Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pleun stelt zich voor / orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 16:23

Pleun stelt zich voor / orgel

Goedendag,

Ik kijk al vanaf het 1ste begin op het forum maar had me nog steeds niet voorgesteld en dat wil ik hierbij doen,

Mijn naam is Pleun Doolaard, ik ben 62jaar oud en ik ben al 40 jaar
in dienst bij Campina als allround electricien en besturings deskundige.
Omdat ik naast orgelspelen ook geinteresseerd ben in techniek ben ik vanaf het eerste begin met Hauptwerk bezig geweest.
Ik heb door de jaren al wat verschillende luidspreker configuraties gehad en uitgeprobeerd maar ben nu op een definitief systeem uitgekomen.
Ik heb zelf een los front boven op mijn orgel gemaakt en met een paar hoekijzers op de muur- en vrij van het orgel gemonteerd zodat ik
gemakkelijk het orgel weg kan trekken en achterin mijn orgel kan komen.
Ik zal wat foto's van mijn orgel bijvoegen.

Naast de techniek speel ik al orgel vanaf mijn jeugd.
Ik ben geen ster speler maar het pijp orgel en het orgelspelen heb ik altijd mooi gevonden en graag beoefend.
Het mooie van Hauptwerk vind ik toch wel dat je op een eenvoudig orgel
en met eenvoudige muziek zoals b.v.op Rabstejn zo'n levendige en gevoelige
klank kan pelen.

Hier volgen wat fotos van het door mij gemaakte orgelfront.

met vriendelijke groet,
Pleun Doolaard

1_1ste begin.JPG
2_linkerkant front.JPG
3_voorfront.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door elec op 05 nov 2011 16:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 16:28

Re: Voorstellen en orgel

Nog een paar foto's van het front en PC inbouw

Pleun Doolaard
4_rechterkant front.JPG
5_weer wat gevorderd.JPG
6_wat dichterbij.JPG


Pleun Doolaard
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 16:30

Re: Voorstellen en orgel

en nog een paar
Pleun

7_zo goed als af.JPG
8_pc inbouw.JPG
9_pc inbouw.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 16:35

Re: Voorstellen en orgel

En de laatste foto met ingebouwde monitor in de lessenaar.
Deze monitor is van Samsung en is maar 18mm dik zodat deze tussen het raamwerk van de lessenaar past.
Hiervoor heb een plaatje perplex gemaakt zodat mijn muziek er tegen kan staan.
Het vermogen van de monitor is maar 18Watt dus die wordt in het geheel niet warm.

Groet, Pleun
9a_compleet met ingebouwde monitor.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 nov 2011 18:38

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Eigenlijk dus een beetje "mosterd na de maaltijd", maar toch een hartelijk welkom op dit forum, Pleun!
En zo te zien kan ik je dus ook helemaal niets leren! :roll:

Ziet er indrukwekkend uit je orgel! Heb je ook wat technische gegevens voorhanden en welke samplesets bespeel je?
gr. Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 05 nov 2011 20:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 nov 2011 20:08

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Pleun,
Dat ziet er geweldig uit!
Met front is het inderdaad een stuk netter...
Met 6 van die Genelecs +supercube subwoofer heb je topklasse, dat zal goed klinken!
Goed idee om de boel zo over de speakers te verdelen (staat op viewtopic.php?f=4&t=289).
Voor Surround sets is het ook mijn ervaring dat je de 'rear speakers' niet perce achter hoeft te hebben. Ook als ze voor/boven je staan is het al een grote verbetering t.o.v. 'gewoon' stereo.
vrgrt,
Gert

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 nov 2011 20:58

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Je hebt het goed voor elkaar Pleun, klasse !
We hebben elkaar al “gesproken” via de mail. Welkom op het forum.
Je kunt goed uitleg geven !

Groet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 05 nov 2011 21:26

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Goeden avond ,

Bedankt voor jullie reactie.

