Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks of REW

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 16:09

Re: Sonarworks of REW

Gertjan schreef:Alex,

Ik maak gebruik van twee keer stereo en een losse sub. Het bovenwerk komt bij mij uit de bovenste speakers, hoofdwerk uit beide stereo en rugwerk alleen de main speakers. Kan je dit ook zo optimaliseren met sonarworks of moeten dan beide stereoparen gelijk gebruikt worden bij alle werken?

Gr Gertjan


Volgens mij moet dat ook kunnen. De metingen worden gemaakt door Sonarworks. Hier kan je ieder stereopaar apart meten. Vervolgens importeer je de metingen in reaper en voeg je dit toe aan de juiste kanalen. Wat je er daar vervolgens aan verbind in hauptwerk maakt niet uit.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 nov 2020 17:06

Re: Sonarworks of REW

alexm12 schreef:Ik geloof dat het gelukt is nu. Kanaal 7 en 8 gaven ook een output signaal. Wanneer ik de schuif bij 1 en 2 en bij 3 en 4 helemaal uitzette was er toch nog volume en dat kwam bij 7/8 vandaan(koptelefoon output). Bij routing and aux mix de doorschakeling uitgezet en nu werkt het.


Mooi! Nu (hopelijk) genieten!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 nov 2020 17:21

Re: Sonarworks of REW

alexm12 schreef:
Cheesecorner schreef:En hoe vind je het klinken? Beter geworden?


Veel beter geworden. Van toch nog best een doffe klank naar een mooie heldere klank met een strakke bas.


Soms kan een kaarsrechte correctie ervaren worden als te agressief in het hoog en te weinig aanwezig in het laag.
Bij Sonarworks kan je een curve instellen waarbij je de hoge tonen 1-2 db kan verzwakken en het laag 1-2 db kan versterken.
Dat luistert vaak wat prettiger, leuk om even mee te experimenteren.
Dirac geeft na meting als advies al zo’n curve aan.
Toen ik zelf met Arc roomcorrectie begon had ik dat zelf ook al proefondervindelijk vastgesteld, dat luistert gewoon het relaxte.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 28 nov 2020 21:57

Re: Sonarworks of REW

De audio is een grote verbetering.
Echter loopt het nog niet helemaal lekker. Net startte ik weer op en kreeg geen geluid door kanaal 3 en 4. Na weer opnieuw opstarten kwam er wel weer geluid door, maar door kanaal 1 en 2 kwam ook weer de audio van 3 en 4. (wanneer de schuif van 1 en 2 dicht stond en 3 en 4 wel open).
Ik kan nog niet vinden waar dit nu precies in zit. Iemand een oplossing?
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 30 nov 2020 14:25

Re: Sonarworks of REW

Ha Alex,

Het lijkt erop dat je outputs per Reaper kanaal nog niet goedstaan. M.a.w. hebben de onderscheiden kanalen niet dezelfde inputs toegewezen gekregen?
Heb je e.e.a. al ingesteld volgens de handleiding, of heb je deze nog niet ontvangen?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 15:51

Re: Sonarworks of REW

Ha Harm,

Ik heb alles ingesteld volgens de handleiding.
Heb dat een keer opnieuw gedaan en gisteren werkte het wel allemaal goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 15:55

Re: Sonarworks of REW

Loosman schreef:
alexm12 schreef:
Cheesecorner schreef:En hoe vind je het klinken? Beter geworden?


Veel beter geworden. Van toch nog best een doffe klank naar een mooie heldere klank met een strakke bas.


Soms kan een kaarsrechte correctie ervaren worden als te agressief in het hoog en te weinig aanwezig in het laag.
Bij Sonarworks kan je een curve instellen waarbij je de hoge tonen 1-2 db kan verzwakken en het laag 1-2 db kan versterken.
Dat luistert vaak wat prettiger, leuk om even mee te experimenteren.
Dirac geeft na meting als advies al zo’n curve aan.
Toen ik zelf met Arc roomcorrectie begon had ik dat zelf ook al proefondervindelijk vastgesteld, dat luistert gewoon het relaxte.

