Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Altiverb

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 aug 2020 20:35

Altiverb

Hello Allemaal
Ik wil dit gaan proberen.
Een droge akoustieke kamer maken met styrofoam panelen aan de muren enz.
Dan met 2 goede speakers ( Adam S3V) wil ik Altiverb toevoegen.En dan enkel maar front samples van een set gebruiken.
Zou ik hiermee een goed effect bereiken?
Vragen over Altiverb:
Kan het aan hauptwerk toegevoogd worden als alleenstaand ( zonder Reaper)?
Is het werkelijk zo mooie voor Hauptwerk als het is te horen op de Youtube Demo videos?
HG

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 aug 2020 21:09

Re: Altiverb

Ha Pedro, goed dat je even navraag doet, want er zijn een paar redenen om te vermoeden dat je plan niet goed gaat werken...

In de eerste plaats is styrofoam ("piepschuim") onvoldoende om een ruimte een droge klank te geven. Vooral de hoge frequenties zullen geabsorbeerd worden, maar aan de midden- en lage frequenties zal niet zoveel veranderen. Met als mogelijke consequentie dat je met allemaal dreunende bastonen opgezadeld zit terwijl de heldere klanken niet uit de verf komen. In een gewone, goed ingerichte (huis)kamer is de geluidsabsorptie veel beter verdeeld over de frequenties.

Ten tweede is een beperkte hoeveelheid gereflecteerd geluid helemaal niet zo'n probleem als je zou vermoeden. Ons gehoor kan prima onderscheid maken tussen welk geluid het eerst komt (direct van je speakers, als ze niet te ver staan) en welk geluid later (weerkaatst door de wanden van de kamer). Dit heet het precedence effect: het directe geluid krijgt voorrang in ons gehoor. Reflecties kunnen zelfs enigszins voordelig werken doordat ze bijdragen aan een gevoel van ruimtelijkheid. Vaak wordt beweerd dat luisteren naar muziek in een anechoische kamer (helemaal droge akoestiek) een onprettige ervaring is, reflecties zijn dus tot op zekere hoogte nodig! Je wil er alleen niet zoveel van hebben, dat ze het directe geluid vertroebelen.

Ten derde heb ik nog geen bewijs gezien dat Altiverb een betere kwaliteit nagalm geeft dan de ingebouwde IR-machine van Hauptwerk. wel is het zo dat Altiverb op dit moment meer opties heeft.

Ten vierde krijg je met Altiverb wel heel veel verschillende impulse responses ("nagalmen") van allerlei ruimtes, maar iedere ruimte kleurt het geluid op een andere manier. Altiverb zal je dus niet helpen om een realistische weergave te krijgen van het origineel. De enige uitzondering is wanneer je impulse responses hebt van de ruimte waarin het orgel staat. En zelfs dan nog is de vraag wat de plek is van de bron van het geluid: beneden in de kerk (wat je eigenlijk niet wilt, maar wat bij Altiverb doorgaans het geval is, heb ik begrepen) of boven bij het orgel (wat je nodig hebt voor de meest realistische simulatie). Het zijn de samplesetproducenten die je de juiste impulse responses kunnen bieden, op dit moment vooral Sonus Paradisi bij een beperkt aantal orgels, in de toekomst hopelijk bij veel meer orgels.

Hoe dan wel? Eerlijk is eerlijk: wat ik nu ga zeggen, heb ik zelf nog niet voor elkaar, maar ik werk eraan... Investeren in tenminste 2 paar goede actieve near-field monitors (zoals JBL of Genelec) voor surround geluid en zorg dat je deze speakers op gelijke afstand om je heen kunt plaatsen in een symmetrische opstelling. Dat wil zeggen, 2 speakers vlak boven oorhoogte op 80-120 cm voor je, 2 speakers links en rechts naast je, ietsje naar achteren, op dezelfde afstand. Waarom is de plaatsing zo belangrijk? Wat je eigenlijk wil bereiken is dat je ondergedompeld wordt in het geluid. Ik neem aan dat dat de reden is dat je reverb wil toevoegen, maar je moet in de eerste plaats zorgen dat het geluid van alle kanten komt, of in ieder geval van de juiste kanten.

