Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Jan stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 feb 2012 22:54

Jan stelt zich voor

[img][img][/img][/img]Na al een tijdje rondgekeken te hebben op dit forum en op het Hauptwerk forum en ook al wel wat bijdragen geleverd aan de 2 fora, toch maar besloten om mij en mijn orgel ook maar voor te stellen.
Ik ben 53, woon met mijn vrouw , zoon en dochter in Den Haag en mijn beroep is tandarts.
Mijn orgel ontwikkeling lijkt wel wat op die van Ron. Opgegroeid met Klavarscribo, aangeleerd via familie op Urk, waar wij geregeld op bezoek kwamen.

Als orgels het bekende rijtje van harmonium naar Riha adagio naar Johannus 220, toen 10 jaar niet gespeeld waarna het weer begon te kriebelen en mijn oude Johannus 220 weer uit de mottenballen werd gehaald. Op een gegeven moment dit orgel ingeruild voor mijn huidige orgel een Johannus Rembrandt 395.
Dit orgel was vergeleken met mijn oude Johannus 220 een hele verbetering. Het geluid is wel mooi maar toch iets te gepolijst. Het was toch niet helemaal het echte werk! Via internet ben ik op Jorgan en Hauptwerk terecht gekomen. Ik had als midi speeltafel alleen een Roland keyboard. Al spelend via eenvoudige pc speakers merkte ik dat er toch veel meer muzikaliteit zat in deze manier van toonopwekking!
Gelukkig is mijn Johannus volledig gemidificeerd dus de volgende stap was de aanschaf van een Hauptwerk computer.

Ook met Hauptwerk heb ik een ontwikkeling doorgemaakt.
Ik ben i.v.m. geheugenbeperkingen en alleen een stereo geluidskaart begonnen met dry sample sets.
Eerst litomysl daarna Skinner gevolgd door Zwolle en daarna Caen. Mijn eerste wet set was PAB gevolgd door Pusztaszabolcs en Matyas. Na de aanschaf van een nieuwe computer met voldoende geheugen (24gig) was het hek van de dam. Eerst Caen en Zwolle geüpdatet naar wet hetgeen in mij oren veel beter klonk dan dry met galm via Reaper. Later een 6 kanaals geluidskaart aangeschaft en toen Caen, Zwolle, Velesovo en Krzesow multikanaals geïnstalleerd. Je ziet ik ben een fan van Sonus Paradisi!

Ook ben ik een fan van Kef boxen en sinds kort staan er op mijn orgel 2 mooie Kef R100 boxen die gebiamped worden aangestuurd door een Yamaha rx-v4600 receiver via de 8 kanaals analoge ingangen. Voor mijn hometheater gebruik ik ook uitsluitend Kef en voor Hauptwerk heb ik daarom bewust voor dit merk gekozen. Doordat het geluid van deze boxen uit 1 punt komt is er geen fase vervorming tussen de hoge en lage luidsprekers aanwezig hetgeen de rust en plaatsing ten goede komt. Ook de rear boxen zijn Kefs. Verder geëxperimenteerd met div .bekabeling. Verzilverde kabels geven vooral bij sets met veel tongwerken (Zwolle) een te scherp geluid. Ik heb nu Chord Grimson interlink kabels en Oehlbach luidsprekerkabels in gebruik. Beide kabels zijn koper kabels en dit geeft een mooi transparant geluid zonder hinderlijke scherpte. Wij hebben een split level woonkamer waarbij mijn orgel in het lage gedeelte tegen de muur staat. De boxen zijn zo gesitueerd dat de geluidsbeleving vergelijkbaar is met een zitplaats iets vooraan in de kerk. De front Kefs staan iets hoger en niet teveel uit elkaar. De speakers van mijn Johannus gebruik ik via een laagdoorlaatfilter in reaper uitsluitend als subwoofer. Spaart weer een subwoofer uit!

Ik had altijd veel last van staande golven en resonanties in mijn luisterruimte. Als ik een nieuwe sample set kocht dan was ik avonden aan het intoneren en vaak was ik dan nog niet tevreden.
Via internet ben ik toen op een stukje software uitgekomen dat ARC room correction heet. Bij de software zit een microfoon. Deze microfoon zet je op verschillende plekken in de luisterruimte en via een serie van testsignalen wordt de ruimte geanalyseerd. Dan wordt er automatisch een correctie curve berekend om de fouten in je luisterruimte te corrigeren. De Arc plugin zet je in een track van Reaper (Sonar etc.) en voila de hinderlijke resonanties zijn verdwenen. Je kan dit zien als een soort basis intonatie voor al je sample sets. Het mooie van Arc is dat het niet alleen de resonanties elimineert maar dat hij ook de frequentie karakteristiek van de kamer corrigeert. Het resultaat was een strakke bas , de wolligheid in het midden is weg en het hoog is veel sprankelender.
Het leuke is dat ik de intonaties van alle sets heb gedeletet en dat elke sample set nu direct na installatie gewoon goed klinkt. Ik speel al mijn sets dus zonder enige intonatie!!.

