Deze week bij Stinkens de orgelpijpen opgehaald, wederom is het een bijzonder klantvriendelijk bedrijf.
Een spontane rondleiding door het bedrijf gekregen van Jos, en is in het echt toch mooi om te zien dat er uit grauwe broden lood en tin, zulke mooie glanzende pijpen ontstaan.
Dat vergt wel de nodige manuren en aandacht, ik zou haast zeggen ook wat liefde voor het werk, maar dat hoort bij vakmanschap zeg ik altijd.
ook de intoneer afdeling is mooi, kan me overigens niet voorstellen dat de intonateur geen gehoor schade oploopt, hij was bezig met tongwerken (trompet) en chamade, goeiendag ik weet niet of dat Arbo technisch wel helemaal klopt. maar goed je moet al flink doof zijn wil je dit werk niet meer kunnen uitvoeren.
gelijk een test gedaan van de 8 pijpen had ik er 7 goed gestemd (dus kan altijd nog aan de slag als intonateur) de laatste pijp kreeg ik niet goed, op een gegeven moment ben je een beetje het totaalbeeld kwijt, maar goed daarom is dat ook een beroep.
het opsnijden van het labium is een nauwkeurig klusje.
er waren zelfs pijpjes die nog geen centimer in doorsnede waren, dat is zowat microscoop werk.
de kunst is om zoveel vakmanschap vol te houden als je dagelijks pijpen maakt, maar dat zit wel snor bij Stinkens.
Jos vertelde me ook dat ze wereldwijd zeker niet de goedkoopste zijn, maar dat ze nog steeds genoeg werk hebben omdat ze erg precies en exact volgens opgave werken.
Nu dat kan ik alleen maar onderstrepen, want ik heb maatvoering in tiende mm ingediend en met de schuifmaat komt dit exact overeen
alles paste in 1x zelfs de rugstukken had ik gewoon van tekening gekopieerd , pijpwerk paste perfect erin.
het verbaasde mij wel dat de oven zo lang aan staat, gemiddeld starten ze die om 15:00 uur s' middags, en gaan ze de andere ochtend om 7:30 uur gieten.
de pijpen zijn netjes in de folie gewikkeld, om de kosten te drukken heb ik verpakking achterwege gelaten, en heb ze zelf in een deken gevlochten en zo meegenomen
ook vanwege de kosten heb ik er niet voor gekozen om haken aan de pijpen te laten solderen, normaal bevestig je hier de frontpijp mee aan het rugstuk, ik heb in het rugstuk iets dieper gefreesd en daar klittenband in geplakt, aan de achterzijde van de pijp ook een stukje klittenband, nu staan de pijpen netjes gefixeerd en "vast"
Ik heb per pijpen veld 2 rugstukken gemaakt eentje net boven de voet, en de ander bovenaan de pijp
de pijpen heb ik thuis voorzien van buis isolatie, om zo eventuele ongewenst resoneren te verminderen.
zaak is dat je het netjes passend erin maakt. Ik heb hiervoor buisisolatie gebruikt die je normaal om leidingwerk maakt, wel zodanig op lengte dat ze niet zichtbaar zijn door het labium.
na het monteren van de rugstukken, heb ik de pijpen eerst gepast en gekeken of alles klopt.
het plaatsen van de pijpen in de "pedaaltorens" zonder hoogwerker
het eindresultaat
nou Jaap wat vind je ervan? …………………... ik ben er heel er erg blij mee, alles is netjes in verhouding
nu nog hier en daar wat lofwerk aanbrengen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.