Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 27 dec 2018 14:35

Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Beste mensen!

Sinds een jaar ben ik af en toe actief op het forum. In navolging van vele andere
Hauptwerkers eindelijk even tijd om mijn orgel voor te stellen.
Sinds enkele weken heb ik namelijk mijn Hauptwerk-systeem zoals ik het al langere tijd
in mijn hoofd had :
Vorig jaar al een PC met 32 Gig intern geheugen en Hauptwerk Advanced aangeschaft. De
PC wordt ook voor alle andere werkzaamheden gebruikt.
Vervolgens heb ik dit jaar mijn oude trouwe Eminent DCS 370 uit 1997 eindelijk
opgewaardeerd. (geupgraded?)
Door dhr. Van Leeuwen van Eminent Orgels heb ik een schakelaar laten aanbrengen op
het orgel, zodat ik de interne audio kan uitzetten. Ik kan dus de interne versterkers en
luidsprekers, maar ook de registerwippers en de setzer voor Hauptwerk gebruiken. Dat
kan namelijk niet als je alleen een audio-jackplug in de koptelefoonuitgang drukt.
Tegelijk heb ik het zwelpedaal laten midificeren en de jaren geleden extra ingebouwde
versterker voor de nagalm-speakers in het plafond los laten koppelen van de audio van het
interne orgel. Ze zijn nu ook voor Hauptwerk te gebruiken.

Sinds kort heb ik een Johannus SP2 orgelfront op de kop kunnen tikken. Dat was al jaren
een wens van me. 2 grote speakers heb ik er uit gehaald. In plaats daarvan heb ik nu
een set Adam A5X luidsprekers in het front geplaatst. Ik kan nu mooi switchen tussen
een front geluid en een ruimtelijker geluid uit het plafond.
20210227_220045_640x480.jpg

20210227_220113_640x480.jpg

O ja en als geluidskaart : de Behringer U-Phoria UMC1820 USB audio interface

Een poosje geleden had ik al een set registerstroken voor de sampleset van de Eben Haëzerkerk in Apeldoorn laten maken door Leo Schippers. Het idee van de schuifblokjes tussen de registerpanelen heb ik van Content afgekeken.
Zie foto hieronder:
20180821_141927_640x480.jpg


Inmiddels ook een scherm met Minix-mini-pc met Mobilesheets Pro voor het digitaal lezen van bladmuziek met een eigen bedacht systeem voor het omslaan van bladmuziek.

Gerard
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door G.G. Artistiek op 27 feb 2021 23:19, in totaal 6 keer bewerkt.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 27 dec 2018 17:16

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Fraai geheel geworden Gerard.

Veel speelplezier ermee !

Sjonge, waar blijft de tijd ?
Begin jaren 1980 werkte ik samen met Van Leeuwen in de eindcontrole bij Eminent in Bodegraven.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 29 dec 2018 14:31

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Ziet er mooi uit Gerard...


Las dat je een UW monitor en een Mini PC.
Ik heb de 3 monitoren gewoon op mijn Hauptwerk PC staan (wordt ook voor andere doeleinden gebruikt) en daar op ook mijn bladmuziek staan.

Ik ondervind hiervan totaal geen hinder dus de mini PC kun je je besparen.

Groet Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 29 dec 2018 21:45

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Henk!
Bedankt voor je reactie. Ik heb momenteel al 2 monitoren op de PC staan. Via "projecteren" switch ik nu tussen "alleen PC-scherm" en "alleen tweede scherm". Ik wil de Hauptwerk-omgeving ook permanent naast me kunnen zien voor het registreren van samplesets, die te groot zijn of niet boeiend genoeg om er register-stroken voor te laten maken. Ik hoor graag van je hoe je een 3e scherm aansluit. Als ik aan het Hauptwerken ben, gebruik ik de monitor op het computerbureau ernaast niet.
Nog een vraagje : hoe bedien jij trouwens het omslaan van digitale bladmuziek? Airturn Pageturner + welke software?

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 29 dec 2018 22:43

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Gerard.

