Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 14:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

de beeldjes gekleurd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 14:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

registerknoppen gemonteerd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 14:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

registerknoppen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2011 19:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ja...die beeldjes, Jan Wim!
Ik ga echt niet stoken in een goed huwelijk, maar ik denk dat je vrouw en ik dezelfde smaakvolle estetische kijk op zaken hebben! ;)

Ik ben ervan overtuigd, dat het straks een schitterend geheel wordt!
Ben je al uit die registerplaatsjes?

Jullie (en uiteraard iedereen) een gezond, gelukkig en muzikaal nieuw "Hauptwerkjaar" toegewenst.

Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 dec 2011 19:53

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:Ja...die beeldjes, Jan Wim!
Ik ga echt niet stoken in een goed huwelijk, maar ik denk dat je vrouw en ik dezelfde smaakvolle estetische kijk op zaken hebben! ;)

Ik ben ervan overtuigd, dat het straks een schitterend geheel wordt!
Ben je al uit die registerplaatsjes?

Jullie (en uiteraard iedereen) een gezond, gelukkig en muzikaal nieuw "Hauptwerkjaar" toegewenst.

Ron

Ik ga echt niet stoken in een goed huwelijk......
mmmm tja voel me wel wat sullig worden maar ja als je zoveel wit moet verfen dan ook alles maar wit incl beelden :lol: :lol:

groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jan 2012 21:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hallo,

opnieuw een vraag alle suggestie's wederom welkom

ik heb links 40 registers en rechts ook 40 registers

hoe kan ik dit het beste, en meest logische indelen???? (sampleset Kampen)

eigenlijk zijn mijn registerblokken precies 90 graden gedraaid ten opzichten van de registerindeling van de sampleset

Weet eigenlijk niet wat Ron voor indeling had( gelijk een vraag aan de buurman dus) :lol:
en wat is het nut dat er 2x een 16 voet prestant register in het pedaal aanwezig is????? en niet een registerknop voor de 16 voet prestant?

met vriendelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 jan 2012 01:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Jan Wim....ouwe knutselaar!

Bij mij waren de registertrekkers van de Contentkast in blokken gegroepeerd en dat kwam wonderwel goed uit "met Kampen".(zie bijlagen). (Staat 1 foutje op de panelen :shock: )

Ik heb wat zitten schetsen....
Bij jou komt dat niet goed uit.
Optie 1: Net als Kampen de div. werken van helemaal links naar rechts door laten lopen. MAAR dan krijg je veel "gaten" en onregelmatigheden. Naar mijn smaak geen mooie verdeling
Omdat je toch nooit dezelfde verdeling als Kampen krijgt....
Optie 2: Van Boven naar beneden.....
en dan wel de werken aan weerszijden....
Dus (vanaf klavieren gezien).....
1e rij links en 1e rij rechts Rugwerk + trem.
2e rij links en 2e rij rechts Hoofdwerk
3e rij links en 3e rij rechts Borstwerk + trem (inc. gedeelde registers)
4e rij links Bovenwerk 2
4e rij rechts Bovenwerk 1 + trem (laatste 2 registers + trem. onderaan 3e rij rechts)
5e rij links en 5e rij rechts Pedaal (5 per rij + 2 pedaalkoppels eronder per rij)
Dan nog enkele gaten onderaan logisch opvullen met de div. manuaalkoppels etc.
Bijv Hoofdwerkkoppels (3 stuks) onderaan direkt links en rechts.

Bijv. helemaal linksonder de Calcant (loos)
Helemaal rechtsonder de Windlossing (loos)

Dan nog hou je onder enkele "gatenen" over,
maar volgens mij is het zo het meest overzichtelijk.


Ik heb het Borstwerk op het 1e klavier staan (Rugwerk) en dus heb ik een registertrekker, om Rugwerk en Borstwerk te (ont)koppelen).
Bij mij heb ik tevens de koppel BW1-BW2 laten vervalllen. Jij kan die wel plaatsen.
Ik zou de "afsluitingen' weglaten, maakt het alleen maar onoverzichtiglijker en zijn toch loos.

Gr. Ron
Registerpaneel Kampen links.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 jan 2012 01:25

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen van boven naar beneden "de werken bij elkaar te houden".

Dus links 2 rijen Rugwerk....rechts twee rijen Hoofdwerk etc etc.
ik weet niet hoe dat dan uitkomt.
Maar van boven naar beneden komt het volgens mij wat overzichtiglijker uit als van links naar rechts.
Wij spelen toch niet op het echte kampen joh....dus is gewoon even een kwestie van wennen.
Na een paar maanden "weet je ze blindelings te vinden". 8-)

Dus even wat schetsjes maken.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 05 jan 2012 01:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Jan Wim,

zover ik weet is er 1 Prestant 16 in het orgel geplaatst. Deze is zowel bespeelbaar op het Hoofdwerk als op het pedaal voor zover het pedaal toetsen heeft.
Dat er op het Pedaal 2 trekkers voor zitten is een praktische kwestie; als je je linkerhand vrij hebt pak je 'm links en anders pak je 'm rechts. Ik weet ook niet waarom ze dat gedaan hebben want het is alleen voor de Prestant 16 op het pedaal en die kan eigenlijk altijd wel open gezet worden of je moet met alleen een Salicionaal aan de gang willen :)

