Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 31 aug 2020 13:49

zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Dag mensen,
Ik ben al een tijdje lid van dit forum, ideaal! heb er al veel aan gehad! Aangezien mijn orgel zo goed als klaar is, even voorstellen!
Ik ben dus Willem Jan van Manen, kom uit Ederveen. Ik ben met hauptwerk besmet door mijn broer, die bij Noorlander werkte en zelf de menuet heeft. Als je hauptwerk een paar keer heb gehoord, wil je echt niet meer anders dus ben ik zelf iets gaan uittekenen met autodesk Autocad, dit is er uiteindelijk dus uitgerold:
1598868473347.jpg

Ik wilde de sampleset van rotterdam, dus maar gelijk 4 klavieren en 76 trekregisters gedaan. ook wilde ik de speakers zoveel mogelijk op ooghoogte hebben. Is niet helemaal gelukt ivm de plaats van de lessenaar en de trekregisters. De kast is gemaakt van mdf medite (extra zwaar geperst), voordeel is dat het veeeel goedkoper is als bv. eikenhout, laag gewicht, geen gemier met nerven enz., zelf gespoten in de spuitcabine van een kennis.
De zwager van een kennis heeft een lasersnijder en wilde de naamkaartjes maken. deze zijn door plakmagneten te verwisselen.
1598868610707.jpg

De trekregisters hebben ronde trekstangen. Deze kunnen niet draaien d.m.v. een rvs strip en een sleuf. Een boutje voorkomt dat de register eruit getrokken kan worden en de rvs strip voorkomt dat je em helemaal in duwd. Ze bewegen in een plastic glijlager. Zoals te zien is zelf een printplaat in elkaar gebeund, goedkoop en doeltreffend.
1598868959157.jpg

De actieve speakers van m-audio (bx8d3) bevallen goed, boven verwachting, maar zullen een keer vervangen worden door betere kwaliteit.
pc hp z420 32gb + steinberg ur44. Midi gebeuren van Corjan Veenema, het wachten is nog even op een printplaatje voor de zwelpedalen.
Ik gebruik hw5 + sample set Rotterdam Laurenskerk, over een jaartje ook utrecht/kampen/o.i.d.
Gigantisch verhaal :oops:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Mvg.

Willem Jan van Manen
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 31 aug 2020 19:41

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Gefeleciteerd met deze aanwinst : ziet er weer ff wat anders uit. Veel speelplezier toegewenst, maar dat zal wel lukken.
Ik vind het allemaal knap hoor wat door al die amateurs in elkaar wordt 'geknutseld'.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 aug 2020 20:53

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Dat is een mooi strak orgel geworden!
Veel speelplezier!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 aug 2020 21:46

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Mooi en goed doordacht ontwerp! Speakers iets boven oorhoogte is niet zo erg, in de kerk staat een orgel meestal ook boven oorhoogte, in jouw geval denk ik dat je de speakers niet of nauwelijks te hoog hebt staan. Advies kan zijn om de ruimte waarin de speakers zich bevinden op te vullen met geluidsabsorberend materiaal, zodat deze ruimte niet gaat functioneren als resonerende holte met alle nadelen van dien voor de geluidskwaliteit.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 01 sep 2020 07:17

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Gaaf zeg! Mooi gedaan zo met die registers, blijft ook alles goed binnen handbereik!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 01 sep 2020 17:41

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Bedankt voor alle leuke reacties!

josq schreef:Mooi en goed doordacht ontwerp! Speakers iets boven oorhoogte is niet zo erg, in de kerk staat een orgel meestal ook boven oorhoogte, in jouw geval denk ik dat je de speakers niet of nauwelijks te hoog hebt staan. Advies kan zijn om de ruimte waarin de speakers zich bevinden op te vullen met geluidsabsorberend materiaal, zodat deze ruimte niet gaat functioneren als resonerende holte met alle nadelen van dien voor de geluidskwaliteit.

Ze staan inderdaad maar +/- 15cm hoger dan je oren. Je merkt wel dat je het volume wat lager zet dan wanneer je ze beduidend boven je hoofd zet. Met name een voordeel voor huisgenoten...
Mvg.

Willem Jan van Manen

Berichten: 91

Geregistreerd: 05 okt 2015 05:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 04 sep 2020 21:37

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Beste willem Jan, ook leuk aan de ‘knutsel’ geweest de laatste maanden zie ik! Welkom op het forum waar ik zelf voor mijn zelfbouw orgel zo ontzettend veel van geleerd heb! Ik ben dan nog wel niet helemaal klaar maar toch. Je oplossing om de registers niet te kunnen laten draaien is bijna geniaal te noemen. Zelf heb ik ‘torens’ gemaakt waar ik op de ronde trek stangen vierkante blokjes heb gemonteerd die ‘klem’ tussen Schotten staan. Op de kopse kanten voorzien van viltjes om geluid van uittrekken te dempen. Zie foto. Succes verder en veel spelplezier!

Pouljan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Welke dressoirkast zou nou niet zo’n droom promotie willen en verder schitteren als Hauptwerkorgel

Berichten: 51

Geregistreerd: 15 jul 2019 09:51

Bericht 05 sep 2020 13:17

Re: zelfbouw orgel Willem Jan van Manen

Ziet er goed uit! Is ook niet zo arbeidsintensief.
Ik had 76 stuks, dan scheelt het wel tijd als het lekker simpel is.
Bij de indeling heb ik eerst tijdelijk makkelijk te verwijderen stickers geplakt zodat ik de indeling nog kon wijzigen. Dat was een lastig karwei als je er enige logica in wilt.

Je hebt er ook veel werk van gemaakt zo te zien! Het mooie van zelfbouw is dat je je droomorgel kunt maken, terwijl je nogal wat euro's bespaar.
Je hebt vooral tijd nodig, veel tijd...
Jij ook speel en bouwplezier gewenst!
Mvg.

Willem Jan van Manen

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com