Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

prutser uit Walcheren stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 09 jun 2021 17:14

prutser uit Walcheren stelt zich voor

Beste vrienden,

Na een paar jaar meegelezen te hebben lijkt het me niet fair om niet eens voor de dag te komen. Hierbij wel hartelijk bedankt voor alle waardevolle info hier!
Net als Jan de Vreugd voeg ik Hauptwerk toe aan een bestaande Eminent. Geen serie-orgel, maar op maat gemaakt. Drie klaviers DCS480 met externe speakers. Enorm zware joekels van massief hardhout. Niet geschikt voor moeders de vrouw om die verspreid zomaar in de woonkamer te planten. Het werd verhuurd voor concerten.
Analoge speakers, met dikke kabels aangesloten. Ik snap wel dat hier bijna iedereen digitale speakers heeft. Omdat ik het bestaande orgel te kostbaar vond om zomaar leeg te klauwen en deze speakers weg te doen, sloot ik er een cd-speler op aan. De Bovenkerk. Wat ik toen hoorde was voor mij de doorslag om hiermee door te gaan. De Subbas t/m C-groot goed hoorbaar. De geniale Vox klonk net, alsof ik erbij stond. Dan moet Hauptwerk hier ook op kunnen klinken, dacht ik.

Verschillende Hauptwerkorgels gehoord en bespeeld. En dan herken ik de uitspraak van Jan de Vreugd: "Met name bij een harder volume of breed plenum begint het geluid te denderen."

Een bezoekje aan Maurits deed mij besluiten om ook met 23mm mdf een kas-opbouw te maken. Foto's hoop ik te plaatsen. De 4 externe speakers van de manualen kon ik bovenin kwijt. Maar de 2 grotere speakers van het pedaal.....nee, dat ging niet. Daarvoor heb ik onder de orgelbank kleinere gemaakt en de woofers overgezet. Een 17" touchscreen bij Maarten de Jong besteld en ingebouwd. Alles geschilderd.

Omdat ik veel koormuziek in klavar heb overgezet, speelde ik met mijn orgel ook bladmuziek in. Daarvoor had ik eerder een geluidskaart gekocht: Focusrite Scarlett 2i4. Voorwaarde is ook, dat het inspelen mogelijk moet blijven!

Maar dan stopte het. Financieel dacht ik grote uitgaven te moeten doen om ooit Hauptwerk te kunnen bespelen. Totdat Hendrik uit Zuid Beveland mij een app-je deed of ik zijn pc wilde overnemen. Gaaf! Die in de Eminent geplaatst onderin en alles doet het. Het boek van Evert-Jan doorgenomen (die man verdient een lintje!) Midipoorten en klavieren ingesteld. De buffer van 1024 naar 512 verlaagd. Polyfonie verhoogd. De CPU ventilator nog eens extra gereinigd. Nog een case-fan bijgevoegd voor extra koeling in de pc kast. De videokaart vervangen door een stillere.

De klank resultaten.....tjah. Jullie snappen het al natuurlijk. De hele discussie over roomcorrectie en/of voicing heb ik gevolgd. Maar nieuwe digitale speakers zijn te duur. Roomcorrectie lijkt me best een hele puzzel nog met Reaper en zo. Voicing kan ik wel zelf proberen. Rotterdam klinkt helemaal niet slecht. Maar bijv Veendam wel. Dus ben ik Veendam eens gaan doen met parameters 13-14-15, dan 3 en 1. Blz 182. Met de daar genoemde waardes knapte het enorm op! Wordt vervolgd......

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 09 jun 2021 17:25

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

20191014_104105 klein.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 09 jun 2021 17:49

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Ziet er schitterend uit!!

Veel speelplezier!!

Gr. Henk

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jun 2021 08:53

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

20210513_121104 klein.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jun 2021 08:58

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Jullie begrijpen wel, dat er best vragen leven bij mij. Bijv over eerst roomcorrectie en pas dan sample voicing. Gaat dat wel bij passieve speakers?
Ik weet alleen niet goed waar ik die vragen moet plaatsen. Want dit onderwerp kom ik op verschillende plaatsen tegen.

Mvr groet,
Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jun 2021 11:19

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Ha Jan,

Nou, "prutser" is wel heel bescheiden hoor!

