Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

multikanaals of IR

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 28 jul 2020 17:25

Re: multikanaals of IR

Alexander schreef:Inmiddels is Hauptwerk V ruim een half jaar op de markt. Een van de meest in het oog springende nieuwe functies is Impulse Response (IR). Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere Hauptwerkers over het gebruik van IR vs Surround.


Goed idee.


Alexander schreef:Daarentegen is surround een directe opname uit de kerk, en verdient wellicht vanuit een puristisch oogpunt de voorkeur. Wat geeft het beste resultaat? Ik ben benieuwd naar andere meningen!

Bij deze mijn mening: Een opgenomen sample die afgespeeld wordt is niet hetzelfde als een audio-opname die in de kerk gemaakt wordt. Statisch, dus zolang je één aangehouden toon speelt, lijkt het er nog wel op. (Hoewel ik wel denk dat je met het noodzakelijke filteren van de samples met het wegfilteren van het windgeruis tegelijk ook onvermijdelijk akoestische informatie verliest. Bij het maken van opnames is me wel eens opgevallen hoe goed je de akoestiek juist in de stilte hoort.). Bij gelijktijdig afspelen van samples uit meer kanalen gaat het echter in dynamisch opzicht mis. Het volgtijdelijk verband tussen het directe en het indirecte geluid is verbroken. Of dat erg is? Je weet wel wat je hebt,maar je weet niet wat je mist. Bij simulatie met IR is dat verband wel intact. Dat maakt simulatie met IR - mits goed uitgevoerd - realistischer/meer in overeenstemming met de werkelijkheid.
Dus vanuit purisisch oogpunt…..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jul 2020 22:19

Re: multikanaals of IR

josq schreef:Ha Jan-Wim, bedankt voor je reactie!

Heb jij enig idee wat de oorzaak is van het kwaliteitsverschil tussen Altiverb en de manier hoe HW IR's afhandelt?



Hoi Jos,

ik verwacht dat de "engine" in Altiverb beter door ontwikkeld is, dit bedrijf mag zich al jaren koploper noemen.
En mede doordat de Altiverb denk ik ook meer kanaals kan verwerken .
HW IR is feitelijk stereo
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 jul 2020 23:05

Re: multikanaals of IR

https://youtu.be/UAKuMLu5Dus

Waarom zet altiverb de speaker niet op de plaats van het orgel.
Nu krijg je een reproductie van de galm alsof het orgel op het altaar staat, dus eigenlijk meer passend bij een koor.
Naar mijn mening krijg je zo niet een goede galm kopie voor het orgel.
gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jul 2020 09:25

Re: multikanaals of IR

Loosman schreef:https://youtu.be/UAKuMLu5Dus

Waarom zet altiverb de speaker niet op de plaats van het orgel.
Nu krijg je een reproductie van de galm alsof het orgel op het altaar staat, dus eigenlijk meer passend bij een koor.
Naar mijn mening krijg je zo niet een goede galm kopie voor het orgel.
gr Jan


Hoi Jan,

de video is promotive gemaakt en zal een part laten zien van het totaal process.

bij meerkanaals blauwdruk van de ruimte zal er via multi rear een soort 3d ontstaan.


Wat HW doet is een semidry orgel, en daar aan toegevoegd wordt een soort 2d IRgalm aan hangen.
die je alleen kunt tunen met mixing dry.wet en pre-delay.

uiteindelijk zal je naar een volwassen model moeten:
mijn inziens een meerkanaals 3d audioscan van de ruimte, die je via multi rear laat weergeven en in dat model plaats je een dry orgel.

zoals een 3d scanner feilloos een ruimte in kaart kan brengen, zal je uiteindelijk virtueel een soort 3d ruimte moeten scannen en realtime laten weergeven.

de huidige HW5 IR staat nog aan het begin, 3d audioscan is vrees ik nog een kleine stip op de horizon
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jul 2020 10:52

Re: multikanaals of IR

Loosman schreef:https://youtu.be/UAKuMLu5Dus

Waarom zet altiverb de speaker niet op de plaats van het orgel.
Nu krijg je een reproductie van de galm alsof het orgel op het altaar staat, dus eigenlijk meer passend bij een koor.
Naar mijn mening krijg je zo niet een goede galm kopie voor het orgel.
gr Jan


Wel een goed aandachtspunt bij het kiezen van een IR, als Altiverb een koor of ensemble in gedachten heeft als toepassing komt dat ons organisten slecht uit. We zijn maar een niche markt, dus ik denk dat we uiteindelijk meer kunnen verwachten van een goede doorontwikkeling van Hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 jul 2020 11:21

Re: multikanaals of IR

Beetje off topic

Ik heb sinds kort een dolby atmos receiver waarbij in het front nu ook 2 hoogte kanalen zijn bij gekomen.
Ik moet zeggen dat dat heel goed werkt, het geluid is nu veel meer driedimensionaal /tastbaar.

De huidig samplesets gebruiken zes of soms acht kanalen waarbij je meerdere frontkanalen op div afstanden kan mixen.
Ik vraag mij af of het niet een gemiste kans was om die extra kanalen en pc power te gebruiken om i.p.v. verschillende afstanden met de reeds bekende fase problemen te reproduceren deze nu dus te gebruiken om hoogte informatie toe te voegen.
Jammer dat daar nooit mee geëxperimenteerd is. Kerken zijn nou eenmaal hoge gebouwen en misschien had je mooiere resultaten gehad door met de extra kanalen meer verticale informatie toe te voegen i.p.v. horizontale informatie.
het zou wel weer een heel andere audio opstelling vergen helaas.

