Jan stelt zich voor
Ik ben 53, woon met mijn vrouw , zoon en dochter in Den Haag en mijn beroep is tandarts.
Mijn orgel ontwikkeling lijkt wel wat op die van Ron. Opgegroeid met Klavarscribo, aangeleerd via familie op Urk, waar wij geregeld op bezoek kwamen.
Als orgels het bekende rijtje van harmonium naar Riha adagio naar Johannus 220, toen 10 jaar niet gespeeld waarna het weer begon te kriebelen en mijn oude Johannus 220 weer uit de mottenballen werd gehaald. Op een gegeven moment dit orgel ingeruild voor mijn huidige orgel een Johannus Rembrandt 395.
Dit orgel was vergeleken met mijn oude Johannus 220 een hele verbetering. Het geluid is wel mooi maar toch iets te gepolijst. Het was toch niet helemaal het echte werk! Via internet ben ik op Jorgan en Hauptwerk terecht gekomen. Ik had als midi speeltafel alleen een Roland keyboard. Al spelend via eenvoudige pc speakers merkte ik dat er toch veel meer muzikaliteit zat in deze manier van toonopwekking!
Gelukkig is mijn Johannus volledig gemidificeerd dus de volgende stap was de aanschaf van een Hauptwerk computer.
Ook met Hauptwerk heb ik een ontwikkeling doorgemaakt.
Ik ben i.v.m. geheugenbeperkingen en alleen een stereo geluidskaart begonnen met dry sample sets.
Eerst litomysl daarna Skinner gevolgd door Zwolle en daarna Caen. Mijn eerste wet set was PAB gevolgd door Pusztaszabolcs en Matyas. Na de aanschaf van een nieuwe computer met voldoende geheugen (24gig) was het hek van de dam. Eerst Caen en Zwolle geüpdatet naar wet hetgeen in mij oren veel beter klonk dan dry met galm via Reaper. Later een 6 kanaals geluidskaart aangeschaft en toen Caen, Zwolle, Velesovo en Krzesow multikanaals geïnstalleerd. Je ziet ik ben een fan van Sonus Paradisi!
Ook ben ik een fan van Kef boxen en sinds kort staan er op mijn orgel 2 mooie Kef R100 boxen die gebiamped worden aangestuurd door een Yamaha rx-v4600 receiver via de 8 kanaals analoge ingangen. Voor mijn hometheater gebruik ik ook uitsluitend Kef en voor Hauptwerk heb ik daarom bewust voor dit merk gekozen. Doordat het geluid van deze boxen uit 1 punt komt is er geen fase vervorming tussen de hoge en lage luidsprekers aanwezig hetgeen de rust en plaatsing ten goede komt. Ook de rear boxen zijn Kefs. Verder geëxperimenteerd met div .bekabeling. Verzilverde kabels geven vooral bij sets met veel tongwerken (Zwolle) een te scherp geluid. Ik heb nu Chord Grimson interlink kabels en Oehlbach luidsprekerkabels in gebruik. Beide kabels zijn koper kabels en dit geeft een mooi transparant geluid zonder hinderlijke scherpte. Wij hebben een split level woonkamer waarbij mijn orgel in het lage gedeelte tegen de muur staat. De boxen zijn zo gesitueerd dat de geluidsbeleving vergelijkbaar is met een zitplaats iets vooraan in de kerk. De front Kefs staan iets hoger en niet teveel uit elkaar. De speakers van mijn Johannus gebruik ik via een laagdoorlaatfilter in reaper uitsluitend als subwoofer. Spaart weer een subwoofer uit!
Ik had altijd veel last van staande golven en resonanties in mijn luisterruimte. Als ik een nieuwe sample set kocht dan was ik avonden aan het intoneren en vaak was ik dan nog niet tevreden.
Via internet ben ik toen op een stukje software uitgekomen dat ARC room correction heet. Bij de software zit een microfoon. Deze microfoon zet je op verschillende plekken in de luisterruimte en via een serie van testsignalen wordt de ruimte geanalyseerd. Dan wordt er automatisch een correctie curve berekend om de fouten in je luisterruimte te corrigeren. De Arc plugin zet je in een track van Reaper (Sonar etc.) en voila de hinderlijke resonanties zijn verdwenen. Je kan dit zien als een soort basis intonatie voor al je sample sets. Het mooie van Arc is dat het niet alleen de resonanties elimineert maar dat hij ook de frequentie karakteristiek van de kamer corrigeert. Het resultaat was een strakke bas , de wolligheid in het midden is weg en het hoog is veel sprankelender.
Het leuke is dat ik de intonaties van alle sets heb gedeletet en dat elke sample set nu direct na installatie gewoon goed klinkt. Ik speel al mijn sets dus zonder enige intonatie!!.
Hoe klinkt het?
Ik heb natuurlijk geen vergelijking met andere Hauptwerk instalaties maar zoals ik het nu ervaar ben ik dik tevreden en waan ik mij met mijn ogen dicht het ene moment in Caen om daarna met warp speed plaats te nemen achter het orgel in Skrzeszow.
Genoeg gekletst hierbij nog een foto van mijn installatie.
groeten Jan