Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sweelinq c.q. Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 12 maart 2022 11:42

Bericht 15 jul 2022 09:45

Sweelinq c.q. Hauptwerk

Toen ik een met hauptwerk begon heb ik een paar sets gedownload van orgels met een naar mijn gevoel een mooie klank.
En dan ga je verder, aanmelden voor dit forum enzovoorts.

Wat wil ik?
Als ik het orgel (zo het oude syteem mag heten, inmiddels gemidificeerd) aanzet, wil een 1 of 2minuten later kunnen spelen. Op een pijporgel moet je toch ook wachten tot de balgen op druk zijn?
Ik kreeg met Hauptwerk een systeem in handen wat eerder haupt(hoofd)pijn opleverde, wil ik het goed doen en zo hebben de meeste van ons dat met Hauptwerk. De een heeft er succes mee en de ander moddert er maar mee door met alle fustraties. En als ik dat forum zo door loop zijn dat er nog al wat die hierin gefustreerd zijn.
Toch is dit forum ook wel weer leerzaam.

Wat zocht ik?
Ik zocht, en vond, dank zij een hauptwerkgebruiker, de link naar Sweelinq.
Ik ben hiermee aan de slag gegaan met als resultaat: binnen 2 minuten kan ik spelen ( de pc start automatisch op naar de juiste sample) Zonder allehande poepas. En dat is nou juist de bedoeling.

Ik wach wel af wat hoe het verder met Sweelinq gaat worden of dat er nog een dergelijk programma op de markt komt.
Jammer van al die mensen die kapitalen in Haupwerkprogramma' gestoken hebben, er zullen, zoals Sweelinq laat zien, andere orgelprogramma's op de markt komen die minder fustraties geven dan Hauptwerk.
Wil men gratis en zonder poespas? Stap dan over op Grandorge. Kun je teminste spelen, daarvoor heb je die speeltafel toch?

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 15 jul 2022 11:07

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Tsja... het is maar wat je ervaring is. Ik speel zonder gedoe en frustratie met heel veel plezier op m'n zelf gebouwde Hauptwerk orgel. In dit orgel zitten uitsluitend hoogwaardige kwaliteit onderdelen en samplesets die qua kwaliteit wat mij betreft met kop en schouders boven Sweelinq uitsteken.
Ik ben op mijn beurt weer veel minder te spreken over Sweelinq. Ik heb het kort op m'n orgel geïnstalleerd gehad met de nu 3 beschikbare orgels, maar ben vervolgens snel weer terug naar m'n eerste liefde gegaan. Ik heb bij Sweelinq grotendeels hetzelfde gevoel als bij een Johannus LiVE, statischer, minder echt. Nee, geef mij maar Hauptwerk :D .
En gelukkig is er zo met de verschillende opties aan software voor elk wat wils, passend bij ieders budget, voorkeur en mogelijkheden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2022 18:55

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Je gebruikt misschien ook Notepad i.p.v. Word. Want Word is te moeilijk ..............

Waarom geen Johannes Live gekocht? Want daar wordt dezelfde techniek als bij Sweelinq gebruikt. Nooit geen PC en Windows problemen meer, geen geluidskaart problemen. Dit is ook voorbij gekomen op het forum. Evenals Cecilia, een andere gratis sampler voor orgels: https://www.smartorgan.eu/. Hiervoor komen alle Sonus Paradisi sample sets beschikbaar (niet gratis).
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 jul 2022 12:41

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Ik ben het met Evert-Jan eens betreft Notepad en Word. Notepad vereist weinig ig en je kunt zo tekst typen., zeer lichtgewicht en klein programma, neemt weinig ruimte in. Word is een groter programma, naast meer ruikt op je disk, meer geheugen. Maar je hebt een scala aan fonts, sjablonen, etc. waarmee je een hoge kwaliteit rapport, boek, etc kunt maken, met automatisch gegenereerde inhoudsopgave, etc. Ja, de leercurve is ook stijler.

Ik heb als een van mijn sample-set de Aristide mix, waarvoor de sample-sets van Caen (Sonus Paradisi), Metz (MDA) nodig zijn, evenals de (gratis) demo-set van Dom-Bedos. Met deze mix heeft Christoph Schmitz een emulatie gemaakt van het Cavaille-Coll orgel van St. Abaye in Rouen.

