Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Equalizer op Sweelinq

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 20 feb 2023 01:03

Bericht 04 maart 2023 19:53

Equalizer op Sweelinq

Dag mensen,

Ik heb een vraag aan de Sweelinq gebruikers.
Ik vind de orgels nog niet helemaal mooi klinken en zag dat er een ingebouwde equalizer in Sweelinq zit.
Ikzelf ben het tegenovergestelde van handig als het gaat om afstellen van equalizers.
Zou iemand eens zijn of haar equalizer instellingen willen laten zien of een bestandje ervan willen sturen? Ik heb geen idee hoe ik het moet gaan afstellen, zelf.

Alvast bedankt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 maart 2023 21:06

Re: Equalizer op Sweelinq

Wat voor equalisatie nodig is hangt af van de situatie in je luisterruimte!

Je kunt voor een paar tientjes een meetmicrofoon kopen https://www.thomann.de/gb/microphones_f ... ments.html

Vervolgens het gratis programma REW installeren
https://www.roomeqwizard.com/

Dan met REW je speakers doormeten op de luisterpositie, en REW de correctiefilters laten berekenen.

De filters opslaan en vervolgens importeren in Sweelinq met de optie die bij de equalizer zit.

Berichten: 6

Geregistreerd: 20 feb 2023 01:03

Bericht 05 maart 2023 12:26

Re: Equalizer op Sweelinq

Klinkt ingewikkeld...

Wist niet dat het zo zat.

Ik speel 90% van de tijd met koptelefoon, hoe zit dat dan?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 maart 2023 10:33

Re: Equalizer op Sweelinq

Wat voor hoofdtelefoon heb je? Als we veel geluk hebben is bekend hoeveel een hoofdtelefoon afwijkt van het ideaal en welke equalizatie we op basis daarvan toe kunnen passen.

Als je naar eigen voorkeur wilt aanpassen kunnen deze plaatjes helpen (in het Engels):
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1376606

Bijvoorbeeld, als je vindt dat het geluid "harsh", "thin", "bright", "too clear" is , zou dat erop kunnen duiden dat je hoofdtelefoon te luid is in het gebied van 1000-3000Hz (rode piek in bovengenoemde link). Dan kun je ermee experimenteren om de geluidssterkte van deze frequenties naar beneden te brengen.

Berichten: 6

Geregistreerd: 20 feb 2023 01:03

Bericht 06 maart 2023 21:13

Re: Equalizer op Sweelinq

Als het goed is, omdat ik niks anders dan dit har liggen: Trust GXT 307 RAVU.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 maart 2023 21:31

Re: Equalizer op Sweelinq

Helaas kan ik van deze geen metingen vinden. Dus kun je eigenlijk alleen experimenteren en op je gevoel afgaan. Dat is tricky, maar misschien levert het goede resultaten op.

Berichten: 6

Geregistreerd: 20 feb 2023 01:03

Bericht 06 maart 2023 22:17

Re: Equalizer op Sweelinq

Oké, bedankt voor de moeite!

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 28 aug 2023 18:52

Re: Equalizer op Sweelinq

josq schreef:Wat voor equalisatie nodig is hangt af van de situatie in je luisterruimte!

Je kunt voor een paar tientjes een meetmicrofoon kopen https://www.thomann.de/gb/microphones_f ... ments.html

Vervolgens het gratis programma REW installeren
https://www.roomeqwizard.com/

Dan met REW je speakers doormeten op de luisterpositie, en REW de correctiefilters laten berekenen.

De filters opslaan en vervolgens importeren in Sweelinq met de optie die bij de equalizer zit.


Hoi Josq, kun je me wellicht op weg helpen?
Ik heb de benodigde spullen en ben ook in REW gedoken.
Maar de equalizer in Sweelinq corrigeert niet meer dan -0,4db en dat vind ik niet zoveel.
Hoewel, de "pedaaldreun" is aardig weg, maar nog niet helemaal.

Misschien doorgrond ik REW nog niet genoeg... Zoveel instellingen. Natuurlijk heb ik de helpfunctie geprobeerd. Maar ook die is overweldigend uitgebreid :D

Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 13 jan 2024 11:56

Re: Equalizer op Sweelinq

Goedemorgen,

Ik heb ook een vraag over de equalizer. Ik luister via koptelefoon, maar er zit weinig bas in. Ik wil dus graag via de eq meer bas toevoegen.
Hoe doe ik dat met de equalizer in sweelinq?

Groeten Arjan

Berichten: 35

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 14 jan 2024 18:13

Re: Equalizer op Sweelinq

Dit menu is te benaderen via het startscherm - Tab General en dan Audio outputs.

Daarna klik je op het tabje EQ.

Daar kun je onderaan klikken op 'ADD BAND'. Hierna komt er een stip (met een nummer) in je grafiek te staan. Deze kun je verplaatsen d.m.v. de sliders Frequency en Gain (resp zijdelings of hoger/lager).

In jouw geval zet je de slider 'Frequency' een heel eind naar links, pakweg rond de 80 hz. Hierna schuif je 'Gain' iets naar rechts, en je zult zien dat de lijn een beetje omhoog gaat op de plek van 80 hz.

Daarna ga je met de slider 'Bandwith' het gebied wat je wilt aanpassen een beetje breder maken (slider naar rechts), hiermee kun je beïnvloeden, hoe 'breed' je instelling voor het versterken van die freuqentie gaat werken.

Als je alles hebt ingesteld, kun je rechtsbovenaan (in hetzelfde scherm) middels het plusje je instelling opslaan.

Succes!

Groet,

Ronald

(Dit is een dubbel antwoord op je vraag, ik had 'm op Facebook al beantwoord. Maar niet alle gebruikers van dit forum zitten op Facebook, vandaar dat ik hier ook ff antwoord)

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com