Volgens mij maakt het voor digitale room correction (Sonarworks, Dirac, of met REW en Reaper) niet uit of je actieve of passieve speakers hebt. De room correction wordt uitgevoerd voordat het signaal wordt omgezet van digitaal naar analoog.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 10 jun 2021 13:22

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Bedankt Jos,

Dat begreep ik ja. En mijn excuses dat ik zo'n 7 jaar achter loop op jullie. Ik heb veel gelezen van Jan Loosman en Jan Wim. En over sporten van de ladder (sta ik op de onderste). Héél veel info! Maar eruit filteren wat ik doen moet......?

Kijk, mijn pc is zo dat hij genoeg belast wordt. Die moet ik wat ontzien denk ik zo. De geluidskaart is gewoon verbonden met de Eminent dmv rca. Links/Rechts. En Midi kabels in en out. Dus als ik het goed begrijp wordt de versterker van het orgel gebruikt. Dat werkt prima, ik kan met potmetertje het volume makkelijk regelen. Ik heb in het front USB bus gebouwd, hoofdtelefoonaansluiting, en puls schakelaar pc. Achter de wegneembare lessenaar ligt de muis en oprolbaar flexibel toetsenbord.

Wat is voor mij de goede keuze?
Ik wil:
- geen vertraging
- geen grote extra belasting processor
- niet te duur
- Nederlands talige handleiding als ik zelf aan de slag ga met correctie.

Of moet ik eerst de geluidskaart Focusrite 2i4 vervangen? Door welke, 2e hands?
Dan roomcorrectie, welke?
Dan als laatste sample set spaarzamelijk wat aan smaak bijstellen met voicing? Wat ik wel een heel leuke bezigheid vind! Ik heb er ruim tijd voor.

Gr, Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jun 2021 13:48

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Beste Jan,
Ik denk dat een goede Nederlandstalige handleiding de grootste bottleneck is! Die bestaat niet bij mijn weten. Als ik nog een keer tijd over heb wil ik er best een maken. Maar dat ligt niet in het verschiet op de korte termijn.

Een nieuwe geluidskaart lijkt me niet nodig. Extra belasting van de processor heb je altijd, maar als je het goed instelt blijft dit onder een paar milliseconden en is het niet hoorbaar.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 10 jun 2021 22:32

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Een prachtig indrukwekkend orgel! Een wat een leuk idee om speakers in de orgelbank te bouwen.
De Focusrite 2i4 hoef je echt niet te vervangen zolang je stereo weergave hebt.
Voor geluidskaarten geldt de wet van "de verminderende meeropbrengst": elke kleine verbetering kost relatief veel geld!
Ik gebruik hem zelf ook tot volle tevredenheid.
Veel succes gewenst!
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jun 2021 13:20

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Prachtig orgel en veel speelplezier gewenst!
En met de vorige 2 reacties ben ik het niet eens. Een geluidskaart maakt echt hoorbaar verschil. Er zijn hier (voor zover ik weet) 2 mensen overgestapt van Focusrite naar Motu of RME, en ze waren zo enthousiast dat ze geen nieuwe speakers meer nodig hadden.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 jun 2021 21:29

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Ha Jan,
Je bent een echte knutselaar!
Prachtig te zien hoe je de combinatie gemaakt hebt.

Als je tevreden bent met een Focusrite zoals velen op dit forum, ga vooral NIET luisteren bij mensen met een Motu of RME en luidsprekers uit een wat hoger segment!
Bij mij ging dat in elk geval “mis”. Weg de tevredenheid.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 18 jun 2021 11:12

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Beste Jaap en Gerrit,

Even voor de duidelijkheid: ik geloof wel degelijk dat je met een RME tot een verbetering van de weergave kan komen. Ik volg deze discussie al langer met belangstelling. Maar het kost in de orde van 1000 euro om een RME aan te schaffen en daarna moet je eigenlijk ook overstappen van stereo naar multi-channel weergave ...

Destijds heb ik de Focusrite samen met een ADAM luidsprekerset aangeschaft, eveneens voor ca. 1000 euro. Dat was een enorme verbetering t.o.v. het gebruik van de speakers in mijn Eminent orgel en ik was lange tijd tevreden.

