Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zoutkorrel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 10 apr 2021 14:15

Woonplaats: Breda

Bericht 27 jun 2021 16:01

Zoutkorrel

Na een tijdje meegelezen te hebben tijd om mijzelf voor te stellen, weliswaar met de forumnaam Zoutkorrel maar in werkelijkheid is mijn voornaam Johan. Opgegroeid in Maassluis, vertrouwd met de klanken van het Garrelsorgel, bespeeld door Feike Asma, Jaap Kroonenburg, maar ook bespeeld door Willem Hendrik Zwart en Klaas Jan Mulder. Orgel leren spelen van mijn opa op een harmonium, later kwam er een Johannus Opus 6 in huis, rond mijn veertigste raakte ik vertrouwd met de piano wat een totaal ander instrument is maar tegelijk een verrijking van de muzikaliteit. Hauptwerk heeft mijn belangstelling, niet dat ik zo’n visionair ben maar bij de opkomst van het digitale orgel vermoedde ik wel iets van de mogelijkheden: dat het de toekomst zou zijn om een willekeurig orgel met de bijbehorende dispositie aan het orgel toe te voegen. Vooralsnog geen orgel in huis maar wel een keyboard met een rijke klank, met de wens dit keyboard te gaan benutten voor Hauptwerk uitbreiding. Binnenkort zullen wij vanuit Gorinchem verhuizen naar Breda, om daar lichtend licht en zoutend zout te zijn. Vandaar mijn forumnaam ‘Zoutkorrel’. Maar graag onderschrijf ik mijn berichten met Johan.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 28 jun 2021 00:07

Re: Zoutkorrel

Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 4

Geregistreerd: 10 apr 2021 14:15

Woonplaats: Breda

Bericht 28 jun 2021 22:44

Re: Zoutkorrel

Dank je wel Fred voor de link naar je leerzame uitleg van hoe één en ander aan elkaar verbonden is. Maakt het mij allemaal steeds helderder maar bovendien hoor ik mooie orgelklanken uit de keyboards. Veelbelovend! Johan

Berichten: 4

Geregistreerd: 10 apr 2021 14:15

Woonplaats: Breda

Bericht 15 feb 2022 20:25

Re: Zoutkorrel

Tijd voor de huidige stand van zaken. In mijn ouderlijk huis stond nog het harmonium waarop ik (en mijn jongere broer) in basisschoolleeftijd orgel hebben leren spelen. Inmiddels zelf 57, dus inmiddels ruim 45 jaar geleden. Dit harmonium is van opa geweest die het al voor de jaren 40-45 in huis hadden. De trouwringen van opa en oma hingen aan een spijkertje in de orgelkast. Tijdens de ‘verduistering’ is er eens iets naar binnen gegooid, een kras op het orgel nagelaten. Opa was bang dat het harmonium in beslag zou worden genomen vanwege de messing tongen. Maar dat is dus niet gebeurd.

Op een zeker moment is het harmonium toch het huis uit gegaan vanwege houtworm in de kast. Een in Maassluis bekende ‘orgelbouwer’ voorzag het instrument van een nieuwe kast met moderne look en verkocht het aan derden, tot op een zeker moment op een bruiloft mijn vader werd aangesproken door de zoon van de orgelbouwer (de bruidegom overigens) die zei: ‘het orgel van je vader is weer in Maassluis’. Waarop het weer opnieuw in de familie kwam.

We zijn dus inmiddels heel wat jaren verder. De bedekkingen van de toetsen waren er praktisch allemaal af, de juten banden van de balgen waren doorgesleten, de balg zelf lek. En daarbij: het ouderlijk huis gaat worden verlaten, en dus wat te doen met het orgel? Het plan lag er al maar het is ervan gekomen. De kast als geheel gedemonteerd en thuis weer in elkaar gezet, het binnenwerk is verwijderd (en inmiddels niet meer beschikbaar) op de registers met het mechaniek en een enkel octaaf toetsen na dat nog redelijk intact was en waar we nog iets aardigs mee gaan doen. Er is een plateau ingebouwd voor een klavier (vooralsnog een keyboard) en een achterwand.

Tot zover de stand van zaken,

Johan

Hier een plaatje: http://www.zoutkorrels.nl/hauptwerk-harmonium/

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com