Groet Jan


Dat klopt inderdaad wel. De bas was voldoende aanwezig, het hoog was iets te scherp. Maar dat kan inderdaad mooi geregeld worden via sonarworks.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 21:05

Re: Sonarworks of REW

Hierbij een afbeelding van mijn meting en correctie van de front speakers
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 21:07

Re: Sonarworks of REW

En de rear speakers. Zoals jullie zien moest er aardig wat aangepast worden en maakt dit dus een heel groot verschil.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 nov 2020 21:32

Re: Sonarworks of REW

Ha Alex,
Inderdaad grote verschillen!

Wat opvalt is dat bij de front speakers links luider is dan rechts. Ik zou de linkerspeaker met de volumeknop ongeveer 4 db zachter zetten. En bij de rear speakers is het juist andersom, daar zou ik de rechterspeaker ongeveer 4db zachter zetten. En dan de metingen nog een keer uitvoeren. Als dan blijkt dat je minder hoeft te corrigeren is dat beter.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 21:40

Re: Sonarworks of REW

josq schreef:Ha Alex,
Inderdaad grote verschillen!

Wat opvalt is dat bij de front speakers links luider is dan rechts. Ik zou de linkerspeaker met de volumeknop ongeveer 4 db zachter zetten. En bij de rear speakers is het juist andersom, daar zou ik de rechterspeaker ongeveer 4db zachter zetten. En dan de metingen nog een keer uitvoeren. Als dan blijkt dat je minder hoeft te corrigeren is dat beter.


Ha Jos,

Dat de linker front speaker harder is dan rechts klopt inderdaad, dat komt omdat het orgel aan de linkerzijde in een hoek staat.
Dat de rechtse rear speaker dan weer wat harder is snap ik niet helemaal, want de volumeknoppen staan gelijk.

Zou dat nog een ander geluidsbeeld geven wanneer ik de meting opnieuw zou doen dan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 nov 2020 22:14

Re: Sonarworks of REW

alexm12 schreef:En de rear speakers. Zoals jullie zien moest er aardig wat aangepast worden en maakt dit dus een heel groot verschil.


Alex wat voor merk/type zijn je rear speakers?

ik vind de correctie wel erg grof die SW voorstelt, letop dat je niet boven je X max van je driver gaat corrigeren.
je hebt in de X een Maximale back-excursie en Maximale voorwaartse excursie.
Want ...…..correctie is een hulp middel, geen wondermiddel!!!!!!!!
iedere driver heeft TS parameters (sommige fabrikanten gebruiken de overhang als X-max) , als je die niet respecteert zal je driver niet zo lang gezond leven :(


dan kom je eigenlijk bij de topic titel uit - Sonarworks of REW-
altijd beide gebruiken, en in de omgekeerde volgorde eerst REW en daarna SW, en het liefst een impedantie meting erbij als je die kennis in huis hebt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 22:45

Re: Sonarworks of REW

Jan Wim schreef:
alexm12 schreef:En de rear speakers. Zoals jullie zien moest er aardig wat aangepast worden en maakt dit dus een heel groot verschil.


Alex wat voor merk/type zijn je rear speakers?

ik vind de correctie wel erg grof die SW voorstelt, letop dat je niet boven je X max van je driver gaat corrigeren.
je hebt in de X een Maximale back-excursie en Maximale voorwaartse excursie.
Want ...…..correctie is een hulp middel, geen wondermiddel!!!!!!!!
iedere driver heeft TS parameters (sommige fabrikanten gebruiken de overhang als X-max) , als je die niet respecteert zal je driver niet zo lang gezond leven :(


dan kom je eigenlijk bij de topic titel uit - Sonarworks of REW-
altijd beide gebruiken, en in de omgekeerde volgorde eerst REW en daarna SW, en het liefst een impedantie meting erbij als je die kennis in huis hebt


De rear speakers zijn de Adam t5v.

Is inderdaad een behoorlijke correctie, komt misschien omdat de speakers bovenop het orgel staan. De bovenkant van de speakers zit ongeveer 40 cm onder een balkenplafond.