Ron, jij vroeg wat over mijn systeem.
Mijn PC heeft een PI7-950 processor met windows 7 64bits
Mijn moederboard is een AS-Rock met 24GB intern geheugen.
Een harde schijf van 2 TB ,een presonus 10 kanaals geluidskaart.
Die zit tussen haakjes achter mijn lessenaar.
Zoals ik al schreef 6 Genelec 8040 monitor speakers + 1 Subwwofer een
Definitive supercube II , deze gaan tot 16Hz
Ik gebruik Hauptwerk 4 de 64bit versie.
Ik ben al zoveel jaar met Hauptwerk bezig dat ik al en aardig stapeltje samplesets heb.
De voornaamste zijn :Vollenhoven, Kampen, Caen , Salisbury, Freiberg
Zwolle, Rabstejn, Anloo en verder nog een verschillende kleinere sets.
Als iemand is wil horen hoe dit alles klinkt en wil komen spelen die is
hierbij van harte uitgenodigd.
Mijn woonplaats is Strijen dat ligt in de Hoekse Waard dus dat is niet zover bij jouw vandaan Ron.

Verder Ron, Gert en GerrGouw bedankt voor jullie reactie.

Groet, Pleun
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 nov 2011 23:06

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Ha Pleun, je hebt een best stuk techniek in huis!
Laat Dick je front maar niet zien... :D ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 nov 2011 17:20

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Vanmorgen zijn wij...Jan Wim en ik....op de uitnodiging van "de heer ELEC" ingegaan en naar Strijen afgereisd....wat een verademing daar vergeleken met "de grote stad"!
Daar kan je "Kampen op stand 10 zetten" zonder dat de buurtjes er last van hebben 8-)

Wij waren niet alleen nieuwschierig naar zijn orgel als totaal....maar vooral ook naar zijn speakers (3 paren identieke Genelec's + SW) en de toewijzing/verdeling van zijn registers over deze speakers.

Na een hartelijke ontvangst met koffie en koek (waarvoor dank aan zijn vrouw!)...
hebben wij ons door Pleun laten leiden "door zijn orgel, zijn configuratie, zijn programma's en mogelijkheden waar hij gebruik van maakt (ook Klavarscript) en.......hij is daar zeer bedreven in, heeft verstand van zaken en deelt dat zeer enthousiast met zijn bezoek!
En dan nog zeggen, dat "ouderen niets met computers....niets met internet hebben! :roll:
Mij zonk de "Hauptwerkmoed me echt in de schoenen"......als ik zag hoe hij door alle programma's heen surfde...wat een mogelijkheden! 8-)

Hierna uiteraard de Rembrandt-toetsen beroerd...het is een geweldige speeltafel....met uitgebreide mogelijkheden.....register gekoppeld aan de Rembrandknoppen....alles weggewerkt maar toch onder handbereik.

Omdat wij vooral voor de speakers waren gekomen, hebben wij daar ook extra aandacht aan geschonken.
Omschakelen van 1 stereospeakerpaar naar "multispeakergebruïk" was eenvoudig...en ook duidelijk te horen...!
Bij het gebruik van enkele registers hoord je duidelijk de tonen "zich door heel de kast bewegen" en bij het vollere werk gaf dit een veel bredere klankuitstraling.

De eerlijkheid gebied te zeggen, dat de totaalklank dan wel enigszins aan duidelijkheid, boventoonrijkheid en volume inboete.
Bij het "1-paar-speakergebruik" kwam ons inziens de klank "uit de speakers zoals het orgel ook werkelijk moet klinken".....boventoonrijk, maar wel wat "heller" dus.
Mij stond die boventoonrijkheid....zoals dat bij mij thuis klinkt...wel aan, maar dat is ook weer een kwestie van smaak.
Vooral omdat de 2 buitenste speakers nogal flink uit elkaar geplaatst zijn, was de klank wel beduidend "minder breed" als bij "6-speaker-gebruik".