Daarnaast ook liefst 2 of meer subwoofers, door een juiste plaatsing van meerdere subwoofers kun je de pieken en de dalen in de bas uitmiddelen. Vervolgens ook goede room correction software zoals Dirac, zodat je de overgebleven oneffenheden in de frequentierespons kunt corrigeren. Wie van zelfstudie houdt kan dit zelfs nagenoeg gratis doen met REW.

En tenslotte investeren in goede samplesets, niet alle sets zijn van dezelfde kwaliteit. En IR reverb? Daar zou ik me pas in allerlaatste instantie druk om maken. Indien de juiste reverb van de juiste ruimte beschikbaar is kun je het naar smaak toevoegen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 aug 2020 11:42

Re: Altiverb

Is, -naast een goede opstelling met kwalitatief goede speakers- ook H-Reverb bruikbaar?
Op Contrebombarde gebruikt Fan_Zwart_Asma het en dat klinkt overtuigend... https://www.contrebombarde.com/concerth ... usic/34902
H-Reverb is ook nog eens betaalbaar en te gebruiken in Reaper. https://www.thomann.de/nl/waves_h_rever ... reverb.htm

Overigens werk ik ook met REW en Sonarworks en dat kun je beide gebruiken in combinatie met Reaper. Zonder Reaper werkt RWE of Sonarworks niet.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 aug 2020 12:38

Re: Altiverb

Er is heel veel reverb-software beschikbaar, maar het principe blijft hetzelfde.

Welke nagalm je ook toevoegt, in welke software ook, je verandert de klankkleuren van het orgel.

Ik heb best wel eens wat geexperimenteerd met reverb toevoegen. Op het eerste gehoor klinkt het aardig, maar daarna al gauw onbevredigend. Ik had bijvoorbeeld net een stel vervelende resonanties weggewerkt met ruimtecorrectie en dan kreeg ik door reverb toe te voegen een heleboel andere vervelende resonanties terug. En dat is logisch, want iedere ruimte heeft zijn eigen resonanties, en daar is een orgel niet op geintoneerd. Natuurlijk kun je die resonanties weer weg te werken door EQ toe te passen, maar zo blijf je sleutelen aan de klank van het orgel en is het gevaar dat je steeds verder verwijderd raakt van het origineel.

Wie willekeurig IR reverb toevoegd is als iemand die overal mayonnaise bij gebruikt. Slecht eten knapt er een klein beetje van op, maar een vijfsterrenmaaltijd bederf je ermee.

Met natuurlijk als uitzondering IR's van de ruimte waar het originele orgel in staat.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 21 aug 2020 15:18

Re: Altiverb

josq schreef:
Wie willekeurig IR reverb toevoegd is als iemand die overal mayonnaise bij gebruikt. Slecht eten knapt er een klein beetje van op, maar een vijfsterrenmaaltijd bederf je ermee.



Prachtige metafoor, Jos! :D En roerend mee eens. Het is leuk om eens een orgel bij wijze van experiment in een andere ruimte te zetten, maar niet meer dan dat. Ik ben ook in het bezit van Altiverb, en gebruik Altiverb uitsluitend om composite sample set Aristide No. 1 V2 in de echte ruimte - de St. Ouen te Rouen - te zetten. Het resultaat is is in één woord prachtig.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 aug 2020 20:42

Re: Altiverb

josq schreef:Met natuurlijk als uitzondering IR's van de ruimte waar het originele orgel in staat.


100% eens Jos

ik heb ooit op het forum eens een stukje gepost waarin ik Caen liet horen surround en dry met IR van Caen
Waarbij halverwege het muziekstuk ik het wisselde, er was nagenoeg geen verschil hoorbaar tussen IR en surround

(kan zo snel die link niet meer vinden)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com