Groeten
Christian

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 21:21

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hallo,

ik probeer Kampen helder te krijgen maar het lukt me niet( tja.... :oops: )
en dan met name de koppels.

welke koppels heb ik met 3 klavieren wel en of niet nodig????

ik heb nu op het onderste klavier het rugwerk, het middelste klavier Hoofdwerk, en op het derde klavier bovenwerk 1 + 2 , en het borstwerk

is dit logisch, of kan het borstwerk beter naar het rugwerk??

ik laat de afsluiters vervallen die werken toch niet, met uitzondering afsluiting bovenwerk

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 21:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

het is bij mij niet mogelijk om koppels via autodetect 2x toe te wijzen

stel dat je links en rechts van je klavier bv een zelfde koppel wilt gebruiken dan is dat niet mogelijk!
terwijl je de stemmen wel aan 2 registers kan toewijzen, bv prestant 16 links en rechts

of ik heb mijn dag niet vandaag, en moet ik morgen het nog eens opnieuw proberen.


groeten

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jan 2012 21:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim,

Ik ben maar een leek, een echte, maar kun je dan niet zo'n afsluiter als gewenste koppel instellen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 22:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:Jan Wim,

Ik ben maar een leek, een echte, maar kun je dan niet zo'n afsluiter als gewenste koppel instellen?



hoi Kees,

schaam je niet ik ben wat koppels betreft en registratie's een nog veel grotere leek :oops:

maar de afsluiters zijn niet actief en deze kan ik ook niet via auto detect toewijzen.

als ik bv naar de echte speeltafel in kampen kijk dan zie ik waar(in hauptwerk) nu de koppeling BORSTWERK staat, er in het echt de koppeling PEDAAL staat.

zo staan er tussen de pedaalstemmen ook koppels die er in het echt niet tussen de pedaal stemmen aanwezig zijn.

het zal wel een praktische afweging van Bret geweest zijn denk ik


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jan 2012 22:10

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Misschien dat iemand als Anton of Gerrit je b.v. kan helpen, met het aanpassen van de ODF, zodat je een knop kan kopieëren en met je gewenste naam op de plaats van een afsluiter kan plaatsen?
Of raaskal ik nu echt... :oops: :oops: :roll: :?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 jan 2012 22:26

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hey Jan Wim,
ik leef met je mee, man! ;)
Maar de technische kant - dus over het toewijzen van registers etc- daar heb ik geen verstand van.
Ik heb al geschreven, dat een praktische indeling (van boven naar beneden) zeker mogelijk is....en je hebt "plek zat".
- Die 2e Prestant 16-knop heb je niet nodig, maar komt het in je schema goed uit om daarmee een "gat te vullen"....plaats hem dan.
- Zo ook de Koppel Bovenwerk 1 aan 2....onnodig....maar heb je een logische lege plek....plaats hem;
- Ik heb wel eens gehoord, dat je zelf koppels "kan maken", bijv. Borstwerk aan Bovenwerk, dan kan je (heb ik ook) het Borstwerk op klavier 1 van het Rugwerk zetten. Daar zit geen zacht tongwerk 8'op Op het Bovenwerk wel. Tevens krijg je op het Bovenwerk wel heel veel fluiten 8,4 en 2.
Maar als je hem op klavier 1 zet, is een aparte "ontkoppelknop"makkelijk. Je kan dan op het rugwerk spelen en toch het Borstwerk apart aan het hoofdwerk koppelen.
MAAR dat principe geldt natuurlijk ook als je het Borstwerk op klavier 3 zet. Kwestie van smaak.

Maar nogmaals...de technische kant moeten anderen je maar over adviseren.

Ron (Sterkte man, met dit luxe-probleem)
Ik weet niet of je globaal al uit de registerindeling bent, anders - niet dat ik de wijsheid in pacht heb - wil ik best eens langskomen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 22:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

even voor de duidelijkheid, het gaat om toewijzen van de registertrekkers van het orgel, ik denk dat ODf alleen het scherm layout, en onderliggende veranderd.

Maar Kees misschien raaskal ik nu nog meer, geen idee 8-)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2012 22:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan wim,

op ftp://downloads.hauptwerk.com/mda/hinsz/volume3/ staat in de PDF (gebruiksaanwijzing) van Hinsz dat Brett 6 extra koppels heeft toegevoegd aan Kampen. Deze zitten in de Vol. 3 extended versie van de sampleset. Het is dus een toevoeging van Brett. Anders moet je Vol. 3 gebruiken, maar dan heb je ook kortere klavieren (tot d''' en pedaal tot d'). De pedaal Prestant 16 heeft 2 knoppen (ook op het echte orgel) en ook de de HW versie.

