Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beginner .....

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 25 maart 2020 14:26

Bericht 31 maart 2020 10:53

Beginner .....

Goedemorgen,

Aangezien ik nog aan het begin van een hopelijk lange Hauptwerk carrière sta, heb ik een vraag over de configuratie en kwaliteit van het systeem dat ik voor ogen heb. Ik wil daar graag de volgende apparatuur voor gebruiken:

Nord C2 met midi (2 klavieren)
MacBook i7 met 16GB intern geheugen en 512 SSD
Allen & Heath ZED10 mixer
2 KRK8 actieve studiomonitors

Ik ben van plan om nog een touchscreen te kopen en de DUET software.
En natuurlijk de benodigde kabels.

Verder zou ik dan Hauptwerk 5 aan willen schaffen en de samples van de Martinikerk in Groningen.

Het zou fijn zijn als iemand (of misschien meerdere) mij iets kunnen zeggen of deze configuratie voldoende is om te starten met Hauptwerk en of de kwaliteit van het geluid dan ook goed zal zijn. Mag niet 'dof' zijn.
Heeft iemand ook nog een advies over welk touchscreen geschikt zou zijn?
Mag ook allemaal via mijn e-mail adres piet@deuze.eu

Alvast super bedankt voor jullie tijd in deze moeilijke tijd,
Piet Deuze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 maart 2020 12:26

Re: Beginner .....

Piet

welkom in de wereld van Hauptwerk en op het Hauptwerkforum.

Wat betreft het lijstje wil ik wel een paar opmerkingen plaatsen

Nord C2 met midi (2 klavieren)
Tenzij je deze keyboards al hebt, moet je dit niet aanschaffen. Voor Hauptwerk is dit overkill. Het orgel, dat in dat keyboard "zit" zul je nooit gebruiken als je Hauptwerk hebt.
Twee eenvoudige keyboards, die alleen (maar) MIDI leveren, voldoen prima.
Ik mis wel een pedaal. Misschien kun je ook kijken naar een 2e hands orgel met pedaal. Dat orgel moet wel MIDI kunnen leveren en alle contacten van manuaal en pedaal moeten vlekkenloos functioneren.

MacBook i7 met 16GB intern geheugen en 512 SSD
Nu zijn er verschillende i7 processors (2xxx - 10xxx). Wat je aangeeft is te algemeen.
16 GB geheugen: hiervan gaat het operatingsysteem IOS nog af. En er moet altijd nog wat geheugen overblijven als een orgel geladen is.
Geert of Fokko zijn Mac bezitters en kunnen je meer in detail vertellen. Ook de problemen met Catalina i.c.m. Hauptwerk. En de DUET software tbv een touchscreen

Allen & Heath ZED10 mixer
Deze hebt je niet nodig voor Hauptwerk. Wat zou je van een geladen orgel willen mixen?


Wat ontbreekt in het lijstje, is een geluidskaart. En die geluidskaart heeft (meestal) ook MIDI in. Dus het orgel, dat MIDI out heeft, wordt zo verbonden met je PC via een MIDI kabel. Bij die geluidskaart zit een driver, die zowel MIDI als audio afhandelt. En aan de geluidskaart worden dan je actieve speakers verbonden.


Wat betreft Martinikerk Groningen: op http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/n ... rtini.html staat in het tabje 'Features' het geheugengebruik. Voor stereo is dat bij 16-bit, andere instellingen op default: 12.4 GB.
Dat zou mooi kunnen.

Om al vast wat feeling met Hauptwerk te krijgen zou je de oude versie (4.2.1) kunnen installeren en deze dan in de (gratis) Free Edition mode kunnen gebruiken. Je kunt dat de niet beveiligde sample sets laten tot een max. van 1,5 GB RAM en zo Hauptwerk leren kennen. Zie ook https://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=11&t=3724 en de bijlage
Hauptwerk 5 kent geen Free Edition. Wel een (gratis) Trial versie. Die is maar 14 dagen geldig en dat is mi te kort, om en het systeem op te bouwen en dat te testen en Hauptwerk te leren kennen. Tenzij je over veel vrije tijd beschikt.

