Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen Wijnand

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 4

Geregistreerd: 09 sep 2016 10:13

Bericht 17 sep 2016 19:10

Even voorstellen Wijnand

Graag wil ik mij even voorstellen :
Mijn naam is Wijnand Arends en ik woon in Den Helder.
Als orgel heb ik een Content D 2330, tot op heden moet ik het met dit orgel doen en dat bevalt mij wel, maar . . . .
Reeds enige tijd ben ik nieuwsgierig geworden naar Hauptwerk wat mij als orgel liefhebber zeer 'wel' overkomt en ben mij dan ook aan het oriënteren naar de mogelijkheden om dit orgel om te bouwen, wat naar mijn idee nog wel de nodige voeten in de aarde zal hebben.
Ik heb echter wel alle schema's van het orgel zodat ik hierover hopelijk mijn vragen zou kunnen stellen in de hoop dat deze beantwoord zullen gaan worden.
Kort geleden heb ik een bezoek kunnen brengen aan Content orgelbouw en daar speciaal op Hauptwerk gebied kunnen verlekkeren, ja, want als je daar bent dan denk je echt "die wil ik ook en die wil ik ook en die, en die enz"
Maar ja, voorlopig nog maar even op mijn ouwe getrouwe.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 sep 2016 20:53

Re: Even voorstellen

Wijnand

welkom op het forum. En brand maar los met je vragen; er is voldoende deskundigheid aanwezig.

Het nadeel van orgels als die van Content (maar ook soortgelijke orgels van andere orgelleveranciers) is dat deze een eigen bedieningsscherm/layout hebben. Dat ziet er inderdaad gelikt uit: alle overbodige zaken zijn verstopt. Je kunt via die schermen orgels laden, registers bedienen, een stemming aanpassen en opnemen.
Door die eigen bedieningsschermen ben je altijd gebonden aan die orgelleverancier in geval je een nieuw orgel wilt installeren. Deze moet nl. dat scherm leveren. Er zijn ook voldoende gratis orgels/demo's te downloaden en waarvoor geen bedieningsscherm gemaakt is. En wat dan?
Je Content met Midi, een PC met geluidskaart en een touchscreen met de HW layout zijn het flexibelst in de gebruiksmogelijkheden. Alleen het scherm e.d. is niet mooi geïntegreerd in je orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 4

Geregistreerd: 09 sep 2016 10:13

Bericht 18 sep 2016 17:46

Re: Even voorstellen

Evert-Jan, dank voor het antwoord, maar dit zet mijn gedachtegang toch enigszins op zijn kop want ik dacht dat de schermen geïntegreerd waren in de sample.
Maar zou ik dan bij , in mijn geval, Content kunnen aankloppen voor het leveren van de nodige software, naar mijn idee zullen zij daar toch niet echt op staan te wachten.
Voor zover ik de sample sets heb bekeken en beluisterd gaat mijn voorkeur uit naar het Steendam-orgel uit Apeldoorn, misschien een beetje chauvinistisch, maar ik ben een geboren Apeldoorner, uiteraard zijn er vele mooie orgels sets maar ik bekijk het ook even naar de mogelijkheden die ik heb.
Wat mijn orgel aangaat heb ik twee manualen en het pedaal welke van midi zijn voorzien en ik maak hiervan gebruik middels een "Classic Sound Module CSM-128 van Johannus" tezamen met de eigen registratie van het orgel en dit bevalt tot nog toe wel maar er zit een groot nadeel aan want het geluid uit deze soundbox is niet te regelen via de expressie pedalen dus heb ik hiervoor een aparte geluidsniveau regeling moeten maken en dat gaat ook.
Dus dat wordt dan toch nog even verder rond neuzen naar de mogelijkheden en misschien krijg ik via dit forum de oplossing.
Maar nu heb ik toch nog een vraagje : Naast de Hauptwerk Basic (free) zijn er ook andere programma's verkrijgbaar, en welke zou ik nodig zijn voor de aangegeven sample set en voor mijn orgel, er van uit gaande dat de sample set volledig gebruikt wordt.
Graag lees ik een antwoordt en is het verstandig om van deze een eigen topic te maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 18 sep 2016 21:36