Een (1) ding wil ik tot slot nog wel kwijt (al is het maar om mensen over de Haupwerkstreep te trekken ;) ) ....
hij kon middels een druk op de knop eenvoudig omschakelen "van Hauptwerk naar Johannus" en het verschil moet toch iedereen (zelfs een leek) objectief horen en beamen.....echt....wat een verschil!

Veel indrukken rijker en nog wijzer als we al waren ;) hebben wij afscheid genomen.....
Bedankt Pleun...zeer leerzaam!

Ron
Ps. hierna nog wezen kijken en (beperkt) wezen luisteren naar Jan Wim 's orgel in aanbouw...en ik kan u verzeken....dit wordt een schitterend stukje werk! (ook te volgen op dit forum).
Ik ga hem in Zwijndrecht best nog wel eens "lastig vallen). ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2011 20:26

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

tja Ron heeft het perfect verwoord ;)

kan er niks meer aan toevoegen, oja ook namens mij bedankt voor de koffie en de koek.

en Pleun je kan er trots op zijn.

veel speel plezier toegewenst

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 nov 2011 22:10

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

De eerlijkheid gebied te zeggen, dat de totaalklank dan wel enigszins aan duidelijkheid, boventoonrijkheid en volume inboete.
Bij het "1-paar-speakergebruik" kwam ons inziens de klank "uit de speakers zoals het orgel ook werkelijk moet klinken".....boventoonrijk, maar wel wat "heller" dus.

Ron, je zult het ongetwijfeld goed gehoord hebben maar ik begrijp dit niet, eigenlijk. Weet iemand waar dit dan aan zou kunnen liggen?

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 21 nov 2011 13:13

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Anton Heger schreef:
De eerlijkheid gebied te zeggen, dat de totaalklank dan wel enigszins aan duidelijkheid, boventoonrijkheid en volume inboete.
Bij het "1-paar-speakergebruik" kwam ons inziens de klank "uit de speakers zoals het orgel ook werkelijk moet klinken".....boventoonrijk, maar wel wat "heller" dus.

Ron, je zult het ongetwijfeld goed gehoord hebben maar ik begrijp dit niet, eigenlijk. Weet iemand waar dit dan aan zou kunnen liggen?


Ja Anton, ik weet nu waar dat aan kan liggen.
Op mijn Genelec 8040 monitor speakers zitten een rij dip switches (kleine schakelaartjes) waarmee je het geluid aan kan passen in stapjes van 2 db.
Ik had ter vergelijking 2 keuzes gemaakt, 1 alle geluid over de 2 buitenste speakers en keuze 2 alle geluid verdeelt over alle 6 speakers.
Nu bleek dat alles over 1 speaker paar scheller klonk als verdeelt over alle 6 speakers. Ik heb gekeken waarom dat het over die 2 boxen scherper klonk als over alle 6 speakers en het bleek dat van de buitenste 2 boxen de treble(hoge tonen) op 0 stond dus geen correctie en bij de overige 4 speakers
stond de treble op -2db . Ik denk dat ik het hoog in het begin te fel vond en dit gecorrigeerd heb op 4 boxen en de andere 2 vergeten ben, maar omdat dit de buitenste betreft staan die wat verder van je af.

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 nov 2011 13:56

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

;) Tja, 't zijn heel kleine dingetjes, die dip-switches.
je zou er bijna van in een dip komen...
Die oren van Ron zijn wél scherp!

Zo heeft dat bezoek je nog van opgeleverd ook!

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 nov 2011 21:48

Re: Pleun stelt zich voor / orgel

Pleun...wat kan het hauptwerkleven toch simpel zijn......was het hele leven maar zo simpel... :roll:

Die oren van Ron zijn wél scherp!

Techniek?......ho maar! De 1 helpt anderen met technische kennis......ik met m'n oren!
En die zijn goed.......onthouden Anton! ;)

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com