Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Correctie bij muziekinstallatie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 03 sep 2019 10:45

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Ik vind het een boeiend gebeuren worden, na eerst wat gereserveerd tegenover al dat "theoretisch gedoe" te zijn. Alleszins de moeite tot verdere verdieping waard. Dat zal echter wel na mijn huidige opleiding worden.

Blijft denk ik wel staan, dat, wat jij zei, een fabrikant een bepaalde klankkleur en muzieksoort voor zijn speaker bedenkt... We hebben gisteravond zijn cd's op mijn setup volledig en gedeeld geluisterd (Adam T7V en Wood Cone EX-S5) Tegenover zijn Monitor Audio's (die we hebben uitgemeten met SW) vond hij, mijn vrouw en ik mijn setup wel wat beter klinken. De Monitor Audio's lijken met de Contrabas in de orchestrale muziek niet zo'n raad te weten.
Kan het, Jan Wim, dat de Monitor Audio's, die feitelijk alleen 2 midranges en 1 tweeter hebben, de bas moeilijk kunnen weergeven? In een consumentenreview stond dat ze wat magerder scoorden op basweergave...
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 sep 2019 13:01

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Harm schreef:Ik vind het een boeiend gebeuren worden, na eerst wat gereserveerd tegenover al dat "theoretisch gedoe" te zijn. Alleszins de moeite tot verdere verdieping waard. Dat zal echter wel na mijn huidige opleiding worden.

Blijft denk ik wel staan, dat, wat jij zei, een fabrikant een bepaalde klankkleur en muzieksoort voor zijn speaker bedenkt... We hebben gisteravond zijn cd's op mijn setup volledig en gedeeld geluisterd (Adam T7V en Wood Cone EX-S5) Tegenover zijn Monitor Audio's (die we hebben uitgemeten met SW) vond hij, mijn vrouw en ik mijn setup wel wat beter klinken. De Monitor Audio's lijken met de Contrabas in de orchestrale muziek niet zo'n raad te weten.
Kan het, Jan Wim, dat de Monitor Audio's, die feitelijk alleen 2 midranges en 1 tweeter hebben, de bas moeilijk kunnen weergeven? In een consumentenreview stond dat ze wat magerder scoorden op basweergave...



als je ooit tijd en gelegenheid hebt Harm is een verdieping in audio zeker de moeite waard
Dan zal je er ook achter komen dat de theorie hand in hand met de praktijk gaat.

Zoals je al terecht opmerkte ontwerpt een fabrikant een speaker vanuit een bepaalde visie of doelgroep, het ene merk lees kleuring zal daarom beter aansluiten dan het andere merk bij persoonlijke smaak.

De Monitor Audio is geen 3 weg zoals sommige denken omdat er 3 drivers in zitten, maar het is een 2,5 weg
waarbij de beide midwoofers ieder een eigen bereik hebben.
De 1e mid driver werkt als mid qua frequentie, maar heeft een speciaal truukje dat de onderzijde van de mid frequentie via een akoestisch brugfilter alleen de lage tonen doorlaat naar de kamer van de 2e middriver.
Op deze manier wordt het laag wat geboost.
Echter deze manier blijft hoorbaar en zal nooit het echte laag van een grotere woofer qua uitslag kunnen weergeven.
Dat is ook waarom jij ze dunner in het laag vind overkomen, het kan zelfs het laag versmeren en wat troebel maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 03 sep 2019 14:56

Re: Correctie bij muziekinstallatie

Jan Wim schreef:Bas
als je een diagnose wilt maken van een speaker kan je dit niet zonder metingen bepalen.
Zodra iemand niet tevreden is over geluid En daar gaat het hier over in deze topic, zul je nu eenmaal moeten meten op locatie.

Jan Wim
Het was niet mijn bedoeling om hier een polemiek over te beginnen. Daar is de vrager denk ik ook niet mee gebaat. De trein rijdt inmiddels al verder. Ik wil maar afsluiten met een parafrase op een vertrouwd gezegde: "Wie niet horen wil moet ...meten" ;) .
Groet,

Bas

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2019 23:00

Re: Correctie bij muziekinstallatie

tja....... ;)

:oops: ik zie wat ik meet, ik hoor wat ik denk........

groeten,
Toon Shepard
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com