Re: Even voorstellen

Hallo Wijnand,

Zonet heb ik even gekeken naar de sample-set die je gekozen hebt en de Hauptwerkversie die je daarvoor nodig hebt is de Advanced versie, gezien de grootte van de sample-set. En je PC heeft tenminste 32GB RAM nodig.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 4

Geregistreerd: 09 sep 2016 10:13

Bericht 18 sep 2016 22:06

Re: Even voorstellen

heer FredM,

Dank voor uw antwoord

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 sep 2016 22:52

Re: Even voorstellen

De schermen die je daar gezien hebt, zijn niet van de sampleset icm Hauptwerk (gemaakt door de sampleset maker) maar moet je zien als een extra laag/extra schilletje over HW icm met die sampleset heen.
Als je dus een nieuwe sampleset wilt kopen, dan moet dat altijd zoals in jouw geval via Content. Zijn installeren en leveren ook het extra bedieningsscherm. Hieraan zijn extra kosten verbonden. En zo'n bedieningsscherm moet dus al gemaakt zijn. Het is de vraag of zij voor bijv. elke (gratis) demosampleset van Sounus Paradisi een schermpje gaan maken.

Voor Hauptwerk heb je de Classic Sound Module CSM-128 van Johannus niet nodig. In plaats daarvan gaat het Midi Out signaal van je orgel naar de Midi In van de geluidskaart. De sampleset bepaalt nl. welke registers er in zitten en gebruikt kunnen worden.
Naast Hauptwerk free is er ook Grand Orgue. Dit laatste programma is open source (en gratis) en kan ook grotere samplesets aan. Hauptwerk Free is ook gratis en gaat tot max. 1,5 GB aan sampleset geheugen. Bij GO is dan onbeperkt.
De samplesets van orgels, ook Apeldoorn, wordt uitsluitend uitgebracht onder Hauptwerk. Deze werken niet in Grand Orgue. Soms wordt samplesets wel werkend gemaakt voor Grand Orgue, maar bij dongle beveiligde sets kan dat nooit vanwege die beveiliging.

Apeldoorn is dongle beveiligd en werkt niet in HW-Free. Je hebt dan minimaal HW-Basic nodig en dan is Apeldoorn dan in zijn kleinste vorm te laden in stereo en 16 bits. Verbruik: 2,4 GB. http://www.hauptwerk.nl/systeemsteendamapeldnl.php

En ook op jouw 2 klaviersorgel zijn samplesets met 3 manualen te bespelen. Dit kan via floating divisions. Zie viewtopic.php?f=11&t=869

Misschien is het beter om voor verdere vragen een afzonderlijk item(s) aan te maken of op het forum te zoeken; dan is het voor anderen ook makkelijker te vinden. Er is al veel voorbij gekomen. En Grand Orgue berichten staan in viewforum.php?f=9 en het bericht gaat vooraf met GO
Avatar gebruiker

Berichten: 4

Geregistreerd: 09 sep 2016 10:13

Bericht 19 sep 2016 10:08

Re: Even voorstellen

heer Evert-Jan,

Dank voor uw antwoord maar Content levert geen andere Hauptwerk dan welke zij aanleveren in hun eigen orgels, dus ook geen pakketten of delen van enig programma.
Zo'n scherm hoeft voor mij dan ook niet uit een aanzicht van de speeltafel met registers te zijn maar zoals ik op bijgaande afdruk laat zien.
Dat ik mijn sound module niet meer nodig ben als ik van Hauptwerk gebruik ga maken lijkt mij dan ook niet meer dan normaal, het was alleen maar om even aan te geven hoe ik op dit moment gebruik maak van mijn Midi.

Het lijkt mij inderdaad verstandig om voor mijn vragen eerst te zoeken op dit forum en als ik geen antwoord heb kunnen vinden dan een nieuw Topic te starten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com