Berichten: 4

Geregistreerd: 25 maart 2020 14:26

Bericht 01 apr 2020 14:56

Re: Beginner .....

Hallo Evert-Jan,

Allereerst hartelijk dank voor de snelle reactie!
Er waren nog een paar dingen in mijn verhaal niet volledig of onduidelijk. Vandaar dat ik het nog graag wil aanvullen.

De Nord C2 heb ik al een aantal jaren, hoef ik dus niet aan te schaffen.
Pedaal ontbreekt helaas maar is inderdaad nog wel een keer te regelen.

De MacBook Pro heeft nog als toevoeging 2,5 GHz Intel Core i7.

De Mixer is voor deze toepassing inderdaad niet nodig.
Deze wordt echter ook nog voor een Kawai stage piano en een Yamaha keyboard gebruikt om de speakers aan te sturen.

Ik ga zeker eens bij de site van sonusparadisi.cz kijken.

En dank voor de tips omtrent het uitproberen van de 4.2.1 free edition mode.

Vriendelijke groet,
Piet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 apr 2020 16:48

Re: Beginner .....

Als ik Google op mac i7 2,5 GHz kom ik op een MacBook Pro 15 inch Retina Core i7 2.5 GhZ 512GB 16GB ram uit
Deze heeft een 4770HQ (4 cores) processor en is zeker krachtig genoeg als jij orgels in het beschikbare geheugen laadt.

Bij de Nord C2 had ik al aangegeven: "Tenzij je deze keyboards al hebt". Dat klopt dus.
Bezit een MIDI out, en voldoet dus.

Over de Mixer: deze heb je ook al en gebruik je voor keyboard en piano.
Op de Bax website lees ik: Deze mixer is gebaseerd op de ZED USB serie en hierdoor kunt u zowel opnemen als afspelen vanaf uw computer. Het grote voordeel van dit systeem zonder éénrichtingsverkeer is het feit dat u effecten die op de computer aanwezig zijn rechtstreeks in een mix kunt laten klinken.
Hij kan dus geluid vanuit de PC weergeven. Ik weet niet of daar een driver bij zit en hoe het met de vertraging (latency) is: toets indrukken en x msec. later het geluid horen. Vergelijk het met spelen op een mechanisch orgel of een pneumatisch orgel.

Als ik het verhaal nu bekijk, bezit je alles al om HW uit te kunnen proberen.
Dan zou ik met HW421 starten om feeling met het programma te krijgen. En met aanschaf van HW5 wachten totdat er een aanbieding voorbijkomt. De laatste Summer Sale was met 15% korting.
En dan wat gratis sample sets, waarbij je bij het laden het pedaal kan weglaten (wat dat heb je niet). Als je het pedaal wel laadt, kun je met de HW bass koppel het pedaal ook meelaten doen. De laagste toon op het klavier wordt dan ook op het pedaal gespeeld.
Een paar voorbeelden:
- https://piotrgrabowski.pl/azzio/ (alles met 1 loop laden en als het dan nog niet in 1,5 GB past, bijv. de pedaalstemmen in single release laden). Of de 16 voeters in 14 bits laden.
- https://piotrgrabowski.pl/melcer-chamber-music-hall/ past in HW Free bij het laden van 1 multiple attack/sustain sample en 1 release sample (beiden dus 'Load only default').
- http://www.pbrd.nl/index.php/vo : 3 sample sets van Nederlandse orgels (waaronder Wildervank), die in de FreeEdition passen
Anders moet je van de grotere orgels maar 1 manuaal laden of 2 manualen, maar dan niet alle registers.
Het is gewoon wat proberen totdat het past.

Berichten: 4

Geregistreerd: 25 maart 2020 14:26

Bericht 02 apr 2020 11:36

Re: Beginner .....

Super bedankt !
Wat een informatie, geweldig. En goed nieuws.

Ik denk dat ik me tot 28 april niet ga vervelen :-)

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com