Hier zijn twee YouTube: dezelfde muziek gespeeld door Jean-Baptiste Monnot en de andere (via MIDI) opgenomen met deze Aristide 1V2 set. Hoor de verschillen (of niet)

https://youtu.be/5sQnla1gODY

https://youtu.be/o5X6JYZWnSE

Ik heb ook mijn Hauptwerk orgel zelf gebouwd en eveneens de PC zelf samengesteld. Daarmee kun je met relatief klein budget toch veel bereiken. Ik heb gelezen dat Sweelinck met abonnement gaat werken van 10 Euro per maand. Ik gebruik nog steeds Hauptwerk 5 en heb geen behoefte om naar 6 of 7 te gaan. Wat heb je aan een 8K televisie als je met 4K het max scheidend vermogen al bereikt hebt. Je kunt het verschil wel zien als je op een afstand van ca. 20 cm gaat kijken. Maar wie kijkt zo TV?? Je kunt het zo gek maken als je wilt, met buizenversterker, dure HIFI Boxen, 8 kanalen met akoestiek correctie. Of zoals ik speel met (professionele) koptelefoon en kan mixen tussen front en raar en diff, etc. Uiteindelijk is de opgenomen muziek en op YouTube gewoon stereo.
Ik ben enthousiast begonnen met Hauptwerk toen er nog geen concurrentie was (set aanbod voor Grandorgue beperkt) en ben er tevreden over. Inmiddels voldoende sets voor allerlei stijlen van muziek. Dus heb ik ook geen reden om voor andere alternatieven te kijken, mijn gras is al groen genoeg :)

En met mensen als Evert-Jan en andere op dit forum kom je heel ver met je hobby... maar ...leercurve :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 19 jul 2022 14:00

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Dag Fred
k ben na 10 jaar toe aan een nieuwe koptelefoon wat voor merk en type heb jij ik ben al aan het zoeken
geweesr maar de keus is nog al groot jij had een (professionele) koptelefoon misschien kun je merk en type door
geven al heeft mijn orgel op dit moment las van de hitte, :lol:

Groetjes Dick.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 20 jul 2022 16:36

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

dickgerda schreef:Dag Fred
k ben na 10 jaar toe aan een nieuwe koptelefoon wat voor merk en type heb jij ik ben al aan het zoeken
geweesr maar de keus is nog al groot jij had een (professionele) koptelefoon misschien kun je merk en type door
geven al heeft mijn orgel op dit moment las van de hitte, :lol:

Groetjes Dick.


Met koptelefoons is het vaak persoonlijke zaak. In Eindhoven is een HIFI zaak war ik met eigen orgelmuziek op een iPod een middag wel 10 koptelefoons beluisterd en voor mij is het de Focal Classic geworden https://www.focal.com/us/spirit-classic. Deze koptelefoon is inmiddels niet meer in de handel verkrijgbaar en vervangen door de Focal Listen
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 28 jul 2022 00:21

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Evert-Jan schreef:Je gebruikt misschien ook Notepad i.p.v. Word. Want Word is te moeilijk ..............

Waarom geen Johannes Live gekocht? Want daar wordt dezelfde techniek als bij Sweelinq gebruikt. Nooit geen PC en Windows problemen meer, geen geluidskaart problemen. Dit is ook voorbij gekomen op het forum. Evenals Cecilia, een andere gratis sampler voor orgels: https://www.smartorgan.eu/. Hiervoor komen alle Sonus Paradisi sample sets beschikbaar (niet gratis).


Als de techniek van Johannus Live hetzelfde is dan Sweelinq, dan doet Johannus iets grandioos verkeerd. Want het klankresultaat is bij Sweelinq zoveel beter dat ik het niet met de klank van Johannus Live zou willen vergelijken. Qua klank en levendigheid kunnen ook vele Hauptwerk samplesets niet tippen aan de Sweelinq sets. Ik zou zeggen: ga luisteren en beproef het zelf. Al ligt mijn voorkeur overigens nog steeds bij Hauptwerk maar speel tussendoor ook graag en met plezier op de sets van Sweelinq.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 apr 2023 20:48

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Eigenlijk best interessant hoe e.e.a. besproken wordt... (niet alleen in dit topic, maar ook in audio-ervaringen bij Sweelinq en Hauptwerk in het algemeen).
Ik laat Johannus Live buiten beschouwing, omdat dat systeem niets te maken heeft met dit forum.
Het is een op zichzelf staand systeem, wat alleen met een daarvoor gebouwd Johannus-orgel te gebruiken is.

Daar gaan we: (ik ga er van uit, dat er reacties konen)

Veel mensen blijken dingen af te regelen met een equalizer/intonatie etc.
Ook blijken er veel mensen te zijn, die een opstelling hebben die qua uitstraling/beluisteren die niet helemaal 'eerlijk' is.

