Jan Leendert schreef: Vrees dat het dan sets worden die droog zijn opgenomen en waar de galm met IR toegevoegd moet worden. Mijn enthousiasme is hiermee wel getemperd... helaas.
Tja, tot nu toe zijn de meeste sets die recent zijn uitgekomen 4-6 of zelfs 8 kanaals, maar die zijn nog wel opgenomen voordat het ook in de Hauptwerkontwikkelingscontreien was doorgedrongen dat je de akoestiek ook en zelfs beter met convolutie kunt simuleren.
Inmiddels is HW5 (met IR) al weer is ingehaald door HW6 (met verbeterde IR) en is het aanbod aan externe akoestieksimulatieprogramma’s uitgebreid met de komst van Inspirata.
Je zou dus zo langzamerhand wel mogen verwachten dat sampleset producenten daar op in zullen spelen door nieuwe droge sets uit te brengen.
Waarom dan dat “...helaas” ?
Het is toch mooi dat de aandacht die anders verdeeld moet worden over de samples voor 4, 6 of zelf 8 kanalen nu geheel kan worden besteed aan zo perfect mogelijke samples voor slechts twee kanalen (is overigens geen sinecure)? Dat moet wel “droge” samplesets op kunnen leveren die zo mooi klinken dat de tranen er van in je ogen springen.
En als we die dan gaan gebruiken op onze moderne krachtige PC’s die nu veel minder samples voor de kiezen krijgen, dan kan die vrijkomende capaciteit gebruikt worden om de akoestiek tot in de perfectie te simuleren (met ten minste 96 kHz en zo mogelijk wel 192 kHz).
Bedenk dan eens: Geen problemen meer met interferenties tussen 2-3-4-verschillend ontstemde samples voor dezelfde orgelpijpen; Tremulanten waarvan de klanken in een vloeiende beweging door de ruime zweven; Het windmodel toegepast op het (droge) orgel (en niet op de kerk/de natte samples) > de zwevende klank van één orgel die zich mengt met de galm in de kerk; het inzakkende geluid, niet van twee, drie of vier orgels verspreid in de kerkruimte die tegelijk of successievelijk in dezelfde ademnood komen, maar van dat éne orgel (met ademnood), dat zich op natuurlijke wijze mengt met de galm die nog rondwaart in de kerk en nog geen weet heeft van de verandering die op tilt is, maar die de klank van het orgel vloeiend op gepaste afstand volgt. Het kan toch niet mooier??
Maar ja welke producent bijt de spits af. Het blijft: raden maar….
Bas