om het pedaal te midificeren. Ik heb voornamelijk multiplex en triplex gebruikt.

Bijgevoegd een paar foto's van hoe ver ik nu ben.
2016-03-25 15.17.47_1.jpg

2016-03-25 15.18.05.jpg

2016-04-19 17.19.24.jpg

rsz_img_20160817_170524.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 26 aug 2016 09:09

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Beste Bastiaan,

Welkom op dit Nederlandstalig Hauptwerk forum.

Je foto's tonen dat je niet opziet tegen een beetje werk om zelf iets voor elkaar te krijgen. ;)

Ga je de overige 19 contacten van het keyboard nog gebruiken voor bijvoorbeeld registerbediening of pistons?

Als je orgel gereed is zou ik toch overwegen om les te gaan nemen. Om je niveau naar boven te krijgen is dat altijd beter. Verschillende forumleden zijn nadat ze via Hauptwerk weer (meer) orgelspelen, opnieuw op les gegaan. :D

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 26 okt 2016 19:04

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Beste Peter,

Bedankt voor je tips. Ik ga inderdaad eens overwegen om orgellessen te nemen.

Overigens naar aanleiding van je idee om de overige inputs te gebruiken voor registers, denk ik dat ik dat ga doen. Dat scheelt weer een nieuwe MIDI converter:-)

Voor de geïnteresseerden, hieronder volgt een update van het midificeren van het pedaal.
Via een zelf gesoldeerde print worden de signalen vanaf het pedaal gestuurd naar de MIDI verwerkings unit. Deze unit is afkomstig uit een tweedehands keyboard van Marktplaats.
Een leuk detail is, dat het sensorboard (of hoe je het board ook noemt dat de aanslagen registreert) is voorzien van een kabelboom, omdat ik in mijn opleiding Elektronica heb geleerd dat dit een goede manier is om kabels netjes te solderen.

Dit zijn de foto's van de prints en het pedaal.
Overigens was het solderen en dergelijke veel werk.
Weet iemand met meer ervaring een snelle handigere manier voor het goedkoop midificeren van een pedaal?

rsz_1img_20161016_211727.jpg


rsz_1img_20161016_213053.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 okt 2016 22:04

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

De enige manier die ik ken is die met reedcontacten en magneten. Die reedcontacten kun je gewoon in of op een plank monteren. Ik heb ze gemaakt met het midi-systeem van Gino-midi en van Midihardware.com. Beide systemen zijn goed zelf te doen.
De manualen heb ik gedaan met (Fatar) contactprinten van rubber, kant en klaar te koop. Maar die zijn alleen goed te gebruiken onder houten klavieren en wat minder goed onder kunstof toetsen.
Heb je al een idee wat voor klavieren je gaat gebruiken?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 29 dec 2016 17:15

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Dank voor je reactie Jaap.

Ik heb er even over nagedacht, waarschijnlijk ga ik een oud MIDI keyboard gebruiken.
Daarnaast zal mijn huidige piano Yamaha P95 dienst gaan doen als klavier voor Hauptwerk.
Ik kan wel nieuwe klavieren kopen, echter dat kost allemaal geld, tijd en dergelijke, vandaar dat ik waarschijnlijk deze twee hoop te gaan gebruiken.

Overigens, ik ben van plan om wel een geluidskaart te kopen. Waarschijnlijk de M Audio geluidskaart 2496.
Weet iemand of deze geluidskaart enigszinds van deze tijd is? Of zijn er betere voor een niet al te hoge prijs?

Hartelijke groet,

Bastiaan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2016 18:40

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Bastiaan

die M Audio geluidskaart 2496 is wel een oudje (2009) en is ook nog PCI. Deze kaart past dus niet op een modern moederbord. Die hebben alleen maar PCIe.

Je moet Marktplaats af scannen voor een PCIe kaart of een USB kaart. Beiden moeten een ASIO driver hebben, geschikt voor het operating systeem dat jij gebruikt/gaat gebruiken in de HW PC (dus W7, 8.1 of 10).
De USB kaart is het meest gangbaar.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 13 mei 2017 18:33

Re: Zelfbouw orgel/piano Bastiaan

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik graag weer een update geven over de voortgang van de bouw van het orgel met hierin Hauptwerk.
Zoals je hieronder kunt zien zijn de pedalen helemaal klaar. Deze zijn onderhuids bedraad zodat deze MIDI signaal kan sturen.
20170408_115350_klein.jpg


De volgende stap is om de PC aan te schaffen. Heeft er iemand ook een goed adresje waar je voor relatief weinig geld een goede PC kan kopen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com