Het beste kun je een opstelling maken, met neutrale speakers (studiomonitors) die je zonder toevoeging van equalizer/andere elektronica gebruikt, dus rechtstreeks geluid uit je PC, gelijk je speakers in.

Waarom?

Nou, heel simpel: als je nou op een echt orgel komt, dan kun je ook niks aanpassen in sound/intonatie.
Dan heb je te dealen met wat je op dat moment onder handen hebt.

De eigen beleving (hoe voel/ervaar je iets) is een heel belangrijk ding!
Daarom moet je het zelf 'beleven', op je eigen instrument met z'n eigen audio.

Heel veel mensen gaan op hun eigen instrument dingen lopen afstellen/tweaken, om een zo aangenaam mogelijk geluid te creëren.
Maar op die manier ga je een soundje maken, wat niet klopt met hetgeen de sample-set-makers voor ogen hadden...
En dan kun je nooit dingen vergelijken.

Als je orgel A, B en C (HW) helemaal gaat verbouwen (qua tuning/intonatie/equalizer) en orgel D, E en F via een ander programma (SW) idem, dan ga je appels met peren vergelijken.

Hetzelfde gaat op voor sets die nu elkaar overlappen (ik heb het al genoemd in het Kanpen topic).
2 sets vergelijken, waar 15 jaar ontwikkeling (en kennis) tussen zit, is niet handig. Helemaal niet, als je zelf van allerlei dingen gaat aanpassen qua geluid etc.

Hauptwerk staat niet stil. Sweelinq ook zeker niet.
Ik ga er van uit, dat beide software ontwikkelaars druk bezig zijn, om het door hen ontworpen systeem willen verbeteren.

Al denk ik wel, dat de Hauptwerk ontwikkelaars zich wel eens achter de oren zullen krabben, omdat er nu een serieuze partij op de markt is, die interessante orgels uitbrengt, voor een nog interessantere prijs...

Los van dit verhaal, er is ook een centenkwestie:

Over het algemeen genomen denk ik dat er weinig op te merken valt aan een product zoals Sweelinq wat je voor een tientje in de maand kunt gebruiken, en deze orgels biedt. Uiteindelijk heb je bijna het 10 voudige nodig (los van de PC en andere hardware) om HW én de set van Kampen te willen laten draaien (600 voor volle HW licentie, en nog eens 600 voor de set).
Scheelt toch 10 jaar spelen...

Groet,

Ronald

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 mei 2023 21:09

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Het beste kun je een opstelling maken, met neutrale speakers (studiomonitors) die je zonder toevoeging van equalizer/andere elektronica gebruikt, dus rechtstreeks geluid uit je PC, gelijk je speakers in.

Waarom?

Nou, heel simpel: als je nou op een echt orgel komt, dan kun je ook niks aanpassen in sound/intonatie.
Dan heb je te dealen met wat je op dat moment onder handen hebt.


Ronald op je 1e aanname een speaker is niet neutraal ook een studio speaker niet!!
Ook al heeft een studio speaker een geringe kleuring, dan als nog gooit jouw kamer akoestiek er een flinke kleuring overheen.

Dus heb je 2 optie's :
A.Roomcorrectie
B.Digitaal filterbouwen

zijn A/B niet haalbaar voor een doorsnee gebruiker dan is optie C Intonatie een kunstgreep, waarbij je inderdaad nooit weet hoever je van het "origineel" afdwaalt.

de meest ultieme volgorde is:
1.Digitaal filter bouwen
2.Roomcorrectie
3.Intoneren

en dan kiezen uit 1 van de 3 opties, dus niet alle 3 uitvoeren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 08 mei 2023 21:22

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

En Jan-Wim, even een hersenspinsel:
Als je nu speakers bouwt en filter/afstelt/heel de mikmak in een dode ruimte. En dan vervolgens deze speakers afstelt in je eigen woonkamer met behulp van roomcorrectie, dan kun je heel makkelijk wijzigingen doorvoeren als je eens een bank verplaatst of vervangt o.i.d. zonder dat je dan weer heel het filter moet wijzigen...?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2023 21:42

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

anco.marijs schreef:En Jan-Wim, even een hersenspinsel:
Als je nu speakers bouwt en filter/afstelt/heel de mikmak in een dode ruimte. En dan vervolgens deze speakers afstelt in je eigen woonkamer met behulp van roomcorrectie, dan kun je heel makkelijk wijzigingen doorvoeren als je eens een bank verplaatst of vervangt o.i.d. zonder dat je dan weer heel het filter moet wijzigen...?