Als het goed is heeft je pc een onboard video kaart. Ik heb er een videokaart bij geplaatst en zo kun je de 3 dan aansluiten. Ik foxit Pro pdf reader.
Ik heb 3 Touchscreens.. 2x 19" Elo voor registratie en HW en een 27" IIyama touch voor mijn bladmuziek.
Hierop kan ik 3x A4 kwijt. Het omslaan kan natuurlijk op verschillende manieren. Ik heb op mijn orgel 4 voetpistons geplaatst die middels een arduino met mijn pc kletst. Ik gebruik er 1 voor up en 1 voor down. Kan natuurlijk ook een 'veeg' doen op het scherm.
t'is niet de eenvoudigste manier.. toch weer een extra arduino die je moet plaatsen (kost niet veel).

Zeg niet dat dit de meest makkelijkste oplossing is maar bij mij werkt het en daar ben ik blij mee. Van computers heb ik verstand, arduino doe mijn zoon.. van midi.. heb ik totaal geen kaas gegeten. Vandaar de arduino.

Maar ik denk dat een Airturn ook een goede oplossing kan zijn.

Gr. Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 dec 2018 19:11

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

*-geknipt en verhuisd-*
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 31 dec 2018 14:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 31 dec 2018 11:33

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

heel mooi gebouwd Gerard, veel orgelplezier toegewenst op je nieuwe orgel, en een gezond 2019 . Gr: Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 31 dec 2018 11:57

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Hauptwerk meets Eminent en Johannus, voorwaar wat revolutionair :lol: Veel plezier met je orgel Gerard!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 31 dec 2018 15:31

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Hoi Gerard,

Ook gefeliciteerd met je fraaie orgel ,ziet er degelijk en strak uit.( proficiat.)
En veel plezier ermee.

Groetjes auke
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 12 jan 2019 15:05

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Beste Hauptwerkers hierboven!

Bedankt voor jullie reacties en tips Als ik zie wat jullie allemaal op dit gebied presteren, neem ik mijn petje af. Vergeleken daarmee, heb ik een eenvoudige setup, maar ik ben er prima tevreden mee hoor. Je moet - ook bij deze passie - ergens een grens trekken, toch?

Gerard

PvD

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 dec 2018 22:37

Bericht 16 jan 2019 13:42

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Gerard,

Ik heb een vraagje over 'zwelwerk' en kwam via de zoekfunctie op jouw 'voorstelbericht' uit.

Leuk om te lezen dat je ook een Eminent orgel 'verhauptwerkt' hebt. Recent heb ik mijn Eminent DCS325C aangesloten op Hauptwerk. Eenvoudigweg door de midi-aansluiting achter op het orgel op mijn geluidskaart aan te sluiten en dan richting PC. Op het orgel heb ik 2 losse luidsprekers staan.
Zoals jij zelf ook ervaren hebt, geeft het orgel alleen midi signalen door van de klavieren/pedaal en registers maar NIET van het zwelpedaal.
Nu ben ik heeeel benieuwd op welke manier jij het zwelpedaal gemidificeerd hebt en hoe dit dan aangesloten is binnen het geheel waarbij ik ervan uit ga dat jouw orgelmidisignaal ook 'gewoon' uit de aansluiting achter op het orgel komt.

Hoor graag.

Met vriendelijke groet,
Pieter
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 17 jan 2019 13:53

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Pieter!

Ik heb het zwelpedaal laten midificeren door dhr. Gert van Leeuwen. Hij heeft een extra Midi-out gemonteerd. Je kunt dit prima door hem laten doen.

Succes!

Gerard

PvD

Berichten: 3

Geregistreerd: 03 dec 2018 22:37

Bericht 02 maart 2021 18:37

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Gerard,

Midificatie van de zwelpedalen is gelukt met behulp van Gert van Leeuwen van Eminent. Paar fotootjes gestuurd van de binnenkant, een printplaat naar Lelystad gebracht, daar heeft Gert een aanpassing op gemaakt, teruggeplaatst en het WERKT!!

Dank voor je tip!