Hoe klinkt het?
Ik heb natuurlijk geen vergelijking met andere Hauptwerk instalaties maar zoals ik het nu ervaar ben ik dik tevreden en waan ik mij met mijn ogen dicht het ene moment in Caen om daarna met warp speed plaats te nemen achter het orgel in Skrzeszow.

Genoeg gekletst hierbij nog een foto van mijn installatie.

groeten Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Loosman op 07 jun 2016 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 feb 2012 23:24

Re: Jan stelt zich voor

Welkom vanuit Dordrecht Jan!
Een technisch verhaal van je....wat me grotendeels "boven de politiepet gaat", maar wat ik wel zie en snap is je mooie speeltafel en vooral de beleving in je laatste zin:
"Hoe klinkt het?
Ik heb natuurlijk geen vergelijking met andere Hauptwerk instalaties maar zoals ik het nu ervaar ben ik dik tevreden en waan ik mij met mijn ogen dicht het ene moment in Caen om daarna met warp speed plaats te nemen achter het orgel in Skrzeszow".

Ik heb die beleving ook. Zonder gekheid.....ik was pas "zo in die waan, dat ik op een gegeven moment een schok kreeg, omdat ik opeens de mechanische toetsdruk miste....zomaar opeens....ik schrok gewoon een beetje". Dat geeft aan, dat een goede hauptwerkinstalatie het originele instrument toch "aardig benadert"....maar het toch net niet is. ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 09 feb 2012 22:42

Re: Jan stelt zich voor

Hoi Jan,

Ook vanuit Werkendam (Noord-Brabant)welkom op het forum. Wist niet dat er nog meer collega's op dit forum aanwezig waren.
Orgelspelende tandartsen zullen er wel niet zoveel zijn. Ken er nog maar twee nu met jou erbij. :D
Je hebt duidelijk verstand van het hauptwerkgebeuren!
Veel speelplezier!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 feb 2012 22:48

Re: Jan stelt zich voor

Jos bedankt

met collegiale groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 feb 2012 12:17

Re: Jan stelt zich voor

Dag Jan,

Ook vanuit het Zeeuwsche van harte welkom!

En orgelspelende tandartsen, die ken ik er nog wel een paar meer.
Heb tot voor kort gewerkt voor o.a. (para)medici op de afdeling Preferred Banking van ABN AMRO, zo leer je wel wat meer van de mensen kennen.
Zolang je boortje maar niet als een bazuin gaat klinken gaat het wel goedkomen denk ik... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 10 feb 2012 21:50

Re: Jan stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Dag Jan,

Ook vanuit het Zeeuwsche van harte welkom!

En orgelspelende tandartsen, die ken ik er nog wel een paar meer.
Heb tot voor kort gewerkt voor o.a. (para)medici op de afdeling Preferred Banking van ABN AMRO, zo leer je wel wat meer van de mensen kennen.
Zolang je boortje maar niet als een bazuin gaat klinken gaat het wel goedkomen denk ik... ;)


haha.
om jou lijfspreuk te gebruiken:
soms is ademhalen net een vorm van muziek... (als je bij ons soort in de stoel ligt :lol: )
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 01:50

Re: Jan stelt zich voor

Ja.......maar dan wel muziek met flink wat "foute parallelen" en "dissonanten" waar je letterlijk pijn in je hoofd van krijgt. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 11 feb 2012 09:46

Re: Jan stelt zich voor

RonD schreef:Ja.......maar dan wel muziek met flink wat "foute parallelen" en "dissonanten" waar je letterlijk pijn in je hoofd van krijgt. ;)

Ik wist dat jij zou reageren!!! ;) :lol: :lol: :lol:

Ps: ik vind je YouTube filmpjes echt leuk!! Je hebt er erg veel plezier in zo te zien!! Lekker doorgaan zo!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 feb 2012 10:55

Re: Jan stelt zich voor

Hoi Ron

Van orgelspelen kom je vaak in een roes, maar er zijn tegenwoordig ook tandartsen die je een roesje kunnen geven dus ik zie de verschillen niet zo :lol:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 11:02

Re: Jan stelt zich voor

ik vind je YouTube filmpjes echt leuk!!