Gr Jan

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 29 jul 2020 22:19

Re: multikanaals of IR

Bedankt allen voor het delen van deze inzichten! Erg interessant. Zelf denk ik dat IR als groot voordeel heeft dat de galm over het gehele orgel digitaal wordt toegevoegd, daar waar bij surround pijp voor pijp, stem voor stem galmbestandjes naast elkaar worden afgespeeld.

Concluderend kleven er dus aan zowel Surround als IR de nodige voor- en nadelen. Surround is voor mij vooralsnog het uitgangspunt om te gebruiken, maar wil wel een uitzondering maken als het een stereoset betreft die ik graag surround wil bespelen. Metz is zo’n voorbeeld: met Altiverb klinkt deze set op leeftijd prachtig. Misschien dat ik IR ook ga gebruiken voor sets die veel RAM vragen (meer dan mijn 32 gb aankan) en waarvan de IR van de desbetreffende kerk beschikbaar is. Authenticiteit vind ik in deze heel belangrijk, en wil geen orgels in willekeurige ruimtes plaatsen. Even uitproberen maar.

Mijn eerste kennismaking met IR is zonder meer positief: ik kan (grote) sets met de hoogste kwaliteit inladen, en de galm vind ik erg mooi en detailrijk. Deze doet wat mij betreft niet onder voor surround.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 27 aug 2020 16:37

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:
Loosman schreef:https://youtu.be/UAKuMLu5Dus

Waarom zet altiverb de speaker niet op de plaats van het orgel.
Nu krijg je een reproductie van de galm alsof het orgel op het altaar staat, dus eigenlijk meer passend bij een koor.
Naar mijn mening krijg je zo niet een goede galm kopie voor het orgel.
gr Jan


Hoi Jan,

de video is promotive gemaakt en zal een part laten zien van het totaal process.

bij meerkanaals blauwdruk van de ruimte zal er via multi rear een soort 3d ontstaan.


Wat HW doet is een semidry orgel, en daar aan toegevoegd wordt een soort 2d IRgalm aan hangen.
die je alleen kunt tunen met mixing dry.wet en pre-delay.

uiteindelijk zal je naar een volwassen model moeten:
mijn inziens een meerkanaals 3d audioscan van de ruimte, die je via multi rear laat weergeven en in dat model plaats je een dry orgel.

zoals een 3d scanner feilloos een ruimte in kaart kan brengen, zal je uiteindelijk virtueel een soort 3d ruimte moeten scannen en realtime laten weergeven.

de huidige HW5 IR staat nog aan het begin, 3d audioscan is vrees ik nog een kleine stip op de horizon


Ik heb HW 5 niet en kan het dus niet goed beoordelen maar het lijkt me niet zo'n beste start als je zoveel later begint dan anderen en dan nog aan het begin staat. Kijk dan eerst eens bij anderen de kunst af zou ik zeggen, zoals bijvoorbeeld bij ViennaSymphonicLibrary. Daar past men dit al meer dan een decennium toe met IR's opgenomen op verschillende plaatsen in de ruimte van geluidsbronnen eveneens op meer plaatsen in de ruimte (ook 3D). Zie Vienna MIR Pro: https://www.vsl.co.at/en/Vienna_Softwar ... na_MIR_PRO.
Dat kan en kon je overigens (als VST pluginn) al met HW gebruiken sinds HW een VSTlink heeft.
Inspired Acoustics heeft onlangs een Impulse Resonse Library uitgebracht voor HW5 met Multi Impulse Responses per ruimte, maar deed datzelfde al in 2010 voor gebruik met Vienna MIR Pro. Binnenkort komt Inspired Acoustics met een eigen Ruimtesimulatieprogramma "INSPIRATA" dat ook via de VST-link met HW4 (alle versies) en HW5 (alleen Advanced) is te gebruiken.
Je kunt er zowel de instrumentpositie als de luisterpositie in verplaatsen. Dat belooft dus veel goeds.
Ik heb zelf in mijn softwarebiblotheek een wat eenvoudiger ruimtesimulatieprogramma “ORIGAMI”(Magix Independence) dat ook gebruik maakt van meerdere IR’s per ruimte en waarmee je de VSTi instrumenten ook willekeurig in de ruimte kunt plaatsen. Dat programma maakt overigens ook gebruik van IR’s die geleverd zijn door Inspired Acoustics en werkt als VSTpluginn met Cantabile als VST-host ook prima samen met HW.
Ter illustratie heb ik het Onderhorst Kabinetorgel waarvan ik begin 2018 een "droge" sampleset heb uitgebracht virtueel geplaatst in een Kathedraal: de “Notre Dame of Kispest” en daarmee een opname van BWV659 opgeladen op ContreBombarde. https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/41029
Als je daar naar toe gaat, lees dan ook even de begeleidende tekst.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 nov 2020 18:22

Re: multikanaals of IR

Hello Allemaal
Heeft iemand al ervaring met de IR van Inspired Acoustics?
Ben benieuwd naar ervaringen!
Is de surround versie voor 4 speakers?
Bedankt
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com