Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen: Piet Pijnacker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 07 jan 2017 20:02

Woonplaats: Son en Breugel

Bericht 08 jan 2017 17:11

Even voorstellen: Piet Pijnacker

Mijn naam is Piet Pijnacker, woon in Breugel en ik ben sinds 2 jaar gepensioneerd.
Van huis uit ben ik geen organist maar violist. Heb met viool en later contrabas in allerlei combinaties gespeeld, klassiek, jazz, volksmuziek. Heb in mijn jeugd naast 15 jaar vioolles ook een jaartje pianoles gehad, maar ben daarmee toen niet veel verder gekomen dan beginnersniveau. Naast het vioolspelen zat ik wel eens achter mijn keyboard waar ik digitaal piano en orgel op speelde, maar veel stelde dat niet voor.

Een tijdje geleden ontdekte ik een app voor de iPad met een gesampled pijporgel, Jeux d' orgues. Ik probeerde het uit en was verbaasd over het realistische orgelgeluid. Verbond de iPad met de geluidsinstallatie, hing er mijn oude keyboard aan via een midi-usb convertertje en ik stond paf van mijn geïmproviseerde kerkorgel.
De volgende stap was een iets permanentere opstelling. Ik koppelde mijn oude keyboard en een geluidsinstallatie aan een afgedankte laptop met Hauptwerk erop.

En sindsdien ben ik verslingerd geraakt aan het orgelspel. Speel een paar uur per dag en eens per week mag ik me uitleven op het mooie Vollebrecht orgel in de Breugelse kerk.
Dankzij mijn muzikale achtergrond leerde het snel en de bekende orgelstukken van Bach kwamen binnen bereik. Een wereld ging open. Heb ook al een paar kerkdiensten begeleid.

Wel was het een beperking dat ik thuis geen pedaal had. Ik wilde graag een speeltafel die zoveel mogelijk hetzelfde aanvoelde als in de kerk. Heb daar het orgelpedaal opgemeten en gezocht op internet naar iets vergelijkbaars, maar vond niet wat ik zocht. Tot ik terecht kwam op de site van een Italiaanse orgelbouwer, Alessandro Alfieri uit Vercelli (http://www.pedamidikit.org). Die kon een midi-pedaal bouwen volgens mijn specificaties, en ook nog aanzienlijk goedkoper dan de prijzen die ik op internet was tegengekomen.
Daar heb ik geen spijt van gehad. Het pedaal bleek vakkundig gebouwd van hardhout, mooi om te zien en het speelt net zoals in de kerk.
Het werd toen tijd voor een upgrade van mijn orgel. De laptop verving ik door een nieuwe mini-pc, een Intel Nuc met i3, 32GB RAM en een externe Trust surround geluidskaart. Daarop een Logitech surround set aangesloten met 5 speakers en een subwoofer. Goed genoeg voor mij. Topkwaliteit is aan mijn 67 jaar oude en wat afgetakelde oren niet besteed. Veel vermogen hoeft ook niet, ik zet het nooit hard.
Er was een orgelmeubel nodig waarbij de manualen en pedaal liefst op dezelfde afstanden zaten als in de kerk. Op dit forum staan prachtige voorbeelden van zelfbouw, maar dat is nog even toekomstmuziek. De functionaliteit stond voorop. Bij Ikea vond ik een muurkast (Fjälkinge) met de goede breedte, waarmee ik de manualen en de muziekstandaard op de goede hoogte kon instellen. Een in hoogte verstelbaar orgelbankje met de gewenste breedte heb ik ontworpen en opgebouwd uit op maat gezaagde 28 mm stalen steigerpijp. Die heb ik met de koppelstukken erbij online besteld bij http://www.steigerbuisstunter.nl. Opbouwen was een uurtje werk, daarna geverfd in dezelfde ivoorwitte kleur als de kast. De zitting is een los bijgekochte stevige stalen legplank van de muurkast.
Een foto van mijn opstelling: https://goo.gl/photos/LqT6LWJQoH5VK1Mu9
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2017 19:19

Re: Even voorstellen: Piet Pijnacker

Welkom Piet! Mooi verhaal. Bijzondere opstelling heb je en is hier nog nooit vertoond.
Ik dacht dat ik een basic opstelling had, maar de jouwe kan zo bij Ikea in de showroom :lol: .
Veel orgelplezier! Ik zie de speakers niet, maar als je ze maar hoort is het goed.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 jan 2017 21:05

Re: Even voorstellen: Piet Pijnacker

Dit is nu weer eens een heel originele benadering....PLUS een link naar die italaanse bouwer.

Die heeft nog meer heel leuk spul zie ik; houten klavieren, reeds gemidificeerd......

Hartelijk dank voor deze leuke info. Die bank van steigerbuis, nog verstelbaar ook, is ook erg origineel.

Die Ikea kast zal best wel tegen de muur verankerd zijn denk ik?? Mooi kompakt voor als je weinig ruimte wilt innemen.

Veel succes gewenst met de late orgelliefde...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 jan 2017 00:03

Re: Even voorstellen: Piet Pijnacker

Ik vindt het wel wat hebben zo. Lekker eenvoudig maar wel enorm praktisch.
De kunst van het weglaten? Vooral de in hoogte verstelbare bank is slim bedacht!
Veel speelplezier!

Martijn
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 jan 2017 18:04

Re: Even voorstellen: Piet Pijnacker

Hallo Piet,

Wat leuk! nog minimalistischer dan mijn orgel dat ik op een bestand eiken buro gebouwd heb met MIDI keyboards. Ik woon in Eindhoven dus dat is in de buurt. Misschien leuk om elkaar binnenkort een persoonlijk te ontmoeten. Zie mijn orgel op mijn website http://wf.mellink.info/mellink-info-home/hoofdhobbies/muziek/mijn-muziek-op-het-hauptwerk-orgel

Misschien tot binnenkort ziens.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com