Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Erwin stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 18 maart 2020 16:53

Erwin stelt zich voor

Hallo,

Sinds een week zit ik nu op dit forum. Dus tijd om me even voor te stellen. Ik ben Erwin en woon nu al ongeveer 20 jaar in Den Haag.

Nadat mijn Ahlborn orgel storingen begon te vertonen, heb ik het lange tijd niet gebruikt. Ik had nog wel een piano, dus kon ik toch nog wel iets spelen. Eind vorig jaar is bij mij het idee ontstaan om het orgel dan maar om te bouwen tot Hauptwerk orgel. Dus de elektronica eruit slopen en pedaal en klavieren opnieuw van midi voorzien en aansluiten op een Hauptwerk computer. Maar dan is het wel handig om de elektronische aansluitschema's te hebben. Gebeld met Ahlborn in Duitsland, maar daar wilden ze de schema's niet geven. Wel werd mij aangeboden om het moederbord van het orgel te reviseren. Onder het motto "niet geschoten is altijd mis" heb ik het moederbord uit het orgel gehaald en opgestuurd naar Duitsland. Na 4-5 weken kreeg ik het teruggestuurd. Tot mijn verbazing was de reparatie inderdaad gelukt. Het orgel draait nu als een zonnetje en alle storingen zijn weg. De storingen waren trouwens ontstaan door een op het moederbord gesoldeerde lekkende oplaadbare batterij.

Ik kon er natuurlijk nog steeds een Hauptwerk systeem van maken, nu gewoon via de midi out van de Ahlborn. Alleen wilde ik geen "kabelsalade" rond het orgel en ook geen PC kast op de grond of op het orgel. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een ventilatorloze mini PC, de Shuttle DS10U5 met een 4 core 1,8 MHz processor (8265U). Deze mini PC kon ik in het orgel kwijt, naast de bestaande elektronica. Met een 1TB M2 SSD en 64 GB DDR4 RAM erin kan ik er de meeste Hauptwerk orgels wel in laden. Heel handig is dat je een kabel met schakelaar op de PC kunt aansluiten, zodat hij nog steeds aan te zetten is, ook al is hij verstopt in het orgel. Een 17 inch touchscreen van Philips (172B9T) aangesloten en bevestigd met een zwenkarm. Volgens het boekje kun je maar liefst drie schermen op de mini PC aansluiten, maar voorlopig vind ik één wel genoeg. Op de touchscreen zitten ook extra USB poorten voor een eventueel toetsenbord of muis, heel handig. De audio doe ik voorlopig even door de versterker van de Ahlborn, surround kan altijd nog.

Een paar samplesets besteld (Rotterdam, Caen, Groningen). Omdat Hauptwerk 5 zelf galm kan maken heb ik de "DRY" versies besteld, bespaart een hoop geld. Ik kan nu weer met plezier orgelspelen en ben van plan dat nu veel vaker te doen. Bijgevoegd een paar foto's.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 18 maart 2020 19:49

Re: Erwin stelt zich voor

Erwin,

Leuk zo.. succes en veel speelplezier

Gr. Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2020 23:28

Re: Erwin stelt zich voor

Hoi Erwin

Leuk weer een Hagenees erbij. :D
Mocht je advies/hulp nodig hebben of wat samples wilt uitproberen dan ben je uiteraard welkom.
Eerst maar eens de Corona storm doorstaan.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 maart 2020 15:26

Re: Erwin stelt zich voor

Ha Erwin,

Welkom hier. Mooie console, die goed voor HW te gebruiken is! Ik hoop dat de pistons en zwelpedaal ook werken via midi, dan ben je meteen klaar.
Audio kan beter dan via het originele orgel, maar je kunt nu al flink vooruit. Veel plezier er mee!
Trekt de processor het wel als je met Tutti flink te keer gaat?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 maart 2020 15:27

Re: Erwin stelt zich voor

Loosman schreef:Eerst maar eens de Corona storm doorstaan.

Groet Jan

Dat is een stuk beter te doen met HW dan zonder....
In quarantaine zonder orgel. Ik moet er niet aan denken.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 19 maart 2020 16:15

Re: Erwin stelt zich voor

Jaap380 schreef:Ha Erwin,

Welkom hier. Mooie console, die goed voor HW te gebruiken is! Ik hoop dat de pistons en zwelpedaal ook werken via midi, dan ben je meteen klaar.
Audio kan beter dan via het originele orgel, maar je kunt nu al flink vooruit. Veel plezier er mee!
Trekt de processor het wel als je met Tutti flink te keer gaat?



Pistons en zwelpedaal maken inderdaad MIDI messages, maar dan gaan ook de registers van de Ahlborn meespelen. Kan dus alleen als de audio via externe boxen gaat en ik de audio van de Ahlborn uitzet, bv. door een loze plug in de koptelefoonaansluiting.

De processor trekt het prima. Wel moest ik de CPU minimale en maximale frequentie op vaste waarden zetten (bv. 90%). Nu draait de processor constant op 1600 MHz en worden alle vier cores gebruikt. Voorheen stonden die op 5% minimaal en 100% maximaal en toen ging de processor meteen in de turbo naar 3900 MHz terwijl bij het spelen vrijwel alleen één core werd gebruikt en de temperatuur liep op naar de 80 graden. Nu worden alle vier cores 20-30% gebruikt en blijft de CPU keurig onder de 50 graden. Ik zie weinig verschil als ik meer registers bijtrek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 maart 2020 16:37

Re: Erwin stelt zich voor

Mooi! Goed om te weten.
Alleen zie ik bij de specificaties van deze Shuttle, dat er max 32 RAM in kan. Hoe heb jij dat gefikst?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 19 maart 2020 17:43

Re: Erwin stelt zich voor

Jaap380 schreef:Mooi! Goed om te weten.
Alleen zie ik bij de specificaties van deze Shuttle, dat er max 32 RAM in kan. Hoe heb jij dat gefikst?


De specificaties hebben een update gekregen.
http://www.shuttle.eu/fileadmin/resourc ... 10U5_e.pdf
Er staat nu maximaal 2 x 32 GB, inderdaad stond er eerst maximaal 2 x 16 GB.
Heb het nagevraagd bij Shuttle en zij hebben het bevestigd.
Volgens Shuttle getest met 2x32GB Crucial, dus die heb ik er in gedaan.
Mena Computers in Ede (waar ik de PC gekocht had) biedt hem nu ook aan met Samsung 2x32GB.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 maart 2020 18:37

Re: Erwin stelt zich voor

Welkom!

Omdat Hauptwerk 5 zelf galm kan maken heb ik de "DRY" versies besteld, bespaart een hoop geld.


Interessante keuze. Omdat iedere nagalm een eigen kleuring geeft aan het geluid, zou ik niet terughoudend zijn met het maken van aanpassingen in de intonatie. Het kan een heel leuk en lonend project zijn om je sample sets naar eigen smaak te intoneren.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com