Wat kan ik dan als eerste met REW doen?

Impedantie heb ik (nog) geen idee van.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 nov 2020 22:56

Re: Sonarworks of REW

maak met REW een controle meting on axis en vergelijk dit met de meting die de fabrikant gemaakt heeft

Je ziet dat ook ADAM een verkoop specificatie aanhoudt net als de meeste fabrikanten, ze schrijven Frequency Response 45 Hz - 25 kHz

kijk naar de meting dan zie je dat voor de 70Hz de curve heel snel afvalt
de 45Hz die in de specificatie staat wordt wel gehaald maar pas op ongeveer -5dB dus dat hoor je niet t.o.v de totale curve.
Je zou dus al grofweg kunnen stellen dat jouw speaker in een correctie gebied rond de 60Hz mag zitten als onder grens.
Echter met REW kan je een checkup doen en kijken hoe de speaker zich gedraagt. Vergelijk REW met de Adam meting en kijk hoeveel akoestische "lift" je erbij cadeau krijgt.
Adam meting.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 30 nov 2020 23:10, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 nov 2020 23:07

Re: Sonarworks of REW

Hi Alex,

De plaatsing in een hoek kan inderdaad een grote invloed hebben op de lage frequenties en dat zie je terug. Maar bij de hoge frequenties is dat anders, die komen als het ware naar je toe gestraald als een bundel licht. Bij jou zie ik dat ook de hoge frequenties nogal verschillen in volume. Dat kan verschillende andere oorzaken hebben, als het volume van de speakers gelijk staat.

- Staan alle speakers op gelijke afstand van je luisterpositie?
- Staan alle speakers met de tweeters gericht op je oren (wat JW terecht on-axis noemt)?
- Eventueel zou je nog naar de volumeknoppen/instellingen van je geluidskaart kunnen kijken
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 23:15

Re: Sonarworks of REW

Ik ga van de week verder kijken. Ook even kijken hoe REW werkt.

Maar er klopt nog steeds iets niet. Het blijkt dat de front audio ook uit mijn rear speakers kwam. In reaper staat alles volgens mij goed ingesteld.
In Totalmix van REW lijkt het af en toe mis te gaan. Ik heb daar de audio outputs en de software playbacks. Deze lijken ook op de juiste kanalen te staan. Maar wanneer ik de schuiven beweeg dan kloppen de dingen niet. Soms heb ik m opeens goed maar even later klopt het toch weer niet. (Vaag verhaal)
Ook geeft de audio output kanaal 3 en 4 in reaper wel een signaal, maar wanneer ik de schuif beweeg wijzigt er niets. Wanneer ik de schuif vann kanaal 1 en 2 beweegt wijzigt het volume van al mijn speakers.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 30 nov 2020 23:22

Re: Sonarworks of REW

josq schreef:Hi Alex,

De plaatsing in een hoek kan inderdaad een grote invloed hebben op de lage frequenties en dat zie je terug. Maar bij de hoge frequenties is dat anders, die komen als het ware naar je toe gestraald als een bundel licht. Bij jou zie ik dat ook de hoge frequenties nogal verschillen in volume. Dat kan verschillende andere oorzaken hebben, als het volume van de speakers gelijk staat.

- Staan alle speakers op gelijke afstand van je luisterpositie?
- Staan alle speakers met de tweeters gericht op je oren (wat JW terecht on-axis noemt)?
- Eventueel zou je nog naar de volumeknoppen/instellingen van je geluidskaart kunnen kijken



De speakers staan op dezelfde afstand. De tweeters zijn niet op mijn oren gericht, maar stralen naar voren, als het ware een halve meter boven mijn hoofd.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 nov 2020 23:36

Re: Sonarworks of REW

alexm12 schreef:De speakers staan op dezelfde afstand. De tweeters zijn niet op mijn oren gericht, maar stralen naar voren, als het ware een halve meter boven mijn hoofd.