Van de afsluiters zijn alleen die van het Bovenwerk actief te gebruiken; de rest is default aan.
Met de koppels kan ik je niet helpen van ik heb alleen een touchscreen. Maar als ik een preset functie op mijn orgel dubbel toewijs (aan 2 knoppen dus), komt Hauptwerk met een waarschuwing dat deze al in toegekend is en de mogelijkheid om beide knoppen aan die ene functie toe te kennen. Is dat bij de koppels dan niet zo?

En de OFD heeft niets met de registertoewijzing te maken (trouwens de ODF van Kampen is encrypt, dus kan niet aangepast worden)

Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 22:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ik weet niet of je globaal al uit de registerindeling bent, anders - niet dat ik de wijsheid in pacht heb - wil ik best eens langskomen

Hoi ron,

ik heb nu globaal even een opstelling met de werken bij elkaar, qua voorbeeld te vergelijken met jouw orgel
hoofdwerk links boven pedaal rechts boven enz...

ik wil proberen om gaten te vullen met bv een dubbel koppel maar dit werkt niet.


maar wat betreft langskomen is natuurlijk altijd goed...

gr


jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2012 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:- Ik heb wel eens gehoord, dat je zelf koppels "kan maken"
Dit kan mbv Master Couplers. Dit is een van de extra large control panels en er zijn ook "mini control panels" per klavier.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jan 2012 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Zie je wel dat ik een echte leek ben Evert-Jan en Jan Wim...
Maar eh, je kunt Brett wellicht eens vragen en nee, ik spreek en schrijf geen Engels... :lol:

En Jan Wim, langskomen zal wel vaker gebeuren, maar aankomen is wellicht gezelliger ;)

Ik ga maar slapen, snap er toch ook maar niets van. Welterusten alvast en succes ermee!
Ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 jan 2012 22:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Twee tegelijk op dezelfde tijd en de oplossing is er ook, wel, geregeld maar weer en ik heb ook weer wat bijgeleerd.
Heb nu nog HW 3.30, maar kom zo geleidelijk aan wel meer te weten over HW4
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 22:42

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:Jan wim,

op ftp://downloads.hauptwerk.com/mda/hinsz/volume3/ staat in de PDF (gebruiksaanwijzing) van Hinsz dat Brett 6 extra koppels heeft toegevoegd aan Kampen. Deze zitten in de Vol. 3 extended versie van de sampleset. Het is dus een toevoeging van Brett. Anders moet je Vol. 3 gebruiken, maar dan heb je ook kortere klavieren (tot d''' en pedaal tot d'). De pedaal Prestant 16 heeft 2 knoppen (ook op het echte orgel) en ook de de HW versie.

Van de afsluiters zijn alleen die van het Bovenwerk actief te gebruiken; de rest is default aan.
Met de koppels kan ik je niet helpen van ik heb alleen een touchscreen. Maar als ik een preset functie op mijn orgel dubbel toewijs (aan 2 knoppen dus), komt Hauptwerk met een waarschuwing dat deze al in toegekend is en de mogelijkheid om beide knoppen aan die ene functie toe te kennen. Is dat bij de koppels dan niet zo?

En de OFD heeft niets met de registertoewijzing te maken (trouwens de ODF van Kampen is encrypt, dus kan niet aangepast worden)

Evert-Jan


hoi Evert Jan

het klopt 2 knoppen toewijzen is geen probleem, dan krijg je inderdaad de waarschuwing, maar met de koppels werkt dat niet.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 22:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:Zie je wel dat ik een echte leek ben Evert-Jan en Jan Wim...
Maar eh, je kunt Brett wellicht eens vragen en nee, ik spreek en schrijf geen Engels... :lol:

En Jan Wim, langskomen zal wel vaker gebeuren, maar aankomen is wellicht gezelliger ;)

Ik ga maar slapen, snap er toch ook maar niets van. Welterusten alvast en succes ermee!
Ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.



hoi Kees,

uiteindelijk komt het wel goed.

en uiteraard het eind resultaat mag je zeker komen bekijken , bespelen, bevoelen, beleven :lol:
oftewel aankomen is zeker altijd gezellig.

moet je wel je auto de goede kant op zetten, richting zwijndrecht

slaap ze
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2012 22:58

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim schreef:het klopt 2 knoppen toewijzen is geen probleem, dan krijg je inderdaad de waarschuwing, maar met de koppels werkt dat niet.
Ik zou dit probleem op het Engelse forum vragen of naar Martin direct sturen (incl. een diagnostic file en eventueel midi logging aanzetten - zit ook onder de helpmenu knop - , de bewuste acties uitvoeren en daarna die logging weer uitzetten). E.e.a. sturen naar http://www.hauptwerk.com/forms/support-ticket/

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2012 23:08

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:het klopt 2 knoppen toewijzen is geen probleem, dan krijg je inderdaad de waarschuwing, maar met de koppels werkt dat niet.
Ik zou dit probleem op het Engelse forum vragen of naar Martin direct sturen (incl. een diagnostic file en eventueel midi logging aanzetten - zit ook onder de helpmenu knop - , de bewuste acties uitvoeren en daarna die logging weer uitzetten). E.e.a. sturen naar http://www.hauptwerk.com/forms/support-ticket/



Bedankt Evert-Jan, ik ga kijken of zo'n diagnostic file lukt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com