Hartelijke groet,
Pieter van Dam
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 03 maart 2021 09:52

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Hoi Gerard,

Vraagje over jou register stokken/stroken. Ik zelf heb een Content maar die is nog van het type voor dat er register stroken waren. Ik heb wel het zelfde type register schakelaars als jij. (Mondri II-31 laag model)
Net als jij heb ik het sample set van de Ebenhaezer kerk in Apeldoorn.
Nu heb ik de registers op papier geprint en onder de registers staan.
Mijn vraag: Hoe makkelijk kun je die stroken verwisselen en hoe kun je ze veilig opslaan. En wat zijn de kosten om ze te laten graveren door Leo Schipper.

Groeten,
Geert.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 03 maart 2021 14:02

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Geert!

Ik heb ooit de breedte van de registerwippers heel precies uitgemeten + de afstand tussen de registers. Die gegevens heb ik aan Leo Schippers doorgegeven. Hij heeft eerst een proefstukje gemaakt. Ik heb lettertype en lettergrootte uitgkozen. Ik heb die gegevens allemaal nog in een Word-bestand. Mag je hebben. Wel neem ik aan, dat het aantal registers per manuaal/pedaal bij jou anders zal zijn dan bij mij.
Ik heb de kleur rood gekozen voor de tongwerken, groen voor de koppels en blauw voor de tremulanten .
Ook heb ik lijntjes laten graveren tussen de registers. Kan allemaal. Zie de foto hierboven

Op mijn Eminent kon ik precies alle registers, speelhulpen en ook de virtuele Tremulanten mooi en logisch verdelen. De stroken kun je op witte matglas kunststof laten graveren. Dan zie je namelijk de originele registers van je Mondri niet meer. Dan hoef je in ieder geval niet allemaal lege registerwippers aan te schaffen. En je wilt soms je Mondri ook nog kunnen bespelen.
Het is mogelijk om op je orgel een knop aan te laten brengen, waarmee je het geluid van het originele orgel kunt uitzetten/aanzetten. Heb ik ook laten doen. Heel fijn. Soms verlang je nog even naar vroeger. :)

Ik heb hier bij een plaatselijke houtzagerij blokjes laten maken met een gleuf erin. Dat is licht eikenhout en kun je in de kleur van je orgel lakken. Ik moest indertijd een meter aanschaffen en heb die toen in blokjes laten zagen. Ik heb er nog genoeg. Voor een klein bedrag + verzendkosten stuur ik ze naar Rijssen. Als je het goed uitmeet, heb je er aan 4 genoeg. De blokjes zijn 25mm breed. Dus het is even de vraag of ze tussen de registerblokken passen.

Je moet dan nog wel de uiteinden van de registerstroken aan de achterkant wat schuren, zodat ze vlot, maar niet te vlot erin geschoven kunnen worden. Ik heb daarom de gleuf iets aan de krappe kant gehouden.
Hopelijk kun je hiermee verder. Het bevalt mij in ieder geval goed. Ik werk liever met registerwippers, dan met een touchscreen. Staat ook iets te ver weg voor snel bij-registreren.

Vraag zelf Leo even naar de huidige prijzen. Je mag uiteraard zijn klus voor mij erbij noemen.

Ik hoor het wel.

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 03 maart 2021 15:57

Re: Gerard stelt zijn orgel met Hauptwerk voor.

Dag Geert!

Je had nog een vraag over het veilig opslaan van die registers. Ik ga er vanuit, dat je weet, hoe je dat moet doen en dat je registers midi-signalen kunnen zenden en ontvangen.
Maar, waar ik me echt aan moet houden, is deze volgorde : Eerst Hauptwerk afsluiten. Dan worden alle gegevens opgeslagen en daarna pas de geluidskaart uitzetten. Als je dat niet doet, zijn alle geprogrammeerde registers de volgende keer weer leeg. Ik heb nu al een jaar geen problemen meer hiermee. Ik had er van niemand van gehoord op het forum. Dus het kan ook te maken hebben met mijn setup.

Gerard

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com