Het is iets wat veel mensen niet weten, maar alle nearfieldmonitors (zoals de Adams) zijn er op geoptimaliseerd om beluisterd te worden met de tweeters gericht op je oren (of op een punt net achter je hoofd). Is dat niet het geval, dan krijg je een heel andere, veel slechtere frequentierespons. Dit is met name het geval bij een verticale hoek, maar ook een horizontale hoek heeft een ongunstige invloed. Je luistert nu onder zowel een verticale als horizontale hoek.

Dit zijn de plaatjes die erbij horen:
https://www.adam-audio.com/content/uplo ... 0x1463.png
https://www.adam-audio.com/content/uplo ... 0x1463.png

Als de tweeter op je gericht is, mag je een horizontale lijn trekken precies in het midden van de figuren, daar waar alles een mooi rood vlak is. Luister je onder een hoek, dan verschuift de horizontale lijn naar boven of naar onder, waar alles veel onregelmatiger is.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 30 nov 2020 23:40

Re: Sonarworks of REW

Interessant onderwerp!

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn metingen. De front speakers zijn ingebouwd. De linker staat onder de trap en klinkt daardoor ook harder, wat duidelijk te zien is.
SW Front.JPG


Rear links staat dicht bij het raam en dicht bij een kast.
SW Rear.JPG


Ik ben tevreden met het resultaat, maar jullie hebben er wellicht andere gedachten over ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 dec 2020 00:00

Re: Sonarworks of REW

Cheesecorner schreef:Interessant onderwerp!

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn metingen. De front speakers zijn ingebouwd. De linker staat onder de trap en klinkt daardoor ook harder, wat duidelijk te zien is.


Rear links staat dicht bij het raam en dicht bij een kast.

Ik ben tevreden met het resultaat, maar jullie hebben er wellicht andere gedachten over ;)


Ziet er inderdaad beter uit dan wat Alex tot nog toe heeft. Vlakker bij met name de middenfrequenties.

Je moet achterstevoren op de orgelbank gaan zitten! :D Ik vind de rears er namelijk beter uit zien dan de front speakers: links en rechts lijken meer op elkaar.

Voor wat betreft de front speakers: ook hier vraag ik me af of er meer aan de hand is dan alleen het feit dat de linker speaker in een soort hoek geplaatst is, want ook hier zijn niet alleen de lage, maar ook de hoge frequenties luider. Zie ook mijn antwoord hierboven aan Alex.

Ik denk dat het goed is om in Sonarworks een high frequency roll-of toe te passen, want je bent de hoge frequenties enorm aan het versterken, terwijl room correction vooral bedoeld is voor de wat lagere frequenties (beneden de 300 Hz). Ergens tussen de 200-300Hz zit namelijk de transitiefrequentie van een typische luisterruimte. Boven die frequentie bepaalt vooral de speaker de geluidskwaliteit, en dat zit vaak wel goed, ervan uitgaande dat je een gerenommeerd merk speaker gebruikt. Afwijkingen in de midden en hoge frequenties die je in het plaatje ziet, worden vaak veroorzaakt door reflecties, je ziet zeg maar de optelsom van het directe geluid en de reflecties van je muren en het meubilair. Maar ervan uitgaande dat je niet te ver van de speaker zit, heeft het directe geluid veel meer invloed dan de reflecties. Want het directe geluid hoor je het eerste, en wat je het eerste hoort is het meest bepalend (precedence effect). Ga je daar op corrigeren, dan ziet de optelsom er wel goed uit, maar je loopt het risico dat je het directe geluid verslechtert.

Beneden die transitiefrequentie is het een heel ander verhaal, daar bepaalt vooral de luisterruimte de geluidskwaliteit (resonanties), en dat wil je waar mogelijk corrigeren.

Over het algemeen zou ik mensen adviseren om, wanneer mogelijk, goed na te denken over de plaatsing van het orgel en van de speakers in het bijzonder. Het maakt een wereld van verschil. Je kunt van alles inbouwen en wegwerken, dan heb je een prachtig meubel, maar het geluid lijdt eronder, en dat is toch wel jammer van een meubel dat je vooral hebt vanwege het geluid... Maar soms moet je compromissen sluiten, en dan is het enorm waardevol dat je tools zoals Sonarworks kunt gebruiken om het toch nog aardig recht te trekken.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 11:02

Re: Sonarworks of REW

Ik zal mijn rear speakers eens verplaatsen zodat de tweeter meer gericht is. Met de front speakers kan dat niet, die stralen dan als het ware langs me heen (heb geen ruimte om ze iets te draaien helaas)

Zal daarna eerst een meting verrichten met rew.

