Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Maar even voorstellen.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 20 dec 2021 22:53

Woonplaats: Lelystad

Bericht 03 jan 2022 19:24

Maar even voorstellen.

Hallo mensen,

Ik ben Jurrien, 65 jaar en heb mijn onlangs geregistreerd op dit forum. Heb al menig uurtje hier doorgebracht en heel fraaie orgels voorbij zien komen. Maar ook veel gelezen over de voor en tegens van bepaalde sampels, hoewel meestal wel wordt gezegd dat het erg afhangt van de persoonlijke smaak.

Ik ben op dit moment bezig om een orgel samen te stellen. En denk dat ik dat mijn eerste sampel die van Utrecht wordt.

mvg
Jurrien
Laatst bijgewerkt door Jurrien op 10 jan 2022 23:25, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 jan 2022 13:37

Re: Maar even voorstellen.

Goedemiddag Jurrien,

Welkom hier! Succes met de bouwplannen. Genoeg inspiratie op het forum. Ook inderdaad over samples reviews te over. Succes met de keuze, die is al stukken ruimer dan toen ondergerekende ermee begon (2013)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5

Geregistreerd: 20 dec 2021 22:53

Woonplaats: Lelystad

Bericht 10 jan 2022 17:51

Re: Maar even voorstellen.

Hallo forumleden.

Langzamerhand komen de elementen binnen, die ik nodig heb om een hauptwerk orgel te bouwen.
De PC is gebouwd en staat klaar. Haubtwerk is gedownload en een dongel is onderweg. Twee touchscreens van Elo (ET1739L) zijn ook binnen.
Op het forum kwam de Native Komplete Audio 6MK2 als een goede keus naar voren. Die heb ik mezelf dus maar cadeau gedaan.
Daar kan ik een paar boxen aanhangen met een interne versterker.
Maar omdat ik een ongebruikte versterker en flink wat boxen heb staan, wil ik die liever eerst eens gebruiken.
Nu heb ik heel weinig verstand van audio. Maar ik zou denken dat ik de midi-out van de 6MK2 zou kunnen gebruiken om de verbinding te maken met de versterker. Alleen de versterker heeft geen midi-ingang.
Kan ik het kabeltje op bijgaande foto gebruiken en dan bijv. aansluiten op de CD-ingang van de versterker? Ik zou alleen niet weten waar ik met de zwarte stekker naar toe moet.

midi out naar tulp in.jpg


mvg
Jurrien
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jurrien op 10 jan 2022 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jan 2022 18:19

Re: Maar even voorstellen.

Jurrien

Het plaatje is een VIDEO kabel.
MIDI is een audiosignaal maar een digitaal signaal.

Je hebt nodig:
- MIDI kabel met aan beide zijde een DIN5 plug. Bij je orgel komt deze in de MIDI-out en op de 6MK2 in de MIDI-in.
- voor je boxen een kabel met aan de ene zijde een Jack 6,3 Mono en aan de andere zijde ??. Een actieve box is of XLR of ook 6,3 mm jack. Welk merk boxen heb je?
Een versterker is het een tulp plug. Dus een kabel met aan 1 zijde een tulp plug en aan de andere zijde een 6,3 mm Jack Mono.
Zoiets: 1,5 m https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html
3 m: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html

MIDI kabel; ook in verschillende lengtes: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/ ... kabel.html

Zie ook pagina 7 in mijn boek.

Berichten: 5

Geregistreerd: 20 dec 2021 22:53

Woonplaats: Lelystad

Bericht 10 jan 2022 20:21

Re: Maar even voorstellen.

Evert-Jan schreef:Jurrien

Het plaatje is een VIDEO kabel.
MIDI is een audiosignaal maar een digitaal signaal.


Dank je wel Evert-Jan.

Evert-Jan schreef:Je hebt nodig:
- MIDI kabel met aan beide zijde een DIN5 plug. Bij je orgel komt deze in de MIDI-out en op de 6MK2 in de MIDI-in.


De verbinding tussen orgel en geluidskaart middels de din5 kabel had ik wel in het snotje.

Evert-Jan schreef:- voor je boxen een kabel met aan de ene zijde een Jack 6,3 Mono en aan de andere zijde ??. Een actieve box is of XLR of ook 6,3 mm jack. Welk merk boxen heb je?


De boxen zijn van een onbekend merk, maar geven een prima geluid. Maar het zijn geen actieve boxen. Daarom wil ik dus tussen de 6MK2 en de boxen een gewone versterker plaatsen. En ik heb ook wel jouw schema gezien op pagina 7, maar daar staat de versterker niet tussen. Het plaatje gaat uit -voor zover ik dat begrijp- van actieve boxen.

Evert-Jan schreef: Een versterker is het een tulp plug. Dus een kabel met aan 1 zijde een tulp plug en aan de andere zijde een 6,3 mm Jack Mono.
Zoiets: 1,5 m https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html
3 m: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html


achterkant harman kardon versterker.jpg


Dit is de achterkant van mijn versterker. En ik zie geen mogelijkheden voor een 6.3 mm Jack Mono.
Mijn idee was dus een kabel met aan de ene kant een mannetje midi voor de uitgang Midi van de 6KM2 naar een aantal tulpstekkers om aan te sluiten op een geluidsingang van de versterker, bijv de CD-ingang.
Maak ik nu een denk fout?

Evert-Jan schreef:MIDI kabel; ook in verschillende lengtes: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/ ... kabel.html

Zie ook pagina 7 in mijn boek.


Dank voor je reactie.
mvg
Jurrien
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jan 2022 22:33

Re: Maar even voorstellen.

Jurrien

MIDI is geen audio maar een digitaal signaal. Dat zit geen audio in alleen maar data: welke toets van je orgel is ingedrukt of losgelaten, enz. Daar heeft jouw versterker niets aan. enen en nullen dus.

De MIDI kabel moet van je orgel naar de geluidskaart zoals hierboven beschreven..
De 6,3 jack moeten de geluidskaart; de tulp zijde moet in de versterker. Je kunt daar de AUX ingang gebruiken.

Berichten: 5

Geregistreerd: 20 dec 2021 22:53

Woonplaats: Lelystad

Bericht 10 jan 2022 22:59

Re: Maar even voorstellen.

Evert-Jan schreef:Jurrien

De 6,3 jack moeten de geluidskaart; de tulp zijde moet in de versterker. Je kunt daar de AUX ingang gebruiken.


OK. Dank. De benodige kabels inmiddels besteld.
Nu maar weer verder met het optimaliseren van Windows 10 according to the dik boek :)

mvg
Jurrien

Berichten: 5

Geregistreerd: 20 dec 2021 22:53

Woonplaats: Lelystad

Bericht 19 jan 2022 23:11

Re: Maar even voorstellen.

Goedenavond Forumleden,
Inmiddels zijn er weer een aantal stappen gezet.
Het orgel (Johannus Opus 1400) is opgehaald en geplaatst. De touchscreens zijn gemonteerd en elke kabel zit op zijn plek. De versterker is aangesloten.
Voorlopig ga ik twee boxen gebruiken. De verbinding tussen versterker en boxen is een kabel van 4mm dik.
Op de PC is Hauptwerk geïnstalleerd, alsmede ilok en de dongel met de licentie zit in een USB poort.

Morgen het programma maar eens starten en in eerste instantie maar hopen dat het programma de dongel met licentie vindt.

mvg
Jurrien
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com