Hoi Anco,

Een fabrikant ontwerpt een filter en test deze in een dode ruimte.

Een akoestisch filter ontwerp je juist in je huiskamer.
Hierbij streef je dus geen absoluut vlakke curve na.
Maar bouw je in je eigen akoestiek een filter, waarbij de overname freq en fase ook kloppen.

Dit is een geheel andere benadering dan roomcorrectie.

Roomcorrectie maakt het geluidsbeeld vlak en plat.
Akoestisch filteren bouw je volgens de analoge filter techniek denk bv aan linkwitz enz.
Je elimineert daardoor automatisch nodes.
En het geluidsbeeld is dynamischer en dieper, dan roomcorrectie.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 26 sep 2023 18:36

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Jan Wim schreef:

Ronald op je 1e aanname een speaker is niet neutraal ook een studio speaker niet!!
Ook al heeft een studio speaker een geringe kleuring, dan als nog gooit jouw kamer akoestiek er een flinke kleuring overheen.



Ik werk in een praktisch droge kamer, en zit precies op de sweet-spot van de (studio)speakers.
Het meeste geluid komt dus rechtstreeks op me af.
De kamer heeft daarin praktisch geen invloed op de totaalklank...

Dat een speaker hoe dan ook een kleuring heeft, klopt helemaal.

Maar als je daarna alle orgels op 'standaard' laat staan qua instellingen in geluid, kun je pas dán een vergelijking maken.

Groet,

Ronald

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 sep 2023 21:09

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Ronald schreef:
Jan Wim schreef:

Ronald op je 1e aanname een speaker is niet neutraal ook een studio speaker niet!!
Ook al heeft een studio speaker een geringe kleuring, dan als nog gooit jouw kamer akoestiek er een flinke kleuring overheen.



Ik werk in een praktisch droge kamer, en zit precies op de sweet-spot van de (studio)speakers.
Het meeste geluid komt dus rechtstreeks op me af.
De kamer heeft daarin praktisch geen invloed op de totaalklank...

Dat een speaker hoe dan ook een kleuring heeft, klopt helemaal.

Maar als je daarna alle orgels op 'standaard' laat staan qua instellingen in geluid, kun je pas dán een vergelijking maken.

Groet,

Ronald


Dat de kamer in deze situatie praktisch geen invloed heeft op de totaalklank, klopt een heel eind voor de hogere frequenties. De kwaliteit van de speaker is dan bepalend. Daarbij neem ik aan dat je je speakers niet hebt ingebouwd, met alle gevolgen van dien voor het afstraalgedrag, resonanties, etc.

Maar bij de lagere frequenties is juist de kamer erg bepalend. In dat bereik heeft de golflengte dezelfde orde van grootte als de diverse afmetingen van de kamer, en ontstaan er dus veel resonanties en staande golven. Concreet betekent dit dat het tot circa 300Hz zinvol is om equalisatie/ruimtecorrectie toe te passen op de pieken in de frequentierespons.

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 28 sep 2023 11:56

Re: Sweelinq c.q. Hauptwerk

Eens.

Correctie toepassen is dan inderdaad een goede optie.

Er zijn echter een hele hoop gebruikers, die (zoals te lezen valt, hier en elders) die zeggen: 'dit is te hard', 'dit is te scherp', 'pedaal is te zacht', etc...

Dat was eigenlijk de hele insteek van m'n verhaal.

Veel mensen passen (d.m.v. bijv. een equalizer) de klank aan, zonder te weten wat ze doen.
Gewoon wat extra bas, of wat minder hoge tonen, en alle orgels gaan aangepast worden aan een persoonlijke smaak i.p.v. de correctie die passend zou zijn.

Ik ben inmiddels een middag aan het stoeien geweest op de nieuwe set van Urk.
Het pedaal is een beetje aan de zachte kant, en niet al te direct.
Maja, dat is nou eenmaal het orgel. In het echt kun je daar ook niets aan aanpassen.
En wat je bij de klaviatuur hoort, kan soms heel anders zijn als hetgeen je in de kerk hoort.
Daar kunnen bepaalde frequenties ook nét anders klinken.

Thuis ga ik niet allerlei kunstgrepen op toepassen, om de klank maar aan te passen. Het orgel neem ik voor lief zoals het is.
Ik zeg wel eerlijk, dat ik heftige ontstemmingen (nu valt dat over het algemeen in Sweelinq wel mee, Hauptwerk heeft hier meer last van) wel een beetje aanpas... ;-)

Groet,

Ronald

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com