Overigens heb ik ook roomcorrection (met ARC2), dat is minder duur maar kost veel geestelijke inspanning (voor mij althans). Maar het geeft een enorme verbetering, met name wat betreft de egalisering van het volume van de lage tonen in een kleine ruimte!

Ik spaar nu voor een RME Fireface UCX, maar eerst nog upgraden naar Hauptwerk 6 ...
En af en toe een nieuwe sampleset ... en ooit een upgrade van 2 naar 3 manualen ...
En beter leren orgelspelen ... en genieten van het zeldzame moment dat mijn vrouw zegt: Het lijkt wel of het orgel beter klinkt als vroeger, heb je er iets aan gedaan?

Hartelijke groeten,
Jaap.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 jun 2021 21:29

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Je hebt de dilemma’s mooi verwoord Jaap.

Heb zelf de mazzel om nog steeds heel tevreden te zijn met stereo!
Dus géén Motu of RME maar alleen een digitale Denon PMA50 versterker voor toen 350 euro.
Geen enkele digitaal naar analoog converteer vervorming én met de KEF LS50’s 100% synchronisatie van kleine en grote speaker doordat de kleine in het hart van de grote zit.

Van nearfields kortbij, moet je wel van houden, voor velen moeten ze uit het zicht, of hebben liever een wat breder geluidbeeld.

Ik zie daarin een tweedeling op het forum.
Uitgesproken voorkeuren die soms spraakverwarring geven onder elkaar van wat het mooist is.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 25 jun 2021 16:16

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Hartelijk dank,

Voor meedenken. Met welke mening dan ook. Want er is voor alles wat te zeggen. Die tweedeling op dit forum vind ik daarom niet lastig, maar probeer ik van te leren he.

Josq: idd het grootste probleem, roomcorrectie en Reaper in het Nederlands ontbreekt. Dus voor mij onmogelijk. Ik ga nog even door met deze opstelling (ook geluidskaart), vanwege de uitgaven.

Dus blijft over: intoneren. Omdat Veendam hiermee opknapte, ben ik intussen een poos bezig met Utrecht. Individuele stemmen worden prachtig, maar als ik te ver doorschiet, dan wordt de totaalklank te blikkerig. Wel wonderlijk, welke mooie Roerfluit 4' van het Rugwerk er tevoorschijn komt!

Maar ik denk dat dit onderwerp op een andere plaats thuis hoort. Wordt vervolgd.

Gr, Jan

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 26 jun 2021 23:13

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Het programma Reaper kan wel in de Nederlandse taal zetten worden.
Je moet alleen een file toevoegen en al de menu’s staan in het Nederlands

Download: https://stash.reaper.fm/v/10597/reaper-menu.ini

Verder is er wel een handleiding van het programma Reaper in het Pools, Duits, en Spaans.

Download: https://www.reaper.fm/userguide.php

Willem.

Berichten: 20

Geregistreerd: 06 maart 2019 10:09

Bericht 29 jun 2021 21:39

Re: prutser uit Walcheren stelt zich voor

Dank Willem! Dat lukte. Reaper stond al op mijn Hauptwerkpc. Hij staat nu Nederlands.
Ook een Nederlandse handleiding hoe Reaper met Hauptwerk geïnstalleerd moet worden heb ik ondertussen gekregen.

Nu krijg ik een aanbod om SonarWorks over te nemen. Een Nederlandse beschrijving (o.a. van Jan Wim) heb ik ook gevonden hier op forum. Dit blijkt betaalbaar voor mij, boven nieuwe geluidskaart en/of speakers. Bijkomend voordeel lijkt me: als er iets verandert later aan geluidskaart of speakers, dan kan ik het alsnog doen.
Ik stop nu met intoneren en denk erover om dit eerst te gaan doen. En dan met de geadviseerde instelling van Jan Loosman: hoge tonen 1-2 dB verlagen, lage tonen 1-2 dB versterken.

Kan ik SonarWorks en Reaper instellen op config0, terwijl mijn intonatie aanpassing op config1 blijft staan nog? M.a.w. kan ik bij config1 de correctie uit zetten om te kunnen vergelijken?

Ik lees over mogelijke latency. Maar als ik de voicing van mij weer ongedaan maak, heft dat elkaar misschien op?
De meest klemmende vraag nog: kan mijn pc dat aan? Reaper staat er al op.

Gr, Jan

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com