Vanmorgen zijn wij...Jan Wim en ik....op de uitnodiging van "de heer ELEC" ingegaan en naar Strijen afgereisd....wat een verademing daar vergeleken met "de grote stad"!
Daar kan je "Kampen op stand 10 zetten" zonder dat de buurtjes er last van hebben
Wij waren niet alleen nieuwschierig naar zijn orgel als totaal....maar vooral ook naar zijn
speakers (
3 paren identieke Genelec's + SW) en de toewijzing/verdeling van zijn registers over deze speakers.
Na een hartelijke ontvangst met koffie en koek (waarvoor dank aan zijn vrouw!)...
hebben wij ons door Pleun laten leiden "door zijn orgel, zijn configuratie, zijn programma's en mogelijkheden waar hij gebruik van maakt (ook Klavarscript) en.......hij is daar zeer bedreven in, heeft verstand van zaken en deelt dat zeer enthousiast met zijn bezoek!
En dan nog zeggen, dat "ouderen niets met computers....niets met internet hebben!
Mij zonk de "Hauptwerkmoed me echt in de schoenen"......als ik zag hoe hij door alle programma's heen surfde...wat een mogelijkheden!
Hierna uiteraard de Rembrandt-toetsen beroerd...het is een geweldige speeltafel....met uitgebreide mogelijkheden.....register gekoppeld aan de Rembrandknoppen....alles weggewerkt maar toch onder handbereik.
Omdat wij vooral voor de speakers waren gekomen, hebben wij daar ook extra aandacht aan geschonken.
Omschakelen van 1 stereospeakerpaar naar "multispeakergebruïk" was eenvoudig...en ook
duidelijk te horen...!
Bij het gebruik van enkele registers hoord je duidelijk de tonen "
zich door heel de kast bewegen" en bij het vollere werk gaf dit een
veel bredere klankuitstraling.De eerlijkheid gebied te zeggen,
dat de totaalklank dan wel enigszins aan duidelijkheid, boventoonrijkheid en volume inboete.
Bij het "1-paar-speakergebruik" kwam ons inziens de klank "uit de speakers zoals het orgel ook werkelijk moet klinken".....boventoonrijk, maar wel wat "heller" dus.
Mij stond die boventoonrijkheid....zoals dat bij mij thuis klinkt...wel aan, maar dat is ook weer een kwestie van smaak.
Vooral omdat de 2 buitenste speakers nogal flink uit elkaar geplaatst zijn, was de klank wel beduidend "minder breed" als bij "6-speaker-gebruik".
Een (1) ding wil ik tot slot nog wel kwijt (al is het maar om mensen over de Haupwerkstreep te trekken

) ....
hij kon middels een druk op de knop eenvoudig omschakelen "van Hauptwerk naar Johannus" en het verschil moet toch iedereen (zelfs een leek) objectief horen en beamen.....echt....
wat een verschil!
Veel indrukken rijker en nog wijzer als we al waren

hebben wij afscheid genomen.....
Bedankt Pleun...zeer leerzaam!
Ron
Ps. hierna nog wezen kijken en (beperkt) wezen luisteren naar Jan Wim 's orgel in aanbouw...en ik kan u verzeken....dit wordt
een schitterend stukje werk! (ook te volgen op dit forum).
Ik ga hem in Zwijndrecht best nog wel eens "lastig vallen).