Ja....eigenlijk zou ik je moeten bedanken.........maarre.....dat geluid he....sinds er tandartsen op het forum aktief zijn is het net of er een tandartsenboor op de achtergrond van m'n filmpjes hoorbaar is.... :roll:

Ron ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2012 12:33

Re: Jan stelt zich voor

Loosman schreef:Hoi Ron

Van orgelspelen kom je vaak in een roes, maar er zijn tegenwoordig ook tandartsen die je een roesje kunnen geven dus ik zie de verschillen niet zo :lol:

Groet Jan

Centrum voor bijzondere boorheelkunde... :lol: :lol: :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 feb 2012 15:16

Re: Jan stelt zich voor

Hoi Kees

Wij musicerende tandartsen hebben nu ook onze eigen website waarop wij publiceren
nml. "Contre-boor-barde" :D :D

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 15:20

Re: Jan stelt zich voor

:D
Contre-baarbaar-de ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 feb 2012 15:35

Re: Jan stelt zich voor

Dit forum staat vol van spits-fluit-vondigheden.
:lol: :lol:

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 feb 2012 15:47

Re: Jan stelt zich voor

... en ook quint-slagen zeker?
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 16:24

Re: Jan stelt zich voor

Hey mannen, wel bij de tandartsenpraktijk blijven he..!
Want die dokter Loosman heeft de aandacht daar weer "spitsfluitvondig" vanaf geleid. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 feb 2012 16:48

Re: Jan stelt zich voor

Ok haut-boys laten we in principal maar weer naar het oude onderwerp terugkeren.
:roll: :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jan 2013 20:38

Re: Jan stelt zich voor

Even een kleine update.
Heb al sinds enkele maanden een computer met een Asus Sabertooth moederbord en 64 GB corsair geheugen dat draait op 1866MHZ front side bus. Als het geheugen op die snelheid draait dan doet 1 bank van 8mb niet mee. Zet je hem op 1333MHZ dan draait alles probleemloos. Mijn computer leverancier heeft vandaag een nieuwe set corsair geheugen geplaatst. Weer hetzelfde probleem op 1866MHZ. Paar keer de computer opnieuw gestart met enkele veranderingen in de Bios aangebracht en toen was het ineens einde oefening moederbord. Dus het moederbord was defect en dat was dus de oorzaak. Gelukkig gebeurde het bij mijn computerleverancier (PCL computers, Den Haag, aanrader!) op de testbank. PCL heeft gelijk een nieuw moederbord besteld en hopelijk kan ik vrijdag weer spelen.
MOBO RIP :!: :!:

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2013 20:45

Re: Jan stelt zich voor

Was dit de Sabertooth x79??

in iedergeval even geduld van het weekend kan je weer spelen als het goed is

succses verder

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jan 2013 20:51

Re: Jan stelt zich voor

Ja Jan Wim.
Jij hebt toch dezelfde?

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2013 21:07

Re: Jan stelt zich voor

Klopt Jan,


meestal word ik zenuwachtig als ik naar de tandarts moet, maar nu maakt de Tandarts me al zenuwachtig, wat MBO betreft.
:roll:

maar zonder gekheid, hoop dat dit een incidenteel geval is, zolang als ik het boord gebruik kan ik niets anders zeggen dan een verschrikkelijk goed en snel board.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jan 2013 21:38

Re: Jan stelt zich voor

Op welke snelheid draait jouw geheugen Jan Wim?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jan 2013 22:05

Re: Jan stelt zich voor

1600Hz draait zonder problemen hier

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 jan 2013 20:06

Re: Jan stelt zich voor

Ti's toch anders gelopen dan het zich liet aanzien.
Werd gebeld door Pcl dat de computer vandaag toch weer goed opstarte met het oude moederbord :!: en dat ze via instellingen in de bios m.b.t. De timing van het geheugen alles weer goed draaiende hebben gekregen. Het moederbord was dus toch niet defect en de 1e set corsair geheugen waar ik de computer mee gekocht heb dus zeer waarschijnlijk ook niet omdat de 2e set exact dezelfde problemen gaf. Als je geen computer expert bent dan zijn dit soort problemen best wel lastig om uit te komen.
Ga zo mijn computer opstarten en hem uit proberen.
Jan Wim het blijkt dus mee te vallen met het Sabertooth moederbord ;) ;)

Groet Jan

Ik ben niet blij :evil: :evil: :evil: Als mijn opvoeding het niet verhinderd zou hebben dan zou ik er nu een paar krachttermen uitgegooid hebben :!: :!: Alles aan gesloten en Caen geladen. Alles werkt goed behalve die tikken die ik door het geluid heen hoor, net statische electriciteit. Heb de FSB bus verlaagd naar 1600MHZ met hetzelfde resultaat en ook op 1333MHZ blijven de tikken. Wat wel veranderd is is de bios versie die hebben ze bij PCL geupdate naar de laatste.
Morgen maar weer terug en misschien de oude versie terugzetten. Hoop dat dat het is.
Hou jullie op de hoogte

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 feb 2013 17:50

Re: Jan stelt zich voor

Even de laatste ontwikkelingen. Heb de computer weer bij Pcl gebracht. De oude bios terugzetten kan dus niet. Wel hebben ze gratis een firewire kaartje ingebouwd en dat was dus de oplossing. Er is weer een :D op mijn gezicht te zien.
Prima service bij Pcl.

Groet Jan
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com