Wat ik me afvroeg, eerst een meting met rew. De gegevens voer ik dan in reaper in. Als ik daarna een meting met sonarworks ga maken, worden die gegevens dan meegenomen?
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 01 dec 2020 11:06

Re: Sonarworks of REW

josq schreef:
alexm12 schreef:De speakers staan op dezelfde afstand. De tweeters zijn niet op mijn oren gericht, maar stralen naar voren, als het ware een halve meter boven mijn hoofd.

Het is iets wat veel mensen niet weten, maar alle nearfieldmonitors (zoals de Adams) zijn er op geoptimaliseerd om beluisterd te worden met de tweeters gericht op je oren (of op een punt net achter je hoofd). Is dat niet het geval, dan krijg je een heel andere, veel slechtere frequentierespons. Dit is met name het geval bij een verticale hoek, maar ook een horizontale hoek heeft een ongunstige invloed. Je luistert nu onder zowel een verticale als horizontale hoek.

Dit zijn de plaatjes die erbij horen:
https://www.adam-audio.com/content/uplo ... 0x1463.png
https://www.adam-audio.com/content/uplo ... 0x1463.png

Als de tweeter op je gericht is, mag je een horizontale lijn trekken precies in het midden van de figuren, daar waar alles een mooi rood vlak is. Luister je onder een hoek, dan verschuift de horizontale lijn naar boven of naar onder, waar alles veel onregelmatiger is.


Ik wist inderdaad wel dat dat met deze speakers belangrijk was, maar nu blijkt dat ook wel.
Als ik de afbeeldingen bekijk zie ik ook wel overeenkomsten met de metingen van sonarworks.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 dec 2020 11:10

Re: Sonarworks of REW

Alex, Arjan, Jan Wim en Jos,

Jullie bijdragen triggeren om mijn metingen ook eens goed tegen het licht te houden. Ik heb Adam t7v's, die achter het orgelfront, zo schuin mogelijk naar mij toe gericht staan. Aan die positie kan ik, met gebruik van orgelfront, eigenlijk niets meer veranderen...

Jos / Jan Wim: Die Adams hebben hun baspoort aan de achterzijde, werkt dat niet nadelig voor het maken van een correctie van SW? De microfoon vangt de bas eigenlijk indirect... volgens mijn bevinding? Kunnen jullie dat bevestigen / weerleggen? Ook in licht van het slechtere frequentierespons, Wat Jos hierboven al aangeeft...

Ik hoop niet dat ik Alex' berichtgeving verstoor, maar dit lijkt me allemaal vrij on-topic ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 dec 2020 11:47

Re: Sonarworks of REW

Ha Harm,
Omdat de afwijkingen het grootst zijn in verticale richting, kan het al een heel stuk helpen als je de speakers kan kantelen. Dat vereist niet zoveel extra ruimte, maar het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af tot in hoeverre dit kan.

Basfrequenties zijn omnidirectioneel: ze gaan alle kanten op en worden niet heel veel gehinderd door(kleine) objecten. Dus voor de laagste bastonen is de plaatsing niet zo kritisch. Voor de midden en hoge frequenties des te meer.

Ik weet niet zoveel over de invloed van een baspoort, behalve dat je die niet te dicht tegen een muur moet plaatsen. Ik beschouw dit als onderdeel van het speakerontwerp, en dat heeft Adam wel goed voor elkaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 dec 2020 11:48

Re: Sonarworks of REW

Hoi Harm

Je front boxen zitten achter een frontje begrijp ik.
Je kan wel overwegen om de speakers op zijn kop te zetten waardoor de tweeter meer richting oor hoogte komt.
Dat kan al verbetering geven.

Groet Jan
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com